Tech&Gadgets

Feedback loops: social media kapen je brein

De likefunctie kreeg vandaag precies twee jaar terug een update/ANP

Foto van 'Kasper Hermans'

9 OKT 2017

Als het over Facebook gaat, dan kennen we vooral Mark Zuckerburg. Directeur, oprichter en eigenaar. Noem het maar op. Maar de like-button, die kwam van een van zijn maatjes: Justin Rosenstein. De functie bestaat inmiddels tien jaar, maar zelf moet Rosenstein er niets meer van hebben.

Ouderlijk toezicht

Gek werd hij van alle social media en met name van zijn eigen creatie, de likes op Facebook. Hij probeerde zich er vanaf te sluiten, maar dat lukte steeds niet. Onlangs kocht hij daarom maar een nieuwe telefoon, waarop hij zijn assistent direct een soort 'ouderlijk toezicht' liet installeren, zodat hij niet langer apps als Facebook, maar ook Snapchat kon downloaden.

„Het is heel gebruikelijk dat mensen iets ontwikkelen met de beste bedoelingen, maar dat dat uiteindelijk onbedoelde en negatieve gevolgen heeft", zo kijkt Rosenstein tegenover The Guardian zonder spijt terug op zijn uitvinding.

Rosenstein maakt zich vooral zorgen over de psychologische effecten van de smartphone op het brein van mensen. Volgens de recentste onderzoeken swipen en tikken we tegenwoordig meer dan 2.600 keer per dag op onze smartphone.

Feedback loops

Van het team dat hielp Facebook op te zetten, is Rosenstein niet de enige die nu zo zijn bedenkingen heeft. Ook Leah Pearlman is afgeknapt op het social medium en vooral de bijbehorende 'feedback loops'. Hoe meer je post, hoe vaker mensen je posts zien, des te meer likes je krijgt en des te aantrekkelijker het voor je wordt om weer te gaan posten. Een verslavende vicieuze cirkel die, als je er eenmaal inzit, lastig te doorbreken is.

Rosenstein en Pearlman zijn beiden zo halverwege de dertig, waarmee ze dus tot de laatste generatie behoren die is opgegroeid zonder de invloeden van smartphones. De meest techinsiders die kritische noten plaatsen bij het social mediagebruik zijn leeftijdsgenoten van hun.

Manipulatiecursus

Maar zelfs in de techwereld zelf beginnen ze de ernst van hun acties in te zien. Afgelopen april op Habitat Summit 2017 - een bijeenkomst waar ontwerpers, programmeurs en techondernemers 1.700 dollar voor betalen om te leren over manipulatie met hun producten - sprak Nir Eyal, schrijver van het boek Hooked: How to Build Habit-Forming Products. Hij wilde aankaarten dat hun trucjes immoreel en soms zelfs schadelijk zijn.

Een van de trucjes van Snapchat is de streak die je kan opbouwen/ANP

Toch legt Eyal ook een deel van de verantwoordelijkheid bij de consumenten via een simpele metafoor. „We geven de bakker ook niet de schuld omdat hij zulke lekkere broodjes maakt. Net zo goed kunnen we de techontwerpers niet ervan beschuldigen om hun producten zo goed mogelijk te maken." Thuis heeft Eyal een systeem ontwikkeld, waardoor rond een bepaalde tijd het internet wordt uitgeschakeld. Om zijn familie er zo aan te herinneren dat de computers hen niet controleren, maar dat zij kunnen bepalen wat ze doen.

Het geweten van Silicon Valley

Maar is dat wel zo? Tristan Harris - oud-medewerker van Google - denkt dat we sneller dan we denken onze vrije wil verliezen. „Al onze gedachten kunnen worden gekaapt. Onze keuzes zijn niet altijd zo vrij als we denken dat ze zijn."

Harris wordt in de techkringen ook wel 'het geweten van Silicon Valley' genoemd. Hij stelt dat miljoenen mensen geen idee hebben over de manier waarop een kleine groep mensen in Silicon Valley hun leven steeds meer begint vorm te geven. „Een handjevol mensen dat bij een paar toonaangevende bedrijven werkt bepaalt wat miljoenen mensen verspreid over de hele wereld denken. Ik ken geen urgenter probleem dan dit. Het verandert de democratie en de manier waarop we als mensen met elkaar gesprekken en relaties aangaan."

