Digitaal

Camera videoCheck-mate: deze app ontmaskert bewerkte foto's

Voorbeeld van de app check-mate. Meisje op de foto: Hester Brands

Foto van 'Lisa Vermeij'

23 MEI 2017

Geloof jij alles wat je ziet op social media? We zien ze genoeg: foto's van ‘normale’ mensen met perfecte lange benen, een jaloersmakende strakke buik en stralende blauwe ogen. Sommige foto's op Instagram en Facebook lijken te mooi om waar te zijn en dat zijn ze misschien ook wel.

‘Coverfoto’ is zo gemaakt

Het merendeel van de foto's die wij dagelijks zien op social media zijn namelijk bewerkt. En dan hebben we het niet over een leuk filter hier en daar. Maar eerder grotere bewerkingen als iets strakkere kaaklijn, minder cellulite, een strakkere buik en waarom zou je jezelf dan ook niet gelijk een paar tinten bruiner maken? Tegenwoordig heb je niet eens meer Photoshop nodig. Met een paar simpele apps als Airbrush, ModiFace Photo Editor en Facetune maak je van elke foto in een handomdraai een echte coverfoto. Best leuk voor een keer, maar tegelijkertijd ook problematisch.

De bewerkte foto's zijn niet meer van echt te onderscheiden en uit verschillende onderzoeken blijkt dat het gebruik van social media samengaat met een grotere focus en minder tevredenheid met het eigen uiterlijk.

Bewerk jij je foto's wel eens? Foto: Colourbox

Bedacht door HKU-studenten

Met de app Check-mate kun je bewerkingen makkelijk opsporen. De app is bedacht door HKU-studenten Luka Cappetti (22) en Rosalie Boom (24) en is onderdeel van hun afstudeerproject. De app hebben ze laten bouwen door speciale app-bouwers: „Hoe Check-mate precies werkt, is nogal een technisch verhaal, haha”, vertelt Luka aan Metro. De meiden noemen zichzelf sociale maatschappelijke communicators en willen met hun app relativering bieden. Door onder andere Instagram en Facebook kun je jezelf continu met iedereen over de wereld vergelijken. Luka en Rosalie merkten in hun omgeving al dat mensen eerder een ontevreden zelfbeeld kregen door social media en met hun app willen ze relativering bieden en het idee van perfectie ontkrachten. „De vraag is: met wat vergelijk je jezelf eigenlijk. Met iets realistisch of iets totaal onrealistisch?”

* De makers hebben inmiddels laten weten dat ze de app niet echt zullen maken, maar dat ze met het bericht voor opheldering wilden zorgen en een discussie wilden oproepen.. De studenten wilden aandacht vragen voor een groeiend probleem waarbij jonge meiden zich onzeker voelen over hun eigen uiterlijk door het zien van onbereikbare ideaalbeelden die online staan.

Onzeker voelen door social media

Jezelf vergelijken met anderen is van alle tijden, maar door social media begint dit steeds meer een maatschappelijk probleem te lijken. Bijna de helft van de jongeren (47 procent) die per dag langer dan drie uur aan social media spendeert, geeft aan niet blij te zijn met zijn of haar uiterlijk. Bij het zien van de ene na de andere perfecte foto daalt het zelfvertrouwen. Check-mate is speciaal ontwikkeld voor jongeren die zich onzeker voelen door social media. In drie kliks wordt de foto gecheckt op bewerkingen als filters, Photoshop, helderheid en ‘mooimaak- standaarden’. Het is niet mogelijk om te zien welke apps of tools er precies zijn gebruikt voor de bewerkingen.

Sprake van een maatschappelijk probleem?

Dr. Dian de Vries is gedragswetenschapper en gepromoveerd op het onderwerp ‘sociale media en het zelfbeeld’. Uit diverse wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat jongeren (tussen de 11 en18 jaar) die meer social media gebruiken ook meer gefocust raken op hun uiterlijk. En uiteindelijk worden ze hier ook onzekerder door”, zegt De Vries tegen Metro. Niet alleen meisjes maar ook jongens werden beïnvloed door social media. „Wel is het zo dat meisjes over het algemeen een lager zelfbeeld hebben.”

