Erik Jonk
Erik Jonk Televisie 28 jun 2021
Leestijd: 3 minuten

5,7 miljoen mensen zagen flater Oranje, deze zenders hadden núl kijkers

5,7 miljoen mensen hebben gisteravond het debacle van Oranje op het EK gezien. Ruim 7,6 miljoen Nederlanders kregen een deel van de wedstrijd mee. Een deel van de kijkers haakte ongetwijfeld af.

Want tja, 0-2 het schip in gaan tegen Tsjechië… Ach, laten we er maar over ophouden.

Oranje scoort 5 keer beter dan Max Verstappen

De 5,7 miljoen kijkers voor het Nederlands elftal waren er 5 keer meer dan de volgende zege van Max Verstappen in de Formule 1. En wat te denken van de mooiste overwinning van de dag, die van Matthieu van der Poel in de Tour de France. ‘Slechts’ 753.000 mensen juichten mee toen hij de gele trui pakte. Zo’n 8 keer minder kijkers dan Oranje dus.

En dan waren er ook zenders met – jawel – welgeteld núl kijkers. Die hadden in de stijl met het humeur in het land net zo goed een zwart vlak kunnen uitzenden. Of een oranje vlak, zo je wil. Baantjer, The Bold en eh… Heracles TV? Niemand ging er voor zitten. En 24Kitchen? Niemand kookte mee.

Het duel met Tsjechië op Euro 2020, dat het Nederlands elftal dus een roemloze aftocht bezorgde, was het best bekeken programma van de zondagavond. Dat blijkt uit de cijfers van de Stichting Kijkonderzoek. Daar kijkt natuurlijk niemand van op en we moeten de ‘terraskijkers’ er eigenlijk nog bij optellen.

Niet zo best, maar het viel naast Oranje nog mee

Terwijl Oranje de voetbalharten lieten huilen, scoorden een aantal zenders toch nog aardig wat kijkers. Ondanks dat het Nederlands elftal op het EK speelde. Maar ja, niet iedereen gaat mee in de gekte rond het voetbal natuurlijk. Deze omroepen zullen niet hebben gejuicht toen de kijkcijfers vanmorgen bekend werden (denk aan RTL 4 en SBS 6), maar toch…

5,7 miljoen mensen zagen flater Oranje, deze zenders hadden núl kijkers, Promes
Quincy Promes gisteravond, na afloop van de wedstrijd. Foto: ANP

RTL 4: RTL Boulevard, 285.000. SBS6: VT Wonen, 199.000. NPO 2: Het Uur van de Wolf, 77.000. Net5: Love on Harbor Island, 52.000. RTL 8: Roer Om: De Verbouwing van een Frans Kasteel, 46.000. NPO 3: Enkeltje Verweggistan, 37.000. RTL 5: Deurwaarders, 37.000.

Bedankt voor de moeite: minder dan 25.000

Dan zijn we nu in de categorie aanbeland van 25.000 kijkers en (veel) minder. Bedankt voor de moeite zullen we maar zeggen. Van deze zenders kregen amper wat mensen gisteravond iets mee:

RTL Z: Profit, 21.000. RTL 7: Lekker Snugger, 10.000. Veronica: Border Security The Embassy, 8.000. Investigation Discovery: Blood Relatives, 7.000. SBS 9: Dead in Paradise, 6.000. National Geographic: Airport Security Brazil, 6.000. Comedy Central: Last Man Standing, 5.000. Spike: Top Gear, 5.000. TLC: Celebrity IOU, 3.000. Eurosport: Wibledon The 2019 Official Film, 3.000. Ziggo Sport: Beachvolleybal, 3.000. Discovery Channel: Deadliest Catch Bloodline, 2.000. FOX: Rules of Engagement, 1.000.

Proficiat, nul kijkers!

En tja, dan hebben we ook nog acht zenders gevonden die helaas nul kijkers trokken terwijl Oranje voetbalde. Het is bijna een felicitatie waard dat dat is gelukt. Hopelijk kon een werknemer vanuit huis – tijdens het voetbal – het knopje ‘start programma’ indrukken. Voor deze programma’s ging geen hond zitten. En geen mens ook:

RTL Lounge: The Bold and the Beautiful, 0. RTL Crime: Baantjer, 0. MTV: My Life on MTV, 0. Nickelodeon: Danger Force, 0. Disney Channel: Miraculous, 0. 24Kitchen: Mary’s Kitchen Crush, 0. ESPN: 30 for 30, 0. ESPN 2: ESPN Highlights, 0. ESPN 3: Heracles TV, 0. History: Eating History, 0. XITE: Dinner Time, 0.

5,5 miljoen kijkers Oranje op EK, sommige zenders hadden 0 kijkers

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.