Tech&Gadgets

Zijn elektrische auto's écht goed voor het milieu?

Een Tesla Model S. Is deze auto echt zo milieuvriendelijk als de reclames doen vermoeden? / Realistic Shots

Foto van 'Imre Himmelbauer'

16 OKT 2017

Over acht jaar is drie op de vijf nieuw verkochte auto’s in Europa, de VS en China elektrisch of hybride, zo meldt een persbericht van het ANP. Goed nieuws voor het milieu, zou je zeggen. Dat ligt echter genuanceerder, want ook elektrische auto's zijn op bepaalde manieren niet goed voor het milieu.

Elektriciteit

Het meest voor de hand liggende argument voor Tesla's en andere elektrische auto's is dat ze op elektriciteit rijden en daardoor geen CO2 uitstoten. Dat is in zekere zin waar, maar ook de elektriciteit moet ergens vandaan komen. Zo kan je woonplaats de 'groenheid' van je elektrische wagen behoorlijk beïnvloeden. In een land als Paraguay, dat vijf keer meer hydro-elektriciteit opwekt dan het gebruikt, is de emissie met 70 gram CO2 per kilometer laag, ongeveer hetzelfde als een auto die 1 op 33 rijdt. Maar in landen als Indonesië (398 g CO2/km) Zuid-Afrika (318 g CO2/km) en Australië (292 g CO2/km) is de uitstoot door het geringe gebruik van groene energie alsnog vrij hoog, blijkt uit onderzoek. In Europa doet vooral Frankrijk het bijzonder goed. Nederland zit in de middenmoot.

Zijn elektrische auto's écht goed voor het milieu?

Een kolencentrale van Nuon in Amsterdam. Onder meer hier wordt de energie voor elektrische auto's opgewekt. / ANP

De vergelijking dient overigens wel nog wat genuanceerd te worden. Want niet alleen het verbranden van benzine levert uitstoot op. Ook het proces van het maken van de benzine kost energie. Uit onderzoek van het Amerikaanse Department of Energy blijkt dat een Tesla Model S in 32 kilometer dezelfde hoeveelheid energie verbruikt als nodig is voor een gallon (iets minder dan 4 liter) benzine. Daarmee is de elektrische auto onderaan de streep nog altijd beter voor het milieu dan de 'gewone' benzinewagens.

Zeldzame materialen

Maar het probleem wordt ingewikkelder. Het maken van elektrische auto's gebeurt namelijk ook niet op de meest milieuvriendelijke manier of met de meest milieuvriendelijke materialen. Sterker nog, de specifieke eisen waaraan een elektrisch voertuig moet voldoen leveren bijzonder veel extra vervuiling op. Elektrische auto's moeten bijvoorbeeld licht zijn en daarvoor zijn zeldzame metalen nodig. In de batterij zit daarom lithium, dat superlicht is en goed geleidt. Zo kun je veel energie krijgen zonder veel gewicht toe te voegen. Andere zeldzame metalen zitten vooral in de magneten in de auto.

Die zeldzame metalen moeten ergens vandaan komen en meestal haalt men die uit milieuonvriendelijke mijnen. The Guardian wijdde in 2014 bijvoorbeeld een artikel aan het mijnen in China. Een bewoner van een gebied dicht bij zo'n mijn vertelt dat in 1990, toen in de nabijgelegen mijn 'naar de hoogste versnelling werd geschakeld', zijn schapen doodgingen en zijn bloemkoolkroppen verwelkten. Veel van zijn buren verhuisden, zeven mensen die in de buurt bleven wonen gingen dood aan kanker. En het water uit de put, tot dan toe de primaire bron van drinkwater, werd ondrinkbaar.

Gebruik je auto zo lang mogelijk

Wat is dan wijsheid? Simpel: wacht nog even met het kopen van een Tesla en blijf je huidige auto zo lang mogelijk gebruiken. Het wegdoen van een enigszins zuinige auto die het nog prima doet in ruil voor een elektrische auto, is namelijk slechter voor het milieu dan het rijden van je huidige auto tot hij niet meer werkt.

„Als je het milieu echt wil sparen, verminder dan hoeveel je rijdt en blijf zo lang mogelijk in je auto rijden, gegeven dat hij redelijk efficiënt is", bevestigt professor Mike Berners-Lee, auteur van verschillende boeken over klimaatverandering. „Maar als je huidige auto echt total loss is en je echt een nieuwe nodig hebt, ga dan lekker je gang: koop een fijne, kleine elektrische auto, misschien wel een tweedehandsje", besluit Berners-Lee zijn relaas.

