START

‘Goede manager geeft millennials ruggensteun’
Likeability of5

‘Goede manager geeft millennials ruggensteun’

Thijs Launspach geeft in zijn nieuwe boek tips aan leidinggevenden die willen voorkomen dat ze millennials kwijtraken aan een andere baan of aan een burn-out. Foto: Unsplash.

Foto van 'Amarins de Boer'

15 SEP 2019

Leidinggeven aan millennials vergt een andere aanpak dan aan oudere generaties, zegt psycholoog Thijs Launspach.

Thijs Launspach (31) merkte dat veel leidinggevenden met de handen in het haar zitten. „Ze zien een generatie die hard werkt en ambitieus is, maar tegelijkertijd ook kwetsbaarder is voor stress en burn-outs”, zegt de psycholoog en schrijver. Regelmatig vroegen managers hem hoe ze eraan kunnen bijdragen dat millennials, geboren tussen 1980 en 2000, eerder aan de bel trekken. En hoe ze ervoor kunnen zorgen dat millennials hun werk leuk blijven vinden en niet na een half jaar plotseling besluiten geiten te gaan hoeden in Guatemala.

Launspach besloot het boek Werken met millennials te schrijven, dat dient als een soort ‘handleiding’ voor werkgevers en managers. Want hoewel stress vooral je eigen verantwoordelijkheid is, zegt hij, zijn er wel degelijk dingen die leidinggevenden en managers kunnen doen om ervoor te zorgen dat millennials niet opbranden.

Vooroordelen

Maar allereerst: wie zijn de millennials? Daar zijn nogal wat misverstanden over, zegt Launspach. „Er wordt gezegd dat ze lui zijn, voor negenen hun bed niet uitkomen of te weinig aankunnen, maar dat is onzin.” Wat hen over het algemeen wel kenmerkt, vervolgt hij, is dat ze ambitieus zijn. „Nog voor ze op de eerste werkdag hun jas hebben opgehangen, hebben ze al drie ideeën over hoe het anders kan. Daar kun je over mopperen, maar je kunt er ook je voordeel uithalen.”

Daarnaast, vervolgt Launspach, hebben millennials te horen gekregen dat ze kunnen bereiken wat ze willen, als ze maar hard genoeg hun best doen. „De verwachtingen die ze over zichzelf en over hoe hun eruit moet komen te zien, zijn hoog. Dat heeft ook te maken met Instagram en LinkedIn, waar ze zichzelf met tienduizenden anderen kunnen vergelijken. Dat bij elkaar kan problemen opleveren.”

Een handleiding dus, voor werkgevers die met millennials op de werkvloer te maken hebben. Niks moet, benadrukt hij meermaals, maar bepaalde principes zijn wel handig.

‘Goede manager geeft millennials ruggensteun’

Het is belangrijk, zegt Launspach, dat leidinggevenden voldoende veiligheid bieden en stress en een naderende burn-out kunnen herkennen. Foto: Unsplash.

Stress herkennen

Allereerst, begint Launspach, is het belangrijk dat werkgevers naast voldoende uitdaging, ook genoeg veiligheid bieden. „Veiligheid is belangrijk, want millennials moeten weten dat hun leidinggevende achter hun staat.”

Ook een rolmodel op de werkvloer kan helpen. „Millennials moeten vaak nog leren wat werk is. Een rolmodel, iemand waar ze tegen opkijken, kan een realistisch beeld schetsen van werk en bijvoorbeeld laten zien wanneer je wél aan het werk bent en wanneer niet. 24 uur per dag aan staan is bijvoorbeeld niet zo handig en niet goed voor je gezondheid.”

Een andere tip: zorg dat je als leidinggevende signalen van stress en een naderende burn-out kan herkennen. „Stress manifesteert zich op veel verschillende manieren. Er zijn mensen die moeilijker kunnen slapen, moe zijn en geen energie meer hebben. Maar ook mensen die zich vaker zorgen maken, hoofdpijn en nekpijn krijgen of juist meer of minder gaan eten. Als manager is het belangrijk dat je dat in de gaten houdt en registreert als iemand die normaal gesproken heel gemotiveerd is opeens minder gemotiveerd is of anders reageert in een vergadering. Pik zoiets op en ga het gesprek aan. Wacht niet tot mensen ermee aankomen, want dan kan het te laat zijn.”

