START

Illustratie: Eefje Savelkoul

Op zoek naar jouw droombaan? Swipen en gamen maar!

Illustratie: Eefje Savelkoul

Foto van 'Marieke van der Voort'

21 SEP 2017

Op zoek naar een nieuwe baan, maar wil je niet met brief 100.001 onderaan de stapel belanden? Maak dan op een andere manier het verschil! Swipe bijvoorbeeld à la Tinder voor die baan of speel een spelletje voor de perfecte werkmatch. Dat is niet alleen veel leuker, maar vergroot ook nog eens je kans op die droombaan. Metro licht samen met loopbaanprofessional Aaltje Vincent vijf nieuwe trends uit op sollicitatiegebied.

Solliciteren in 15 seconden

Videosollicitaties winnen aan populariteit. Uitzendbureaus als Tempo-Team, Randstad en YoungCapital werken er al mee. Met een app als StartMonday kun je nu ook een 15-seconden videosollicitatie maken. „Dat lijkt heel kort, maar de eerste seconden van een kennismaking zijn cruciaal. Je kunt er écht het verschil mee maken, maar dan moet je wel precies weten wat je doet”, aldus Vincent. „Zorg voor pretlichtjes, maak oogcontact en laat zien wat je zegt. Wil je werken bij een bank? Toon bij een zin als ‘ik ben goed met geld’ dan een briefje van 10, 5 en wat losse euro’s. Liever aan de slag bij een sportschool? Steek dan je haar op, zorg voor een zweetbandje en wat gewichtjes. Beeld blijft immers langer bij dan woorden.”

Jezelf in 15 seconden op de kaart zetten is bovendien een goede manier om alvast te oefenen met officiële videosollicitaties, die steeds vaker voorkomen. Bedrijven als Hudson’s Bay en Hunkemöller werken na de cv-selectie bijvoorbeeld al standaard met vragen die je voor de camera moet beantwoorden.

Spelletjes spelen

Op zoek naar een leuke baan? Speel een spelletje op je mobiel! / Colourbox

Op zoek naar een leuke baan? Speel een spelletje op je mobiel! / Colourbox

Een spelletje spelen voor die droombaan? Jazeker! Zo test ABN AMRO potentiële werknemers via een escape room onder meer op ruimtelijk inzicht, logica en samenwerking. Arbeidsbemiddelingsbureau voor mbo’ers Play To Work richt zich zelfs volledig op gamen voor werk. Een sollicitatiebrief is overbodig, je laat puur via korte games zien waar je goed in bent. Blijk je stressbestendig en representatief te zijn? Dan matcht het bedrijf je aan een werkgever waar juist die vaardigheden belangrijk zijn.

„Voor werkgevers kan serious gaming een snelle manier zijn om goede kandidaten te vinden. Door specifieke vaardigheden te testen krijgen zij immers snel inzicht in de kwaliteiten van potentiële werknemers.”

Games worden ook steeds vaker ingezet om kandidaten op een speelse manier kennis te laten maken met een bedrijf. Zo heeft Shell de Explorer Game ontwikkeld, waarbij spelers op zoek gaan naar olie en gas en daarbij belangrijke beslissingen moeten nemen. En Intel werkte met een IT Manager Game, om je vaardigheden als leidinggevende te testen. Zo kun je zelf ook beter inschatten of die baan echt iets voor je is.

Matchen op Facebookgedrag

Foto: ANP XTRA

Foto: ANP XTRA

Gek op Facebook? Hoe heerlijk zou het dan zijn om op basis van je Facebook-likes passende vacatures te ontvangen? Het kan tegenwoordig, en wel via uitzendbureau Timing. Op basis van je profiel en likes koppelt het bedrijf je via een app aan geschikte werkgevers. Vooral veel banen op mbo-niveau worden op deze manier ingevuld, stelt loopbaanprofessional Vincent. „Voor de sollicitant is het makkelijk, de werkgever krijgt bovendien meteen een idee of een persoon bij het bedrijf past. Ik verwacht dat meerdere bedrijven hier in de nabije toekomst mee aan de slag gaan.”

