Tech&Gadgets

Reis plannen? Routeplanner 9292 kampt met problemen

Reis plannen? Routeplanner 9292 kampt met problemen

De dienstregeling is aangepast wegens het winterse weer Foto: ANP

Foto van 'Metro'

11 DEC 2017

Misschien merkte je zondagavond al dat routeplanner 9292 het moeilijk had, maandagochtend liggen de app en de site helemaal op hun gat.

Veel mensen hebben last van de storing, getuige het aantal meldingen op allestoringen.nl. Als je je reis via de app probeert te plannen, blijft deze maar laden. Ga je naar de site, dan krijg je direct een foutmelding te zien. Ze zijn bij 9292 zelf ook op de hoogte van de storing en doen er alles aan om het zo snel mogelijk op te lossen.

Code oranje

De services van 9292 worden door veel reizigers gebruikt. Er zit echter nu even niets anders op dan gebruik te maken van andere online routeplanners. Die van de NS doet het in ieder geval wel.

Vanwege het winterse weer maandag zijn er in het openbaar vervoer aangepaste dienstregelingen. Rijkswaterstaat heeft mensen geadviseerd om waar mogelijk vanuit huis te werken, vanwege problemen op de weg.

Mocht het je online niet lukken om je reis te plannen, dan kun je natuurlijk ook gewoon (ouderwets) de telefoon pakken. De klantenservice van 9292 is hierop wel bereikbaar, net als op Facebook en Twitter.

BEKIJK OOK


Views

78

Wat voor speaker spreekt jou het meeste aan?

Speakers/Colourbox

Foto van 'Kasper Hermans'

VANDAAG, 08:30

Voor een echte muziekliefhebber is goed geluid essentieel. Er is tegenwoordig heel veel keuze op het gebied van speakers. Soorten, maten, prijs, kleur. Het loopt enorm uiteen. Metro neemt een paar van de opties met je door.

De slimme speaker

Er zijn natuurlijk heel veel bedrijven die een slimme speaker op de markt hebben gebracht. Op dit moment worden de speakers van Amazon het beste verkocht. In het eerste kwartaal van 2018 had het bedrijf een marktaandeel van 43,6 procent. Dat is ook niet gek, want veel concurrent zijn het afgelopen jaar pas met hun eerste slimme speaker op de markt gekomen. De belangrijkste concurrent is Google met de Google Home.

Toch is Amazon duidelijk wat verder. De digitale spraakassistent Alexa is tegenwoordig in staat om je stem te herkennen en onthoudt wat je haar vertelt. Ook is het qua prijs vaak een betere keuze dan haar concurrenten. Het grote twijfelpunt is de kwaliteit van het geluid, dat zeker niet slecht is, maar bij sommige concurrenten is het beter te vinden.

Overigens is Apple inmiddels ook op de markt met de HomePod. Wat kwaliteit betreft, zit je hier goed. Het grote nadeel dat er aan kleeft is dat - zoals wel vaker bij Apple - het vooral gericht is op de diensten van Apple. Zo kan je hem alleen optimaal besturen als je muziek afspeelt via Apple Music, als Spotify gebruikt kan je niet tegen Siri spreken en valt dus eigenlijk het 'slimme' gedeelte weg. Ook kan je hem niet linken als je bijvoorbeeld een Android smartphone.

De slimme speaker van Amazon kwam deze week trouwens wel negatief in het nieuws, omdat deze 'iets te slim'(?) bezig was. Van een koppel was een gesprek over hardhouten vloeren opgenomen en doorgestuurd naar veel van hun contacten.

De design speaker

Want het oog wil ook wat. Bij velen is Bang & Olufsen waarschijnlijk de eerste naam die naar boven komt. Dat is niet gek, want het Deense bedrijf draait al even mee. Afgelopen jaar werd alweer de 75e verjaardag gevierd. Dat zorgde voor een nieuwe collectie aan speakers, waarvan de 360 graden Beosound 1 waarschijnlijk de meest interessante is.

Hij is draadloos te gebruiken (16 uur) en draagbaar, wat hem natuurlijk makkelijk inzetbaar maakt. Bovendien hoef je voor streamingsdiensten als Spotify en Deezer niet eens een verbinding te maken met je smartphone. Daarnaast kan je hem verbinding laten maken met de andere speakers van Bang & Olufsen.

Kijk je naar de concurrenten, dan kom je uit bij bijvoorbeeld Tivoli ART (Audio Reimagined Together), dat vooral als doel heeft om de speakers zoveel mogelijk op te laten gaan in de inrichting van je woonkamer. Ook Lyric, Imperia en Groovemade zijn het opzoeken waard.

