Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 10 feb 2016
Leestijd: 2 minuten

’Op Facebook is iemand zomaar ineens een tyfushoer’

Fotograaf William Rutten is de ’social media hufters’ beu. Be nice or leave, is het credo dat hij op social media verspreidt. Links en rechts blokkeert hij volgers die schelden of mensen op uiterlijkheden pakken. Resultaat: het aantal volgers van zijn Facebookpagina stijgt alleen maar.

Rutten, een ’celebrity-forograaf’ die alle binnen- en buitenlandse sterren voor zijn camera weet te krijgen, staat dagelijks perplex van de reacties die hij onder de foto’s ziet die hij op social media plaatst. „Iedere ochtend als ik mijn telefoon oppak, ben ik bang om te kijken naar de reacties onder een foto. Ik word er zo moe van.”

Steeds vaker

Bijna dagelijks plaatst hij een foto van iemand waarmee hij heeft gewerkt met een leuk verhaal erbij. „Dan zijn er altijd weer mensen die het blijkbaar nodig vinden iets lelijks neer te moeten zetten over het uiterlijk van die persoon, zijn geaardheid of andere persoonlijke aanvallen. Doordat mijn groep volgers steeds groter wordt, krijg ik er steeds vaker mee te maken helaas.”

Tyfushoer

Onlangs plaatste de fotograaf een foto van Georgina Verbaan. „Een leuke onschuldige foto”, zegt Rutten. ”Zag ik er onder staan: Wat een tyfushoer is dat. Ik vroeg hem waarom hij dat deed. Zegt ie: dat is mijn mening en die mag ik hebben. Ze is een bekende Nederlander dus moet er maar tegen kunnen. Mensen zijn gek geworden.”

Hij heeft de post meteen weggehaald. „Want als je het laat staan, worden het er steeds meer. Nadat ik het had verwijderd, waren de reacties weer aardig.”

Volgers blokkeren

Daarom heeft hij besloten alle volgers die zich hieraan schuldig maken te blokkeren, want „iedereen mag zijn mening geven, maar niet schelden”. „Social media zijn leuk, maar je moet wel de grenzen kennen. Op straat loop je toch ook niet op iemand af om te zeggen: Wat ben jij een lelijk dik wijf?”

Foto: William Rutten

Rutten plaatst nog steeds dagelijks een foto van diegene met wie hij heeft gewerkt, maar sinds zondag met een T-shirt aan met de opdruk Be nice or leave. Een „spontaan idee”. De eerste foto met Angela Groothuizen, met als begeleidende tekst zijn frustratie over ’social media hufters’, bereikte 250.000 mensen. „En geen een negatieve reactie!” Maandag en dinsdag volgden Waylon en Chantal Janzen.

T-shirtactie

Rutten heeft dinsdagavond het logo Be nice or leave vrijgegeven zodat iedereen er zelf een T-shirt van kan laten maken. Hij hoopt dat mensen zichzelf hiermee fotograferen en dit als profielfoto gaan gebruiken „om te laten zien dat ook zij de negativiteit beu zijn”. „Ik verwacht niet een grote verandering teweeg te brengen, maar hoop dat het mensen beweegt na te denken voordat ze iets posten.”

Foto: William Rutten

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.