Swipen à la Tinder

Fan van Tinder? Swipen kun je niet meer alleen voor je date, maar ook voor je baan. Via een start-up als OTSO upload je jouw LinkedIn of cv, profiel en pitch. De app zoekt vervolgens passende vacatures. Zie jij het zitten en het bedrijf ook? Dan hebben jullie een match. Grote kans dat een werkkoffiedate volgt. Het bedrijf JobTalk werkt op een soortgelijke manier. Je logt in met social media, personaliseert je profiel, ontvangt voor jou interessante vacatures en swipet jezelf op weg naar die droombaan. Ziet de werkgever het ook zitten? Dan mag je op gesprek. Specifiek voor hoogopgeleiden is er de ‘swipe-app’ Cocoon.

Vincent denkt dat snel meer bedrijven het voorbeeld van bovenstaande apps zullen volgen. „Sollicitanten zeggen vaak dat het zo lastig is om uitgenodigd te worden. Werkgevers stellen dat het juist moeilijk is om goede kandidaten te vinden en zien vaak op tegen het soms maandenlange proces. Swipen kan een goede oplossing zijn. Het is snel, effectief en kan op alle niveaus werken.”

Advies van je eigen computer

Wat als je computer je meteen kan vertellen hoeveel kans je maakt op die baan en hoe je jouw kansen kunt vergroten? Het klinkt misschien gek, maar uitzendbureau YoungCapital wil deze optie al binnen een paar maanden aan zijn kandidaten bieden. „Het bedrijf maakt gebruik van een algoritme dat potentiële werknemers scant”, legt Vincent uit. „Recruiters kunnen nu al meteen zien welke mensen op basis van motivatiebrieven, profielen en cv’s het meest geschikt zijn voor een baan. Werkgevers zullen de komende jaren steeds vaker gebruikmaken van algoritmes om online te zoeken naar geschikte kandidaten.”

Daarbij worden zij onder meer geholpen door een online tool als Crystal Knows, die het hele internet afspeurt naar wat je allemaal doet. „Recruiters gebruiken deze methode steeds vaker om een profiel van iemands persoonlijkheid te maken, voor besloten wordt of de kandidaat op gesprek komt”, aldus Vincent. „Als werknemer moet je er constant bewust van zijn dat je gedrag op social media steeds belangrijker wordt. En als je gevonden wil worden, is een goed en volledig LinkedIn-profiel een must.”

Stunts

Binnen twee minuten een baan dankzij een elevator pitch in de lift? Bij Hudson's Bay kon het afgelopen juli. / Colourbox

Binnen twee minuten een baan dankzij een elevator pitch in de lift? Bij Hudson's Bay kon het afgelopen juli. / Colourbox

Bedrijven bedenken geregeld ludieke acties om personeel te werven. Warenhuisketen Hudson’s Bay, dat deze maand tien vestigingen opent in Nederland, wierf afgelopen juli bijvoorbeeld personeel via een zogenoemde elevator pitch in, hoe toepasselijk, een mobiele lift. Als de kandidaten de werkgever binnen het ritje van twee minuten hadden overtuigd, kregen ze direct een aanbieding voor een baan.


Miljoenen vrijgemaakt voor vrouwelijke durfondernemers

Colourbox

Foto van 'Metro en ANP'

31 OKT 2019

Vrouwelijke ondernemers met groeiambities kunnen aankloppen bij een nieuw fonds voor durfinvesteringen.

Het Borski Fonds, vernoemd naar een van de eerste Nederlandse vrouwelijke investeerders Johanna Borski, heeft daarvoor 21 miljoen euro opgehaald. Het fonds voorziet volgens de oprichters in een behoefte omdat vrouwelijke ondernemers nu nog vaak misgrijpen bij het zoeken naar investeerders.

Ieder vijf miljoen


Een mbo-diploma met een ‘waterdicht keurmerk’? Die kun je online kopen

Een mbo-diploma met een ‘waterdicht keurmerk’? Die kun je online kopen

Een mbo-diploma met een ‘waterdicht keurmerk’? Die kun je online kopen / Unsplash

Foto van 'Tosca de Jong'

28 OKT 2019

Websites waar je nepdiploma’s kunt kopen doen goede zaken. De sites maken misbruik van de krapte op de arbeidsmarkt door voor een paar honderd euro diploma’s te verkopen. De MBO Raad luidt de noodklok.