Geen expert

Komt er veel stress voor in je bedrijf, maak dan duidelijke verwachtingen wanneer iemand bereikbaar moet zijn, benadrukt Launspach. „Spreek bijvoorbeeld af dat een mail prima twee dagen kan wachten en dat wanneer er echt haast is, je moet bellen. En Whatsappen over zakelijke dingen moet je sowieso niet doen. Als je dat met elkaar afspreekt, heb je minder ‘technostress’.”

Ook belangrijk, zegt hij, is dat een moderne manager ook een beetje coacht. „Zit niet de hele dag met je neus in de Excelbestanden, maar maak af en toe ook een afspraak. Een jaarlijks functioneringsgesprek is niet genoeg. Loop daarnaast rond over de werkvloer en houd op een informele manier vinger aan de pols.”

En, zegt Launspach tot slot, draag uit dat millennials fouten mogen maken. „Ook al willen ze het misschien wel, maar ze hoeven nog niet overal een expert in te zijn.”


like
user_1ae39622f95a189bb5f8551f89ab4769cd8be35e_avatar

Waarom de juiste gastspreker jouw business boost

Waarom de juiste gastspreker jouw business boost

Een inspirerend verhaal doet vele bedrijven groeien. | Foto: Colourbox

Foto van ''

2 APR 2020

Wil jij het maximale uit je bedrijf halen? Natuurlijk wil je dat. Het is dan essentieel dat je alles weet van onderwerpen zoals marketing en technologie, maar natuurlijk met name wat dit voor jouw bedrijf kan betekenen.

Een leuke spreker boeken met ervaring en expertise op deze gebieden kan, als de coronacrisis voorbij is dan heel interessant voor jou zijn. Neem bijvoorbeeld Jesse van Doren, een jonge ondernemer en spreker. Hij brengt je niet alleen veel kennis, maar ook handige tips om dit toe te passen in jouw business! Op zijn 11e had hij zijn eerste bedrijven al opgericht, inmiddels heeft hij met zijn team al voor bedrijven als Google, Netflix en BMW gewerkt. Zijn inspirerende verhaal heeft inmiddels al veel andere bedrijven doen groeien.

Kennis is macht


Waarom bloggers zo belangrijk zijn voor je bedrijf

Waarom bloggers zo belangrijk zijn voor je bedrijf

Er zijn twee verschillende manieren waarop je gebruik kunt maken van de krachten en talenten van bloggers. | Foto's: Unsplash

Foto van ''

1 APR 2020

Nederlanders met een eigen bedrijf moeten opletten: Nederland heeft namelijk de meest concurrerende economie van heel Europa.

Veel ondernemers leven op dit moment in een heel nare crisistijd, maar wie kan door werken: kijk goed wat je bedrijfsvoering gaat worden. Wil je nieuwe klanten trekken of wil je dat je bestaande klanten niet vertrekken naar de concurrent? Tegenwoordig zijn er diverse soorten marketing in te zetten waarmee je bekendheid kunt vergaren. Wat we in 2019 al zagen en wat dit jaar belangrijk blijft, is het inzetten van bloggers voor contentmarketing. Bloggers zijn dus ook in 2020 belangrijk voor je bedrijf. Waarom dat precies zo is en wat je zelf kunt doen als ondernemer, lees je hier.

Hoe kun je een blogger voor je bedrijf inschakelen?


4 tips om je kansen op een sollicitatiegesprek te vergroten

4 tips om je kansen op een sollicitatiegesprek te vergroten

Hoe beter jij en je cv passen bij de vacature, hoe groter de kans op die baan. | Foto: Colourbox

Foto van ''

30 MRT 2020

Als je gaat solliciteren naar een nieuwe baan dan wil je dat jouw curriculum vitae (cv) uitblinkt. Hoe beter jij en je cv passen bij de vacature, hoe groter de kans op die baan.

Jouw doel? Een cv maken dat een onvergetelijke indruk achterlaat bij de lezer én die uitnodiging voor een sollicitatiegesprek in de wacht slepen. Hoe je dat doet, lees je hieronder.

