Bianca Brasser
Bianca Brasser Nieuws 20 apr 2016
Leestijd: 4 minuten

Geen ochtendstress en zelf schoolvakanties bepalen

’s Morgens een uurtje langer in bed blijven liggen of spontaan een dagje niet naar school omdat het zonnetje schijnt en het pretpark lonkt. Voor Florian (7) en Charlotte (9) is dat elke dag een optie. Ze zitten op basisschool Casa in Pijnacker en dit is een van de elf scholen in ons land die meedoen aan een proef met flexibele onderwijstijden. Een proef die staatssecretaris Sander Dekker wil verlengen tot ten minste 2018.

En dat betekent dat ook de school van Florian en Charlotte voorlopig niet in het gareel hoeft te lopen. De school is 50 weken per jaar open. Schooltijden en vakanties worden voor een groot deel bepaald door de ouders.

‘Relax’

„Alle ochtendstress is weg”, zegt moeder Cathelijne Wildervanck. „De kinderen beginnen meestal tussen 08.00 en 09.00 uur ’s morgens. Zijn ze een keer niet uit bed te branden? Dan breng ik ze een kwartiertje later.” Of een paar uur, maar dat is een uitzondering en moet Wildervanck dan wel vooraf even online doorgeven. „Bijvoorbeeld op Florians verjaardag deze week. Als cadeau mocht hij die avond naar een wedstrijd van PSV. Dan is hij laat thuis en laat ik hem de volgende dag een paar uur later beginnen op school.”

In- en uitchecken

’s Morgens checken de kinderen op school in op een tablet en als ze ’s middags weer naar huis gaan, ‘klokken’ ze uit. Zo wordt bijgehouden hoeveel uur de kinderen naar school gaan. Vakanties? Ook dan is de school gewoon open.

„Volgende week hebben de meeste scholen meivakantie, maar Florian en Charlotte gaan gewoon naar school”, zegt Wildervanck. „In ruil daarvoor kunnen we het hele jaar door vrije dagen nemen wanneer we maar willen. Een dagje pretpark op bijvoorbeeld een dinsdag is een stuk rustiger dan in het weekend. Of we nemen de kinderen mee op een mooie stedentrip die we flexibel kunnen boeken, waardoor deze trips een stuk goedkoper zijn.”

Ook zegt Wildervanck wat betreft vakanties naar de behoefte van haar kinderen te kijken. „Iedereen heeft weleens een offday, kinderen ook. Als er behoefte aan is, mogen ze even wat gas terugnemen. Met vaststaande vakanties moet een kind eerst weken volop knallen om vervolgens een hele week of langer zonder enig ritme door te brengen. Als het dan net slecht weer is, liggen ze op de bank en vervelen ze zich. Zonde.”

Werk

Samen met haar man heeft Wildervanck een eigen bedrijf, het zelf indelen van de schoolvakanties komt ook wat betreft werk goed uit. „De flexibele onderwijstijden zorgen voor rust in ons gezin. Zes weken achterelkaar zomervakantie is niet meer van deze tijd.”

Bang dat haar kinderen net een belangrijke les missen als zij haar kinderen een uurtje later of een dag helemaal niet naar school brengt, is Wildervanck niet. „Onderwijs is veel meer op het kind als individu gericht”, legt ze uit. „Kinderen werken veel zelfstandig. Een leerkracht loopt rond en stuurt bij waar nodig is.”

Buitenschoolse opvang

In tegenstelling tot een minimale eis van het totaal aantal uur dat een kind in een jaar op school moet zijn, is er geen maximale grens. „Het is de verantwoordelijkheid van de ouder om het kind genoeg breaks te geven”, zegt Wildervanck. „Florian en Charlotte zullen over een heel jaar gezien een paar weken meer naar school gaan dan een kind op een gewone school. Maar ’s middags worden ook allerlei creatieve en sportieve activiteiten aangeboden. Naschoolse opvang vonden ze nooit leuk, maar nu vragen ze regelmatig of ze langer op school mogen blijven als ik ze om 14.00 uur al ophaal.”

Twijfels over kwaliteit

Op bijna alle scholen die sinds 2011 bij wijze van proef flexibele onderwijstijden hebben ingevoerd, zijn leerlingen gemiddeld minder goed gaan presteren op taal en rekenen, zo bleek begin dit jaar uit een rapport van de Inspectie van het Onderwijs. Toch is dat geen reden voor staatssecretaris Sander Dekker om de proef af te blazen.

„Het gebeurt vaker dat scholen die van concept wisselen een tijdelijke terugval in kwaliteit hebben”, schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer. „Een beperkt aantal scholen is gedurende een beperkte tijd gevolgd en internationale vergelijking is niet mogelijk.” Hij wil daarom de proef verlengen tot de zomer van 2018. Onderwijs op een school met flexibele onderwijstijden is duurder dan een ‘gewone’ school. Daar staat tegenover dat veel ouders wel kinderopvangtoeslag kunnen aanvragen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang twee keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reageer op artikel:
Geen ochtendstress en zelf schoolvakanties bepalen
Sluiten