Van dat laatste is het perfecte voorbeeld de Snapchatstreak, waarbij gebruikers worden aangemoedigd om binnen 24 uur te reageren om zo de streak gaande te houden. Maar sowieso wordt er alles aan gedaan om mensen te blijven boeien met een social medium. Denk aan het automatisch doorgaan naar het volgende filmpje op YouTube of aflevering op Netflix. Of de felrode icoontjes die boven in je scherm verschijnen als je een bericht ontvangt op Facebook. Deze waren helemaal in het begin nog blauw. Lekker in de stijl van Facebook, maar totaal niet opvallend. „Toen gebruikte niemand het, tegenwoordig klikt iedereen erop."


Views

33

'Ze vertrouwen je pas als ze je naakt hebben gezien'

Robin de Goede (links) en Mark Poysden (rechts)/Pim Geerts

Foto van 'Kasper Hermans'

GISTEREN

Bij het woord maffia gaan de gedachten van de meesten ongetwijfeld direct richting Italië. Maar dat betekent niet dat landen zoals Japan geen maffia hebben. Daar kent men Yakuza. In het kader van de vorige week uitgekomen game Yakuza 6 ging Metro naar de in Japanse whisky's gespecialiseerde cocktailbar Behind Bars, waar schrijver Mike Poysden en fotograaf Robin de Goede vertelden over hun ontmoetingen met Yakuza. Metro schreef een paar van de leukste anekdotes op.

In de sauna

Dat De Goede met Yakuza in aanraking kwam, gebeurde eigenlijk per toeval. „Ik liep gewoon in mijn eentje een beetje door Tokyo en vroeg op een gegeven moment of ik even ergens naar binnen mocht. Vervolgens kwam ik in een soort sauna terecht.” Het bleek een sauna van waar de leden van de maffia zich ophielden. Voordat hij het wist zat hij thee met ze te drinken. Naakt uiteraard, want „ze vertrouwen je pas als ze je naakt hebben gezien.” Dus zat hij al snel thee te drinken in een sauna met maffialeden. Later ging hij weer terug naar het hotel, waar hij zijn collega en tolk tegenkwam. „Die keek mij echt vol ongeloof en geloofde niet dat ik daar zomaar naar binnen was gelopen.”

Fotomomentje

De bazen binnen Yakuza hebben hun macht niet altijd op basis van hun uiterlijk verdiend. Een van de bazen Miata (schuilnaam) is namelijk allesbehalve een imposante figuur. Toch wilde schrijver Poysden hem graag even op de foto hebben. De man zat net in zijn auto, maar kon er wel weer even uitkomen. „Dus kwam hij uit zijn auto en liep hij er omheen naar de stoep. Daar kon ik de foto maken. Vervolgens moest hij er terug in en wilde hij per se aan de rechterkant zitten.” Daar had de kleine grote baas wat op gevonden. „In plaats van weer om de auto heen te lopen, kroop Miata op handen en voeten over de achterbank naar zijn plek.” Dat zien we een Italiaanse maffioso nog niet doen, als een kind door de auto kruipen.

Gestolen armband

Hoewel een klein mannetje leider kan worden, is uiterlijk vertoon toch heel belangrijk. Zo doen ze enorm veel met tatoeages. Oorspronkelijk was dit vooral om de tatoeages die je als gevangene krijgt te bedekken, maar ook sieraden is iets waar ze van houden. Dat bleek wel toen de Japanners de grote zware armband van De Goede in het vizier kregen. Een van de grote piefen vroeg of hij de armband even om mocht. „Hij liep er al snel overal mee te pronken en op een gegeven moment had ik door: die krijg ik niet meer terug.” Toch ziet De Goede zijn armband nog dagelijks. Op veel van de foto’s is namelijk te zien hoe de Yakuza-voorman uitgebreid loopt te pronken met het ‘gekregen’ sieraad.

Gevangenisstraf

Als maffia ontkom je er niet aan dat er zo nu en dan een conflict met de politie is. Echter gaan de bazen van de gangs nooit zelf achter de tralies. ,,Ze sturen iemand anders van hun groep ervoor in de plaats. Die mag namens een van hen de gevangenisstraf uitzitten.” Binnen het broederschap, waar de banden onderling heviger zijn dan in mening familie, is dit een doodnormale constructie. ‘Gelukkig’ mag het naar de gevangenis gezonden Yakuza-lid er wel uit tijdens de grote festiviteiten, zoals het Shinto-festival. „Daar mogen ze naartoe en direct na afloop gaan ze netjes terug naar de gevangenis.”