BEKIJK OOK


Views

400+

Zo redt technologie beschermde diersoorten

Een neushoorn met zijn jong/ANP

Foto van 'Kasper Hermans'

47 MIN

Met name neushoorns worden in Afrika met uitsterven bedreigd. Dit komt door stropers die haast gewetenloos jacht maken op de dieren. Techbedrijven Dimension Data en Cisco zijn in actie gekomen.

Connected Conservation

In Zuid-Afrika rolden zij in een natuurreservaat in 2015 het Connected Conservation uit. Dit heeft het aantal stropers praktisch uitgebannen. Eerder werd er gesproken over een afname van 96 procent. Inmiddels wordt er zelfs beweerd dat er afgelopen jaar geen enkele neushoorn meer is omgelegd.

Voorheen werden de dieren vaak uitgerust met trackers. Alleen hierdoor konden de bewakers enkel reageren als een dier al aangevallen was. Het huidige systeem is zo afgesteld dat de rangers direct in actie kunnen komen wanneer mensen het reservaat binnendringen. (Zie daarvoor het ontstaande filmpje.)

,,Veel bedrijven hebben zich toegewijd aan het beschermen van deze dieren middels uiteenlopende reactieve initiatieven, zoals onthoorning of het installeren van sensors in de hoorn of onder de huid. Het probleem met deze reactieve methoden is echter, dat het dier al gedood en gestript is wanneer de rangers bij het dier aankomen", zo legt Dimension Data-bestuurder Bruce Watson uit. ,,De technologie van het Connected Conservation-model is ontworpen om het land te beschermen tegen de mens. De dieren worden niet aangeraakt en mogen vrij rondlopen, terwijl ze beschermd worden door een combinatie van geavanceerde technologie, mensen en gadgets.”

Overal ter wereld

Door het succes willen Dimension Data en Cisco het netwerk snel in andere parken in Afrika laten installeren. Het is uiteindelijk de bedoeling om op deze manier overal op de wereld bedreigde diersoorten te kunnen beschermen tegen stropers.

BEKIJK OOK


Views

64

Dit gebeurt er tijdens één minuutje internetten

Wat doe jij het meest op internet/ANP

Foto van 'Kasper Hermans'

GISTEREN

We internetten tegenwoordig massaal. Er is bijna geen bevolkt gebied meer op de wereld te vinden, waar je niet het digitale web op kan. Dat zorgt voor enorm veel verkeer.

Twee fanatiekelingen hebben samen alle data verzameld voor een mooie infographic. Zo verwerkt Google 3,7 miljoen zoekopdrachten per minuut en wordt er in datzelfde tijdsbestek ruim 860.000 dollar (730.000 euro) gespendeerd in bijvoorbeeld webshops.

Miljoen naar Facebook

Ook op social media blijken we nog altijd enorm actief. Bijna een miljoen mensen loggen per minuut in op Facebook, terwijl WhatsApp 38 miljoen berichten verwerkt, via Snapchat gaan er 2,4 miljoen foto's de deur uit. De sms is overigens ook nog steeds niet dood met 18 miljoen berichten per minuut.

Overigens gaan de bovenstaande cijfers je pas echt duizelen als je ze omzet naar acties per maand. Dan gaat het om 42.033.600.000 keer inloggen op Facebook, 159.840.000.000 zoekopdrachten op Google, 1.641.600.000.000 WhatsApp-berichten en 8.078.400.000.000 emails.

BEKIJK OOK


Views

700+

Ben jij net zo grappig als de vier Gabbers?

Win! Ben jij net zo grappig als de vier Gabbers?

De vier Gabbers met vlnr Ali B, Najib Amhali, Martijn Koning en Roué Verveer. / Vincent van Dordrecht

Foto van 'Erik Jonk'

VANDAAG, 05:30

We dagen je uit: probeer net zo grappig te zijn als Gabbers. Of grappiger!

Roué Verveer, Martijn Koning, Najib Amhali en Ali B zullen op 29 en 30 juni de ene na de andere grap de Ziggo Dome in slingeren. Zij doen dat in een nieuwe formatie tijdens de derde Gabbereditie. Koop je kaarten met 20 euro korting via Metro.

koop gabber tickets

Maar… zijn Metrolezers misschien wel net zo grappig of zelfs grappiger dan deze vier comedians? Wij twijfelen daar uiteraard niet aan, maar we dagen de lezer wel uit. Vorige week kondigden we het in een interview met het kwartet heren al aan: er komt een wedstrijd ‘Ben jij net zo grappig als Gabbers?’

