Constance van Amstel
Constance van Amstel Nieuws 17 apr 2018
Leestijd: 3 minuten

Facebook gebrand op herstellen vertrouwen

Interview. Facebook-baas over het belang van groepen en de gevolgen van de Cambridge Analytica-rel.

De Amerikaan Ime Archibong is sinds zeven jaar directeur partnerships bij Facebook. Gisteren was hij in Nederland voor een event over Facebook-groepen, maar uiteraard ontkwam hij niet aan vragen over het Cambridge Analytica-schandaal, waarbij onlangs bekend werd dat gegevens van miljoenen Facebookgebruikers in de verkeerde handen zijn gevallen.

Bent u zelf geschrokken van het schandaal?

Absoluut. Ik ben een heel optimistisch persoon en wil dat absoluut niet verliezen, maar als ik zie dat er ontwikkelaars zijn die onze data op deze manier konden misbruiken dan doet me dat wel pijn. We nemen daarom ook onze verantwoordelijkheid en realiseren ons dat we nóg meer moeten doen om de gegevens van onze gebruikers te beschermen. Iedereen bij Facebook wil dat vertrouwen terugwinnen.

U loopt regelmatig hard met Mark Zuckerberg en kent hem dus persoonlijk, hoe gaat het nu met hem?

Het gaat goed met hem. Maar hij trekt zich dit hele gebeuren heel erg persoonlijk aan. Maar wat ik daarin juist zo respecteer in hem als vriend en als leider, is dat hij altijd weer kracht vindt om te leren. Hij wil weten wat we op technologisch gebied kunnen doen zodat dit niet meer kan gebeuren en gaat naar de bieb om boeken te halen om erover te leren. Hij doet wat er moet gebeuren, wat dat ook betekent.

Wat zal het effect op Facebook zijn van deze rel, denkt u?

Dat wij inzien dat onze verantwoordelijkheid nog veel breder is dan we dachten. Ik ben zelf ook ontwikkelaar en weet dus dat technologie eigenlijk alleen maar domme technologie is tot het wordt aangeraakt door mensen. Er is een idee over hoe iets zich zal ontwikkelen, maar als dat dan anders loopt ben je verrast. Wij zijn als bedrijf verantwoordelijk voor hoe onze techniek wordt gebruikt. Deze zaak legt de lat voor ons weer hoger en dat is alleen maar goed.

U bent in Nederland om het te hebben over de communities, of zoals wij zeggen groepen. Is dat waar Facebook zich nu meer op gaat richten?

Vorig jaar zeiden we al: we willen duidelijker zijn over onze missie; het bouwen van samenlevingen en de wereld bij elkaar brengen. Groepen spelen daarin een belangrijke rol, want uit onderzoek blijkt dat mensen die in zo’n community zitten, dat als het meest waardevolle van hun Facebook-ervaring benoemen. Leden van groepen hebben het gevoel dat ze hun tijd op Facebook zinvol hebben gebruikt en niet doelloos door hun timeline hebben zitten scrollen.

Hoe kan je daar als Facebook zijnde aan bijdragen?

We hebben de leiders van de groepen, of helden zoals ik ze noem, gevraagd wat ze konden gebruiken. Een aantal beheerders gaf aan dat ze het fijn zouden vinden als ze kapitaal hadden om eens iets te organiseren voor hun groepen. Offline dus. Dus daarom hebben we een programma opgezet waarbij 105 groepen een groot geldbedrag kunnen krijgen om dingen te organiseren.

Hoe ziet Facebook er over vijf jaar uit?

Ha! Jeetje, wat een vraag. De fout die we altijd maken is dat we de toekomst overschatten, maar onderschatten wat er over een jaar allemaal al kan. We investeren nu erg veel in onder meer augmented reality, dus ik denk dat we daar grote stappen in hebben gezet en dat we weer op een ander device op Facebook zitten dan de smartphone. Maar ik denk dat het samenbrengen van de wereld nog steeds het belangrijkste doel is.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.