Constance van Amstel
Constance van Amstel Geld & Carrière 13 mrt 2018
Leestijd: 2 minuten

Ouder wint van YouTuber bij geldadvies kind

YouTubers en vloggers inspireren tot het kopen van spullen, maar kinderen nemen financieel advies toch het liefst aan van hun eigen ouders.

Youtubers zijn voor kinderen een belangrijke inspiratiebron als het gaat om de aanschaf van nieuwe spullen, maar financieel advies nemen ze toch nog steeds het liefst aan van hun ouders. Dat blijkt uit onderzoek van financieel dienstverlener Deloitte onder ruim 500 kinderen tussen 10 en 12 jaar. Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van De week van Geld, een week waarin er op scholen en daarbuiten extra aandacht is voor onderwijs over geldzaken.

Van de 10 tot 12-jarigen in Nederland laat bijna de helft (47, 8 procent ) zich voor de aanschaf van nieuwe spullen inspireren door bekende YouTubers en vloggers als Enzo Knol en MeisjeDjamila. De meest voorkomende spullen die gekocht worden omdat deze online influencers ze ook hebben of gebruiken, zijn computerspellen (45 procent) en kleding, schoenen en sieraden (41 procent). Het minst indrukwekkend zijn boeken en tijdschriften. Een klein tiende deel van de kinderen zegt dat te kopen als influencers die titels ook hebben.

Speciaal voor Metro werd er in het onderzoek ook een vraag opgenomen over wie kinderen het meest betrouwbaar vinden als het gaat om financieel advies. Opvallend genoeg zijn het dan niet de Youtubers en vloggers waar kids het meest vertrouwen in hebben, maar hun eigen ouders. Op de vraag ‘als verschillende mensen jou iets willen leren over geld, wie vind je dan het meest betrouwbaar?’, antwoordde bijna 95 procent ‘mijn ouders’. Met bijna vijf procent staat de juf of meester op school op de tweede plek en de online influencers komen er met een schamele 0,8 procent vanaf.

‘Superhandig’

Uit het onderzoek blijkt verder dat kinderen tegenwoordig steeds vaker een pinpas hebben en online dingen kopen. Meer dan de helft (56 procent) van de 10 tot 12-jarigen zegt een eigen pinpas te hebben en een kwart van hen beschikt zelfs over betaal- en beheer-apps op hun mobiele telefoon. Van de kinderen met een pinpas vindt 82 procent het ‘superhandig’. Echter blijkt ook dat kinderen met een eigen pinpas meer geld uitgeven dan kinderen die dat niet hebben. Pinners geven maandelijks 12,30 euro uit tegenover 8,25 euro door de niet-pinners.

Niet zo gek, vindt het Nibud. ,,Als je kinderen zakgeld geeft, is het beter om dat contant te doen dan digitaal”, zegt Karin Radstaat namens het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting. ,,Het is voor kinderen heel goed om te zien dat een euro bijvoorbeeld bestaat uit 10 muntjes van 10 cent omdat ze zo meer besef krijgen van geld. Ook is het bijvoorbeeld goed om kinderen mee te nemen naar de supermarkt en hen daar prijzen te laten vergelijken.” Kinderen die financieel goed opgevoed zijn, komen later minder vaak in de problemen. ,,Als je zelf het goede voorbeeld geeft als je die allemaal doet dan hebben mensen later minder kans op financiële problemen.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.