'Wodkaliefhebbers stemmen PVV en kijken naar SBS6'

1 september 2016 om 17:39 door Steven Musch
'Wodkaliefhebbers stemmen PVV en kijken naar SBS6'
Foto ANP

Wodkaliefhebbers stemmen op de PVV, hebben een hond en kijken naar SBS6. Dat is de conclusie van een onderzoek uitgevoerd door databureau en reputatiespecialist Buzzcapture. Maar in hoeverre kloppen die conclusies eigenlijk?

Uitingen over wodka

Buzzcapture is een internationaal databureau gevestigd in Amsterdam. Het bureau helpt organisaties inzichten te genereren uit verschillende soorten data van social media, offline media (print, RTV), websites en fora. Bij dit onderzoek heeft Buzzcapture data verzameld van een doelgroep die het afgelopen jaar over wodka - of vodka - heeft gesproken op social media. Daarbij is gekeken naar uitingen over wodka in het algemeen, niet naar merken. Vervolgens werd gekeken in hoeverre die doelgroep over bepaalde onderwerpen heeft gesproken. Door middel van bepaalde zoekvragen werd de de doelgroep een aantal opties voorgelegd.

„We weten nu dat Nederlanders die wodka drinken onder andere PVV stemmen, hondenmensen zijn en veel naar SBS6 kijken”, aldus het onderzoeksbureau. „Ook is de Nederlandse wodkadrinker een carnivoor, doet boodschappen bij Jumbo en Albert Heijn, luistert naar house, woont waarschijnlijk in Amsterdam, drinkt liever bier dan wijn en liever Russische wodka dan Poolse. Onder de andere sterke dranken is gin favoriet en wodkafans gebruiken deodorant van AXE.”

De resultaten nog even op een rijtje

De Nederlandse wodkadrinker sprak in het afgelopen jaar het vaakst over de zender SBS6 (41 procent). Opvallend omdat je zou vermoeden dat jongerenzender RTL5 (11 procent) populair zou zijn onder de doelgroep. De jongerenzender werd het minst vaak genoemd onder de doelgroep. RTL4 (35 procent) en Veronica (13 procent) waren populairder.

Buzzcapture

De sterke drank wordt het meest genuttigd in Amsterdam (37 procent) en Den Haag (25 procent). Opvallend is de relatief lage score van Rotterdam (23 procent).

Hoewel wodka niet direct geassocieerd wordt als drankje voor bij het eten door de afgebakende doelgroep, blijken Nederlandse wodkafans ook groot fan te zijn van een goed biefstukje of anders vleesgerecht. Team vlees (64 procent) verslaat team vis (36 procent) ruim. Ook hebben wodkaliefhebbers liever een hond (57 procent) dan een kat (43 procent).

Ook kijkt het onderzoek naar politieke voorkeur. De PVV (29 procent) is onder wodkadrinkers het populairst. De liefhebbers blijken overwegend rechts te stemmen, want ook VVD (22 procent) wordt veel besproken. Overwegend linkse partijen als GroenLinks (5 procent) en SP (5 procent) worden weinig besproken, PvdA wordt dan weer wel vaak genoemd door de doelgroep (23 procent).

Politiek: Buzzcapture

Geen afspiegeling van de samenleving

In totaal zijn de data van 40.000 gebruikers van social media onderzocht. Deze mensen spraken dus allemaal over wodka op social media. Toch geeft het onderzoek geen compleet beeld. Hoe zit het bijvoorbeeld met de mensen die er niet op social media mee te koop lopen met dat ze graag wodka drinken? Misschien zijn dat juist wel GroenLinks stemmende kattenliefhebbers.

„Dat zou best kunnen”, zegt Kevin Lamers, als socialmedia-analist van Buzzcapture verantwoordelijk voor het onderzoek. „Wij hebben alleen de gebruikers van social media onderzocht, dus het onderzoek is niet per se een afspiegeling van de samenleving.”

De vraag is hoe de metingen zijn gedaan. Neem bijvoorbeeld de politieke voorkeur van wodkaliefhebbers. Hoef je de PVV alleen maar in een comment te noemen om onder de PVV-stemmers geschaard te worden? „We hebben gezocht naar de woorden 'PVV' en 'stemmen'”, legt Lamers uit. „We zijn er daarbij van uitgegaan dat die mensen op de PVV stemmen.”

Het kan dus ook dat iemand bijvoorbeeld op Facebook schrijft: „Wat heb ik een hekel aan mensen die op de PVV stemmen.” Of op de PvdA... „Dat kan. Het klopt dat het aannames zijn”, aldus Lamers. Desalniettemin denkt hij dat het onderzoek een algemeen beeld geeft van de gemiddelde wodkaliefhebber.

Maar wat is nu eigenlijk het doel van dit onderzoek? „Laten zien wat wij allemaal met data kunnen doen voor bedrijven. In dit geval hebben we van niemand een opdracht gekregen, maar normaal gesproken doen we dit soort onderzoeken in opdracht van een bedrijf of merk.”

Conclusie

Het onderzoek geeft een algemeen beeld van gebruikers van social media. Het is moeilijk om te checken of deze gebruikers, die op een sociaal medium over wodka hebben gesproken, ook echt liefhebbers van de sterke drank zijn. Ook vallen de wodkaliefhebbers die het niet zo snel over de drank zullen hebben op Facebook of zelfs helemaal geen gebruik maken van social media buiten het onderzoek. Verder is het lastig om te controleren of de 'wodkadrinkers' die het op social media over een bepaalde politieke partij hadden ook echt op die partij stemmen. De conclusie van het onderzoek moet dus met een korreltje zout genomen worden. De gegevens zijn waarschijnlijk erg handig voor bedrijven, maar zoals Lamers zelf ook al zei, is het niet per se een afspiegeling van de samenleving of de gemiddelde wodkadrinker.

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!