1 Omzeil de volle mailbox, stuur je cv in de ochtend


Vrimibo’en en flauwe kantoorhumor aan de keukentafel

Vrimibo’en en flauwe kantoorhumor aan de keukentafel

Foto: Getty Images

Foto van 'Sofie Smulders'

30 MRT 2020

De hele dag thuis aan de keukentafel achter je laptop. Samen met je partner, huisgenoot of -dier, of alleen. Zonder de (flauwe) kantoorhumor en de dagelijkse gezelligheid van je collega’s. Gelukkig is er online een wereld aan werkplezier te ontdekken.

Buikspierkwartier

Ze was nooit ‘zo’n type’, maar sinds PR-manager Susanne (26) bij EVDM Agency werkt, sport ze fanatiek. Met haar collega’s. Vanwege het thuiswerken zit dat er nu niet in dacht ze, totdat een klant met een online fitnessprogramma kwam. Daar doet het team nu samen aan mee. „Elke ochtend om kwart voor 8 is het buikspierkwartier en ‘s middags doen we een half uur cardio- en krachttraining. Op dat moment leggen we allemaal de laptop weg voor een workout in de woonkamer, met huishoudelijke attributen: van wc-rollen tot pannen en bezems.” Haar baas heeft het team verplicht om mee te doen, vertelt Susanne. „Het is heel goed als je fit blijft en gezond als je met regelmaat je laptop dichtklapt. Normaal gesproken doen we dat ook, door buiten een blokje om te gaan of even iets anders te doen. Door de training heb je die onderbreking nu ook op gezette tijden.”


Jong en oud maakt impact met Dopper Changemaker Challenge
Likeability of5

Jong en oud maakt impact met Dopper Changemaker Challenge

Foto van ''

16 MRT 2020

Dopper helpt studente Shaakira Jassat impact te maken met haar afstudeeridee.

In 2019 studeerde Shaakira af aan de Design Academy Eindhoven. Twee jaar lang werkte ze daar aan haar afstudeerproject: een systeem om in dichtbebouwde gebieden via buitenmuren regenwater op te vangen en te filteren voor gebruik. Het concept was er.

De volgende stap? „Ik wist het niet. Totdat ik een bericht tegenkwam over de Dopper Changemaker Challenge”, vertelt Shaakira. „Dat was voor mij de eerste stap op weg naar impact.”


like
user_01ecaea865e3119c48243b6fbcadeffb8a691cfc_avatar

De kantoortuin op de schop

De kantoortuin op de schop

De kantoortuin op de schop / GettyImages

Foto van 'Yildiz Celie'

25 FEB 2020

Collega’s die veel praten en hard bellen of het gevoel hebben dat je continu bekeken wordt. De trend die de kantoortuin heet, moet in de ban.

De kantoortuin zorgt voor een flinke toename aan klachten als hoofdpijn, vermoeidheid en concentratieverlies, benadrukte tv-programma De Monitor gisteravond. Afleiding is de grootste boosdoener. Het brein staat onafgebroken aan. Voor gesprekken die beginnen, voor mensen die binnenkomen. Terwijl mensen zich moeten concentreren en zich op een taak moeten richten. „Wat je aan het doen bent, is wisselen tussen verschillende taken. Dat is heel slecht voor je prestaties”, aldus hoogleraar cognitieve psychologie Stephan van der Stigchel in het programma. Een open kantoor leidt tot een hogere ziektefrequentie. Bij een kantoortuin gaan we ervan uit dat iedereen dezelfde mate van concentratie heeft, maar dat is niet zo.

Alles delen


Stickers als promotiemateriaal: tips & tricks

Stickers als promotiemateriaal: tips & tricks

Foto van ''

10 FEB 2020

Wil je een merk of je bedrijf promoten? Gebruik stickers. Stickers zijn een effectief marketingmiddel als je ze op de juiste manier inzet. Bovendien hoeft een reclamecampagne met stickers niet veel te kosten.