Heb je geen opleiding afgerond maar wil je wel aan het werk? Dan koop je ‘gewoon’ een diploma. Je hoeft alleen maar een mailtje te sturen en binnen twee dagen ontvang je het diploma per post, zo vertelt de website diplomakopen2019.nl. En nog belangrijker: het diploma wordt ‘netjes bij DUO geregistreerd’. Waterdicht en zonder consequenties. Verschillende websites bieden deze opmerkelijke dienst aan. De MBO Raad spreekt er schande van. „Het is vooral de schaamteloosheid van deze websites die ons zorgen baart. Je wordt zo makkelijk in de val gelokt. Dit is echt ernstig, het is georganiseerde handel”, vertelt voorzitter Ton Heerts.

Hoeveel websites er actief zijn kan de raad (nog) niet zeggen. Wel zijn er de afgelopen maanden door zowel werkgevers als mbo-opleidingen aangiftes gedaan. „Het gaat hier om tientallen aangiftes, maar het zijn er waarschijnlijk wel meer.” De valse diploma’s duiken vooral op in de sectoren zorg en techniek. Volgens Heerts spelen de aanbieders handig in op de krapte op de arbeidsmarkt.


Verplicht onbereikbaar zijn kan ook stress opleveren

Verplicht onbereikbaar zijn kan ook stress opleveren

Verplicht onbereikbaar zijn kan ook stress opleveren. / Foto: Unsplash

Foto van 'Metro'

23 OKT 2019

Dachten we dat het goed voor ons was om af en toe die telefoon aan de kant te leggen, blijkt ook dát stress te kunnen veroorzaken. Uit Brits onderzoek volgt: ook verplicht onbereikbaar zijn kan stress opleveren.

De hele dag ben je aan telefoneren, appen en mailen. Lichtpuntje is dat je werkdag ooit een keer ten einde loopt en dat je dan niet meer voortdurend bereikbaar hoeft te zijn. Morgen weer een dag. In Nederland en de rest van Europa heerst namelijk het idee dat de hele dag door bereikbaar zijn stress oplevert.

Recht op onbereikbaarheid


Eerder stoppen met werken? 8 tips!

Eerder stoppen met werken? 8 tips!

Foto van 'Metro'

23 OKT 2019

Uit de Pensioenmonitor blijkt dat maar liefst 72 procent van de beroepsbevolking in ons land liever eerder dan de AOW-leeftijd zou willen stoppen met werken.

Misschien omdat ze al op jonge leeftijd zijn begonnen met werken, of omdat ze meer tijd willen doorbrengen met familie en vrienden. Of doordat hun partner ouder is en ze tegelijkertijd willen stoppen met werken. Je moet toegeven dat het aantrekkelijk klinkt om niet meer eerdere ochtend vroeg op te hoeven staan, om in de file of het drukke openbaar vervoer naar je werk te moeten gaan. Daar komt nog eens bij dat de AOW-leeftijd de afgelopen jaren opgeschoven is, en dit nog verder zal gebeuren. Maar dit betekent niet dat je niet eerder kunt stoppen met werken. Hoewel veel mensen graag eerder zouden willen stoppen met werken, heeft de helft hier nog geen stappen voor genomen. Lees hier hoe je met een goede voorbereiding alsnog vervroegd met pensioen kan.

1 Onderneem zo vroeg mogelijk actie


Wat drijft de AFAS-salesmanager? ‘Ik dacht: Gladde jongens!’

Wat drijft de AFAS-salesmanager? ‘Ik dacht: Gladde jongens!’

Gerry Laagland: Ik ben binnen AFAS mijn eigen ondernemer en bouw aan eigen succes.

In samenwerking met AFAS

14 OKT 2019

Wat drijft je? Die veelomvattende vraag stelt AFAS bij het werven van consultants en salesmanagers. Wie is die salestijger precies?

