Elena van Doorn
Elena van Doorn Nieuws 29 jan 2016
Leestijd: 1 minuut

Rijscholen laten cursisten slagen met trucjes

Rijscholen laten jaarlijks tienduizenden cursisten slagen door ze antwoorden te laten stampen van het theorie-examen. Met een aantal trucjes leren de deelnemers de antwoorden uit hun hoofd. Deze zijn namelijk bekend bij de rijscholen. Bij de zogenoemde ‘turbomethode’ van rijscholen is het daarom de vraag of de cursisten de verkeersregels wel kennen. Dat blijkt uit interne stukken van het CBR in handen van RTL Nieuws.

Het zou gaan om twintig trucjes die toegepast worden, zoals:

1. Staat er in de vraag het woord ‘invloed’, dan is het antwoord altijd ‘ja’
2. Bij het CBR nemen drie dingen altijd toe, dus er staat: ‘Remweg, reactietijd en centrifugaalkracht’, dan is het antwoord altijd ‘toenemen’ of ‘neemt toe’
3. Bij vragen met de woorden ‘nu nog’ of ‘nu al’ of ‘alsnog’ dan is het antwoord altijd ‘nee’.

Hoog slagingspercentage

De deelnemers doen altijd ’s morgens de cursus en doen dan ’s middags examen zodat de antwoorden nog vers in het geheugen liggen. Hierbij zou het slagingspercentage een stuk hoger liggen dan bij andere cursussen. Daar komt bij kijken: het CBR zou van deze cursussen afweten.

Uit stukken die RTL ontving na een openbaarmakingsverzoek, bleek dat het CBR weet dat er theoriescholen zijn ‘die zich niet ethisch gedragen doordat ze de kandidaten trucjes aanleren in plaats van theoriestof’. CBR noemt het risico hiervan ‘hoog’.

Een redacteur van RTL deed ook mee aan zo’n cursus en haalde het theorie-examen zonder een enkele fout. De cursussen hebben een zeer hoog slagingspercentage, namelijk 87 procent in 2015. Landelijk is dit gemiddelde 40 procent. Hoogleraar psychometrie, Rob Meijer, noemt deze strategie zorgelijk. „Het CBR-examen is op deze manier gekraakt en heeft zo eigenlijk geen enkel nut meer.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.