Stickers kun je op meerdere manieren inzetten. Je kunt ze zelf opplakken of uitdelen. Wil je stickers laten drukken om deze zelf op te plakken? Houd dan rekening met de plek waar je ze wilt plakken. Niet elke ondergrond is hetzelfde. Zo zijn er speciale autostickers, raamstickers, vloerstickers, et cetera. Informeer bij je stickerleverancier naar de mogelijkheden. Wil je stickers uitdelen? Dan kun je ze meegeven aan je klanten en relaties. Of ze op een openbare plek neerleggen, zodat mensen ze mee kunnen nemen. Of deel ze uit op straat en bij evenementen waar je doelgroep aanwezig is.

Wel of geen vergunning?


Waarom afleiding op kantoor de productiviteit schaadt

Waarom afleiding op kantoor de productiviteit schaadt

Foto van ''

9 FEB 2020

Onbewust maken we ons er allemaal schuldig aan: afleiding op kantoor. Met een simpele vraag kun je een ander al gauw opzadelen met flink meer benodigde tijd voor een taak. En dat komt de productiviteit niet ten goede.

Een interruptie zorgt er namelijk voor dat je uit je werk wordt gehaald en meer tijd nodig hebt om er weer in te komen, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Zo kun je bij een taak van één uur, die veel concentratie vereist, een uitloop hebben van 24 minuten als er tussendoor twee keer wordt gevraagd of je koffie wilt.

Afspraken of flexplek tegen afleiding


Dit zijn de kantoortrends van dit moment

Dit zijn de kantoortrends van dit moment

Foto van ''

5 FEB 2020

Met een nieuw jaar een maand onderweg zien we alweer nieuwe trends, want de wereld is altijd in ontwikkeling. Dat zijn trends die betrekking hebben op zaken in het dagelijks leven, maar ook trends voor op kantoor.

Waar de behoeftes veranderen, moeten bedrijven immers ook daarin meegaan. Niet alleen om werknemers tevreden te houden, maar natuurlijk ook voor klanten en voor het imago van het bedrijf. Ook in 2020 zijn er weer een hoop kantoortrends die mogelijk invloed op jouw werkplek zouden kunnen hebben.

Flexibele werkplekken en multifunctionele ruimtes


VCA-diploma steeds belangrijker op het werk

VCA-diploma steeds belangrijker op het werk

Foto van 'Metro'

24 DEC 2019

We staan veel minder vaak stil bij veiligheid op het werk dan zou moeten. Jaarlijks vinden er in Nederland namelijk 200.000 bedrijfsongevallen plaats.

In zo’n zestig gevallen valt daarbij een dodelijk slachtoffer. Een goede stap op weg naar verbetering van veiligheid in werksituaties is het volgen van een VCA-cursus en het behalen van het bijbehorende certificaat.

Wat is VCA?


Loodgieter heeft ruime keuze in banen en opdrachten

Loodgieter heeft ruime keuze in banen en opdrachten

Foto's: Colourbox

Foto van 'Metro'

23 DEC 2019

Nog steeds is er in Nederland sprake van een krappe arbeidsmarkt. Goed nieuws voor de loodgieters: zij hebben werk genoeg. Maar ook in deze beroepsgroep is er sprake van een tekort.

Steeds meer branches hebben te maken met personeelstekort. In de ICT is er bijvoorbeeld veel aanbod, maar zijn er maar weinig mensen die volledig zijn opgeleid voor het werk wat er gevraagd wordt. Ook in de branche van loodgieters is er meer werk dan dat er mensen zijn te vinden. Hoewel het aantal installateurs en loodgieters in de afgelopen tien jaar gestegen is, is dit nog steeds niet voldoende om al het werk te dekken. Kort gezegd: een beetje een goede loodgieter heeft anno 2019/2020 nog steeds ruim een keuze in banen en opdrachten. Toch kiezen mensen niet massaal voor deze technische beroepsopleiding. Hoe zit het met dit vakmanschap in de hedendaagse maatschappij?

Wereld Loodgietersdag in maart


SEO, zo val je op in 2020

SEO, zo val je op in 2020

Foto's: Colourbox

Foto van 'Metro'

22 DEC 2019

Bedrijven in Nederland kunnen er niet meer omheen: het aantal ondernemers in ons land groeit. Dus… moet je opvallen!

