Pierre Oitmann
Pierre Oitmann Entertainment 4 mrt 2019
Leestijd: 4 minuten

Nederlandse muzikant in Braziliaanse carnavalsstoet

De Rotterdamse percussionist Steven Brezet zag afgelopen weekend zijn grote droom uitkomen toen hij mocht optreden tijdens de opening van het Braziliaanse carnaval in Salvador. „Het is een ongelofelijk gevoel”, vertelt hij trots aan Metro.

Terwijl het zuiden van ons land massaal op hoempamuziek in polonaise door steden als Oeteldonk, Lampegat, Kruikenstad, Roermond en Maastricht loopt, vieren de Zuid-Amerikanen op geheel eigen wijze carnaval. Het Brabantse en Limburgse feestgedruis valt volledig in het niet naast het carnaval in de Braziliaanse miljoenenstad Salvador. Het Carnaval baiano aldaar is de grootste viering in zijn soort en trekt naar schatting jaarlijks zo’n tweeënhalf miljoen bezoekers. „Het is in geen enkel opzicht te vergelijken”, lacht Brezet, wanneer hem gevraagd wordt of er overeenkomsten zijn tussen de Nederlandse en Braziliaanse volksfeesten. Hij kan het weten, want hij stond bovenop een carnavalswagen toen de viering in alle geweld losbarstte in de snikhete straten van Salvador.

Het is een enorme eer om te worden uitgenodigd op zo’n enorme carnavalswagen, die in de volksmond trio elétrico wordt genoemd. In het verleden traden Braziliaanse sterren als Elba Ramalho, Daniela Mercury en Carlinhos Brown op deze verrijdbare podia op. „Ze zijn hier heel kritisch wie ze op de wagens laten”, legt Brezet uit. „Daar kom je niet zomaar.” Toch wist Brezet als eerste Nederlandse muzikant ooit een plek te verwerven op een trio elétrico, aan de zijde van de latinpopzanger Denny Denan. „Er staan twee tot drie miljoen mensen om je heen”, beschrijft hij. „Ze zien al van ver dat jij eraan komt met de artiest met wie je optreedt. Dat is een machtig gevoel, ook omdat je zo hoog op die truck zit en uitkijkt over die massa in de verte.”

Steven Brezet in Salvador

Het is duidelijk dat Brezets eerste optreden op een trio elétrico een overweldigende en onuitwisbare indruk op hem heeft gemaakt. De slagwerker omschrijft de lawaaierige en drukke carnavalsviering in Salvador als een ‘georganiseerde chaos’. „Om dit te mogen meemaken is echt bizar, vooral door die menigte. Er zijn zoveel mensen die er een soort levenskracht uithalen, ondanks dat ze heel veel ellende en armoede hebben. Op dat ene moment is dat verdwenen en is het vijf dagen volop genieten van de muziek. Daarna is het in één klap ook meteen weer klaar, heel abrupt.”

Verkering
Het verhaal van hoe een jongen uit Rotterdam op een carnavalswagen in Salvador terechtkomt, gaat terug tot zijn prille jeugd. „Ik ben met trommelen begonnen toen mijn moeder Afrikaanse danslessen volgde. Dat is de basis geweest.” Aan het einde van zijn pubertijd werd trommelen een serieuze bezigheid en reisde hij als muzikant naar Senegal, Guinee, Curaçao, Turkije en Marokko. Tijdens een verblijf in Brazilië leerde hij een meisje kennen met wie hij verkering kreeg, waardoor hij vervolgens meerdere malen terugvloog. „Ik combineerde dat met muziek maken daar”, zegt hij over die periode. Hoewel de relatie geen stand hield, bleef zijn liefde voor Braziliaanse muziek onverminderd groot. En het bleek nog wederzijds ook.

Dankzij opnames die Brezet maakte met de Amerikaanse fusionband Snarky Puppy gonsde zijn naam rond in het Braziliaanse muziekwereldje en leerde hij belangrijke muzikanten kennen daar, waaronder Denny Denan. „Ze respecteren me heel erg hier omdat ik hun cultuur in Nederland verspreid”, vertelt hij over zijn innige band met het plaatselijke muzikantengilde. „Ik heb een soort brugfunctie gekregen tussen Nederland en die Braziliaanse artiesten. Ik geef zelf ook workshops. Zo heb ik er net eentje in Rio gegeven. Ik leer ze dingen die ze hier niet kennen en zij leren mij dingen van hier. Het is een soort uitwisseling.”

Gringo
Brezet verkreeg de bijnaam Gringo Barril en bracht in Brazilië ook een nummer uit met die titel. Zijn sponsor Contemporãnea heeft deze week zelfs onder die naam in zeer gelimiteerde oplage een timbal op de markt gebracht, die in Salvador verkocht wordt bij de kledingwinkel Souldila. „Bizar, hè?”, glimlacht de Rotterdammer over het slagwerkinstrument dat zijn koosnaampje draagt. De slagwerkfabrikant en de winkelketen hebben dankzij Brezet al plannen voor de verkoop van meerdere kleine percussie-instrumenten. „Het is grappig dat iemand van buitenaf die twee Braziliaanse bedrijven bij elkaar brengt”, concludeert hij.

Met zijn optreden op het grootste carnavalsfeest ter wereld heeft Brezet zijn dromen meer dan waargemaakt. „Ik heb altijd gezegd dat het mijn doel is om op dit carnaval te spelen en dat heb ik nu behaald”, glundert hij terugkijkend op zijn optreden. Maar wat nu, nu hij zijn levensdoel bereikt heeft? Brezet gaat daar naartoe waar de muziek hem heenbrengt en voorlopig lijkt hij nog lang niet uitgereisd. „Uiteindelijk wil ik naar andere landen toegaan om te kijken hoever ik daar kan komen, bijvoorbeeld in Cuba of Colombia.” Eerst geniet hij nog uitgebreid van het Braziliaanse carnaval. „Het is een onbeschrijfelijk gevoel hoe sterk het daar leeft. Het is echt een familie.”

Steven Brezet met Braziliaanse muzikanten

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.