Stel, Gabbers voor je neus

„Geef de lezers een opdracht mee, dat werkt het beste. Donald Trump bijvoorbeeld”, zegt Martijn Koning. En met een lach: „Of Gabbers zelf natuurlijk. Pak ons maar hard aan.” De opdracht daarom deze keer: stel, de vier Gabbers staan voor je neus. Welke grap óver hen (of over een van de vier) zou je vertellen?

Inzenders van een onvervalste Gabbersgrap maken kans op 5x2 vrijkaarten voor een van de Ziggo Dome-shows. Maar, misschien nog wel belangrijker, bij plaatsing van je grap in Metro of op Metronieuws.nl verdien je uiteraard eeuwige roem!

Meedoen? Mail dan je grap naar marketing@metronieuws.nl.

Kaarten met korting

Metrolezers kunnen naast de prijsvraag profiteren van een speciale kortingsactie van deze krant en Gabbers. Kaarten voor de shows op 29 en 30 juni in Ziggo Dome bestel je via www.gabbers.nl. Metrolezers krijgen 20 euro korting voor elke rang! Dit door de vouchercode metro (met kleine letters) in te voeren.

koop gabber tickets

Lucky hour

Elke Gabber-donderdag wordt tussen 12.00 en 13.00 uur bovendien het Gabbers Lucky Hour gehouden. Wie vandaag tijdens dat uur kaarten met de metrocode bestelt, maakt kans op een gratis fastlane bij Ziggo Dome.

BEKIJK OOK


Views

200+

Rijk met Fortnite: prijzenpot van 100 miljoen dollar

Screenshot Fortnite

Foto van 'Kasper Hermans'

22 MEI 2018

Fortnite: Battle Royal is voornamelijk onder jongeren een van de populairste games van het moment. Dat kan je zien als leuk tijdverdrijf, maar je kan er als je heel goed bent ook een aardige boterham mee verdienen in de competities die later dit jaar georganiseerd worden.

Flinke prijzenpot

Ontwikkelaar en uitgever Epic Games laat weten dat er een prijzenpot beschikbaar wordt gesteld van maar liefst 100 miljoen dollar. Dat is binnen de gamewereld een record. Hoe het geld onder de winnaars verdeeld zal worden, dat is vooralsnog niet duidelijk.

Ook de opzet van deze competities blijft nog in het ongewisse. De details daarover worden later vrijgegeven. Wel zegt Epic Games ,,We zijn voor een competitieve benadering van de game. We willen dat mensen ervan genieten om het spel te spelen of te bekijken."

Het concept van het immens populaire Fortnite is eenvoudig en misschien juist daardoor wel zo succesvol. Honderd spelers worden gedropt in een veld en de opdracht is: zorg dat je als laatste overblijft. Een soort The Hunger Games XL dus.

3,4 miljoen

In februari verbrak de game alle records met 3,4 miljoen spelers op één dag. Niet veel later werd de game ook beschikbaar op iPhones en iPads, wat binnen een maand voor een omzet van 15 miljoen dollar zorgde. Aan de Android-versie wordt nog gewerkt.

BEKIJK OOK


Views

2k+

Hoe brengen fabrikanten smartphones nog aan de man?

Foto van 'Anke Horstman'

22 MEI 2018

Smartphones, smartphones, smartphones… Je zou van gekkigheid niet weten welke te kiezen. Van basic black tot metallic paars en van een groot display tot aan varianten die nog steeds een fysiek toetsenbord hebben. Tja, wij (de consument) hebben tegenwoordig nogal wat te kiezen. Hoe zorgen die fabrikanten toch dat hun exemplaar nog opvalt?

Als er maar over je gepraat wordt…

Het type besturingssysteem is behoorlijk doorslaggevend voor een flinke groep mensen. Tja, waar anders kun je met iOS werken dan bij Apple? Maar kijkend naar het Android speelveld is het behoorlijk ‘crowded’. Dan moet je wel met een slimme strategie voor de dag komen om jouw paradepaardje aan de man/vrouw te brengen. Ik licht er hier even drie uit die opvallen:

Samsung

Samsung bijvoorbeeld, beschikt over bizarre budgetten. Daarmee houden ze niet alleen grote persconferenties, maar is er ook enorm veel geld om aan marketing doen. Volgens mijn gevoel zat er in ieder tv reclameblok wel een gelikte commercial van de S9. En ook in bushokjes, de Mediamarkt en online shops kon je er niet om heen. De kracht van de herhaling zullen we maar zeggen. En tja, dat het ook een goed product is, wil ook helpen natuurlijk ;-)

OnePlus

Vorige week was ik voor het eerst op een persconferentie van OnePlus. De OnePlus 6 werd aan journalisten gepresenteerd, maar ook fans kregen kans om bij dit onthullingsmoment aan te schuiven. En dan heb ik het niet over 5 of 50 fans, maar nee, doe er dan gewoon een stuk of 1500. Super leuk, ik had dat zelf nog niet eerder meegemaakt. Meestal word je als journalist apart uitgenodigd en kan de consument daarna teruglezen wat er in de media geschreven wordt.