Vergelijken met echte mensen

Maar waarom is het probleem de laatste jaren dan groter geworden? „Op social media kom je vooral foto’s tegen van echte mensen en je vergelijkt jezelf eerder met mensen die op je lijken. Mensen in dezelfde categorie zeg maar, zoals een oud-buurmeisje, een studiegenoot of een vriendin, dan dat je je met modellen vergelijkt. Jongeren weten inmiddels wel dat de foto’s van de modellen in magazines zijn gephotoshopt.”

LEES OOK


Views

41

Dronevliegles voor reddingswerkers op Twente Airport

Dronevliegles voor reddingswerkers op Twente Airport

Foto: ANP

Foto van 'Sofie Smulders'

5 JUL 2017

Op Twente Airport krijgen reddingswerkers dronevlieglessen van de Chinese fabrikant DJI. Dit vloeit voort uit de samenwerking tussen DJI en de gemeente Enschede.

Brandweerlieden en ambulancepersoneel krijgen lessen om drones op een zo effectief mogelijke wijze te kunnen inzetten bij noodsituaties. In Enschede test de brandweer al op beperkte schaal met drones.

Controleerbare omgeving

Twente Airport is een gunstige locatie voor fabrikant DJI om te testen met drones vanwege de faciliteiten van Space53. „De regelgeving rondom drones is heel ingewikkeld. Dan is een voormalig vliegveld erg interessant, want het is een controleerbare omgeving met de juiste voorzieningen”, vertelde Patrick Welman aan RTL Z.

De samenwerking tussen de grootste dronefabrikant ter wereld en de gemeente is volgens de wethouder van langdurige aard. Dat betekent dat het ook bij kan dragen aan het creëren van honderden extra banen.

Ook Nokia ging al een samenwerking aan met Space53. De telefoonfabrikant test op Twente Airport het verkeersmanagementsysteem voor drones.

LEES OOK


Views

24

Likeability of 2

Forse kritiek op gelanceerd 'NPO-premium'

ANP

Foto van 'Kasper Hermans'

4 JUL 2017

De NPO kondigde dinsdag aan zijn video-on-demand-dienst een upgrade te hebben gegeven. Er komt namelijk een optie om de uitzendingen in HD terug te kijken in NPO Start, het nieuwe Uitzending Gemist. Enige voorwaarde: je moet daarvoor 2,95 euro per maand betalen.

Je betaalt toch al belasting?

Natuurlijk is dit niet heel veel geld, maar toch is kritiek fors. Met het aangekondigde 'NPO-premium' zouden de zenders niet zozeer meer 'publiek' zijn, maar ook haar commerciële insteek hebben gevonden. „Ik dacht dat ik al een abonnement had bij de NPO. Het heet belasting betalen", zo luidt een van de reacties.

Bovendien is er al een betaaloptie om alles van de NPO terug te kijken in HD, namelijk NLZiet. Hier betaal je 7,95 euro per maand voor, maar dan kan je ook gebruik maken van de diensten van de commerciële zenders.

Volgens de NPO is er voor abonnees van hun Start nog wel een voordeel. Zo kunnen ze meer afleveringen en meer seizoenen bekijken.

Gratis versie

Overigens kan je ook gratis van NPO Start gebruik maken. Maar dan krijg je wel advertenties en zie je de programma's in een lagere resolutie.


saddislike
user_29c53d91e8db8dcf6cba8603a89c1e1c2448c697_avataruser_c76ef6a6dc20a3ef49fc4e123fd30f9b2824990a_avatar

Views

100+

Met deze VR-gadget voel je kou en pijn

Met deze VR-gadget voel je kou en pijn

Beeld ter illustratie: Colourbox

Foto van 'Metro'

3 JUL 2017

Gek op virtual reality maar mis je toch nog iets als je met een bril op aan het gamen bent? Daar gaat een eind aan komen. Een nieuwe VR-gadget zorgt ervoor dat je hitte, kou en zelfs pijn kunt voelen als je augmented reality ervaart.