De kwaliteitsspeaker

Hierover valt natuurlijk ontzettend veel over te twisten, al was het alleen maar al omdat per muziekgenre het net even kan verschillen welke speaker beter aansluit. Toch kan je duidelijk aangeven welke het beter doen.

Kijk je naar de budgetklasse dan steekt Vizio SB3621 er bovenuit. Vele aangevende reviewers noemen het ook wel de beste speaker die je kan vinden onder de 250 euro. Dat is niet onterecht: het geluid is kristalhelder, ook wanneer het druk is.

Vind je duurder geen probleem in de jacht op het ultieme geluid, dan worden Pioneer Elite SP-EBS73-LR en ELAC Uni-Fi UB5 aangeraden. Beide speakers zijn compact genoeg om als zogenaamd bookshelfspeakers door het leven te gaan.

BEKIJK OOK


Views

300+

Rotterdam uit de oorlog zit in game Battlefield 5

Een van de door EA vrijgegeven beelden van de game

Foto van 'Kasper Hermans'

24 MEI 2018

Battlefield V maakt op 19 oktober zijn opwachting en komt naar Nederland. Dat wil zeggen, Rotterdam is een van de nieuwe locaties in de populaire first-person shooter, die je mee terugneemt naar de Tweede Wereldoorlog net na de hevige bombardementen op 10 mei 1940.

Het Witte Huis

In de door Electronic Arts (EA) vrijgegeven beelden van de Maasstad zijn overduidelijk het Witte Huis, de Laurenskerk en de Maasbruggen te zien. Daarbij is de Laurenskerk al aardig verwoest door de bombardementen.

Net zoals de eerste reeks van Battlefield staat de Tweede Wereldoorlog centraal en kunnen de spelers een aantal historische gevechtssituaties kunnen nabootsen. Zo'n gevecht bestaat dan uit vier dagen, waarbij je acties tijdens dag een van invloed zijn op de vervolgstappen in je spel.

Meer strategie

De spelers kunnen tijdens het spel hun eigen soldaten, wapens en vervoersmiddelen kiezen. Daarnaast zou het spel meer en meer om de strategie draaien, zo belooft EA.

BEKIJK OOK


Views

1k+

Ben jij net zo grappig als de vier Gabbers?

Win! Ben jij net zo grappig als de vier Gabbers?

De vier Gabbers met vlnr Ali B, Najib Amhali, Martijn Koning en Roué Verveer. / Vincent van Dordrecht

In samenwerking met Gabbers

24 MEI 2018

We dagen je uit: probeer net zo grappig te zijn als Gabbers. Of grappiger!

Roué Verveer, Martijn Koning, Najib Amhali en Ali B zullen op 29 en 30 juni de ene na de andere grap de Ziggo Dome in slingeren. Zij doen dat in een nieuwe formatie tijdens de derde Gabbereditie. Koop je kaarten met 20 euro korting via Metro.

koop gabber tickets

Maar… zijn Metrolezers misschien wel net zo grappig of zelfs grappiger dan deze vier comedians? Wij twijfelen daar uiteraard niet aan, maar we dagen de lezer wel uit. Vorige week kondigden we het in een interview met het kwartet heren al aan: er komt een wedstrijd ‘Ben jij net zo grappig als Gabbers?’

Stel, Gabbers voor je neus

„Geef de lezers een opdracht mee, dat werkt het beste. Donald Trump bijvoorbeeld”, zegt Martijn Koning. En met een lach: „Of Gabbers zelf natuurlijk. Pak ons maar hard aan.” De opdracht daarom deze keer: stel, de vier Gabbers staan voor je neus. Welke grap óver hen (of over een van de vier) zou je vertellen?

Inzenders van een onvervalste Gabbersgrap maken kans op 5x2 vrijkaarten voor een van de Ziggo Dome-shows. Maar, misschien nog wel belangrijker, bij plaatsing van je grap in Metro of op Metronieuws.nl verdien je uiteraard eeuwige roem!

Meedoen? Mail dan je grap naar marketing@metronieuws.nl.

Kaarten met korting

Metrolezers kunnen naast de prijsvraag profiteren van een speciale kortingsactie van deze krant en Gabbers. Kaarten voor de shows op 29 en 30 juni in Ziggo Dome bestel je via www.gabbers.nl. Metrolezers krijgen 20 euro korting voor elke rang! Dit door de vouchercode metro (met kleine letters) in te voeren.

koop gabber tickets

Lucky hour

Elke Gabber-donderdag wordt tussen 12.00 en 13.00 uur bovendien het Gabbers Lucky Hour gehouden. Wie vandaag tijdens dat uur kaarten met de metrocode bestelt, maakt kans op een gratis fastlane bij Ziggo Dome.