Overigens zit de eerder genoemde Miata momenteel wel zelf in de gevangenis. Volgens Poysden was hij zelf aanwezig op een schip dat nagemaakte Amerikaanse dollars uit Korea vervoerde. „De Koreanen kunnen dollars bijna perfect namaken. Alleen met het watermerk hebben ze moeite. Maar het is natuurlijk oliedom om je dáár als maffiabaas te laten pakken."

Er zijn natuurlijk veel meer verhalen over Yakuza te vertellen. Poysden en De Goede bezochten samen tatoeëerder met Marco Bratt Yakuza. Aan de hand daarvan verscheen het boek A History of Japanese Body Suit Tattooing. Er staat een nieuw boek in de stijgers voor later dit jaar.

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

LEES OOK


Views

200+

Facebook-klokkenluider gaat getuigen voor Congres

Christopher Wylie/ANP

Foto van 'Kasper Hermans'

GISTEREN

Nadat Mark Zuckerberg zich vorige week moest verantwoorden tegenover de Amerikaanse Senaat, gaat nu de klokkenluider in het Cambridge Analytica-schandaal tekst en uitleg geven voor het Amerikaanse Congres.

Informatieslagveld

Op Twitter laat Christopher Wylie weten de oproep hiervoor te hebben geaccepteerd. „Wereldwijd worden democratieën bedreigd door kwaadwillende actoren die sociale media gebruiken als een informatieslagveld. We moeten dit serieus nemen."

Wylie werkte voor Cambridge Analytica en klapte een paar maanden geleden uit de school tegenover The Guardian en The New York Times over het gegevensmisbruik van Facebook.

Europese verantwoording

Eerder getuigde hij al in het Verenigd Koninkrijk, waar hij stelde dat het 'fundamenteel onwaar' is dat Cambridge Analytica de gegevens niet heeft gebruikt voor politieke reclames rondom de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 en het Brexit-referendum. Verder heeft Wylie al aangegeven ook 'graag' het gesprek met het Europees Parlement te willen openen, waar Zuckerberg vooralsnog weigert in te gaan op een uitnodiging vanuit Brussel. „Er zijn meer actieve Facebook-gebruikers in de Europese Unie dan in de Verenigde Staten. Dat maakt Mark Zuckerbergs onwil om internationale wetgevers te spreken des te teleurstellender."

Vooralsnog is het niet duidelijk wanneer Wylie zijn verhaal gaat doen tegenover de Senaat en of dit net zoals bij Zuckerberg een open verhoor zal zijn.

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

LEES OOK


Views

41

Likeability of 5

Uniek: slaap in een luchtbel in de Keukenhof!

Wil je een keer wakker worden op een plek waar nog (bijna) nooit iemand heeft geslapen? Foto: Booking.com

In samenwerking met Booking.com

17 APR 2018

Zin om een nachtje de bloemetjes buiten te zetten en wil je een keer wakker worden op een plek waar (bijna) nooit iemand heeft geslapen? Mooi, want dat kan. Vanaf deze week kun je in een unieke doorzichtige tent slapen in de Keukenhof.

Nicolette Kluijver sliep dinsdagnacht als allereerste persoon ooit in de Keukenhof in de speciale 'Tulip-Pod'. Maar de originele locatie is niet alleen weggelegd voor de BN'ers onder ons: jij kunt straks ook je geliefde/beste vriendin/moeder verrassen met een speciaal nachtje weg tussen de iconische tulpenvelden.

Stiekem best wel leuk

De Keukenhof? Je denkt misschien dat het een plek is voor ouderen en toeristen. Die toeristen zijn echter zo gek nog niet, want de Keukenhof is stiekem best heel leuk. Wie wordt er niet vrolijk van bloemen? En deze week kun je er dus ook slapen in een buitengewone luchtbeltent.

Tulip-pod Foto: Booking.com

Romantiek & bloemenselfies

Goed, meer over die unieke overnachting. Je ontwaakt tussen de tulpen, middenin de natuur. Het thema van de Keukenhof is dit jaar romantiek. We kunnen je vertellen: met deze overnachting kun je het niet romantischer krijgen.

