Jelmer Visser
Jelmer Visser Nieuws 23 mei 2018
Leestijd: 1 minuut

Maya de Bij maakt reclame voor sigaretten

Voor mensen die alleen maar koppen lezen; nee, er komen niet echt sigaretten voor kinderen met Maya de Bij in de schappen van de supermarkt. De Maya de Bij sigaretten zijn een campagne van Greenpeace die consumenten ervan bewust wil maken van het feit dat tekenfilmfiguren ongezonde en kankerverwekkende producten gericht op kinderen aanprijzen.

https://www.youtube.com/watch?v=ePOlzaQ4jRA

Kindermarketing

De organisatie wil met deze opmerkelijke actie een statement maken tegen bedrijven die kinderhelden gebruiken om hun producten aantrekkelijk te maken voor de allerjongsten.

Hoewel Maya de Bij, en andere Studio 100 personages, zoals de smurfen, Kabouter Plop, Mega Mindy en Samson en Gert, natuurlijk niet echt kindersigaretten aanprijzen, meent de organisatie dat deze personages wel op de verpakkingen van ongezonde snacks staan. Deze kinderhelden promoten hiermee schadelijk eetgedrag. En dit terwijl steeds meer kinderen last hebben van overgewicht en andere welvaartsziekten.

De parodie kan volgens Greenpeace worden gezien als een overdrijving van de werkelijkheid. Toch zit er een serieuze ondertoon in. De vleeswaren met de vrolijke bij erop, zouden kankerverwekkend zijn net als sigaretten. Bovendien zouden deze producten veel te veel zout bevatten en ongezonde vetten. Diëtisten adviseren daarom ook dat kinderen de charcuterie beter links kunnen laten liggen.

Promoot Gert Verhulst een verkeerde levensstijl? ©ANP

Gezonder eten

Greenpeace doet niet alleen een beroep op de verantwoordelijkheid van de ouders maar richt haar campagne ook op Studio 100. Zij willen met deze actie het Vlaamse productiehuis manen te stoppen met hun personages af te beelden op ongezonde etenswaren en ze juist in te zetten voor de promotie van gezonde tussendoortjes.

Sébastien Snoeck van Greenpeace vertelt aan de Vlaamse krant HLN dat dit niet per se vegetarische producten hoeven te zijn, maar dat dit ook vleeswaren kunnen zijn die op een biologische wijze worden verwerkt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.