Vloggers maken filmpje zonder sluikreclame

26 november 2016 om 11:29 door Ingelise de Vries
Vloggers maken filmpje zonder sluikreclame
Beeld: ANP

YouTubers zijn niet meer weg te denken. Dagelijks verschijnen er talloze filmpjes waarin mensen hun mening geven over een product, je iets nieuws leren of je meenemen in hun dagelijks leven. En bijna altijd gaat dat gepaard met een hoop merken.

Het Commissariaat voor de Media (CvdM) wil sluikreclame dan ook flink aanpakken, werd eerder deze week bekend. Reclame maken voor kinderen onder de twaalf jaar wordt verboden en sluikreclame in vlogs mag ook niet meer. Het is volgens CvdM te onduidelijk of YouTubers echt enthousiast zijn of betaald worden om iets aan te prijzen.

Geen reclame

YouTube-duo Saske de Schepper en Alwin Ritstier besloten de uitdaging alvast aan te gaan en vlogden een dag lang zonder reclame. „Ik las de nieuwsberichten erover, dus dat zei ik tegen Alwin”, vertelt Saske aan Metro. „Alwin vond het goed dat ze er wat aan gaan doen, sluikreclame is niet nice. Wij laten altijd weten als we betaald krijgen als we iets promoten, dat is heel normaal. Eigenlijk iedereen zou dat moeten doen.”

Extreem

„Op social media moet het al met de hashtag spon, op YouTube moet het in de eerste drie regels van de beschrijving staan, vinden wij”, legt Saske uit. Vervolgens rijst de vraag hoever dit gaat en hoe extreem het dan wordt. Alwin en Saske besloten het letterlijk te nemen en álle reclame uit hun video te halen. „Dit was op een normale dag”, vult Alwin aan. „We hebben niks bijzonders gedaan.” Alleen een klein beetje hulp ingeroepen van YouTubers Vera Camilla en Teske dan.

 

Boete

Wie een product aanprijst en daarvoor betaald krijgt maar dat niet aangeeft, kan een boete krijgen. De hoogte is nog niet bekend. Voor traditionele media is dat maximaal 225.000 euro.

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!