Julia Osendarp
Julia Osendarp Televisie 2 mrt 2022
Leestijd: 3 minuten

Arjen Lubach haalt uit naar PostNL en omgang met pakketbezorgers: ‘Klant niet thuis? Geen geld bezorger’

Presentator Arjen Lubach maakte gisteravond in zijn programma De Avondshow gehakt van postbedrijf PostNL. Het berzorgbedrijf promoot namelijk een campagne voor  de ‘Dag van de pakketbezorger’, waarbij de klant de bezorger in het zonnetje zet. Maar daarna kan Lubach het niet laten om de slechte werkomstandigheden, werkdruk en lonen aan te kaarten.

In De Avondshow neemt de presentator in de rubriek Tot op de Bodem allerlei onderwerpen onder de loep. Dit keer was PostNL de ‘Sjaak’. Want het bedrijf promoot met veel bombarie de ‘Dag van de pakketbezorger’, die volgende week op 9 maart is. Met het idee om bezorgers op die dag een beetje extra aandacht te geven.

Maar Lubach zet de bedenkers van die campagne al snel op hun plek. Waarom? De werkdruk, lonen en werkomstandigheden van bezorgers schijnen niet bepaald goed geregeld te zijn. Pakketbezorgers moeten per uur zo’n 25 tot 30 pakketjes wegbrengen. Wat neerkomt op zo’n twee minuten tijd per adres.

Arjen Lubach maakt gehakt van PostNL in De Avondshow

Daarnaast blijkt PostNL voornamelijk gebruik te maken van ZZP’ers. Die wederom pas betaald krijgen per bezorgd pakketje. Is de klant niet thuis, krijgen de bezorgers geen geld. Wellicht is jouw pakketje weleens kwijtgeraakt en kon PostNL daar geen verklaring voor geven? Lubach legt ook dat uit. De meeste PostNL-pakketten worden namelijk bezorgd door onderaannemers, oftewel kleine bedrijfjes met een paar busjes. Maar de werkdruk is zo hoog dat ook zij weer onderaannemers inhuren voor klussen. De bezorger met PostNL-kleding aan, werkt dus waarschijnlijk niet voor PostNL. Het bedrijf kent de bezorger niet. En hier komt het: Als jouw pakketjes kwijtraken, weet PostNL dus ook niet waar dat pakket is.

Ook de bezorgers in loondienst schijnen een schrijnend uurloon te krijgen. Overigens maakte het bezorgbedrijf zelf wel 325 miljoen euro winst. Waar PostNL aandelen mee opkocht. „Super sympathiek”, zegt Lubach sarcastisch.

Kijkers prijzen Lubach die ‘Dag van de pakketbezorger’ aanpakt

Dat PostNL de ‘Dag van de pakketbezorger’ organiseert is om die reden behoorlijk krom. Ook de campagne om de dag heen kan rekenen op het nodige commentaar van Lubach. Waarom? Het bedrijf promoot namelijk dat de klant de bezorger in het zonnetje zet. „Draag een gedicht voor, bak een taart of speel blokfluit aan de deur”, klinkt in de campagne-video. Lubach spot daarna met de suggesties van PostNL, want die bezorgers zitten daar met al die tijddruk toch niet op te wachten?

Tot slot volgt een compilatie waarin De Avondshow het bedrijf behoorlijk op de hak neemt. Kijkers prijzen het onderzoekswerk van het programma. Volgens hen is het meer dan terecht dat PostNL op „zijn plek wordt gezet”. Overigens kreeg het nieuwe programma-format van Lubach eerder ook al de nodige kritiek. Onder meer de lachband en Amerikaanse stijl stoorden kijkers.

Wil je de hele uitzending van De Avondshow bekijken? Je vindt de aflevering van gisteravond hier. 

De 10 beste Zondag met Lubach-items van het afgelopen jaar

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.