Merel Driessen
Merel Driessen Geld & Carrière 18 nov 2017
Leestijd: 3 minuten

Maxime (19) studeert én onderneemt

Een tijdje geleden schreef Metro over de 24-jarige Vicky van der Zee die vorig jaar nog de baas van een succesvolle bijlesschool was. Dit keer is het de beurt aan een andere jonge onderneemster die nog midden in de bloei van haar bedrijf zit.

Maxime Santen is pas 19 jaar oud en eigenaresse van Finn Amsterdam. „Mijn bedrijf is een soort paraplu van meerdere bedrijven. Finn Amsterdam bestaat uit Finn Amsterdam duurzame fashion, Finn Amsterdam social media en branding bureau en Fooodie”, vertelt ze.

Sneaky, bossy, creepster

Het begon allemaal met Finn Amsterdam duurzame fashion. Maxime was 17 jaar oud toen ze het idee kreeg om een eigen onderneming op te zetten. „Ik heb lang nagedacht over wat ik wilde doen. Op een gegeven moment dacht ik aan kleding laten bedrukken. Ik kwam uit bij een duurzame leverancier, waarvan ik merkte dat de kwaliteit erg goed was.” Ze stapte over naar duurzame fashion. Vorig jaar september startte ze haar eigen kledinglijn met sweater met korte bondige teksten erop. „Het zijn teksten waarmee mensen zich kunnen identificeren.” Op haar sweaters staan teksten als sneaky, bossy en creepster.

Maxime vertelt dat ze het lastig vond om out of the blue te beginnen met haar onderneming. „Met zes sweaters ben ik het land door gaan rijden. Ik presenteerde mijn collectie aan verschillende winkels. Uiteindelijk kochten vijf winkels mijn kleding in.” Inmiddels is haar kleding te koop bij meer dan 15 winkels.

Passie voor branding

Anderhalf jaar verder heeft Maxime als het ware drie verschillende bedrijven. Ze richt zich nu vooral op social media en branding. „Ik merkte dat ik het erg interessant vond om mijn brand te positioneren. Hoe gebruik je social media en waarom? Eerst had ik daar een socialmediamanager voor. Ik kwam erachter dat ik van dit onderdeel veel energie kreeg en hier mijn passie ligt. Ik wilde dit ook voor andere bedrijven gaan doen.” Maxime helpt met Finn Amsterdam Branding andere beginnende en kleine ondernemers met hun social media en branding.

„Mijn zus begon social media ook erg interessant te vinden en kreeg de kriebels om daar wat meer mee te gaan doen.” Ze merkten dat de sweater met de tekst Fooodie erg goed liep. „We besloten om een foodblog op Instagram te starten. Hiermee helpen we restaurants te branden. Dit is een soort extra’tje.”

Aan de studie

Terwijl Maxime haar onderneming draaiende houdt, studeert ze ook nog. Aan de Hogeschool van Amsterdam is ze bezig met een opleiding bedrijfskunde. Drie ochtenden in de week gaat ze naar school en de rest van de tijd is ze op kantoor. „Tot nu toe gaat het erg makkelijk. Dat komt misschien doordat ik het niet moeilijk vind om te leren en ik school ontzettend leuk vind. Ik wil hierna graag nog naar de universiteit.” Nu doet ze haar studie parttime, maar vanaf volgend jaar wil ze weer fulltime aan de slag gaan.

Maxime doet veel in haar eentje, want ze heeft geen personeel in dienst. „Er zit wel een team achter Finn Amsterdam, maar niemand werkt in vast dienstverband. Ik werk voornamelijk met freelancers en zzp’ers.” Gelukkig krijgt ze naast de freelancers en zzp’ers veel hulp van haar familie.

‘Go big or go home!’

Nog niet eens haar studie afgerond en nu al een succesvol bedrijf; hoe ziet Maxime haar toekomst er eigenlijk uit? „Dat vind ik een moeilijke vraag. Ik denk er veel over na. Maar ik heb nog geen droom dat ik per se heel groot of bekend wil worden. Ik blijf voorlopig nog ondernemen, of dat nou met Finn Amsterdam is of iets anders.”

Voor mensen die een eigen onderneming willen beginnen is het volgens Maxime vooral belangrijk dat geld niet hun drijfveer is, maar passie. „En als je start moet je echt geloven in wat je gaat doen. Go big or go home!”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.