Zo onveilig waren auto's 20 jaar geleden

2 februari 2017 om 20:29 door Wouter van Loon
Zo onveilig waren auto's 20 jaar geleden
Beeld: Euro NCAP

65 kilometer per uur - voor wie regelmatig in een auto rijdt, lijkt dat niet zo hard. Maar wie met zo'n vaart tegen een muur knalt krijgt toch een gevaarlijk harde klap. Gelukkig zitten in nieuwe auto's allerlei technieken om de klap op te vangen. Twintig jaar geleden was dat wel anders, blijkt uit een crashtest van een auto uit 1997.

Euro NCAP, een onafhankelijke instantie die sinds 1997 auto's test op veiligheid, zette twee auto's tegenover elkaar: een Rover 100 uit 1997 en een Honda Jazz van dit jaar. Beide auto's werden in een crashtest met 65 kilometer per uur tegen een muur geknald. De verschillen zijn groot: de dummy's in de Rover 100 worden alle kanten uitgesmeten, terwijl de poppen in de Honda er relatief goed vanaf komen.

De Rover klapt helemaal in elkaar, terwijl de Honda veel minder schade heeft. Ook had de Rover geen airbags bij de passagiersstoelen, terwijl bij de Honda door de hele auto airbags afgingen. De dummy's bleven daardoor veel beter op hun plaats zitten, ondanks de flinke klap.

Dat het verschil zo groot is, is overigens niet verwonderlijk: Euro NCAP heeft twee extremen tegenover elkaar gezet. De Rover 100 kreeg bij een van de eerste testen maar één ster op de veiligheidstest, en werd al snel uit de handel genomen. De Honda scoorde onlangs vijf sterren.

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!