Emma Jansen
Emma Jansen Geld & Carrière 14 jun 2023
Leestijd: 7 minuten

Jong en Ondernemend met Sophie (24): ‘Zag een gat in de entertainmentwereld’

Waar de één op 30-jarige leeftijd nog aan het studeren is, heeft de ander op 24-jarige leeftijd een bedrijf dat makers en artiesten helpt van hun ideeën plannen te maken. Sophie Laurence (24) uit Den Haag stapte op jonge leeftijd in de wereld van theater. Zelf heeft ze één theaterstuk gemaakt en die tientallen keren gespeeld. Tijdens haar carrière zag ze een groot gat in de markt en ze nam de taak op zich om dit op te vullen met Buro Beat.

Het is een droom voor velen om in de schijnwerpers te staan. ‘Later wil ik beroemd worden’, hoorde je kinderen vaak in de klassenkring zeggen. Echter is het niet voor iedereen weggelegd. Laurence kent de theaterwereld op haar duim en gebruikt die ervaring om nu andere artiesten, die zichzelf op de kaart willen zetten, te helpen.

Maar hoe krijg je dit op zo’n jonge leeftijd allemaal voor elkaar? Dat vraagt Metro wekelijks aan ondernemers in de rubriek Jong en Ondernemend.

Sophie in Jong en Ondernemend

Naam: Sophie Laurence
Leeftijd: 24 jaar
Functie: eigenaresse van Buro Beat

Wanneer begon je ondernemersbloed te stromen?

„Ik was eigenlijk altijd bezig met ondernemen. Haha, lekker cliché. Maar het is echt zo. Vroeger zat ik in België op een middelbare school en deed ik daarnaast ook nog de theaterschool. Na de middelbare ging ik Nederlands studeren en maakte ik na de studie één theaterstuk genaamd Roes. Ik merkte dat ik het heel erg leuk vond en het ging me ook best goed af. Zo ben ik eigenlijk in dat wereldje gerold”, zegt Laurence.

„Op mijn 19e schreef ik me in bij de Kamer van Koophandel, omdat bijna alles in de culturele sector op zzp-basis is. Dus ik had niet veel keus. Ik had toen nog niet het plan om iets voor mezelf te beginnen, maar ik wilde naast mijn vaste baan gaan freelancen. Ik heb de marketing gedaan van verschillende theaters en festivals. Daarnaast heb ik voorstellingen geprogrammeerd, geschreven voor een feministisch platform en events georganiseerd”, vertelt Laurence.

„Dus ik zat er achter de schermen eigenlijk altijd wel bij. Maar toen ik in de spotlights ging werken, merkte ik pas dat veel makers de marketingkant van de culturele sector lastig vinden. Ik zag daar een groot gat in de markt en daar wilde ik met Buro Beat in springen. Makers zijn erg creatief en hebben altijd hele wilde ideeën, maar ze vinden het lastig om dit dan uit te voeren. Hoe krijg je zoiets rond? Hoe financier je het? En hoe zet je jezelf op de kaart? Dat is waar ik ze nu mee help.”

Sophie Laurence Foto: Buro Beat

Hoe verliep jouw reis naar Buro Beat?

„Ik werkte dus parttime bij een ander bedrijf en daarnaast werkte ik ook nog als zzp’er. Het bedrijf waarvoor ik werkte ging failliet en dat was voor mij een stok achter de deur. Ik twijfelde altijd of ik iets voor mezelf wilde beginnen en nu werd de keus voor mij gemaakt. Het was geluk bij een ongeluk. Nu ging ik me volledig storten op het ondernemen. Ik kreeg wat geld mee vanuit het faillissement, waardoor ik drie maanden vooruit kon. In deze drie maanden heb ik er alles aan gedaan om Buro Beat van de grond te krijgen”, zegt Laurence.

Lancering met een groot feest

Welke stappen heb je als eerst gezet?

„Het faillissement is nu een krap jaar geleden. Door de jaren heen had ik al wat klanten geworven, die zich direct bij mijn bedrijf aansloten. Ik ben gaan nadenken hoe ik mijn bedrijf wilde gaan vormgeven en begin dit jaar heb ik Buro Beat met een groot feest gelanceerd. Het ging toen echt als een trein. Ik heb heel erg veel mensen gesproken en via social media wisten ze mij ook snel te vinden. Voor het feest moest ik natuurlijk ook het een en ander regelen, maar het scheelde dat ik hier al veel ervaring in had. Tijdens de lancering konden de gasten kennis maken met het bedrijf en de artiesten. Het was al met al een geslaagd feest en een hele goede feestelijke start van het bedrijf.”

Het balletje ging snel rollen

Heb je hulp gehad?