Het viel me meteen op hoe sterk de OnePlus fanbase is en hoezeer het merk door fans gedragen wordt. Dat zie je niet vaak in Android-land. OnePlus lijkt echt (maar dan ook echt) naar consumenten te luisteren. Smartphone gebruikers uitten bijvoorbeeld vaak hun frustratie dat hun telefoon na enige tijd aan snelheid verliest: bij de OnePlus 6 is er daarom extra aandacht besteedt om de telefoon zo snel en feilloos te laten functioneren als toen hij uit de doos kwam.

De jonge-honden van OnePlus zijn hip, hot en happening. Ze stralen uit: wij zijn de populaire gozers, komen zelfverzekerd over en doen het toch allemaal net even anders dan de rest. Een eerste product dat alleen verkrijgbaar was op basis van inschrijving, een high-end telefoon met een mid-range prijs, het niet vervuilen van Android met allerlei eigen apps, etc. OnePlus intrigeert De prijzen stijgen helaas per productlancering, dus laten we hopen dat OnePlus niet dezelfde kant op gaat als Samsung.

Nokia

Van populairste smartphonemerk, tot op sterven na dood zijn. En toch nog op het nippertje tot leven worden gewekt: ja, Nokia heeft al heel wat meegemaakt inmiddels. Maar toch: iedereen herinnert zich nog hoe lang de batterij meeging, hoe onverwoestbaar de telefoon was en hoeveel plezier zo’n eerste telefoon gaf. Dat is precies waar de relaunch van Nokia om draagt: nostalgie. Het gevoel van vroeger weer aanwakkeren. En ach ja, ook al was de ‘nieuwe 3310’ eigenlijk alleen maar een marketing-stunt, het bedrijf heeft zich toch weer een beetje op de kaart weten te zetten. Nu maar kijken wat de toekomst brengt!

Over TechGirl.nl

TechGirl.nl is dé technologiewebsite voor vrouwen, gemaakt door Anke Horstman. TechGirl ontstond in 2012 als tegenreactie op de vele tech-websites die vooral op mannen zijn gericht, en is het bewijs dat een tech-website voor vrouwen echt niet hoeft te betekenen dat elke smartphone roze moet zijn, maar dat er zeker aandacht is voor style. Hier vind je alles over technologie, media en lifestyle. #techgirl: het nieuwe #fitgirl


Views

1k+

Xbox maakt controller voor mensen met beperking

De Xbox Adaptive Controller/ Foto: Microsoft

Foto van 'Cerise van Vliet'

17 MEI 2018

Het is niet voor iedereen even makkelijk om een potje te gamen, want wat als de controller niet in je handen past of je je vingers niet kunt buigen? Dan wordt het lastig. Microsoft geeft daar nu gehoor aan en komt met de Xbox Adaptive Controller, een speciale controller voor mensen met allerlei verschillende lichamelijke beperkingen.

De speciale afstandsbediening kan volledig naar wens worden aangepast met extra onderdelen zoals joysticks of knoppen, schrijft Microsoft donderdag op de website. Op die manier kunnen mensen die graag een spelletje spelen maar dat nu niet goed kunnen, een bedieningspaneel samenstellen dat voor hen het best werkt. Super gepersonaliseerd dus.

Het nieuwe apparaat heeft aan de bovenkant maar liefst negentien ingangen. Op al deze ingangen kun je verschillende opzetstukjes plaatsen. Welke opzetstukjes dit moesten zijn, heeft Microsoft bepaald aan de hand van feedback van minder valide mensen. Voor het gemak zitten er in de controller ook direct usb-poorten en kun je er een koptelefoon op aansluiten.

