Pim Pauwels
Pim Pauwels Televisie 18 dec 2021
Leestijd: 3 minuten

Veel lof voor The Masked Singer, maar kijkers verbaasd over spotjes goed doel

Kijkers hebben massaal genoten van het afgelopen seizoen van The Masked Singer. De finale van het populaire RTL4-programma trok gisterenavond ruim 2,5 miljoen kijkers. Zij zagen hoe (let op: spoiler alert) Jamai Loman als winnaar uit de bus kwam. Hij vermomde zich wekenlang in een cupidopak. Kijkers hebben veel lof voor het programma en de kandidaten, maar snappen niets van de keuze van RTL om het programma meerdere te keren te onderbreken met spotjes voor een goed doel. „Belachelijk idee.”

De finale van The Masked Singer duurde gisterenavond in totaal – inclusief reclames – bijna drie uur. Dat is een stuk langer dan een reguliere aflevering van het populaire televisieprogramma. Het kwam deels door het goede doel Project Glimlach van RTL voor zieke kinderen. De finale van dit goede doel stond gelijktijdig geprogrammeerd met de finale van The Masked Singer. Er werd meerdere keren live geschakeld met John Williams, die het publiek opriep om geld te doneren voor kinderziekenhuizen.

Met de opbrengst wil de stichting onderzoek en projecten mogelijk maken. Die moeten bijdragen aan het verminderen van angst, pijn en stress bij 380.000 kinderen die jaarlijks in een van de zeven aangesloten kinderziekenhuizen in Nederland worden behandeld. Kijkers vinden het een prachtig doel, maar vinden het een ridicuul idee om zo’n beladen onderwerp te programmeren tijdens The Masked Singer. „Dit hoort hier niet thuis.”

Beladen spotjes ‘verzieken’ gezellige sfeer

Kijkers geven aan dat de spotjes de sfeer verzieken. Daarmee uiten ze absoluut geen kritiek op het goede doel zelf, maar op de keuze van RTL4 om het beladen onderwerp in zo’n luchtig programma als The Masked Singer te programmeren. „Heel leuk seizoen geweest en dan verzieken ze de finale-uitzending met deze gesprekken tussendoor. Over kinderen die ziek zijn en dergelijke. Nou, gezellig. Dat houdt de sfeer er zo lekker in.”

Veel kijkers zijn het daar mee eens. „Wat een slecht idee om dit tussen The Masked Singer te doen. Van plezier naar drama en dan de ergernis door de reclame.” Andere kijkers zeggen de spotjes te hebben doorgespoeld. „Compleet fout om dit mooie doel tussen dit programma te frommelen. Ik gebruikte de spoelknop na twee keer ergeren. Dan maar geen live onthulling.”

https://twitter.com/PDS010/status/1471930040510263306

Ondanks kritiek blijft The Masked Singer best bekeken programma

Alhoewel veel kijkers niet te spreken zijn over de spotjes van Project Glimlach, is The Masked Singer wel het best bekeken programma van gisteren. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Zanger en musicalacteur Jamai Loman won het duel van zangeres Emma Heesters, die vermomd was als krokodil. Eerder waren Xander de Buisonjé (uit een haaienpak) en Tygo Gernandt (die zich vermomde als giraffe) onthuld. Die laatste wist iedereen te verbazen met zijn vermomming: geen enkel jurylid wist hem te ontdekken.

The Masked Singer is de afgelopen jaren razend populair. Niet alleen vanwege het zangtalent en het mysterie (wie zit er in die pakken?), maar ook vanwege de extravagante pakken zelf. En die worden niet voor een prikkie gemaakt, schreef Metro eerder.

Van Serious Request tot Missie 538: gaan veel acties voor goede doelen samen?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.