Julia Osendarp
Julia Osendarp Televisie 12 apr 2022

Cryptoreclames zijn ‘misleidend’: ‘Eigenlijk reclame voor gebakken lucht’

Voetbalstadions, het openbaar vervoer of op social media. Op verschillende plekken wordt er voor cryptovaluta behoorlijk reclame gemaakt. Radar dook in de crypto-materie en concludeerde dat het digitale beleggen echt niet zonder risico’s is. Maar daarvoor waarschuwen in de cryptoreclames, dat hoeft in Nederland niet.

Cryptovaluta zijn populair, zeker onder de jongere generatie. Uit onderzoek van het Nibud blijkt dat één op de vier jongvolwassenen cryptovaluta heeft. Je ziet reclames over de digitale munten op allerlei plekken, maar regels voor die reclames zijn er niet.

Onlangs gaven de experts uit het Metro-panel hun deskundige en kritische mening over cryptovaluta. Je leest daarover hier.

Cryptoreclames misleidend en onrealistisch

Crypto-specialist en BNR-journalist Aäron Loupatty legt uit dat jongeren met crypto makkelijk geld verdienen. „Beleggen is voor volwassenen en crypto is modern en voor jongeren aantrekkelijk.” Volgens hem spelen aanbieders in op het FOMO (fear of missing out)-aspect bij jongeren. Onder het mom van ‘je hebt je kans eerder gemist, maar stap nu nog in’. Gerben Everts, directeur van beleggersvereniging VEB, noemt het reclames voor „gebakken lucht”. Hij maakt zich zorgen over de reclames die niet altijd realistisch zijn.

In Engeland grijpt een reclame-waakhond in bij sommige reclamecampagnes van cryptoaanbieders. Volgens hen zijn de reclames misleidend en kun je alsnog veel geld verliezen. En ook in Spanje wordt er gehandhaafd op dit soort reclames.

Reclame cryptovaluta op social media bij influencers

In Nederland zijn sommige crypto-aanbieders zelfs sponsor van voetbalclubs. Zoals Floki bij FC Twente en Iqoniq bij FC Groningen. Die laatste is inmiddels failliet, iets wat Loupatty merkwaardig vindt: „Ze geven goedkeuring aan een cryptobedrijf dat ‘shady’ en risicovol is.” Daar sluit Everts zich bij aan.

Ook op social media maken zogenaamde ‘finfluencers’ reclame voor cryptovaluta. Volgens Loupatty schetsen zij het beeld dat zij zelf in bepaalde digitale munten handelden. Maar dat is vaak niet het geval. Evers spreekt zelfs van een verbod op dit soort reclames via social media, totdat er passende regelgeving is.

Wachten op regelgeving bij controle reclames

Bij reclames voor beleggingsproducten zijn waarschuwingen voor de risico’s verplicht. Bij crypto’s is dit nog niet verplicht. In 2024 komt er een nieuwe Europese wetgeving die de hele cryptomarkt moet reguleren, ook reclame-uitingen. Waarbij een toezichthouder deze moet controleren.

Maar dat duurt dus nog twee jaar en de Nederlandse regering treedt in de tussentijd niet op tegen cryptoreclames. „Tussen nu en twee jaar gaan er heel veel ongelukken gebeuren”, zegt Evers. Ook Lupattty kijkt op van het feit dat er in Nederland weinig regels zijn.

Cryptovaluta ‘gokken’ en ‘piramidespel’

Radar vroeg ook om een reactie van onze minister van Financiën, Sigrid Kaag. Zij zegt dat Nederland de Europese regelgeving afwacht, maar vreest wel voor de risico’s voor jongeren. Volgens haar moet toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) waarschuwen voor de risico’s. Echter wijst AFM weer naar de wetgever, oftewel het ministerie van Kaag.

Tom van de Lee, van GroenLinks, noemt de cryptomarkt een „piramidespel” en vergelijkt het met „gokken”. SP-lid Mahir Alkaya vindt niet dat alle cryptomunten onder gokken vallen. Hij noemt het „riskante beleggingsobjecten”. Maar volgens hen beiden moet Nederland niet twee jaar afwachten met regelgeving op reclames voor de digitale munten.

Wil je de hele uitzending van Radar bekijken? Je vindt de aflevering van gisteravond hier.

Omstreden multimiljonair in Waar doen ze het van?: ‘Wat vreemd’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang twee keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reageer op artikel:
Cryptoreclames zijn ‘misleidend’: ‘Eigenlijk reclame voor gebakken lucht’
Sluiten