Digitaal

Steeds meer 'nieuwssites' met nepinfo in Nederland

Bron: Colourbox

Foto van 'Cerise van Vliet'

23 MRT 2016

'Waar heb je die informatie vandaan?!' 'Stond op Facebook.' Dat hoor je tegenwoordig steeds vaker en dat is niet zo erg, mits je de goede accounts volgt op Facebook. Er zijn namelijk ook genoeg 'nieuwssites' die tegenwoordig nepnieuws verspreiden.

Dit nieuws moet zo spraakmakend mogelijk zijn, want zoveel mogelijk mensen moeten erop klikken. Dat is namelijk het enige doel van zo'n hoaxsite: zoveel mogelijk geld verdienen. En dat geld verdienen ze per klik. Dus heb jij bijvoorbeeld geklikt op het bericht 'NS: ASIELZOEKERS MOGEN VANAF NU GRATIS MET DE TREIN REIZEN' dat onder andere te lezen was op de site dagelijks.nu? Dan ben je flink in de maling genomen.

Frustratie

Volgens deze site zou de NOS hebben bericht dat asielzoekers tegenwoordig gratis mogen reizen. Lekker makkelijk, want heel asielzoeker-mijdend Nederland klikt hier in razende frustratie binnen 0,1 seconde op. En boem: daar stroomt het geld mee binnen. De NS wist van niets, maar het bericht werd binnen no time ruim 3.500 keer gedeeld via Facebook.

Facebook

De Hoax-Wijzer zegt dat er ongeveer vijftig sites in Nederland zijn die nepnieuws verspreiden. Dat ze dat vooral via Facebook doen is logisch, vorig jaar gebruikte zo'n 40% van alle gebruikers het medium als nieuwsbron bleek uit onderzoek van Reuters.

Verleiding

Omdat er zoveel gebruikers op zitten gebruiken de slimme hoax-verspreiders Facebook om mensen te verleiden naar hun website te komen. „Waar vroeger vooral onjuistheden via kettingmails werden verspreid, zien we nu onjuistheden, voornamelijk op Facebook, die rechtstreeks naar nepnieuwswebsites leiden”, zegt de woordvoerder van Hoax-Wijzer tegen de NOS.

Dit soort sites zorgen dus expres voor maatschappelijke onrust om er zelf geld aan te verdienen, maar van het offline halen van de sites is nog geen sprake. Voorlopig dus maar goed zelf opletten waar je je informatie vandaan haalt en sites als Hoax-Wijzer checken als je het niet zeker weet.

BEKIJK OOK


Views

89

Dronevliegles voor reddingswerkers op Twente Airport

Dronevliegles voor reddingswerkers op Twente Airport

Foto: ANP

Foto van 'Sofie Smulders'

5 JUL 2017

Op Twente Airport krijgen reddingswerkers dronevlieglessen van de Chinese fabrikant DJI. Dit vloeit voort uit de samenwerking tussen DJI en de gemeente Enschede.

Brandweerlieden en ambulancepersoneel krijgen lessen om drones op een zo effectief mogelijke wijze te kunnen inzetten bij noodsituaties. In Enschede test de brandweer al op beperkte schaal met drones.

Controleerbare omgeving

Twente Airport is een gunstige locatie voor fabrikant DJI om te testen met drones vanwege de faciliteiten van Space53. „De regelgeving rondom drones is heel ingewikkeld. Dan is een voormalig vliegveld erg interessant, want het is een controleerbare omgeving met de juiste voorzieningen”, vertelde Patrick Welman aan RTL Z.

De samenwerking tussen de grootste dronefabrikant ter wereld en de gemeente is volgens de wethouder van langdurige aard. Dat betekent dat het ook bij kan dragen aan het creëren van honderden extra banen.

Ook Nokia ging al een samenwerking aan met Space53. De telefoonfabrikant test op Twente Airport het verkeersmanagementsysteem voor drones.

