Anne Kersten
Anne Kersten | LinkedIn Nieuws 26 feb 2019 / 16:00 uur

Lopen we over twee jaar met opvouwbare telefoons?

Het klinkt als iets uit een Back to the Future film: een opvouwbare telefoon. Enerzijds een tablet, waar je films op kunt kijken. En ben je klaar met kijken, dan vouw je ‘m op. Zodat ‘ie nog gewoon in je broekzak past. Toch is de toekomst dichterbij dan je denkt: op het Mobile World Congress in Barcelona heeft Huawei z’n nieuwste oogappeltje gepresenteerd. De Huawei Mate X.

Hoe dat dan precies werkt, zo’n opvouwbare telefoon, is nog niet helemaal duidelijk. Bij de presentatie van de telefoon werd hij angstvallig achter glas gehouden. Op internet zijn filmpjes te vinden van journalisten die het toestel even in handen hebben mogen houden, én ‘m ook gelijk even opgevouwen hebben. Want kom op, als het kan wil je het natuurlijk ook uitproberen.

Vernieuwend

Volgens Chris Broesder, techredacteur bij Tweakers, is het toestel heel vernieuwend. „Het gaat hier om iets wat voorheen alleen nog maar in prototypes bestond. Dit is een eerste generatie.” En gelijk ook het startsein voor andere producenten om een soortgelijk product neer te zetten. Samsung presenteerde op de beurs namelijk de Samsung Galaxy Fold, en producent Oppo presenteerde plotseling een foldmodel dat erg op dat van Huawei lijkt. Overigens is het toestel nu ook nog een prototype, maar komt het wel heel dichtbij de real deal.

Is dit nu de volgende stap in de smartphone ontwikkelingen? Lopen we over een jaar allemaal met een opvouwbare telefoon rond? „Zo snel zal het niet gaan, maar het is zeker een interessante ontwikkeling”, vertelt Broesder. „De telefoon is overigens nog niet af: de software is nog niet goed genoeg. Die moet namelijk meewerken als je hem vouwt, maar momenteel blijft dat nog één scherm met apps op zowel de voor- als achterkant. Dat werkt nog niet helemaal lekker.” Nu is de officiële release-datum van de telefoon ook pas halverwege 2019, en de producent heeft al laten weten dat het nog later dan dat kan worden.

Anders

Ook Metro’s eigen techexpert Anke Horstman (Techgirl) is blij met de komst van deze opvouwbare telefoon. „Al jarenlang wordt de markt overspoeld met nieuwe smartphones, waarbij je soms denkt ‘hoeveel anders is dit nou eigenlijk ten opzichte van zijn voorganger?’ Dit is echt anders, dat zie je ook buiten de specificaties op papier. En hoe tof is het dat je hem kunt uitvouwen tot tablet?”

Of het een succes gaat worden, moet volgens haar nog blijken. „De consument bepaalt of zo’n opvouwbare telefoon ook echt een succes wordt of niet. Het is net als bij de 3D-tv: als de consument het niet ziet, dan vallen de verkoopcijfers tegen en wordt er waarschijnlijk niet verder op geïnvesteerd.” Zelf juicht ze het verfrissende design toe: „Het is echt beduidend anders dan wat we gewend zijn.”

Over 2 jaar heeft iedereen een opvouwbare telefoon
Een medewerker plaatst het toestel achter glas / ANP

Maar zo’n raar idee is het helemaal niet dat we allemaal aan de opvouwbare telefoon zouden gaan. „Als hij over een paar jaar wat goedkoper is en de onderzoekskosten eruit zijn, kan het interessant zijn voor de consument. Als de technologie goedkoper is, door massaproductie bijvoorbeeld, dan zou het zeker haalbaar kunnen zijn in de toekomst”, vertelt Broesder.