Booking.com heeft een speciale doorzichtige luchtbel opgesteld met panoramisch uitzicht over de tulpenvelden. Omdat je in de Keukenhof slaapt, kun je ’s ochtends gelijk het park in. Dat is een behoorlijk voordeel: in de ochtend is het een stuk rustiger dan overdag, dus heb je alle tijd om een perfecte bloemenselfie te maken.

Genoeg tijd en plek om leuke foto's te maken! Foto: ANP

Als eerste persoon ooit slapen op de Keukenhof

Presentatrice en reisfanaat Nicolette Kluijver heeft als eerste een nachtje mogen doorbrengen in de bijzondere tent. Als verrassing nam ze haar moeder en oudste dochter Isabelle mee.

Als presentatrice voor '3 Op Reis' is Nicolette al op heel veel verschillende plekken geweest, zo vertelt ze enthousiast. De Keukenhof blijkt echter hoog op het lijstje van gekste plekken ooit te staan: „Ik heb best wel op gekke plekken geslapen. Een keer in een boomhut in Afrika, een keer bij de nomaden in de woestijn... maar ik denk dat deze overnachting wel in de buurt komt inderdaad.”

Ondanks dat Nicolette nu een gezin heeft met drie kinderen vliegt ze het liefst nog de hele wereld over. „Onze laatste vakantie zijn we naar Zanzibar gegaan. We proberen dan altijd unieke plekjes te vinden waar we kunnen watersporten.”

Tip voor de mooiste plek in Europa? „Corsica: dat is echt schitterend en je hebt helemaal niet het gevoel dat je in Europa bent”, aldus de presentatrice.

Nicolette Kluijver sliep als allereerste persoon ooit op de Keukenhof. Foto: Booking.com

Glamping

Hoewel de tent van Booking.com meer weg heeft van een mini-huisje blijft het toch een soort van kamperen, maar dan wel met een comfortabel bed in plaats van een matje. Nicolette vindt dat alleen maar leuk. „Ik ben namelijk helemaal geen luxepoes. Ik heb al even gekeken en ik zag in de tent een koelkastje en koffiezetapparaat staan, dus echt back-to-basic is het niet hoor!”

Waar de presentatrice het liefste voor kiest tijdens hun familievakantie? „Dat is altijd een beetje een strijd bij ons thuis. Joost houdt namelijk wel heel erg van luxe, ik ben er helemaal niet van. Ik voel me dan zelfs een beetje ongemakkelijk. Op vakantie laat ik mijn make-up tas het liefste thuis. Knot op mijn hoofd, bikini aan en gaan! En niet meer hoeven nadenken.”

Ze vervolgt: „Kamperen vind ik heel leuk. Ik heb vorige zomer met mijn oudste dochtertje nog gekampeerd. Gewoon in Nederland hoor. We sliepen toen op een camping gewoon bij de boer; echt te gek!”

De Keukenhof is leuker dan je denkt!

Ook jij kunt straks slapen als een roosje

Een overnachting in de Tulip-pod is perfect voor een uitstapje met je lover, verrassing voor je beste vriendin of leuk als vroeg moederdagcadeau.

Na het inchecken worden gasten begeleid naar de luchtbel, die is uitgerust met alle benodigdheden voor een onvergetelijke en sfeervolle overnachting. Ook heb je toegang tot het gehele park en krijg je een diner aangeboden in een van de restaurants van de Keukenhof. En de volgende ochtend krijg je een ontbijtje.

Wees er wel een beetje snel bij, want er zijn maar drie nachten beschikbaar en ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt'. Boeken kan alleen op 17, 18 en 19 april vanaf 10 uur s’ ochtends voor een overnachting voor twee personen op 20, 21 of 22 april.

Voor de prijs van 69 euro hoef je het ook niet te laten. Dit bedrag staat symbool voor het 69-jarig bestaan van Keukenhof. Een overnachting boeken in de Tulip Pod doe je hier.


love
user_b36acf7bf3fa2ba42fb5109419e560b1944b8c10_avatar

Views

700+

Hoe microbetalingen voor megaophef zorgden

Hoe microbetalingen voor megaophef zorgden

Een spelletje spelen? Dat kan je flink geld kosten. / Pexels

Foto van 'Imre Himmelbauer'

22 APR 2018

De kansspelautoriteit heeft afgelopen week bepaald dat vier van de tien onderzochte spellen in strijd zijn met Nederlandse gokwetgeving. Maar dit is niet de eerste keer dat dit soort kleine betalingen voor ophef zorgen. Microbetalingen liggen de laatste jaren al vaker onder vuur. Een overzicht.