BEKIJK OOK


Views

100+

Likeability of 2

Forse kritiek op gelanceerd 'NPO-premium'

ANP

Foto van 'Kasper Hermans'

4 JUL 2017

De NPO kondigde dinsdag aan zijn video-on-demand-dienst een upgrade te hebben gegeven. Er komt namelijk een optie om de uitzendingen in HD terug te kijken in NPO Start, het nieuwe Uitzending Gemist. Enige voorwaarde: je moet daarvoor 2,95 euro per maand betalen.

Je betaalt toch al belasting?

Natuurlijk is dit niet heel veel geld, maar toch is kritiek fors. Met het aangekondigde 'NPO-premium' zouden de zenders niet zozeer meer 'publiek' zijn, maar ook haar commerciële insteek hebben gevonden. „Ik dacht dat ik al een abonnement had bij de NPO. Het heet belasting betalen", zo luidt een van de reacties.

Bovendien is er al een betaaloptie om alles van de NPO terug te kijken in HD, namelijk NLZiet. Hier betaal je 7,95 euro per maand voor, maar dan kan je ook gebruik maken van de diensten van de commerciële zenders.

Volgens de NPO is er voor abonnees van hun Start nog wel een voordeel. Zo kunnen ze meer afleveringen en meer seizoenen bekijken.

Gratis versie

Overigens kan je ook gratis van NPO Start gebruik maken. Maar dan krijg je wel advertenties en zie je de programma's in een lagere resolutie.


saddislike
user_29c53d91e8db8dcf6cba8603a89c1e1c2448c697_avataruser_c76ef6a6dc20a3ef49fc4e123fd30f9b2824990a_avatar

Views

200+

Ben jij net zo grappig als de vier Gabbers?

Win! Ben jij net zo grappig als de vier Gabbers?

De vier Gabbers met vlnr Ali B, Najib Amhali, Martijn Koning en Roué Verveer. / Vincent van Dordrecht

In samenwerking met Gabbers

24 MEI 2018

We dagen je uit: probeer net zo grappig te zijn als Gabbers. Of grappiger!

Roué Verveer, Martijn Koning, Najib Amhali en Ali B zullen op 29 en 30 juni de ene na de andere grap de Ziggo Dome in slingeren. Zij doen dat in een nieuwe formatie tijdens de derde Gabbereditie. Koop je kaarten met 20 euro korting via Metro.

koop gabber tickets

Maar… zijn Metrolezers misschien wel net zo grappig of zelfs grappiger dan deze vier comedians? Wij twijfelen daar uiteraard niet aan, maar we dagen de lezer wel uit. Vorige week kondigden we het in een interview met het kwartet heren al aan: er komt een wedstrijd ‘Ben jij net zo grappig als Gabbers?’

Stel, Gabbers voor je neus

„Geef de lezers een opdracht mee, dat werkt het beste. Donald Trump bijvoorbeeld”, zegt Martijn Koning. En met een lach: „Of Gabbers zelf natuurlijk. Pak ons maar hard aan.” De opdracht daarom deze keer: stel, de vier Gabbers staan voor je neus. Welke grap óver hen (of over een van de vier) zou je vertellen?

Inzenders van een onvervalste Gabbersgrap maken kans op 5x2 vrijkaarten voor een van de Ziggo Dome-shows. Maar, misschien nog wel belangrijker, bij plaatsing van je grap in Metro of op Metronieuws.nl verdien je uiteraard eeuwige roem!

Meedoen? Mail dan je grap naar marketing@metronieuws.nl.

Kaarten met korting

Metrolezers kunnen naast de prijsvraag profiteren van een speciale kortingsactie van deze krant en Gabbers. Kaarten voor de shows op 29 en 30 juni in Ziggo Dome bestel je via www.gabbers.nl. Metrolezers krijgen 20 euro korting voor elke rang! Dit door de vouchercode metro (met kleine letters) in te voeren.

koop gabber tickets

Lucky hour

Elke Gabber-donderdag wordt tussen 12.00 en 13.00 uur bovendien het Gabbers Lucky Hour gehouden. Wie vandaag tijdens dat uur kaarten met de metrocode bestelt, maakt kans op een gratis fastlane bij Ziggo Dome.