BEKIJK OOK


Views

1k+

Zo redt technologie beschermde diersoorten

Een neushoorn met zijn jong/ANP

Foto van 'Kasper Hermans'

24 MEI 2018

Met name neushoorns worden in Afrika met uitsterven bedreigd. Dit komt door stropers die haast gewetenloos jacht maken op de dieren. Techbedrijven Dimension Data en Cisco zijn in actie gekomen.

Connected Conservation

In Zuid-Afrika rolden zij in een natuurreservaat in 2015 het Connected Conservation uit. Dit heeft het aantal stropers praktisch uitgebannen. Eerder werd er gesproken over een afname van 96 procent. Inmiddels wordt er zelfs beweerd dat er afgelopen jaar geen enkele neushoorn meer is omgelegd.

Voorheen werden de dieren vaak uitgerust met trackers. Alleen hierdoor konden de bewakers enkel reageren als een dier al aangevallen was. Het huidige systeem is zo afgesteld dat de rangers direct in actie kunnen komen wanneer mensen het reservaat binnendringen. (Zie daarvoor het ontstaande filmpje.)

,,Veel bedrijven hebben zich toegewijd aan het beschermen van deze dieren middels uiteenlopende reactieve initiatieven, zoals onthoorning of het installeren van sensors in de hoorn of onder de huid. Het probleem met deze reactieve methoden is echter, dat het dier al gedood en gestript is wanneer de rangers bij het dier aankomen", zo legt Dimension Data-bestuurder Bruce Watson uit. ,,De technologie van het Connected Conservation-model is ontworpen om het land te beschermen tegen de mens. De dieren worden niet aangeraakt en mogen vrij rondlopen, terwijl ze beschermd worden door een combinatie van geavanceerde technologie, mensen en gadgets.”

Overal ter wereld

Door het succes willen Dimension Data en Cisco het netwerk snel in andere parken in Afrika laten installeren. Het is uiteindelijk de bedoeling om op deze manier overal op de wereld bedreigde diersoorten te kunnen beschermen tegen stropers.

BEKIJK OOK


Views

500+

Dit gebeurt er tijdens één minuutje internetten

Wat doe jij het meest op internet/ANP

Foto van 'Kasper Hermans'

23 MEI 2018

We internetten tegenwoordig massaal. Er is bijna geen bevolkt gebied meer op de wereld te vinden, waar je niet het digitale web op kan. Dat zorgt voor enorm veel verkeer.

Twee fanatiekelingen hebben samen alle data verzameld voor een mooie infographic. Zo verwerkt Google 3,7 miljoen zoekopdrachten per minuut en wordt er in datzelfde tijdsbestek ruim 860.000 dollar (730.000 euro) gespendeerd in bijvoorbeeld webshops.

Miljoen naar Facebook

Ook op social media blijken we nog altijd enorm actief. Bijna een miljoen mensen loggen per minuut in op Facebook, terwijl WhatsApp 38 miljoen berichten verwerkt, via Snapchat gaan er 2,4 miljoen foto's de deur uit. De sms is overigens ook nog steeds niet dood met 18 miljoen berichten per minuut.

Overigens gaan de bovenstaande cijfers je pas echt duizelen als je ze omzet naar acties per maand. Dan gaat het om 42.033.600.000 keer inloggen op Facebook, 159.840.000.000 zoekopdrachten op Google, 1.641.600.000.000 WhatsApp-berichten en 8.078.400.000.000 emails.

BEKIJK OOK


Views

1k+

Rijk met Fortnite: prijzenpot van 100 miljoen dollar

Screenshot Fortnite

Foto van 'Kasper Hermans'

22 MEI 2018

Fortnite: Battle Royal is voornamelijk onder jongeren een van de populairste games van het moment. Dat kan je zien als leuk tijdverdrijf, maar je kan er als je heel goed bent ook een aardige boterham mee verdienen in de competities die later dit jaar georganiseerd worden.

Flinke prijzenpot

Ontwikkelaar en uitgever Epic Games laat weten dat er een prijzenpot beschikbaar wordt gesteld van maar liefst 100 miljoen dollar. Dat is binnen de gamewereld een record. Hoe het geld onder de winnaars verdeeld zal worden, dat is vooralsnog niet duidelijk.

Ook de opzet van deze competities blijft nog in het ongewisse. De details daarover worden later vrijgegeven. Wel zegt Epic Games ,,We zijn voor een competitieve benadering van de game. We willen dat mensen ervan genieten om het spel te spelen of te bekijken."

Het concept van het immens populaire Fortnite is eenvoudig en misschien juist daardoor wel zo succesvol. Honderd spelers worden gedropt in een veld en de opdracht is: zorg dat je als laatste overblijft. Een soort The Hunger Games XL dus.

