Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 14 sep 2018
Leestijd: 2 minuten

Half miljoen auto’s in Nederland gevaar op de weg

Op de Nederlandse wegen rijden meer dan een half miljoen auto’s rond die mogelijk kapot zijn of dat binnen niet al te lange tijd waarschijnlijk zullen zijn. Dat komt omdat automobilisten terugroepacties van importeurs negeren. De importeur of fabrikant van een auto komt achter een constructie- of ontwerpfout en stuurt hierover een boodschap naar autobezitters, maar een kwart doet hier vervolgens helemaal niks mee.

En dat is natuurlijk niet echt goed nieuws, want deze genegeerde gebreken aan de auto’s kunnen leiden tot verkeersongevallen. Dat vertelt Reporter Radio – een radioshow op NPO 1 – op basis van de cijfers van de Rijksdienst Wegverkeer (RDW).

Brief thuis

Die organisatie controleert het aantal terugroepacties en houdt ze bij. Het totale aantal is de afgelopen jaren flink gestegen. In 2017 ging het om 341 acties, terwijl het er een jaar eerder 321 waren. In 2015 werden 260 van deze minder leuke boodschappen verstuurd. Auto-importeurs zijn verantwoordelijk voor het informeren van de autobezitters over een mogelijke constructie- of ontwerpfout. Autobezitters krijgen een brief en kunnen in het terugroepregister van de RDW controleren of er sprake is van een terugroepactie.

Soms is het mogelijke gebrek op het eerste gezicht niet levensgevaarlijk. Als we in het terugroepregister van de RDW kijken naar de laatste vijftig terugroepacties van dit jaar, komen verschillende auto-foutjes voorbij. Zo zijn Honda Odyssey-bezitters opgeroepen naar hun auto te laten kijken, omdat de rugleuning van de stoelen op de tweede zitrij mogelijk niet vergrendelt bij het in de normale positie terugklappen. Klinkt niet zo ernstig, tot je ineens hard moet remmen en je rugleuning niet vergrendeld is waardoor de personen achterin dubbelklappen.

Ernstige gevolgen

Maar ook Opel maakte een melding voor hun Opel Ampera E. De reden van deze terugroepactie is dat door versnelde slijtage van de stuurkolomonderdelen metaalgruis ontstaat. Dit gruis kan de stuurkolom blokkeren. Gevolg hiervan? De stuurkolom blokkeert en de auto is onbestuurbaar. Deze fout kan zeer ernstige gevolgen hebben. Toch negeren automobilisten deze oproepen blijkbaar, ondanks herhaalde brieven op de mat. De RDW wil dat vanaf eind dit jaar op keuringsrapporten wordt vermeld dat er sprake is van een terugroepactie. Ook op overschrijvingsformulieren moet het in de toekomst te zien zijn. Een woordvoerster zegt geen idee te hebben waarom zo veel auto-eigenaren een oproep negeren.

Wil jij checken of met jouw auto alles in orde is? Dat kan via het register van de RDW.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.