In tien jaar tijd steeg het aantal mkb-bedrijven in Nederland, waarvan een groot deel creatief aan de slag is gegaan als bijvoorbeeld vlogger, freelance schrijver of bierbrouwer. Het aantal bierbrouwers in Nederland is de afgelopen tien jaar bijvoorbeeld alleen al vertienvoudigd. Het is daarom belangrijker dan ooit om als bedrijf op te vallen. Je wilt immers dat potentiële klanten jouw bedrijf kiezen en niet gaan voor de charmes van de concurrent. Hierbij is SEO een belangrijk onderdeel van marketingstrategieën die werken. Kort gezegd: wil je opvallen, dan moet je onder andere SEO voorrang geven binnen je bedrijf.

Daarom: dit zijn de SEO-trends zijn voor 2020. Een seo bureau inschakelen om je te helpen bij het behalen van deze trends is zeker aan te raden.


Tekstschrijvers en SEO in 2020: dit zijn de trends

Tekstschrijvers en SEO in 2020: dit zijn de trends

Foto's: Colourbox

Foto van 'Metro'

17 DEC 2019

Wanneer je als freelance tekstschrijver je brood verdient, is het wel zo prettig om op de hoogte te zien van de ins en outs omtrent SEO. Hoe val je op en ben je online vindbaar?

Met het groeiende aanbod zzp’ers in Nederland is het van groot belang om te weten hoe je kunt opvallen. Waarom moet een klant voor jouw diensten kiezen en niet van die van een ander? Dat is simpel: omdat jij net iets anders en beters te bieden hebt dan je concurrent. Zorg er daarom voor dat je altijd up to date bent wat de SEO-trends van dat moment zijn. Ook voor 2020 zijn er enkele verwachtingen omtrent trends in de SEO-branche. Hier lees je de belangrijkste trends voor tekstschrijvers, waarmee ook jij een succesvol freelance leven kunt opbouwen en klanten kunt scoren in het nieuwe jaar.

Waarom SEO toepassen als tekstschrijver?


Waarom je in 2020 als bedrijf kiest voor nearshoring

‘Verplaats in 2020 bedrijfstaken naar het buitenland’

Foto's: Colourbox

Foto van 'Metro'

16 DEC 2019

Je bedrijfscapaciteit vergroten voor een lage prijs is een droom van iedere ondernemer. Toch is nog niet elk Nederlands bedrijf bekend met dit concept en hoe het toegepast moet worden.

Het heeft in ieder geval te maken met het verplaatsen van bedrijfstaken naar het buitenland. Dat gebeurt steeds vaker: ruim 6 procent van de Nederlandse bedrijven met meer dan 50 werknemers verplaatste in de periode 2014–2016 diverse bedrijfsactiviteiten naar het buitenland, volgens cijfers van het CBS. Hierbij ging het voornamelijk over administratieve en managementtaken. Het uitbesteden van dergelijke zakelijke activiteiten aan een organisatie in het buitenland waar relatief lagere lonen zijn heet nearshoring, mits dit een land dicht bij Nederland betreft. Waarom wordt nearshoring alsmaar belangrijker?

Wat is nearshoring precies?


Groot tekort aan ICT’ers: invloed op ontwikkeling bedrijven

Groot tekort aan ICT’ers: invloed op ontwikkeling bedrijven

Foto: Vincent Jannink / ANP

Foto van 'Metro'

15 DEC 2019

Het is anno 2019 helaas niets nieuws: het personeelstekort in diverse branches blijft groeien. Met name in de ICT-wereld is er al een hele tijd een groot tekort aan opgeleid personeel.

Omdat er specifieke opleidingen en diverse kennis nodig is om als kwalitatief goede ICT’er aan de slag te kunnen gaan, is dit tekort niet zomaar op te lossen. Sterker nog: kijken we naar de afgelopen jaren dan lijkt dit tekort alleen maar te zijn toegenomen. Daarom is het tijd om nu echt eens te kijken naar de mogelijkheden en oplossingen voor dit tekort aan personeel in de ICT. Gelukkig is een deel van de Nederlandse bedrijven al aan de slag gegaan met het aannemen en opleiden van personeel.