BEKIJK OOK


Views

2k+

Met deze VR-gadget voel je kou en pijn

Met deze VR-gadget voel je kou en pijn

Beeld ter illustratie: Colourbox

Foto van 'Metro'

3 JUL 2017

Gek op virtual reality maar mis je toch nog iets als je met een bril op aan het gamen bent? Daar gaat een eind aan komen. Een nieuwe VR-gadget zorgt ervoor dat je hitte, kou en zelfs pijn kunt voelen als je augmented reality ervaart.

Hitte en kou

De Thermoreal is een klein, flexibel apparaat dat thermo-elektrisch is. In korte tijd kan het apparaat opwarmen of juist afkoelen. Dat hangt af van de virtuele omgeving waar je inzit. Ook kan het apparaat pijn stimuleren door kou en hitte tegelijk naar verschillende oppervlakten van Thermoreal te sturen, waardoor je het gevoel hebt dat iemand je knijpt, weet Daily Mail. De hardware kan worden geïmplementeerd in joysticks, handschoenen, stoelen of pakken.

Je hoeft niet bang te zijn dat je verbrandt of bevriest: hij wordt niet warmer dan 40 graden en niet kouder dan vier graden. Het kan ook zijn dat je heel langzaam wordt opgewarmd, waardoor je het gevoel krijgt dat je ergens inwandelt.

Meer zintuigen

TEGway, het bedrijf achter deze nieuwe gadget, zit gevestigd in Zuid-Korea. Ze hopen iets nieuws toe te voegen aan de virtual reality-ervaring. „Op dit moment gebruik je alleen de zintuigen zien en horen als je je in een virtual reality bevindt”, schrijven ze op hun website. „Wij geloven dat onze thermo-elektrische gadget dat drastisch gaat veranderen.” Een VR-ervaring zou met voelen nog realistischer moeten worden.

De nieuwe uitvinding werd vorige week op een techbeurs in San Francisco gepresenteerd. Hij is ongeveer zo groot als een afstandsbediening en heeft de vorm van een cylinder. Het is nog wel even wachten tot we 'm kunnen kopen: er is nog geen fabrikant gevonden.

BEKIJK OOK


Views

100+

Hiermee (her)ontdek je Game of Thrones

©2017 Home Box Office, Inc. All rights reserved. HBO® and all related programs are property of Home Box Office, Inc.

Foto van 'Metro'

10 JUL 2017

17 juli start in Nederland alleen bij Ziggo het zevende seizoen van het met 38 Emmy Awards bekroonde Game of Thrones®. Speciaal voor alle beginnende kijkers én trouwe Game of Thrones fans is er nu de Guide of Thrones Messenger van Ziggo; een interactieve chatbot die je snel up-to-date brengt over de serie.

Guide of Thrones geeft je korte samenvattingen over belangrijke momenten en personages uit de serie. Met of juist zonder spoilers, afgestemd op hoeveel je al gezien hebt en wat je nog wil weten. De tool werkt op Facebook Messenger en is toegankelijk voor iedereen met een Facebookaccount.

Guide of Thrones is de uitkomst voor een beginnende kijker maar ook voor de doorgewinterde fan die snel weer in de serie wil komen, en is gebaseerd op een interactief script geschreven door kenners.

Ongekend populair

Hoe zat het ook alweer precies? Hoe liep dat af? Waarom heeft iedereen het de hele tijd over Game of Thrones?! Of je nou nog geen minuut gezien hebt of het einde van seizoen zes nog op je netvlies staat gebrand; het gonst al tijden over deze populaire serie met haar veelgeprezen internationale sterrencast.

Voor iedereen die 0 of juist 60 afleveringen heeft gezien

Misschien heb je nog niet eerder de tijd gevonden om te beginnen met het bekijken van de serie bij Ziggo Movies & Series XL of L. Met het nieuwe seizoen op komst op 17 juli is dit hét ideale moment om te beginnen, en de Guide of Thrones Messenger gaat je helpen om de wereld van Westeros te ontdekken. Want met zoveel verschillende personages en heftige intriges verspreid over zes seizoenen kan Game of Thrones® best overweldigend zijn.