Prijskaartje

Want, aan zo’n fancy telefoon hangt natuurlijk wel een prijskaartje. En wat voor eentje. Voor de Huawei Mate X leg je maar liefst 2300 euries neer. 2300! De Samsung is iets goedkoper met 2000 euro. Daar kun je duizend biertjes voor halen! Of een maand één appartement in Amsterdam mee huren natuurlijk.

„Bizar”, vindt consumentenpsycholoog Patrick Wessels het. „Ik heb echt geen flauw idee waarom iemand zo veel geld uit zou geven aan een telefoon.” Althans, dat is zijn eerste reactie. Hij legt uit dat de meeste mensen in het begin ook zo zullen reageren: ze zullen het belachelijk vinden. Maar, „op een gegeven moment staat iedereen in de rij en willen ze ‘m allemaal hebben”.

Status

Volgens Wessels ligt dat aan je bewustzijn en je onbewustzijn. Dat eerste geeft de logische reactie van ‘dat ga ik echt niet doen’, maar ondertussen wordt je onbewustzijn beïnvloed door bijvoorbeeld reclames en influencers. „Als de marketing goed z’n werk doet, verander jij onbewust van mening. En voor je het weet probeer je je oom duidelijk te maken dat het een vooruitstrevende aankoop is, waar je lang mee gaat doen.”

Maar, alleen voor die vooruitstrevende aankoop doe je het niet. „Je zal het niet snel toegeven, maar het draait ook om een stukje status”, legt Wessels uit. „Een stukje tevredenheid met je leven. En dat is veel meer waard dan het product.”

https://www.youtube.com/watch?v=bqSktOVhKCc

De show stelen

Daar is Horstman het mee eens: „Je steelt wel echt de show met zo’n opvouwbare telefoon, wie kan nou zeggen dat hij zo’n device heeft?” Of het ook echt wat gaat worden, daar is ze terughoudender in. „Dat is een beetje koffiedik kijken: er is nog heel weinig bekend over opvouwbare telefoons. De toekomst moet uitwijzen of zo’n dure telefoon het ook echt waard is: hoe vaak kun je ‘m bijvoorbeeld opvouwen voordat er scheuren in de naad komen?”

Broesder is het er overigens mee eens dat de telefoon nu echt te duur is. „Ik zou hem echt wel willen hebben, maar nu nog niet. Ik denk dat vrijwel niemand deze telefoon zal kopen, tenzij je echt indruk wilt maken op je vrienden. Plus dat als een telefoon wat langer uit is, hij toch net iets beter werkt dan de eerste generatie.” En wanneer moet dat dan gebeuren, die opvouwbare telefoon die ook voor ons te betalen is? „Een jaartje of twee? Dan zou het al best interessant kunnen zijn voor de consument die wat te besteden heeft. Maar de vraag is wat de prijs gaat doen: blijft het voor de elite of kan de gemiddelde kantoorbeuner hem ook veroorloven?”

Hij vouwt.. en dan?

„Het vouwen is echt hetgeen wat de vernieuwing brengt”, vertelt Broesder. „Maar er zitten wel bepaalde gevolgen aan. Zo zit er waarschijnlijk een goede camera in." Waar je dan weer fantastische selfies mee kunt maken. Normaal gesproken is de kwaliteit van de frontcamera minder dan die van de achtercamera, maar bij de opvouwbare telefoon heb je daar geen last van. Je vouwt je telefoon namelijk gewoon om die selfie te maken. En omdat er maar één camera inzit kan er meer in geïnvesteerd worden.

Volgens Horstman ligt er bij deze telefoon een duidelijke focus op 5G. „Nu alles in ons leven steeds meer op internet is afgestemd, is het handig dat je belangrijkste device daar ook lekker snel in meegaat.” Overigens is 5G nog wel een dingetje, want Horstman vertelt dat er wordt gevreesd voor de Chinese overheidsbemoeienis.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Lopen we over twee jaar met opvouwbare telefoons?
Sluiten