Minder winst door minder personeel


Laat je je bedrijf groeien? Maak je strategie toekomstbestendig

Laat je je bedrijf groeien? Maak je strategie toekomstbestendig

Foto's: Colourbox

Foto van 'Metro'

12 DEC 2019

Iedere beginnende ondernemer heeft als doel om met zijn of haar bedrijf te groeien. Wat vaak onderschat wordt, zijn de extra uitdagingen die erbij komen als je je groei gerealiseerd hebt.

Het laten groeien van je onderneming is een goede start van een succesvol bedrijf. Om succesvol te blijven, moet je naar de toekomst kijken. De basics voor een toekomstbestendige strategie:

• Groei verder: ga internationaal met goede vertalingen en een goede content-marketing-strategie.


Waarom duurzame relatiegeschenken belangrijk zijn
Likeability of3

Waarom duurzame relatiegeschenken belangrijk zijn

Misschien is een geschenk met zonnepaneel wat overdreven, maar... / Foto's: Colourbox

Foto van 'Metro'

21 NOV 2019

Duurzaamheid is een belangrijk onderwerp op de agenda van de Nederlandse overheid. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om duurzaam te ondernemen met oog op een betere wereld. Wat houdt dat in voor de feestdagen?

Met de feestdagen voor de deur is er nóg een punt waar ondernemers rekening mee moeten houden wanneer ze groen willen werken: duurzame relatiegeschenken. Dergelijke geschenken passen goed bij verantwoord werken. Waarom relatiegeschenken met een groen karakter anno 2019 zo belangrijk zijn? Een tipje van de sluier: je kunt ze in ieder geval gebruiken als strategisch product voor marketing binnen je bedrijf. Iedere ondernemer wil immers klanten binnenhalen én houden, toch?

Samen voor een beter milieu


dislike
user_ea54b30544394f14d8c1bd9b380c7cf0ff182d02_avatar

Miljoenen vrijgemaakt voor vrouwelijke durfondernemers

Colourbox

Foto van 'Metro en ANP'

31 OKT 2019

Vrouwelijke ondernemers met groeiambities kunnen aankloppen bij een nieuw fonds voor durfinvesteringen.

Het Borski Fonds, vernoemd naar een van de eerste Nederlandse vrouwelijke investeerders Johanna Borski, heeft daarvoor 21 miljoen euro opgehaald. Het fonds voorziet volgens de oprichters in een behoefte omdat vrouwelijke ondernemers nu nog vaak misgrijpen bij het zoeken naar investeerders.

Ieder vijf miljoen


Een mbo-diploma met een ‘waterdicht keurmerk’? Die kun je online kopen

Een mbo-diploma met een ‘waterdicht keurmerk’? Die kun je online kopen

Een mbo-diploma met een ‘waterdicht keurmerk’? Die kun je online kopen / Unsplash

Foto van 'Tosca de Jong'

28 OKT 2019

Websites waar je nepdiploma’s kunt kopen doen goede zaken. De sites maken misbruik van de krapte op de arbeidsmarkt door voor een paar honderd euro diploma’s te verkopen. De MBO Raad luidt de noodklok.

Heb je geen opleiding afgerond maar wil je wel aan het werk? Dan koop je ‘gewoon’ een diploma. Je hoeft alleen maar een mailtje te sturen en binnen twee dagen ontvang je het diploma per post, zo vertelt de website diplomakopen2019.nl. En nog belangrijker: het diploma wordt ‘netjes bij DUO geregistreerd’. Waterdicht en zonder consequenties. Verschillende websites bieden deze opmerkelijke dienst aan. De MBO Raad spreekt er schande van. „Het is vooral de schaamteloosheid van deze websites die ons zorgen baart. Je wordt zo makkelijk in de val gelokt. Dit is echt ernstig, het is georganiseerde handel”, vertelt voorzitter Ton Heerts.

Hoeveel websites er actief zijn kan de raad (nog) niet zeggen. Wel zijn er de afgelopen maanden door zowel werkgevers als mbo-opleidingen aangiftes gedaan. „Het gaat hier om tientallen aangiftes, maar het zijn er waarschijnlijk wel meer.” De valse diploma’s duiken vooral op in de sectoren zorg en techniek. Volgens Heerts spelen de aanbieders handig in op de krapte op de arbeidsmarkt.