Hitte en kou

De Thermoreal is een klein, flexibel apparaat dat thermo-elektrisch is. In korte tijd kan het apparaat opwarmen of juist afkoelen. Dat hangt af van de virtuele omgeving waar je inzit. Ook kan het apparaat pijn stimuleren door kou en hitte tegelijk naar verschillende oppervlakten van Thermoreal te sturen, waardoor je het gevoel hebt dat iemand je knijpt, weet Daily Mail. De hardware kan worden geïmplementeerd in joysticks, handschoenen, stoelen of pakken.

Je hoeft niet bang te zijn dat je verbrandt of bevriest: hij wordt niet warmer dan 40 graden en niet kouder dan vier graden. Het kan ook zijn dat je heel langzaam wordt opgewarmd, waardoor je het gevoel krijgt dat je ergens inwandelt.

Meer zintuigen

TEGway, het bedrijf achter deze nieuwe gadget, zit gevestigd in Zuid-Korea. Ze hopen iets nieuws toe te voegen aan de virtual reality-ervaring. „Op dit moment gebruik je alleen de zintuigen zien en horen als je je in een virtual reality bevindt”, schrijven ze op hun website. „Wij geloven dat onze thermo-elektrische gadget dat drastisch gaat veranderen.” Een VR-ervaring zou met voelen nog realistischer moeten worden.

De nieuwe uitvinding werd vorige week op een techbeurs in San Francisco gepresenteerd. Hij is ongeveer zo groot als een afstandsbediening en heeft de vorm van een cylinder. Het is nog wel even wachten tot we 'm kunnen kopen: er is nog geen fabrikant gevonden.

LEES OOK


Views

62

Hiermee (her)ontdek je Game of Thrones

©2017 Home Box Office, Inc. All rights reserved. HBO® and all related programs are property of Home Box Office, Inc.

Foto van 'Metro'

10 JUL 2017

17 juli start in Nederland alleen bij Ziggo het zevende seizoen van het met 38 Emmy Awards bekroonde Game of Thrones®. Speciaal voor alle beginnende kijkers én trouwe Game of Thrones fans is er nu de Guide of Thrones Messenger van Ziggo; een interactieve chatbot die je snel up-to-date brengt over de serie.

Guide of Thrones geeft je korte samenvattingen over belangrijke momenten en personages uit de serie. Met of juist zonder spoilers, afgestemd op hoeveel je al gezien hebt en wat je nog wil weten. De tool werkt op Facebook Messenger en is toegankelijk voor iedereen met een Facebookaccount.

Guide of Thrones is de uitkomst voor een beginnende kijker maar ook voor de doorgewinterde fan die snel weer in de serie wil komen, en is gebaseerd op een interactief script geschreven door kenners.

Ongekend populair

Hoe zat het ook alweer precies? Hoe liep dat af? Waarom heeft iedereen het de hele tijd over Game of Thrones?! Of je nou nog geen minuut gezien hebt of het einde van seizoen zes nog op je netvlies staat gebrand; het gonst al tijden over deze populaire serie met haar veelgeprezen internationale sterrencast.

Voor iedereen die 0 of juist 60 afleveringen heeft gezien

Misschien heb je nog niet eerder de tijd gevonden om te beginnen met het bekijken van de serie bij Ziggo Movies & Series XL of L. Met het nieuwe seizoen op komst op 17 juli is dit hét ideale moment om te beginnen, en de Guide of Thrones Messenger gaat je helpen om de wereld van Westeros te ontdekken. Want met zoveel verschillende personages en heftige intriges verspreid over zes seizoenen kan Game of Thrones® best overweldigend zijn.