Dit staat je te wachten

Zelfs fervente kijkers vragen zich regelmatig af hoe het ook alweer allemaal zat. En ook voor hen is de Guide of Thrones een interactieve geheugensteun. Wie staat er op de kill list van Aria Stark en waar is de Drakenmoeder nu? De Guide of Thrones zorgt er dus voor dat je helemaal fris en up-to-date begint aan het zevende seizoen dat start op 17 juli, alleen bij Ziggo natuurlijk.

Zo werkt het

De Guide of Thrones Messenger open je met je eigen account in Facebook Messenger. De interactieve gids begrijpt de emoji’s die je het stuurt via de chat. De bot leidt jou als antwoord op je vragen en input, in de vorm van tekst en emoji’s, door de wereld van Westeros. Er zijn vele personages, gebeurtenissen, verbanden en intriges te (her)ontdekken. Afhankelijk van hoeveel je al hebt gezien bepaal je zelf of je wel of geen spoilers krijgt. De ontdekkingstocht door deze kwaliteitsserie stuur je zelf en interactief samen met de Guide of Thrones. Voorpret gegarandeerd!

Dus wil jij kunnen meepraten bij de koffie over de serie waar de hele wereld over praat? Klik dan hier om geen aflevering meer te missen en hier om de Ziggo Guide of Thrones zelf te proberen. #WinterIsHere.


Views

100+

Likeability of 5

Eén fout op social media kan je leven verpesten

Foto: iStock

Foto van 'Metro World'

27 JUN 2017

Er was eens… een 30-jarige pr-dame genaamd Justine Sacco uit New York: een blanke vrouw met een goed salaris. Zoals vele anderen probeerde ze geestige tweets te plaatsen, vooral over reizen naar Zuid-Afrika: „Going to Africa. Hope I don’t get AIDS. Just kidding. I’m white!”, postte ze.

In eerste instantie reageerde niemand en dat verraste haar niet, aangezien ze slechts 170 volgers had. Maar na een elf uur durende vlucht ontplofte haar telefoon van de berichten en meldingen. Haar timeline was veranderd in een horrorshow die het tot de nummer 1 van de wereldwijde trends op Twitter schopte. Haar post vormde niet alleen het startsein voor een ideologische strijd, maar diende ook als vorm van entertainment. Uiteindelijk verwijderde Justine haar account en werd ze ontslagen.

Twee jaar na deze wereldwijd bekende gebeurtenis vertelt Justine in het boek So You’ve Been Publicly Shamed van John Ronson hoe moeilijk het leven voor haar was nadat mensen er via Google achter waren gekomen wat zij had gedaan. Online werd bekendgemaakt hoe zij huilde en leed aan slaapgebrek na het incident. En hoe het haar leven veranderde.

Reputatie naar de knoppen

Maar de case van Justine staat niet op zichzelf. En met verontschuldigingen aanbieden en smeken om vergeving kom je niet veel verder. Zelfs als je account verwijderd is, zal het internet altijd onthouden wat je gedaan hebt.

„Het is heel moeilijk om te herstellen van zoiets, want er is altijd wel iemand die je zal herinneren aan jouw actie. Niet alleen met screenshots, maar ook in het echte leven”, legt Brendesha Tynes van Southern California University uit aan Metro World News. „Je reputatie, alles wordt beïnvloed. Het zou met de tijd kunnen overwaaien, maar er is altijd wel iemand te vinden die je eraan zal herinneren.”

Toch worden er duizenden posts per dag geplaatst zoals die van Justine. Hoewel sommige gevallen veel aandacht krijgen, worden deze niet gereguleerd en kunnen ze ook niet voorkomen worden.

„Het idee van een fout suggereert dat er regels zijn en er een bepaalde indruk gewekt dient te worden… Ik twijfel er niet aan dat mensen kunnen herstellen van een fout, iedereen maakt er weleens een. Maar ‘fout’ klinkt vaag: buiten een sociale norm treden, de wet breken. Wat betekent het?”, vraagt Steven Caldwell Brown, een Schotse psycholoog en socialmedia-expert, zich af.

