Mario Wisse
Mario Wisse Entertainment 18 jan 2017
Leestijd: 2 minuten

Celebs en goede doelen: niet altijd goede combinatie

Nieuws van vandaag: Douwe Bob is het gezicht van de nieuwe Bob-campagne. Er zijn mensen die dat gek vinden. De bekende zanger heeft een café, maakte reclame voor jenever en heeft zelf helemaal geen rijbewijs. En laten we eerlijk zijn: het lijkt op het eerste gezicht inderdaad niet bepaald een match made in heaven.

Waar het bij Douwe Bob nog om een wat ongelukkige combinatie gaat, doet soms ook de goededoelencampagne waaraan een celebrity zich heeft verbonden stof opwaaien. Drie jaar terug was er protest tegen de ChildLife-posters waarop model Kim Feenstra stond afgebeeld met een naakt, zwart kindje in haar armen. ‘Clichématig beeld van zielige, zwarte kindjes’, ‘een afschuwelijke campagne vol clichés’, ‘stigmatiserend’, aldus enkele van de commentaren.

https://twitter.com/HaroonHaji/status/254894947558379520

Coke

Je een beetje gedragen op social media is wenselijk nadat je als beroemdheid door een goed doel bent binnengehaald. Presentatrice Nicolette van Dam ging in 2014 de fout in met een onhandige tweet tijdens het WK voetbal: een gemanipuleerde foto van Colombiaanse voetballers die coke van het veld snuiven. Ze kreeg er, ook internationaal, zoveel kritiek op dat ze zich genoodzaakt voelde haar Unicef-ambassadeurschap neer te leggen.

0 dollar

In Amerika gaat het er, zoals gewoonlijk, allemaal nog veel gekker aan toe. Daar beginnen veel celebrities zelf een foundation om geld binnen te halen voor een goed doel naar keuze, met geregeld grote schandalen tot gevolg. Wat te denken van Kanye West die in 2007 de Kanye West Foundation begon om het aantal high-school drop-outs te verminderen. Vier jaar later trok hij de stekker eruit nadat aan het licht was gekomen dat van de 570.000 dollar die werd binnengehaald precies 0 dollar naar het goede doel was gegaan. Al het geld was volgens Kanye zelf opgegaan aan ‘administratieve kosten’. Ja, ja.

Wyclef Jean.

Lief

Baas boven baas wat gesjoemel met liefdadigheidsgeld betreft, is hiphopartiest Wyclef Jean, die meer dan tien jaar geleden stichting Yele startte om de armoede in zijn thuisland Haïti te bestrijden. Na de verschrikkelijke aardbeving daar in 2010 stroomde het geld daar binnen, uiteindelijk meer dan zestien miljoen dollar naar verluidt. Maar in plaats van het geld te gebruiken om slachtoffers te helpen, ging 9 miljoen daarvan naar het huren van kantoorruimte en eten en drinken voor Yele-medewerkers. Jean betaalde zichzelf bovendien 100.000 dollar voor zijn optreden tijdens een liefdadigheidsconcert, gaf ook nog 500.000 aan zijn familie en betaalde 37.000 aan huur voor zijn studio in Manhattan. Als klap op de vuurpijl ging er een ton naar zijn minnares. Dat is op zich wel lief, maar het is geen liefdadigheid.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.