Dit staat je te wachten

Zelfs fervente kijkers vragen zich regelmatig af hoe het ook alweer allemaal zat. En ook voor hen is de Guide of Thrones een interactieve geheugensteun. Wie staat er op de kill list van Aria Stark en waar is de Drakenmoeder nu? De Guide of Thrones zorgt er dus voor dat je helemaal fris en up-to-date begint aan het zevende seizoen dat start op 17 juli, alleen bij Ziggo natuurlijk.

Zo werkt het

De Guide of Thrones Messenger open je met je eigen account in Facebook Messenger. De interactieve gids begrijpt de emoji’s die je het stuurt via de chat. De bot leidt jou als antwoord op je vragen en input, in de vorm van tekst en emoji’s, door de wereld van Westeros. Er zijn vele personages, gebeurtenissen, verbanden en intriges te (her)ontdekken. Afhankelijk van hoeveel je al hebt gezien bepaal je zelf of je wel of geen spoilers krijgt. De ontdekkingstocht door deze kwaliteitsserie stuur je zelf en interactief samen met de Guide of Thrones. Voorpret gegarandeerd!

Dus wil jij kunnen meepraten bij de koffie over de serie waar de hele wereld over praat? Klik dan hier om geen aflevering meer te missen en hier om de Ziggo Guide of Thrones zelf te proberen. #WinterIsHere.


Views

85

Likeability of 5

Eén fout op social media kan je leven verpesten

Foto: iStock

Foto van 'Metro World'

27 JUN 2017

Er was eens… een 30-jarige pr-dame genaamd Justine Sacco uit New York: een blanke vrouw met een goed salaris. Zoals vele anderen probeerde ze geestige tweets te plaatsen, vooral over reizen naar Zuid-Afrika: „Going to Africa. Hope I don’t get AIDS. Just kidding. I’m white!”, postte ze.

In eerste instantie reageerde niemand en dat verraste haar niet, aangezien ze slechts 170 volgers had. Maar na een elf uur durende vlucht ontplofte haar telefoon van de berichten en meldingen. Haar timeline was veranderd in een horrorshow die het tot de nummer 1 van de wereldwijde trends op Twitter schopte. Haar post vormde niet alleen het startsein voor een ideologische strijd, maar diende ook als vorm van entertainment. Uiteindelijk verwijderde Justine haar account en werd ze ontslagen.

Twee jaar na deze wereldwijd bekende gebeurtenis vertelt Justine in het boek So You’ve Been Publicly Shamed van John Ronson hoe moeilijk het leven voor haar was nadat mensen er via Google achter waren gekomen wat zij had gedaan. Online werd bekendgemaakt hoe zij huilde en leed aan slaapgebrek na het incident. En hoe het haar leven veranderde.

Reputatie naar de knoppen

Maar de case van Justine staat niet op zichzelf. En met verontschuldigingen aanbieden en smeken om vergeving kom je niet veel verder. Zelfs als je account verwijderd is, zal het internet altijd onthouden wat je gedaan hebt.

„Het is heel moeilijk om te herstellen van zoiets, want er is altijd wel iemand die je zal herinneren aan jouw actie. Niet alleen met screenshots, maar ook in het echte leven”, legt Brendesha Tynes van Southern California University uit aan Metro World News. „Je reputatie, alles wordt beïnvloed. Het zou met de tijd kunnen overwaaien, maar er is altijd wel iemand te vinden die je eraan zal herinneren.”

Toch worden er duizenden posts per dag geplaatst zoals die van Justine. Hoewel sommige gevallen veel aandacht krijgen, worden deze niet gereguleerd en kunnen ze ook niet voorkomen worden.

„Het idee van een fout suggereert dat er regels zijn en er een bepaalde indruk gewekt dient te worden… Ik twijfel er niet aan dat mensen kunnen herstellen van een fout, iedereen maakt er weleens een. Maar ‘fout’ klinkt vaag: buiten een sociale norm treden, de wet breken. Wat betekent het?”, vraagt Steven Caldwell Brown, een Schotse psycholoog en socialmedia-expert, zich af.

