Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 2 sep 2017
Leestijd: 2 minuten

Engelse winkel maakt kleding genderneutraal

Een jongen in een prinsessenjurk? Als het aan de Engelse kledingwinkel John Lewis ligt, is dat binnenkort hartstikke normaal. De winkel stopt met hun kleding labelen als ‘jongenskleding’ en ‘meisjeskleding’. Ook jurken en rokken zijn wat de winkel betreft allang niet meer alleen voor meisjes. Het enige wat nog niet neutraal is, zijn schooluniformen, maar ook die worden binnenkort aangepast.

Om de nieuwe stijl te vieren, komt de winkel ook met een nieuwe kledinglijn die niet genderspecifiek is. Naast broeken en shirts, zijn er ook jurken te krijgen met dino’s, ruimteschepen en speelsoldaatjes erop. Een hoop klanten van de winkel zijn tevreden. „We willen kinderen niet op laten met de stereotypen”, zegt Caroline Bettis, hoofd van de kinderkleding. „Met deze nieuwe collectie hebben kinderen juist veel meer keuze.”

https://twitter.com/CSReborn2017/status/903933914301038593

Online is de scheiding nog wel gemaakt, maar ook daar is de winkel naar aan het kijken.

Seksistische kleding

De keuze van de keten komt na ophef over kleding die door de winkel Gap naar mening van sommigen op een seksistische manier werd gepromoot. Meisjes waren ‘social butterflies’ en jongens ‘little scolars’. De winkel Asda verkocht jongensshirts met ‘Future Scientist’ en ‘Boys Will Be Boys’ erop. De meisjes moesten het door met ‘Pretty Rock’ en ‘Hey Cutie’.

De keuze van John Lewis valt overigens niet bij iedereen in goede aarde. Mensen wijzen de winkel erop dat er voor volwassenen nog steeds een scheiding is tussen mannen en vrouwen en de vraag is waarom dat niet hetzelfde is als bij kinderen.

Verwarrend

Ook politici doen een duit in het zakje. Andrew Bridgen, politicus voor een conservatieve partij, zegt tegen Daily Mail: „Ik heb geen idee wat John Lewis bezielt. De labels eraf halen kan heel verwarrend zijn voor de klanten. Politieke correctheid lijkt maar door te draven en daar moeten we over in gesprek. Ik geloof niet dat veel mensen een jurk kopen voor hun zesjarige zoon.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.