Je dood staren

Dimara Hollander 23 jan 2017

Rondje om de kerk, rondje om de kerk, rondje om de kerk, rondje om de kerk, rondje om de kerk, rondje om de kerk, rondje om de kerk, rondje om de kerk, rondje om de kerk, rondje om de kerk, rondje om de kerk, rondje om de kerk, rondje om de kerk, rondje om de kerk, rondje om de kerk, rondje om de kerk, rondje om de kerk, rondje om de kerk, rondje om de kerk, rondje om de kerk.
Las u na de eerste drie keer ook globaal over de woorden om te zien waar de tekst weer begon?
Wat zou er gebeuren als de machinist dat ook deed, omdat hij hetzelfde traject rijdt elke dag? Hij rijdt er zo vaak langs dat hij wel weet wat er in de verte komt. Zijn aandacht verslapt en hij ziet de persoon niet die zich in de bosjes verstopt om zich voor de trein te werpen. Dit is misschien een extreem voorbeeld, maar stel dat het een hert was, of dat hij het rode sein (stoplicht) niet ziet en later volop in de ankers moet om te voorkomen dat twee treinen tegen elkaar aan rijden, het is in ieder geval gevaarlijk als hij niet op blijft letten. De afgelopen jaren blijft het aantal doden door de trein stijgen en minstens 90% is zelfdoding. Als machinisten dezelfde routes blijven rijden, zal dit aantal nog verder oplopen en dan zullen het niet alleen zelfdodingen zijn.
Je zou kunnen zeggen dat ze zich gewoon moeten blijven concentreren, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Postbodes doen ook elke dag dezelfde ronde, maar zij zijn niet verantwoordelijk voor 200, 300 of soms nog meer mensen die achter hen aan komen. Het is niet zo moeilijk om ervoor te zorgen dat ze niet elke dag of op één dag de hele tijd hetzelfde stuk rijden en het wordt er voor hun een stuk makkelijker om zich te blijven concentreren, wat voor ons ook veiliger is. Voordat het nieuwe schema in werking werd gesteld, reden ze ook steeds andere routes, waarom zou dat nu ineens meer kunnen?
Wat ik probeer te zeggen is dat het in het belang van ons allemaal is dat machinisten meer zien dan alleen de kerk. Daarnaast moet het ook voor hen leuk zijn om hun werk te doen, dat is iets wat we allemaal het liefst hebben. Ik denk dat we machinisten niet de lof geven die ze verdienen.