Het probleem van internet

Dat is het probleem van het internet – waar vrijheid van meningsuiting meer dan elders een groot goed is – waar je gekke, stomme of beledigende meningen kunt vinden. Je weet niet of wat jij online plaatst goed of fout is.

„Je moet de vernietigende effecten van degene die een post plaatst en degene die oordeelt bedenken”, stelt Brown. „Je moet erover nadenken welke invloed jouw posts hebben op je reputatie en hoe je de reputatie en privacy van iemand anders ermee beïnvloedt. Verplaats je in zijn of haar schoenen en klik dan pas.”

Tips van een expert

Larry Rosen, professor aan de California State University, geeft tips die pesten op social media kunnen voorkomen:

  • Gun jezelf wat tijd voor het plaatsen van een post.
  • Bewaar een draft. Doe andere dingen voor zo’n 5 tot 10 minuten.
  • Lees opnieuw en denk erover na of dit beledigend is voor anderen. Denk aan hun gevoelens.
  • Pas de boodschap aan of maak deze minder scherp en meer empathisch.

LEES OOK


like
user_199f60c2de94b2bf8130a4e575c4c80f187bfc7f_avatar

Views

300+

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

In samenwerking met Beer in a Box

19 APR 2018

De Grote Bierquiz van Metro en Beer in a Box is een doorslaand succes.

Duizenden mensen hebben de afgelopen twee weken meegedaan aan de Grote Bierquiz. Omdat de quiz nog tot en met 1 mei te maken is, hebben Beer in a Box en Metro alvast een reeks interessante uitkomsten op een rijtje gezet. Doe uiterlijk 1 mei ook mee, want er zijn mooie prijzen te winnen. Ga naar www.beerinabox.nl/quiz.

Meer brouwerijen dan in 'bierland'

Je moet echt onder een steen geleefd hebben om niet te zien dat speciaalbier een trend is in Nederland. Het aantal nieuwe brouwerijen dat er jaarlijks bijkomt is duizelingwekkend te noemen (ons land heeft inmiddels meer dan vijfhonderd geregistreerde brouwers, dat zijn er meer dan in ‘bierland’ België). Maar waar krijgt speciaalbier nu zijn bijzondere smaak van? En hoe lang brouwen we eigenlijk al bier? Van hele simpele vragen tot supermoeilijke, je test je eigen kennis in een paar minuten op www.beerinabox.nl/quiz.

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

„Of je nu net komt kijken of al heel veel weet, de Grote Bierquiz is bedoeld om je kennis te testen. Wij willen mensen vooral op een leuke manier meer leren over speciaalbier. Daarom krijgen alle deelnemers na 2 mei een persoonlijke pagina met alle informatie over de vragen die ze goed of fout hadden”, zegt Victor Kuppers, chef quiz bij Beer in a Box, de startup die op basis van jouw smaak de beste speciaalbieren voor je selecteert.

Feiten en getallen

Alles goed. Slechts 16 bierkenners hebben álle antwoorden goed. Dat is veel minder dan 1 procent. Er zijn 31 deelnemers die maar 1 fout hebben, 95 quizmakers hebben er 2 fout. „Dat is echt heel goed”, zegt de chef quiz. De gemiddelde score is 10 punten van de maximale 15.

Onze Belgische vrienden. Voorheen liep België mijlenver voorop in bierland. Maar die tijd is geweest. Van alle zuiderburen zit er geen één in de categorie die alles goed heeft.

Zuid-Holland nadrukkelijk aanwezig. Met 40 procent van de deelnemers heeft de provincie Zuid-Holland het hoogste aantal deelnemers (maar of zij ook het meeste van bier weten…). Noord-Holland komt op plaats 2 (30 procent), Noord-Brabant op plek 3 (24 procent van de quizmakers).

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

Bierkennis omschrijven

Wat denken we van onszelf? Meer dan de helft van de mensen vulde bij de vraag ‘hoe zou jij je bierkennis omschrijven?’ met ‘best wel wat’. Slechts 2 procent van de deelnemers durfde het aan om ‘ik ben de beste speciaalbierkenner ever’ aan te klikken.