„Ik heb eigenlijk zowat alles zelf gedaan. Door mijn ervaring wist ik al goed wat ik moest doen. Het ondernemersgedeelte was wel nieuw voor mij, maar dat heb ik door middel van veel oefenen, googelen, boeken lezen en researchen geleerd. Ik heb ook geen lening voor het bedrijf aangevraagd, want door het faillissement had ik genoeg om drie maanden van te leven. Ik heb wel meegedaan aan de Power Pitch in Den Haag, waar ik uiteindelijk, waar ik uiteindelijk 1500 euro heb gewonnen. Het prijzengeld was bedoeld voor de launchparty. Van het geld kon ik twee bands en twee theatermakers inhuren voor een optreden.”

Verdien je genoeg geld met Buro Beat om van te leven?

„Ja, ik verdien genoeg geld. Ik verdien een modaal maandsalaris en op dit moment is het iets hoger dan dat. Maar ik neem per 1 juli ook iemand aan, dus dan wordt dat wat minder. Het viel op zich mee hoeveel geld het heeft gekost om Buro Beat op te bouwen, wel heb ik er enorm veel tijd in moeten stoppen. En in principe is tijd ook geld. Ik heb meer gewerkt dan dat je zou willen om de eindjes aan elkaar te knopen. Het balletje ging echter snel rollen, ook financieel. Ik had verwacht dat de stress rondom inkomsten zou verdwijnen na een aantal maanden, maar eerlijk gezegd blijft dat altijd. Je weet gewoon nooit of de volgende maand net zo goed gaat zijn als de huidige. Dus dat blijft spannend”, vertelt Laurence aan Metro.

‘Als iets moet, dan snel geen zin meer’

Heeft het aan je verwachtingen voldaan?

„Ik kan niet zo goed omgaan met regels. En als ik iets moet, dan heb ik er al snel geen zin meer in. Dit is dus een grote drijfveer geweest om te gaan ondernemen, want zo kon ik een plek creëren waar er ruimte is voor minder regels. En dat is met Buro Beat gelukt. Het voldoet heel erg aan mijn verwachtingen en ik ben erg trots dat we in zo’n korte tijd al zo ver zijn gekomen. Ik werk veel met mijn vrienden, omdat we allemaal in dezelfde sector zitten.

Mijn privé- en werkleven lopen dus heel erg door elkaar heen. Heel veel mensen vragen aan mij of dat wel zo slim is, maar het loopt tot nu heel erg goed. Het is wel zo dat wanneer je een wijntje gaat drinken met je vrienden, het dan al wel snel over werk gaat. Je bent dus eigenlijk altijd aan het werk. Maar het is wel iets wat ik kan aanraden aan andere mensen, als je er de stekker maar uit durft te trekken wanneer het niet goed is voor de vriendschap.”

Buro Beat, Sophie Laurence
Een van de bandleden waarvoor Sophie werkt. Bron: Buro Beat

Grootste valkuil bij Buro Beat

Hoe zie je de toekomst voor je?

„Mijn grootste doel is om uiteindelijk een kantoor in Den Haag te hebben, met een team vol specialisten. Ik zou graag voor elk probleem waar een klant tegen aan loopt iemand hebben die hen kan helpen. Daarnaast zou ik ook graag een podium willen bieden aan de makers, zodat ze een keer ergens kunnen exposeren of spelen”, zegt Laurence.

Wat is jouw levensmotto?

Start before you are ready. Het is niet slim om honderd jaar te blijven malen op een idee. Ik ben best wel een nadenker, maar in het ondernemen valt dat wel mee. Ik kan heel goed beslissingen maken, waardoor ik mijn idee ook sneller uitwerk. Je product is in eerste instantie dan niet helemaal perfect, maar zo leer je er wel meer van. Ik denk ook altijd maar: ‘Als iemand anders het kan, dan moet ik het eigenlijk ook kunnen’.”

Wat wil je meegeven aan beginnende ondernemers?

„De grootste valkuil is te lang blijven hangen in het proces. In het begin heb ik er ook drie maanden over gedaan om mijn website te lanceren, maar nu doe ik daar niet meer zo lang over. Tegenwoordig lanceer ik mijn ideeën een week later. Het fijne ervan is dat je meteen feedback krijgt en weet waar je aan moet werken. Het maakt niemand uit hoe jouw website eruitziet in het begin. Stop met in je hoofd zitten en ga er gewoon voor. Het is niet erg als mensen zien dat je fouten maakt”, sluit Laurence af.

Jong en Ondernemend: Joey d’Haan (28) dronk alleen Bacardi-cola, maar heeft nu een eigen wijnhandel

    Ook jouw ondernemersverhaal delen? Meld je aan!

    De gegevens die je invult zijn alleen zichtbaar voor Geld & Carrière-redacteur Jana Witteman en zullen nooit worden gedeeld en/of ergens anders voor worden gebruikt.

    Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

    Het beste van Metro in je inbox 🌐

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.