Amarins de Boer
Amarins de Boer Geld & Carrière 20 mrt 2018
Leestijd: 2 minuten

Zo maakt geld wél gelukkig

Koop je liever een cadeautje voor jezelf of voor anderen? Om een geluksgevoel te creëren kun je maar beter dat laatste doen, stelt Consumentenpsycholoog Patrick Wessels. In zijn boek Geld maakt wél gelukkig laat hij zien waarom de uitspraak ‘Geld maakt niet gelukkig’ niet klopt. „Als je het maar op de juiste manier uitgeeft.”

Het maakt niet uit of je na je vaste lasten veel of weinig te besteden hebt, zegt Wessels. „Door binnen je budget psychologisch slimme keuzes te maken, word je gelukkig van alle uitgaven.” Koop bijvoorbeeld ervaringen in plaats van spullen, is een van zijn tips. „We blijven daar langer aan terugdenken, veel meer dan bij spullen die we kopen.”

Menukaart

In het boek komen in totaal acht psychologische inzichten aan bod, die Wessels inmiddels zelf ook graag toepast. Stop met vergelijken is zo’n inzicht, want dat maakt je tevredener en gelukkiger. „Zelf probeer ik daarom ook zo min mogelijk te vergelijken. Ik vergelijk als ik een goedkoop energiecontract wil afsluiten, maar vermijd het als ik een nieuwe televisie nodig heb of als ik in een restaurant op zoek ben naar een lekker gerecht. Als ik uit eten ga, dan scan ik de kaart van boven naar beneden, en zodra ik iets lekkers zie, stop ik met zoeken. Als je stopt met vergelijken, leer je namelijk om tevreden te zijn met een goede keuze, in plaats van eindeloos te proberen voor niets minder dan het beste te gaan.”

Een andere tip die Wessels geeft is om altijd vooruit te betalen. „Het kan zo verleidelijk zijn om een vakantie in termijnen te betalen, of die hotelkamer pas te betalen als je op je bestemming bent.” Maar meteen (het hele bedrag) te betalen, maakt gelukkiger, zegt hij. „Als je dan eenmaal op vakantie bent, voelt het alsof je vakantie gratis is.”

Marketeers

De slimme manieren van geld uitgeven helpen je te voorkomen dat een kleine tegenvaller je dag zomaar zal verpesten, legt Wessels uit, die met het boek de consument wijzer wil maken. „Het speelveld is oneerlijk. De consument is ten opzichte van marketeers een weerloos persoon.”

„Ik wil laten zien hoe marketeers hun strategieën bepalen en hoe je meer plezier kunt hebben van je geld”, besluit Wessels, die alle opbrengsten van zijn boek doneert aan een goed doel. „In het boek leg ik uit hoe geld uitgeven aan anderen gelukkiger maakt dan uitgeven aan jezelf. Laat ik dat daarom meteen maar in de praktijk brengen, door het deel van de opbrengsten dat anders naar mij zou gaan, te doneren aan Stichting Kinderen Kankervrij.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.