'Wij willen ontdekken wat met de data mogelijk is'
Likeability of 6

'Wij willen ontdekken wat met de data mogelijk is'

Tijdens de Hackathon moeten deelnemers aan de hand van data innovatieve ideeën en concepten bedenken. / Pexels

Foto van 'Imre Himmelbauer'

Imre Himmelbauer

18 NOV 2017

De Dutch Mobility Hackathon wordt van vrijdag tot zaterdag in het ANWB hoofdkantoor in Den Haag gehouden. Daarin krijgen deelnemers 24 uur de tijd - jawel, ze overnachten op locatie - om data van de ANWB, Schiphol en de NS om te zetten in goede ideeën. Bijvoorbeeld oplossingen voor files, vliegvertragingen of pech onderweg.

„Hackathon komt eigenlijk van de woorden 'hack' en 'marathon'", vertelt Mare Derks van Utrecht Inc., dat de Hackathon organiseert, aan Metro. „Die wordt in het leven geroepen door organisaties of bepaalde groepen om innovaties te creëren. Dat doen we door te hacken. Dat is niet per se hacken om iets kapot te maken, maar gewoon door bestaande systemen en data op een nieuwe manier te interpreteren."

Het doel is daarbij om uiteindelijk nieuwe producten en diensten te creëren. Derks: „Deze Hackathon duurt 24 uur, soms duren ze ook 48 uur. In die korte tijd bouw je aan een protoype. Maar om dat echt te implementeren, is natuurlijk veel meer tijd nodig. Daarbij proberen wij ook te ondersteunen."

Primeur voor ANWB

Voor de ANWB is de Hackathon een primeur, want nooit steunde deze bond mee een dergelijke wedstrijd. Annelies Tichelaar van de ANWB verklaart aan Metro: „Wij zijn altijd op zoek naar vernieuwende ideeën en concepten. Daarbij vragen we ons ook af hoe je slimmer met data en technologie kan omgaan. Daarom hebben we hier een aantal creatieve geesten uitgenodigd. Wij zijn natuurlijk heel benieuwd wat daaruit gaat komen. En we vinden het ook heel leuk om eens mensen van buiten de organisatie bij dat proces te betrekken. Die zien toch andere dingen, omdat ze er met een frisse blik naar kijken."

Je hoeft echter niet per se een wizkid te zijn om met de Hackathon mee te kunnen doen, aldus Derks. „De deelnemers van een Hackathon zijn met name IT'ers, maar zij worden aangevuld designers, marketeers en business devolopers.Sommige mensen hebben zich ook alleen aangemeld. Ieder van die mensen krijgt een labeltje met zijn of haar skill. Daarna proberen we evenwichtige teams samen te stellen, zodat iedereen met dezelfde 'skillset' begint."

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar


love
user_d75d60bf515c7e4137cdb3cde70340c2fe80e48b_avataruser_40f2189b758d1d5d4da21b21e14ad404f1d96af6_avatar

Log in om een reactie te plaatsen

Views

100+

Data 174.000 Nederlanders gestolen bij hack Uber

Data 174.000 Nederlanders gestolen bij hack Uber

174.000 Nederlanders zijn getroffen door de hackers die de taxiapp Uber hackten. / Colourbox

Foto van 'Dagblad Metro en ANP'

Dagblad Metro en ANP

GISTEREN

Hackers hebben de data van 174.000 Nederlandse passagiers en chauffeurs in hadden gekregen bij de hack van de taxi-app Uber, die vorige maand aan het licht kwam.

Uber betaalde de daders 100.000 dollar om de diefstal stil te houden en de data te vernietigen. Het is niet bekend of zij dat ook hebben gedaan. De nieuwe topman Dara Khosrowshahi, die schoon schip wil maken om het bedrijf van de afgrond te redden, onthulde het lek vorige maand op de site van het bedrijf.

Stem op jouw favoriete selfie!