We gaan terug naar 2006. Daar vinden we een van de eerste grote voorbeelden van kleine betalingen voor extra content in games. Het spel in kwestie is The Elder Scrolls IV: Oblivion, het vierde deel van Bethesda’s geliefde Elder Scrolls-serie.

Daar kon je geld betalen, 1 tot 5 euro, om een aantal cosmetische upgrades te krijgen. Dingen als nieuwe harnassen voor je paard of een nieuw huisje. Fans waren boos, maar het project bleek een succes. Bethesda verdiende namelijk goed aan de upgrades, naast de prijs die spelers natuurlijk al betaalden om het spel te spelen.

Piraterij

Toen kwam er rond 2010 een nieuw niveau van microtransacties: de zogenaamde ‘online passes’. In die tijd was piraterij nog een stuk meer aan de orde van de dag dan nu. Online passes moesten ervoor zorgen dat spelers die niet hadden betaald tenminste een soort nadeel hadden. Wie de game kocht, kreeg in het doosje een speciale code. Door die code in te voeren, kon je online spelen. Had je het spel niet legaal gekocht, dan moest je los een code kopen.

De gameindustrie is inmiddels van dit model afgestapt, maar deze soorten microbetalingen zijn allemaal nog te begrijpen. Het eerdergenoemde Elder Scrolls-voorbeeld betrof vooral upgrades voor het uiterlijk van je karakter: de gameplay bleef voor iedereen hetzelfde. En de online passes, die poogden piraterij een halt toe te roepen. Dat is niet kwaadaardig te noemen.

DLC: zegen of vloek?

Maar bepaalde games gingen steeds agressievere microbetalingen implementeren, om zoveel mogelijk geld van spelers los te troggelen. Dat begon al bij DLC, een afkorting van Downloadable Content. In potentie is dat iets heel moois: een ontwikkelaar maakt een goed spel en ontwikkelt het spel daarna nog iets verder en vraagt daar wat extra geld voor. The Witcher 3: Wild Hunt had met Blood & Wine bijvoorbeeld een fantastisch DLC-pakketje en Undead Nightmare van het bekende Red Dead: Redemption van Rockstar is wat mij betreft het schoolvoorbeeld van DLC done right.

Maar wat te denken van de DLC van de game Mass Effect 3 die, en dit is echt gebeurd, op de dag van de release van het spel uitkwam? Dit was niet meer iets extra’s toevoegen aan een spel. Dit was bewust een cruciaal onderdeel (voor de geïnteresseerden: de DLC was een belangrijk onderdeel van het verhaal) uit een spel slopen, zodat je mensen meer voor je game kan vragen dan het standaard prijskaartje van 60 euro.

Was dat een foutje? Nee hoor. De beleidsmaker van uitgever EA, Peter Moore, was er zelfs uitermate trots op. In een interview met Gamasutra zei hij destijds: „Je verkoopt niet alleen een spel voor 60 dollar, maar je verkoopt ook nog eens voor 20 dollar DLC, dus de uiteindelijke verkoop levert 80 dollar op.”

Pay2Win

Maar sinds kort hebben ontwikkelaars weer een nieuw model bedacht: Pay2Win. Dit model zorgt er eigenlijk voor dat spelers die betalen dermate grote voordelen krijgen, dat ze een significant hogere kans hebben om te winnen. Dit systeem wordt al langer gebruikt in de Ultimate Team-modus in FIFA, maar sinds kort heeft EA het ook geïmplementeerd in andere titels als Star Wars: Battlefront 2 en Middle-Earth: Shadow of War.

Dit principe wordt nog abominabeler gemaakt door de eerdergenoemde loot boxes. Wat is daar nu het geval mee? Heel simpel: met loot boxes wordt eigenlijk bedoeld dat je een schatkistje koopt (vaak dus voor echt geld) waarvan je de inhoud niet weet. Heel veel meer dan een virtuele gokmachine is het dus niet te noemen.