Het probleem van internet

Dat is het probleem van het internet – waar vrijheid van meningsuiting meer dan elders een groot goed is – waar je gekke, stomme of beledigende meningen kunt vinden. Je weet niet of wat jij online plaatst goed of fout is.

„Je moet de vernietigende effecten van degene die een post plaatst en degene die oordeelt bedenken”, stelt Brown. „Je moet erover nadenken welke invloed jouw posts hebben op je reputatie en hoe je de reputatie en privacy van iemand anders ermee beïnvloedt. Verplaats je in zijn of haar schoenen en klik dan pas.”

Tips van een expert

Larry Rosen, professor aan de California State University, geeft tips die pesten op social media kunnen voorkomen:

  • Gun jezelf wat tijd voor het plaatsen van een post.
  • Bewaar een draft. Doe andere dingen voor zo’n 5 tot 10 minuten.
  • Lees opnieuw en denk erover na of dit beledigend is voor anderen. Denk aan hun gevoelens.
  • Pas de boodschap aan of maak deze minder scherp en meer empathisch.

BEKIJK OOK


like
user_199f60c2de94b2bf8130a4e575c4c80f187bfc7f_avatar

Views

300+

'Facebook in gesprek met Hollywood'

'Facebook in gesprek met Hollywood'

Foto: ANP

Foto van 'Jessica Heijmans'

26 JUN 2017

Netflix, Amazon en Hulu krijgen er weer een concurrent bij. Social netwerkgigant Facebook is in gesprek met Hollywoodstudio's over het maken van originele producties. Deze zouden al tegen het eind van de zomer klaar moeten zijn, meent The Wall Street Journal (WSJ).

Facebook is geen onbekende op het gebied van video; wereldwijd zou er ongeveer 100 miljoen uur per dag naar filmpjes worden gekeken via het sociaal netwerk. Met het produceren van eigen series is Facebook echter rijkelijk laat. Het bedrijf zal de strijd moeten aangaan met gevestigde namen als Netflix en Amazon, maar ook bijvoorbeeld Apple en Google. Toch is er veel te winnen: de televisie-advertentiemarkt in Amerika wordt op bijna 75 miljard dollar geschat.

3 miljoen dollar

De Amerikaanse zakenkrant laat weten dat Facebook tot 3 miljoen dollar per aflevering van 30 minuten wil uittrekken. Hoewel dit onder de tarieven van hitseries als House of Cards, Game of Thrones en The Crown ligt, zou het netwerk hiermee kunnen concurreren met producties van grote Amerikaanse omroepen. Maar Facebook lijkt haar kansen te willen spreiden. Naast de miljoenenproducties, richt het bedrijf zich ook op goedkopere content van ongeveer 10 minuten.

Geen naakt en grof taalgebruik

Facebook heeft zelf nog weinig losgelaten over specifieke plannen. „We steunen een kleine groep partners en makers terwijl ze experimenteren met shows waar je een gemeenschap omheen kunt bouwen – van sport tot komedie en van reality tot gaming.” De Amerikaanse krant WSJ weet echter te vertellen dat het sociaal netwerk een doelgroep van 17-30 jaar wil bereiken en shows als Pretty Little Liars, Scandal en The Bachelor als voorbeeld neemt. Series over kinderen, jonge tieners, politieke drama's, nieuws en shows met naaktheid/grof taalgebruik zullen daarentegen niet te zien zijn.

Transparantie

De makers delen mee in de advertentie-inkomsten van Facebook en krijgen tussen de 5.000 en 20.000 dollar per aflevering. Een mogelijke uitdaging voor Facebook, is dat Hollywood graag zelf content in handen heeft. Maar het social netwerk heeft ook een troef in handen: het zal alle kijkerdata delen met Hollywood. Volgens een agent heeft Facebook aangegeven compleet transparant te zijn. „Je deelt in ons advertentiegeld, onze winst zal die van jou zijn, en je krijgt alle data."

BEKIJK OOK


Views

800+