Xbox One en PC

Je kunt met deze nieuwe controller je Xbox besturen, maar je kunt hem ook gebruiken om te gamen op je computer als je daar Windows 10 op geïnstalleerd hebt. Voor wie nu al staat te springen, een kleine teleurstelling: pas later dit jaar is het apparaat beschikbaar. Hoeveel je daarvoor uit je portemonnee moet trekken is ook nog niet bekend, maar Microsoft geeft hiermee wel gehoor aan een vaak vergeten doelgroep.

BEKIJK OOK


Views

800+

De mooiste vakantiefoto’s maken met je smartphone
Likeability of 5

De mooiste vakantiefoto’s maken met je smartphone

Een vakantiefoto van Metro’s freelancefotografe Femmy Weijs.

In samenwerking met Asus

17 MEI 2018

Een hopelijk heerlijke zomer komt eraan. Tijd voor vakantiefoto’s! Maar hoe maak je nou de meest prachtige vakantiekiekjes met je smartphone?

Onvermijdelijk (en hartstikke leuk) natuurlijk, het schieten van vakantiefoto’s. Hoe maak je nou plaatjes van goede kwaliteit, waar je later met heel veel plezier naar kunt terugkijken? Computer- en smartphonefirma ASUS en Metro geven je tips waar op je op zou kunnen letten als je je vakantiefoto’s met je smartphone wil maken. De komst van de nieuwe ASUS ZenFone 5 (zie onderaan) heeft daar alles mee te maken.

Bereid je voor

Ga voordat je op vakantie gaat op zoek gaan naar voorbeeldfoto's van je bestemming. Google bijvoorbeeld eens op 'photography locations in’. Doe dat in het Engels, want dan vind je de meeste voorbeelden op het web. Zo kom je ook blogs tegen van mensen die de locatie al eerder bezocht hebben en zij geven tips voor mooie fotografielocaties.

De mooiste vakantiefoto’s maken met je smartphone

Nog een favoriet van freelancefotografe Femmy Weijs.

Het weer

Daar ben je dan op je bestemming! Wanneer je een dag van te voren al weet dat je naar een fotografielocatie gaat, let dan even op het weer. Niet dat je er veel aan kunt veranderen… De momenten met het mooiste licht van een zonnige dag zijn: 10 tot 20 minuten voor zonsopkomst en na zonsondergang en een uur na zonsopkomst en het uur voor zonsondergang. Kies in ieder geval momenten uit wanneer de zon niét op zijn hoogste punt staat.

Maak het spannend

Zorg dat je niet altijd standaard foto’s krijgt, maar maak ze eens wat spannender. Je hoeft je onderwerp niet altijd in het midden te zetten, maar speel eens met de compositie door je onderwerp meer naar links of naar rechts te schuiven.

Neem de tijd

Neem de tijd voor je foto's. Wanneer het op jouw fotografielocatie druk is met andere bezoekers, wacht dan een moment af wanneer deze mensen weer weg zijn. Dit geldt voor landschapfoto's maar ook voor portretfoto's. Probeer je achtergrond zo rustig mogelijk te krijgen.

Schiet maar raak

Maak altijd meerdere opnames. Wanneer je er maar één of twee maakt, zul je achteraf altijd zien dat iemand bijvoorbeeld net op dat moment zijn of haar ogen dicht heeft. Wanneer je meerdere opnames maakt, heb je thuis altijd wat te kiezen.

De mooiste vakantiefoto’s maken met je smartphone

De ZenFone 5. / ASUS

ZenFone5 denkt mee

ASUS start deze week met de pre-order voor de ZenFone 5 (399 euro) en deze ligt op 28 mei in de winkel. Deze smartphone wordt gezien als ‘je intelligente metgezel die altijd voor je klaar staat’. De Zenfone5 is meer dan een smartphone. Hij maakt perfecte foto’s (da’s goed nieuws voor je vakantie), zonder dat je er goed bij na hoeft te denken. Hij beschikt namelijk over kunstmatige intelligentie.

Het intelligente systeem met twee camera's (Sony IMX363 sensor) in de ZenFone 5 heeft geavanceerde AI-functies die anticiperen op je behoeften en zich aanpassen aan jouw voorkeuren. Zo kun je je concentreren op het onderwerp in plaats van op de camera. Voor het maken en bekijken van foto’s is het 19:9 All-Screen-Display een mooie tool, meldt ASUS.

Slimme accu

En oh ja, heb je je oplader tijdens een vakantiedag even niet bij je? De ZenFone5 gaat slim met zijn accu om. Je hebt dus een langere batterylife.

Belangstelling voor de pre-order? Dan klik je hier.

BEKIJK OOK


like
user_b5050de53d81332bb030c11e9758358ebb90ebaf_avatar

Views

6k+