Het openen van die kistjes gaat vaak ook nog gepaard met veel geluidjes en mooie plaatjes, zodat de vergelijkingen met een fruitautomaat echt niet zo vergezocht zijn. Dat is de Kansspelautoriteit nu ook opgevallen en daarom wil zij de ontwikkelaars nu dus een halt toeroepen. Welke games precies negatief uit de test kwamen is niet duidelijk, maar het is niet ondenkbaar dat in ieder geval EA (de uitgever van onder meer FIFA, Star Wars: Battlefront 2 en Middle-Earth: Shadow of War) binnenkort een telefoontje krijgt. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

LEES OOK


Views

100+

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

In samenwerking met Beer in a Box

19 APR 2018

De Grote Bierquiz van Metro en Beer in a Box is een doorslaand succes.

Duizenden mensen hebben de afgelopen twee weken meegedaan aan de Grote Bierquiz. Omdat de quiz nog tot en met 1 mei te maken is, hebben Beer in a Box en Metro alvast een reeks interessante uitkomsten op een rijtje gezet. Doe uiterlijk 1 mei ook mee, want er zijn mooie prijzen te winnen. Ga naar www.beerinabox.nl/quiz.

Meer brouwerijen dan in 'bierland'

Je moet echt onder een steen geleefd hebben om niet te zien dat speciaalbier een trend is in Nederland. Het aantal nieuwe brouwerijen dat er jaarlijks bijkomt is duizelingwekkend te noemen (ons land heeft inmiddels meer dan vijfhonderd geregistreerde brouwers, dat zijn er meer dan in ‘bierland’ België). Maar waar krijgt speciaalbier nu zijn bijzondere smaak van? En hoe lang brouwen we eigenlijk al bier? Van hele simpele vragen tot supermoeilijke, je test je eigen kennis in een paar minuten op www.beerinabox.nl/quiz.

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

„Of je nu net komt kijken of al heel veel weet, de Grote Bierquiz is bedoeld om je kennis te testen. Wij willen mensen vooral op een leuke manier meer leren over speciaalbier. Daarom krijgen alle deelnemers na 2 mei een persoonlijke pagina met alle informatie over de vragen die ze goed of fout hadden”, zegt Victor Kuppers, chef quiz bij Beer in a Box, de startup die op basis van jouw smaak de beste speciaalbieren voor je selecteert.

Feiten en getallen

Alles goed. Slechts 16 bierkenners hebben álle antwoorden goed. Dat is veel minder dan 1 procent. Er zijn 31 deelnemers die maar 1 fout hebben, 95 quizmakers hebben er 2 fout. „Dat is echt heel goed”, zegt de chef quiz. De gemiddelde score is 10 punten van de maximale 15.

Onze Belgische vrienden. Voorheen liep België mijlenver voorop in bierland. Maar die tijd is geweest. Van alle zuiderburen zit er geen één in de categorie die alles goed heeft.

Zuid-Holland nadrukkelijk aanwezig. Met 40 procent van de deelnemers heeft de provincie Zuid-Holland het hoogste aantal deelnemers (maar of zij ook het meeste van bier weten…). Noord-Holland komt op plaats 2 (30 procent), Noord-Brabant op plek 3 (24 procent van de quizmakers).

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

Bierkennis omschrijven

Wat denken we van onszelf? Meer dan de helft van de mensen vulde bij de vraag ‘hoe zou jij je bierkennis omschrijven?’ met ‘best wel wat’. Slechts 2 procent van de deelnemers durfde het aan om ‘ik ben de beste speciaalbierkenner ever’ aan te klikken.

Meest gedronken drank. 95 procent van de deelnemers denkt dat bier na water (inclusief koffie en thee) de meest gedronken drank in Nederland is.

Waar staan de brouwerijen? 63 procent van de mensen die hun bierkennis testen, denkt dat Noord-Brabant de meeste brouwerijen heeft. 40 procent van hen denkt dat Nederland vorig jaar ongeveer 520 brouwerijen had.

Die middeleeuwers toch. 28 procent van de deelnemers denkt dat in de middeleeuwen jaarlijks makkelijk 800 liter bier per persoon naar binnen geklokt werd. En jawel – wat een kenners zijn we toch met z’n allen -  66 procent van hen denkt te weten wat cenosillicafobie is.

Wat valt er te winnen?

Ben jij de beste bierkenner? Dan maak je kans op een verrassingspakket van Beer in a Box ter waarde van 250 euro (geen bier, want dat mag niet!). Onder alle deelnemers wordt een aantal kleinere prijzen verloot, zoals een workshop bierbrouwen, rondleidingen bij spraakmakende brouwerijen en allerhande bierdingen. Snel naar Beerinabox.nl/quiz dus. Ga je nog meedoen? Veel succes en proost!