AFAS Software biedt op dit moment tweejarige traineeships sales en consultancy aan (zie kader), waarbij je direct op de loonlijst staat. Het bedrijf met 450 medewerkers en 11.500 klanten stelt daarbij vragen als: wie is die salestijger nou en wie is de gemiddelde consultant? „Het bleken de millennials te zijn. De gedragstypes die bij die generatie horen, hebben we in kaart gebracht”, legt Jortijn Bijl van AFAS uit Leusden uit. „Wat AFAS hen allemaal kan bieden, hebben we toegevoegd en daaruit is de campagne Wat drijft je? voortgevloeid. Daarbij zoeken we bij mensen naar de dieperliggende reden ‘waarom hij of zij precies doet wat hij of zij doet?’ Waarom beland jij in de software, terwijl je misschien iets heel anders hebt gestudeerd?”

Wie is die salesmanager dan?


Wat drijft de consultant van AFAS Software?

Wat drijft de consultant van AFAS Software?

Babette van Olphen: Werk is voor mijn generatie een verlengstuk van jezelf.

In samenwerking met AFAS Software

7 OKT 2019

Wat drijft je? Die veelomvattende vraag stelt AFAS bij het werven van consultants en salesmanagers. Ze mogen bést een beetje gek zijn.

AFAS Software biedt op dit moment tweejarige traineeships sales en consultancy aan (zie onder), waarbij je direct op de loonlijst staat. Het bedrijf stelt daarbij vragen als: wie is die salestijger nou en wie is de gemiddelde consultant? „Waar ligt hij of zij ’s nachts van wakker? Waar wordt hij enthousiast van?”, legt Jortijn Bijl van AFAS uit Leusden uit. „Hoe oud is die persoon, welke kanalen worden gelezen? Enzovoort. Het bleken de millennials te zijn en de gedragstypes die bij die generatie horen hebben we in kaart gebracht. Wat AFAS hen kan allemaal kan bieden hebben we toegevoegd en daaruit is de campagne Wat drijft je? voortgevloeid. Daarbij zoeken we bij mensen naar de dieperliggende reden ‘waarom hij of zij precies doet wat hij of zij doet?’ Waarom beland jij in de software terwijl je misschien iets heel anders hebt gestudeerd?”

Een soort bedrijfsdokter


Jongeren wisselen tegenwoordig sneller van baan

Foto van 'Claartje Vogel'

7 OKT 2019

Wereldwijd wisselen jongeren sneller en vaker van baan, blijkt uit onderzoek. Nederlandse jongeren zijn relatief loyaal, maar ook dat verandert.

Nederlandse jongeren blijven langer hangen in een bijbaan of startersfunctie dan hun internationale collega’s. Gemiddeld blijven zij 2,5 jaar bij een bedrijf, wereldwijd ligt het gemiddelde op 1,2 jaar. Dat blijkt uit onderzoek van CVster, een bedrijf dat mensen helpt een curriculum vitae op te stellen. De onderzoekers namen 500.000 cv's van werkzoekende starters uit 39 landen onder de loep.

Naast Nederlanders, blijken ook jongeren uit België (2 jaar), Zweden (1,89 jaar) en Denemarken (1,79 jaar) zijn loyaler dan gemiddeld aan hun eerste werkgever. Jongeren uit Maleisie, Indonesië en Hong Kong blijken de grootste ‘jobhoppers’. Als het gaat om bijbanen of opstartfuncties, blijven ze gemiddeld zo’n 10 maanden bij een werkgever. Dat bevestigt een onderzoek van Robert Half, een wereldwijd recruitmentbureau met twee vestigingen in Nederland.


Gezocht: professioneel knoflookbroodtester

Gezocht: professioneel knoflookbroodtester

Gezocht: professioneel knoflookbroodtester / Colourbox

Foto van 'Metro'

26 SEP 2019

Heb je je droombaan nog niet gevonden? Nu wel. De Australische domino's is namelijk op LinkedIn op zoek naar een professioneel knoflookbroodtester.

Ja, echt. Ze zoeken iemand die een beetje krokant is, maar vooral warm en zacht aan de binnenkant (hee komt die beschrijving je bekend voor?). Je houdt je dan dagelijks bezig met het testen van knoflookbrood op het hoofdkantoor in Brisbane.

