Jarig Uber lanceert dit jaar nog fooifunctie

De Uber-app/ANP

Foto van 'Kasper Hermans'

Kasper Hermans

4 DEC 2017

Een Uber-bestuurder die je een extra rondje om de kerk laat rijden? Of een die je megachagrijnig van A naar B brengt? De kans dat je dit mee gaat maken, wordt door het bedrijf ietsje kleiner gemaakt. Je kan de chauffeurs namelijk een fooi gaan geven.

1, 2 of 5 euro

Nog dit jaar wil de taxidienst een fooifunctie in Nederland toevoegen, zo maakt Uber Nederland maandag bekend op haar vijfde verjaardag. Na een ritje met de taxi krijg je de mogelijkheid om de chauffeur van een extraatje te voorzien. Standaard staan hierbij aangegeven de opties 1, 2 en 5 euro, maar je kan ook zelf een bedrag aangeven.

„Passagiers hebben laten weten dat zij graag de mogelijkheid willen hebben om de chauffeurs te belonen; daar hebben we gehoor aan gegeven", vertelt Thijs Emondts, General Manager Uber Nederland. „Deze nieuwe functionaliteit die dit jaar nog beschikbaar zal zijn, komt honderd procent ten goede aan de chauffeurs die gebruik maken van de app."

In eerste instantie gaat het alleen om de taxidiensten, maar Uber laat aan Metro weten dat fooi geven in de toekomst ook bij Uber Eats ingevoerd moet gaan worden. „Op termijn zal het ook mogelijk zijn voor koeriers om fooi te ontvangen via de Uber Eats-app, zij zullen hier bericht over krijgen zodra dit mogelijk wordt."

Elkaar raten

Op Uber is het geven van een rating al langer mogelijk. Hierbij gaat het niet alleen om de rating die jij geeft aan de bestuurder, maar de chauffeur kan ook zijn passagiers beoordelen indien ze zich ongepast gedragen tijdens het taxiritje.

Vijf jaar

Uber Nederland viert deze maandag haar vijfde verjaardag. Het werd aanvankelijk alleen in de Randstad gebruikt, maar sinds dit jaar is de functie ook in Eindhoven beschikbaar. In de voorbije jaren is het aantal chauffeurs verzevenvoudigd en het aantal gebruikers is al zestien keer zo groot.

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar


Log in om een reactie te plaatsen

Views

49

Data 174.000 Nederlanders gestolen bij hack Uber

Data 174.000 Nederlanders gestolen bij hack Uber

174.000 Nederlanders zijn getroffen door de hackers die de taxiapp Uber hackten. / Colourbox

Foto van 'Dagblad Metro en ANP'

Dagblad Metro en ANP

GISTEREN

Hackers hebben de data van 174.000 Nederlandse passagiers en chauffeurs in hadden gekregen bij de hack van de taxi-app Uber, die vorige maand aan het licht kwam.

Uber betaalde de daders 100.000 dollar om de diefstal stil te houden en de data te vernietigen. Het is niet bekend of zij dat ook hebben gedaan. De nieuwe topman Dara Khosrowshahi, die schoon schip wil maken om het bedrijf van de afgrond te redden, onthulde het lek vorige maand op de site van het bedrijf.

Stem op jouw favoriete selfie!

Foto van 'Metro'

Metro

GISTEREN

In samenwerking met Asus

Jaap, Floor, Meike, Vivian, Lotte, Tamar, Marjolein, Shandre, Chinouk, Luna, Karen en Kim doen mee aan de ASUS Selfie Battle! Stem op jouw favoriete selfie en zij maken kans op de ASUS ZenFone 4 Selfie! Wie vrijdag 15 december om 17 uur de meeste stemmen heeft wint! In de Metro GiveAway Show op vrijdagavond om 19:30 uur maken wij via Facebook Live de winnaar bekend.

Consumentenbond: koop geen Samsung S7

Consumentenbond: koop geen Samsung S7

Een consument probeert de Samsung Galaxy S7

Foto van 'Dagblad Metro en ANP'

Dagblad Metro en ANP

GISTEREN

Van plan om een nieuwe Samsung Galaxy S7, Galaxy S7 Edge of Galaxy J3 2016 te kopen? Niet doen, zegt de Consumentenbond.

Volgens de bond is uit onderzoek gebleken dat de fabrikant de drie modellen vanaf maart 2018 niet meer technisch ondersteunt. Hierdoor veroudert de software, wat maakt dat de toestellen minder veilig zijn.

Moeten robots rechten krijgen?
Likeability of 5

Moeten robots rechten krijgen?

Foto van 'Anke Horstman'

Anke Horstman

GISTEREN

Sophia… we hebben het vorige week al even over haar gehad. Ze verkreeg als allereerste robot ooit staatsburgerrechten van een land. Tegelijkertijd wil ze ons (de mensheid) allemaal vernietigen, wil ze een gezinnetje stichten en vindt ze dat robots net zoveel rechten moeten hebben als mensen. Ho eens even… waar gaat dit allemaal heen?

Emoties van een robot

Franse scholen verbannen mobieltjes compleet

Met zijn allen op de smartphone in de pauze kan in Frankrijk straks niet meer/Colourbox

Foto van 'Kasper Hermans'

Kasper Hermans

11 DEC 2017

Op Franse scholen zijn de mobiele telefoons al verbannen uit de klaslokalen, maar vanaf het komende schooljaar worden de maatregelen verder opgeschroefd, zo laat de onderwijsminister van Frankrijk weten.

In een gesprek met The Local vertelt Jean-Michel Blanquer over het plan om de smartphones en andere toestellen ook tijdens de tussenuren en de pauzes niet meer in en om het schoolgebouw te willen zien.

Nep-iPhoneoplader kopen? Dat kan erg gevaarlijk zijn

Nep-iPhoneoplader kopen? Dat kan erg gevaarlijk zijn

Pas goed op waar je je iPhone mee oplaadt. Je loopt veel risico op een elektrische schok als je een namaakoplader gebruikt. / Colourbox

Foto van 'Imre Himmelbauer'

Imre Himmelbauer

11 DEC 2017

Apple-opladers zijn relatief duur. Niet alleen de kabel kost je minstens 25 euro, ook voor de adapter ben je minstens 25 euro kwijt. Daarom kiezen veel mensen ervoor om een adapter van een andere uitgever te kopen. Dat kan echter behoorlijk gevaarlijk zijn.

Dat blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van Apple en het Britse Electrical Safety First. Zij onderzochten de veiligheid van namaakopladers voor Apple-producten, zoals iPhones en iPads.

Reis plannen? Routeplanner 9292 kampt met problemen

Reis plannen? Routeplanner 9292 kampt met problemen

De dienstregeling is aangepast wegens het winterse weer Foto: ANP

Foto van 'Metro'

Metro

11 DEC 2017

Misschien merkte je zondagavond al dat routeplanner 9292 het moeilijk had, maandagochtend liggen de app en de site helemaal op hun gat.

Veel mensen hebben last van de storing, getuige het aantal meldingen op allestoringen.nl. Als je je reis via de app probeert te plannen, blijft deze maar laden. Ga je naar de site, dan krijg je direct een foutmelding te zien. Ze zijn bij 9292 zelf ook op de hoogte van de storing en doen er alles aan om het zo snel mogelijk op te lossen.