Views

200+

'Obama': Trump is een ettertje

'Obama': Trump is een ettertje

Van rechts naar links: Barack Obama, Donald Trump en hun vrouwen Melania Trump en Michelle Obama. / EPA

Foto van 'Imre Himmelbauer'

19 APR 2018

Eerst zien, dan geloven. Een welbekende uitspraak in de Nederlandse taal. Maar met het internet houdt zelfs dat niet echt steek. Dat blijkt uit een filmpje van niemand minder dan Barack Obama.

Of nou ja, dat is dus wat je ziet. In werkelijkheid is dit een waarschuwing van filmmaker Jordan Peele. Hij heeft samen met Buzzfeed een video gemaakt om mensen bewust te maken van hoe makkelijk het is om mensen voor de gek te houden op het internet.

56 uur

De video is in Adobe After Effects bewerkt en verbeterd met de omstreden FakeApp-tool. Dat was geen kort klusje: volgens de producent duurde het proces zo'n 56 uur. De verwachting is dat dat in de toekomst minder lang zal duren.

Het resultaat is ontvreemdend te noemen. 'Obama' vertelt ons in de video: „Mensen kunnen iedereen alles laten zeggen. Ze kunnen mij bijvoorbeeld laten zeggen dat Killmonger (een racistische stripboekenschurk, red.) gelijk had of, gewoonweg, dat president Trump een enorm ettertje is."

Dit soort video's liggen al langer onder vuur. Deze software wordt namelijk vaak gebruikt om bekende vrouwen, zoals Scarlett Johansson en Emma Watson, in porno te laten verschijnen. Twitter en Pornhub hebben eerder al aangekondigd deze video's te gaan verwijderen.

LEES OOK


Views

500+

Dreigt er een verbod op de populaire game FIFA?

De opening van de FIFA Experience 2017 met onder andere Jairo Riedewald (toen nog Ajax)/ANP

Foto van 'Kasper Hermans'

19 APR 2018

Het is een van de langstlopende gamesseries en tevens een van de meest populaire. Toch is het mogelijk dat er in de toekomst geen FIFA meer verkocht wordt in Nederland.

Dat heeft allemaal te maken met de zogenaamde lootboxen, die gebruikt worden in de spelmodus FIFA Ultimate Team. Deze zouden in strijd zijn met de Nederlandse wetgeving op het gebied van gokken. De Kansspelautoriteit heeft recentelijk tien games onderzocht, waarvan vier dus illegaal zouden zijn. Hoewel ze het niet willen prijsgeven, heeft het er alle schijn van dat FIFA er een van is. Het voldoet namelijk aan de meeste voorwaarde om gezien te worden als een online gokspel.

Blinde transfermarkt

De lootboxen in FIFA Ultimate Team kan je kopen met munten (die je weer met echt geld kan kopen). Door deze boxen vervolgens weer te verkopen voor een hogere prijs kan je proberen winst te maken. Een soort blinde transfermarkt. Daarbij weet je nooit wat de inhoud van zo'n box precies waard is, wat het voor een groot deel op online gokken laat lijken.

Op dit moment is er nog niks aan de hand, stelt Kansspelautoriteit-directeur Marja Appelman tegenover NU. „Ons advies voor consumenten is: speel lekker die games, maar laat kinderen die lootboxen niet kopen. Daarnaast moeten ook volwassenen goed opletten bij die systemen."

Het zal sowieso lastig worden om al de verkochte spellen te gaan verbieden, maar toch moeten de vier bewuste games snel worden aangepast. De ontwikkelaars hebben acht weken hiervoor gekregen. Is er niets gedaan met de waarschuwing van de Kansspelautoriteit, dan worden de spellen zeer waarschijnlijk uit de winkels gehaald. „We hebben nog geen berichten van ontwikkelaars gehad. Maar gezien het type bedrijven waar we het over hebben, verwachten we wel dat ze gaan bewegen."

Digitale verkoop

Overigens is het nog maar de vraag wat het effect is van het eventuele fysieke verkoopverbod. De meeste games zijn immers te kopen en te downloaden in de PlayStation Store en het zal de Kansspelautoriteit vermoedelijk niet zomaar lukken om daar vat op te krijgen.

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

LEES OOK


Views

200+