De perfecte kandidaat


Dit zijn de gevaarlijkste beroepen van Nederland

Beveiligster Zulegha Elmont. / Privé

Foto van 'Claartje Vogel'

24 SEP 2019

CBS en TNO maken de meest gevaarlijke beroepen van Nederland bekend. Chauffeurs geven het vaakst aan dat ze risico lopen, maar de meeste arbeidsongevallen gebeuren in de beveiliging.

Zulegha Elmont (21) heeft één van de gevaarlijkse beroepen van Nederland. Ze werkt nu drie jaar als beveiliger bij evenementen, musea en recepties. „Spanning opzoeken zit in mijn bloed”, vertelt ze. „Mijn vader zat in het leger. Bovendien houd ik ervan om mezelf uit te dagen en als dat ergens kan, dan is het wel in de beveiliging.”

Beveilingsmedewerker staat hoog in de lijst met gevaarlijke beroepen. Het Centraal Bureau voor de Statisitek (CBS) en TNO maken dinsdag de top-10 bekend (zie kader). De ranglijst bestaat uit beroepen waarbij werknemers het vaakst zelf aangeven dat ze gevaarlijk werk doen.


Familiebedrijf overnemen steeds minder aantrekkelijk, hoe komt dat?

Familiebedrijf overnemen steeds minder aantrekkelijk, hoe komt dat?

Lourus Verton stapte in 1987 in het bedrijf van zijn vader en moeder, dat toen nog bestond uit één schoenenwinkel in het Zeeuwse stadje Zierikzee.

Foto van 'Claartje Vogel'

23 SEP 2019

Het barst in Nederland van de succesvolle familiebedrijven, maar het blijkt niet meer vanzelfsprekend dat kinderen de zaak overnemen van hun ouders. Hoe komt dat? En waarom zou je er wel of niet voor kiezen het familiebedrijf voort te zetten?

Dat kinderen het familiebedrijf overnemen, is niet meer vanzelfsprekend. Dat blijkt bijvoorbeeld bij het Friese familiebedrijf Steenwijk Modeschoenen. Per 1 januari 2020 wordt het familiebedrijf overgenomen door het Zeeuwse Omoda, maakt de familie bekend.

„Binnen de familie hebben we geen gegadigden voor opvolging in de zaak," vertelt Jan Steenwijk, eigenaar van Steenwijk Schoenen. „Dus we zijn blij dat het bedrijf wat wij hebben opgebouwd nu voortgezet wordt door een ander familiebedrijf."


‘Goede manager geeft millennials ruggensteun’

‘Goede manager geeft millennials ruggensteun’

Thijs Launspach geeft in zijn nieuwe boek tips aan leidinggevenden die willen voorkomen dat ze millennials kwijtraken aan een andere baan of aan een burn-out. Foto: Unsplash.

Foto van 'Amarins de Boer'

15 SEP 2019

Leidinggeven aan millennials vergt een andere aanpak dan aan oudere generaties, zegt psycholoog Thijs Launspach.

Thijs Launspach (31) merkte dat veel leidinggevenden met de handen in het haar zitten. „Ze zien een generatie die hard werkt en ambitieus is, maar tegelijkertijd ook kwetsbaarder is voor stress en burn-outs”, zegt de psycholoog en schrijver. Regelmatig vroegen managers hem hoe ze eraan kunnen bijdragen dat millennials, geboren tussen 1980 en 2000, eerder aan de bel trekken. En hoe ze ervoor kunnen zorgen dat millennials hun werk leuk blijven vinden en niet na een half jaar plotseling besluiten geiten te gaan hoeden in Guatemala.

Launspach besloot het boek Werken met millennials te schrijven, dat dient als een soort ‘handleiding’ voor werkgevers en managers. Want hoewel stress vooral je eigen verantwoordelijkheid is, zegt hij, zijn er wel degelijk dingen die leidinggevenden en managers kunnen doen om ervoor te zorgen dat millennials niet opbranden.


Praat op 't werk liever niet over psychisch probleem

Praat op 't werk liever niet over psychisch probleem

Praat op het werk liever niet over psychisch probleem. Foto: Unsplash.