3,4 miljoen

In februari verbrak de game alle records met 3,4 miljoen spelers op één dag. Niet veel later werd de game ook beschikbaar op iPhones en iPads, wat binnen een maand voor een omzet van 15 miljoen dollar zorgde. Aan de Android-versie wordt nog gewerkt.

BEKIJK OOK


Views

3k+

Likeability of 5

Hoe brengen fabrikanten smartphones nog aan de man?

Foto van 'Anke Horstman'

22 MEI 2018

Smartphones, smartphones, smartphones… Je zou van gekkigheid niet weten welke te kiezen. Van basic black tot metallic paars en van een groot display tot aan varianten die nog steeds een fysiek toetsenbord hebben. Tja, wij (de consument) hebben tegenwoordig nogal wat te kiezen. Hoe zorgen die fabrikanten toch dat hun exemplaar nog opvalt?

Als er maar over je gepraat wordt…

Het type besturingssysteem is behoorlijk doorslaggevend voor een flinke groep mensen. Tja, waar anders kun je met iOS werken dan bij Apple? Maar kijkend naar het Android speelveld is het behoorlijk ‘crowded’. Dan moet je wel met een slimme strategie voor de dag komen om jouw paradepaardje aan de man/vrouw te brengen. Ik licht er hier even drie uit die opvallen:

Samsung

Samsung bijvoorbeeld, beschikt over bizarre budgetten. Daarmee houden ze niet alleen grote persconferenties, maar is er ook enorm veel geld om aan marketing doen. Volgens mijn gevoel zat er in ieder tv reclameblok wel een gelikte commercial van de S9. En ook in bushokjes, de Mediamarkt en online shops kon je er niet om heen. De kracht van de herhaling zullen we maar zeggen. En tja, dat het ook een goed product is, wil ook helpen natuurlijk ;-)

OnePlus

Vorige week was ik voor het eerst op een persconferentie van OnePlus. De OnePlus 6 werd aan journalisten gepresenteerd, maar ook fans kregen kans om bij dit onthullingsmoment aan te schuiven. En dan heb ik het niet over 5 of 50 fans, maar nee, doe er dan gewoon een stuk of 1500. Super leuk, ik had dat zelf nog niet eerder meegemaakt. Meestal word je als journalist apart uitgenodigd en kan de consument daarna teruglezen wat er in de media geschreven wordt.

Het viel me meteen op hoe sterk de OnePlus fanbase is en hoezeer het merk door fans gedragen wordt. Dat zie je niet vaak in Android-land. OnePlus lijkt echt (maar dan ook echt) naar consumenten te luisteren. Smartphone gebruikers uitten bijvoorbeeld vaak hun frustratie dat hun telefoon na enige tijd aan snelheid verliest: bij de OnePlus 6 is er daarom extra aandacht besteedt om de telefoon zo snel en feilloos te laten functioneren als toen hij uit de doos kwam.

De jonge-honden van OnePlus zijn hip, hot en happening. Ze stralen uit: wij zijn de populaire gozers, komen zelfverzekerd over en doen het toch allemaal net even anders dan de rest. Een eerste product dat alleen verkrijgbaar was op basis van inschrijving, een high-end telefoon met een mid-range prijs, het niet vervuilen van Android met allerlei eigen apps, etc. OnePlus intrigeert De prijzen stijgen helaas per productlancering, dus laten we hopen dat OnePlus niet dezelfde kant op gaat als Samsung.

Nokia

Van populairste smartphonemerk, tot op sterven na dood zijn. En toch nog op het nippertje tot leven worden gewekt: ja, Nokia heeft al heel wat meegemaakt inmiddels. Maar toch: iedereen herinnert zich nog hoe lang de batterij meeging, hoe onverwoestbaar de telefoon was en hoeveel plezier zo’n eerste telefoon gaf. Dat is precies waar de relaunch van Nokia om draagt: nostalgie. Het gevoel van vroeger weer aanwakkeren. En ach ja, ook al was de ‘nieuwe 3310’ eigenlijk alleen maar een marketing-stunt, het bedrijf heeft zich toch weer een beetje op de kaart weten te zetten. Nu maar kijken wat de toekomst brengt!

Over TechGirl.nl

TechGirl.nl is dé technologiewebsite voor vrouwen, gemaakt door Anke Horstman. TechGirl ontstond in 2012 als tegenreactie op de vele tech-websites die vooral op mannen zijn gericht, en is het bewijs dat een tech-website voor vrouwen echt niet hoeft te betekenen dat elke smartphone roze moet zijn, maar dat er zeker aandacht is voor style. Hier vind je alles over technologie, media en lifestyle. #techgirl: het nieuwe #fitgirl


love
user_bb7eca804598a35db9118cc282c6ffd6cf1c3eb7_avatar

Views

1k+