Foto van 'Metro'

Metro

GISTEREN

In samenwerking met Asus

Jaap, Floor, Meike, Vivian, Lotte, Tamar, Marjolein, Shandre, Chinouk, Luna, Karen en Kim doen mee aan de ASUS Selfie Battle! Stem op jouw favoriete selfie en zij maken kans op de ASUS ZenFone 4 Selfie! Wie vrijdag 15 december om 17 uur de meeste stemmen heeft wint! In de Metro GiveAway Show op vrijdagavond om 19:30 uur maken wij via Facebook Live de winnaar bekend.

Consumentenbond: koop geen Samsung S7

Consumentenbond: koop geen Samsung S7

Een consument probeert de Samsung Galaxy S7

Foto van 'Dagblad Metro en ANP'

Dagblad Metro en ANP

GISTEREN

Van plan om een nieuwe Samsung Galaxy S7, Galaxy S7 Edge of Galaxy J3 2016 te kopen? Niet doen, zegt de Consumentenbond.

Volgens de bond is uit onderzoek gebleken dat de fabrikant de drie modellen vanaf maart 2018 niet meer technisch ondersteunt. Hierdoor veroudert de software, wat maakt dat de toestellen minder veilig zijn.

Moeten robots rechten krijgen?
Likeability of 5

Moeten robots rechten krijgen?

Foto van 'Anke Horstman'

Anke Horstman

GISTEREN

Sophia… we hebben het vorige week al even over haar gehad. Ze verkreeg als allereerste robot ooit staatsburgerrechten van een land. Tegelijkertijd wil ze ons (de mensheid) allemaal vernietigen, wil ze een gezinnetje stichten en vindt ze dat robots net zoveel rechten moeten hebben als mensen. Ho eens even… waar gaat dit allemaal heen?

Emoties van een robot

Franse scholen verbannen mobieltjes compleet

Met zijn allen op de smartphone in de pauze kan in Frankrijk straks niet meer/Colourbox

Foto van 'Kasper Hermans'

Kasper Hermans

11 DEC 2017

Op Franse scholen zijn de mobiele telefoons al verbannen uit de klaslokalen, maar vanaf het komende schooljaar worden de maatregelen verder opgeschroefd, zo laat de onderwijsminister van Frankrijk weten.

In een gesprek met The Local vertelt Jean-Michel Blanquer over het plan om de smartphones en andere toestellen ook tijdens de tussenuren en de pauzes niet meer in en om het schoolgebouw te willen zien.

Nep-iPhoneoplader kopen? Dat kan erg gevaarlijk zijn

Nep-iPhoneoplader kopen? Dat kan erg gevaarlijk zijn

Pas goed op waar je je iPhone mee oplaadt. Je loopt veel risico op een elektrische schok als je een namaakoplader gebruikt. / Colourbox

Foto van 'Imre Himmelbauer'

Imre Himmelbauer

11 DEC 2017

Apple-opladers zijn relatief duur. Niet alleen de kabel kost je minstens 25 euro, ook voor de adapter ben je minstens 25 euro kwijt. Daarom kiezen veel mensen ervoor om een adapter van een andere uitgever te kopen. Dat kan echter behoorlijk gevaarlijk zijn.

Dat blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van Apple en het Britse Electrical Safety First. Zij onderzochten de veiligheid van namaakopladers voor Apple-producten, zoals iPhones en iPads.

Reis plannen? Routeplanner 9292 kampt met problemen

Reis plannen? Routeplanner 9292 kampt met problemen

De dienstregeling is aangepast wegens het winterse weer Foto: ANP

Foto van 'Metro'

Metro

11 DEC 2017

Misschien merkte je zondagavond al dat routeplanner 9292 het moeilijk had, maandagochtend liggen de app en de site helemaal op hun gat.

Veel mensen hebben last van de storing, getuige het aantal meldingen op allestoringen.nl. Als je je reis via de app probeert te plannen, blijft deze maar laden. Ga je naar de site, dan krijg je direct een foutmelding te zien. Ze zijn bij 9292 zelf ook op de hoogte van de storing en doen er alles aan om het zo snel mogelijk op te lossen.