Tjerk de Vries
Tjerk de Vries Nieuws 27 aug 2015
Leestijd: 2 minuten

Nieuwe fiets past zadelhoogte aan snelheid aan

Om goed te kunnen fietsen, moet je zadel zo hoog staan dat je je benen kunt strekken. Maar als je af wilt stappen, is een hoog zadel juist onhandig. Daar is nu iets op gevonden: een fiets waarbij het zadel omlaag gaat als je langzamer fietst en omhoog als je sneller gaat.

Het aantal ongelukken met fietsers neemt toe. Een deel van deze ongelukken ontstaat tijdens opstappen, afstappen en tijdens fietsen met lage snelheid. In dergelijke situaties is het behouden van balans namelijk veel moeilijker dan tijdens fietsen op snelheid.

Hoger risico

Vooral oudere fietsers hebben een hoger risico op letsel als gevolg van vallen met de fiets. Vanaf de leeftijd van 55 jaar is het risico op letsel verdubbeld en dit risico neemt verder toe met toenemende leeftijd (tot wel acht maal zo hoog).

Onderzoek van Roessingh Research and Development heeft aangetoond dat het belangrijk is dat fietsers met beide voeten aan de grond kunnen komen als ze met geringe snelheid fietsen of bij het op- en afstappen. Ouderen hebben ook moeite met wegfietsen, ze slingeren veel en het duurt lang voor ze op stabiele snelheid zijn. Daarnaast is een lage instap noodzakelijk zodat het been gemakkelijk en vlot naar de andere kant van de fiets gebracht kan worden.

Lees ook: Aantal ongelukken met (brom)fietsen neemt toe

Balans

Factoren die van invloed zijn op balans zijn met behulp van computer fietsmodellen onderzocht door Vera Bulsink, promovendus aan de Universiteit Twente. Zij bestudeerde de meerwaarde van de eigen stabiliteit van de fiets, het fenomeen dat een fiets niet meteen omvalt als je hem een zet met snelheid geeft. Met behulp van het computermodel kon zij aantonen dat eenvoudige aanpassingen aan het frame en de wielen ervoor zorgen dat de fiets al bij lagere snelheden stabiel is.

Ontwerpbureau Indes heeft de kennis van de beide onderzoeksinstituten samengevoegd, wat resulteerde in het ontwerp van de SOFIETS. De zadelhoogte wordt automatisch aangepast aan de fietssituatie. Zo is het mogelijk om met beide voeten aan de grond te komen bij stilstand en lage snelheden en om comfortabel te kunnen fietsen met gestrekte knieën bij hogere snelheden.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.