Meest gedronken drank. 95 procent van de deelnemers denkt dat bier na water (inclusief koffie en thee) de meest gedronken drank in Nederland is.

Waar staan de brouwerijen? 63 procent van de mensen die hun bierkennis testen, denkt dat Noord-Brabant de meeste brouwerijen heeft. 40 procent van hen denkt dat Nederland vorig jaar ongeveer 520 brouwerijen had.

Die middeleeuwers toch. 28 procent van de deelnemers denkt dat in de middeleeuwen jaarlijks makkelijk 800 liter bier per persoon naar binnen geklokt werd. En jawel – wat een kenners zijn we toch met z’n allen -  66 procent van hen denkt te weten wat cenosillicafobie is.

Wat valt er te winnen?

Ben jij de beste bierkenner? Dan maak je kans op een verrassingspakket van Beer in a Box ter waarde van 250 euro (geen bier, want dat mag niet!). Onder alle deelnemers wordt een aantal kleinere prijzen verloot, zoals een workshop bierbrouwen, rondleidingen bij spraakmakende brouwerijen en allerhande bierdingen. Snel naar Beerinabox.nl/quiz dus. Ga je nog meedoen? Veel succes en proost!


Views

300+

'Facebook in gesprek met Hollywood'

'Facebook in gesprek met Hollywood'

Foto: ANP

Foto van 'Jessica Heijmans'

26 JUN 2017

Netflix, Amazon en Hulu krijgen er weer een concurrent bij. Social netwerkgigant Facebook is in gesprek met Hollywoodstudio's over het maken van originele producties. Deze zouden al tegen het eind van de zomer klaar moeten zijn, meent The Wall Street Journal (WSJ).

Facebook is geen onbekende op het gebied van video; wereldwijd zou er ongeveer 100 miljoen uur per dag naar filmpjes worden gekeken via het sociaal netwerk. Met het produceren van eigen series is Facebook echter rijkelijk laat. Het bedrijf zal de strijd moeten aangaan met gevestigde namen als Netflix en Amazon, maar ook bijvoorbeeld Apple en Google. Toch is er veel te winnen: de televisie-advertentiemarkt in Amerika wordt op bijna 75 miljard dollar geschat.

3 miljoen dollar

De Amerikaanse zakenkrant laat weten dat Facebook tot 3 miljoen dollar per aflevering van 30 minuten wil uittrekken. Hoewel dit onder de tarieven van hitseries als House of Cards, Game of Thrones en The Crown ligt, zou het netwerk hiermee kunnen concurreren met producties van grote Amerikaanse omroepen. Maar Facebook lijkt haar kansen te willen spreiden. Naast de miljoenenproducties, richt het bedrijf zich ook op goedkopere content van ongeveer 10 minuten.

Geen naakt en grof taalgebruik

Facebook heeft zelf nog weinig losgelaten over specifieke plannen. „We steunen een kleine groep partners en makers terwijl ze experimenteren met shows waar je een gemeenschap omheen kunt bouwen – van sport tot komedie en van reality tot gaming.” De Amerikaanse krant WSJ weet echter te vertellen dat het sociaal netwerk een doelgroep van 17-30 jaar wil bereiken en shows als Pretty Little Liars, Scandal en The Bachelor als voorbeeld neemt. Series over kinderen, jonge tieners, politieke drama's, nieuws en shows met naaktheid/grof taalgebruik zullen daarentegen niet te zien zijn.

Transparantie

De makers delen mee in de advertentie-inkomsten van Facebook en krijgen tussen de 5.000 en 20.000 dollar per aflevering. Een mogelijke uitdaging voor Facebook, is dat Hollywood graag zelf content in handen heeft. Maar het social netwerk heeft ook een troef in handen: het zal alle kijkerdata delen met Hollywood. Volgens een agent heeft Facebook aangegeven compleet transparant te zijn. „Je deelt in ons advertentiegeld, onze winst zal die van jou zijn, en je krijgt alle data."

LEES OOK


Views

27