Foto van 'Amarins de Boer'

3 SEP 2019

Vertel je over je psychische klachten op de werkvloer, dan werkt dat meestal niet in je voordeel.

Anita Hubner (45) was 21 toen ze haar eerste psychose kreeg. Tijdens een bezoek aan de psychiater kreeg ze te horen dat ze maar beter kon stoppen met haar studie Psychologie. Onzin, vond Hubner. Ze zette alles op alles en maakte de opleiding af.

Hubner heeft een bipolaire stoornis; een stemmingsstoornis waarbij je je de ene keer heel vrolijk voelt en een andere keer juist down. Toen ze op zoek ging naar haar eerste baan, speelde ze bewust open kaart. „Ik wilde aan de slag bij een tbs-kliniek en heb aangegeven dat ik een bijzondere levenservaring had. Ik vertelde dat omdat ik dacht dat het weleens in mijn voordeel zou kunnen werken. Ik ben toch een ervaringsdeskundige.”


Welk mkb-bedrijf wint de KVK Innovatie Top 100?

Welk mkb-bedrijf wint de KVK Innovatie Top 100?

Groasis, de winnaar van vorig jaar. / Dennis Dekker | Mediamagneet

In samenwerking met de Kamer van Koophandel

29 AUG 2019

Ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf (mkb) strijden voor de veertiende keer om een felbegeerde bovenste plek in de KVK Innovatie Top 100. Met die mooie lijst wil initiatiefnemer Kamer van Koophandel laten zien waar we in ons land goed in zijn: innoveren!

Op woensdag 25 september worden in de Amsterdome in Amsterdam twee winnaars bekendgemaakt. Deze jurywinnaar en publiekswinnaar zullen de opvolgers zijn van de ondernemingen Groasis (met de Growboxx, een intelligente emmer voor arme boeren) en weMaron (met de slimme chatbot Bob de Bot).

‘Mkb verdient podium’


We verdenken collega's regelmatig van spijbelen

Spijbelende collega's vinden we maar niks / Pexels

Foto van 'Metro'

23 JUL 2019

Erg collegiaal is het misschien niet, maar we verdenken onze collega's er regelmatig van dat ze spijbelen. Van alle werkende Nederlanders verdenkt 41 procent collega's ervan dat ze wel eens een dagje zonder geldige reden afwezig zijn.

Achterdochtige mannen

Vooral mannen zijn flink achterdochtig, 46 procent van hen denkt dat collega's af en toe er tussenuit knijpen. Onder vrouwen is dat slechts 34 procent, blijkt uit onderzoek van Acties.nl. Er werden 1108 Nederlanders in loondienst gevraagd.


'We moeten met z'n allen efficiënter gaan werken'

Volgens hoogleraar Paul de Beer moeten we met z'n allen efficiënter gaan werken. / Pexels

Foto van 'Merel Driessen'

17 JUL 2019

Door alle verhalen over burnouts en een hoge werkdruk, lijkt het misschien alsof we af en toe bijna té productief op ons werk zijn. Maar de cijfers zeggen iets anders: onze arbeidsproductiviteit groeit al jaren niet meer zo hard als voor de eeuwwisseling. Werken we dan toch niet hard genoeg?

In 2016 was er voor het eerst sinds vijftig jaar sprake van een daling van de arbeidsproductiviteit in Nederland. Een historische doorbraak, meldt De Volkskrant woensdagochtend. Dat we minder productief zijn met z’n allen, is niets nieuws voor economen. De groei van de arbeidsproductiviteit neemt al sinds de eeuwwisseling af. „Maar dat het daadwerkelijk omlaag ging, vind ik een verrassing”, vertelt Paul de Beer, bijzonder hoogleraar arbeidsverhoudingen aan de Universiteit van Amsterdam.

Minder arbeidsproductief, betekent dat ook dat Nederlanders minder hard zijn gaan werken en lui zijn geworden? Nee, vertelt De Beer. „Het gaat vooral om hoe efficiënt we werken.” Hij legt uit dat als hij een hele dag vergadert heeft, hij daarna het gevoel heeft een hele zware dag te hebben gehad. „Maar ik heb dan geen artikel kunnen schrijven en geen onderzoek kunnen doen.”


‘Werkvakantie helpt je groeien’

FOTO: C. LOVEUR

Foto van 'Claartje Vogel'

15 JUL 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: workation.

Werken op vakantie, wie wil dat nou? „Steeds meer mensen, vooral drukke ondernemers”, vertelt de Bredase Claimy Anthonissen (26). Met haar bedrijf The Souk Department organiseert zij sinds februari 2018 workations. En die zijn populair.

De term workation of werkvakantie heeft eigenlijk twee betekenissen. De eerste is een reis waarbij je gewoon doorwerkt. Je gaat naar een ander land en doet overdag (af en toe) je normale werk.


Topinkomens stijgen rap, cao-lonen bijven achter

Paul Polman van Unilever verdiende met 11,7 miljoen 283 (!) keer zoveel als de gemiddelde werknemer. /ANP

Foto van 'Elselotte Smink'

13 JUL 2019

In 2018 zagen bestuursvoorzitters zo’n 7,2 procent meer geld op hun loonstrookjes dan in het jaar daarvoor. In totaal verdienden deze topinkomens 1,83 miljoen euro meer.

De cao-lonen stegen in dezelfde periode daarentegen slechts met 2,1 procent. Dit grote verschil blijkt uit onderzoek van de Volkskrant naar 117 Nederlandse bedrijven en instellingen. Vooral multinationals gingen er qua inkomens flink op vooruit.

Salaris en bonussen


Likeability of5

Zoek je vakantiewerk? Word sprookjesprins(es)!

Foto: Althreya Photography and Art

Foto van 'Claartje Vogel'

8 JUL 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: sprookjesachtig vakantiewerk.

Wie op zoek is naar een echt bijzondere vakantiebaan, kan misschien wel terecht bij Chayenne de Theije (22) en Kayleigh Tofield (26). Met hun bedrijf Er was eens een feestje organiseren de Zeeuwse ondernemers kinderfeestjes, meet-and-greets en fotoshoots met sprookjesfiguren. Bij hen word je dus prinses.

De Theije en Tofield hebben beiden een theateropleiding gevolgd en gingen wel eens verkleed naar fantasy-conventies. Hun bedrijf begon in 2015 als bijbaan, toen kennissen vroegen of ze ook verkleed naar kinderfeestjes konden komen. Er kwamen steeds meer boekingen bij en binnen een paar jaar groeide het uit tot een serieuze business. „Het is een sport om de mooiste kostuums te regelen en de perfecte karakters neer te zetten”, vertelt De Theije. „Er zijn snel meer sprookjesfiguren bij gekomen, zoals Doornroosje en Sneeuwwitje.”


love
user_6087bd47a3541f39dcd346cf7ffa39d9b29fcb6f_avatar

Begroet jij collega's met een hand, kus of een boks?

Foto van 'Claartje Vogel'

1 JUL 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: ongemakkelijke begroetingen op het werk.

„Ik ben al een paar keer expres te laat gekomen voor de gemeenteraad, omdat ik geen zin heb om 73 gemeenteraadsleden te kussen.” Dit vertelde de Franse burgemeester Aude Picard Wolff van Morette aan de krant Le Dauphiné Libéré. Nee, die vergadering vond niet toevallig altijd plaats op 1 januari. Terwijl we in Nederland op het werk meestal ‘goedemorgen’ roepen, kussen collega’s in bepaalde delen van Frankrijk en Wallonië elkaar dagelijks.

In veel culturen is elke dag zoenen en handen schudden met collega’s heel normaal, vertelt auteur Frank van Marwijk van het boek Lichaamstaal. „In delen van Zwitserland, Frankrijk of Italië is het collegiaal om elkaar ’s ochtends te zoenen”, vertelt hij. „Dat vinden wij gek, want in Nederland benadrukt het juist afstand. Bij ons geef je iemand een hand als je hem nog niet kent en een zoen als je elkaar wel kent maar lang niet gezien hebt of feliciteert. Je partner geef je waarschijnlijk wel een kus als hij of zij thuiskomt, maar met collega’s doe je dat niet.”