START

Familiebedrijf overnemen steeds minder aantrekkelijk, hoe komt dat?

Familiebedrijf overnemen steeds minder aantrekkelijk, hoe komt dat?

Lourus Verton stapte in 1987 in het bedrijf van zijn vader en moeder, dat toen nog bestond uit één schoenenwinkel in het Zeeuwse stadje Zierikzee.

Foto van 'Claartje Vogel'

23 SEP 2019

Het barst in Nederland van de succesvolle familiebedrijven, maar het blijkt niet meer vanzelfsprekend dat kinderen de zaak overnemen van hun ouders. Hoe komt dat? En waarom zou je er wel of niet voor kiezen het familiebedrijf voort te zetten?

Dat kinderen het familiebedrijf overnemen, is niet meer vanzelfsprekend. Dat blijkt bijvoorbeeld bij het Friese familiebedrijf Steenwijk Modeschoenen. Per 1 januari 2020 wordt het familiebedrijf overgenomen door het Zeeuwse Omoda, maakt de familie bekend.

„Binnen de familie hebben we geen gegadigden voor opvolging in de zaak," vertelt Jan Steenwijk, eigenaar van Steenwijk Schoenen. „Dus we zijn blij dat het bedrijf wat wij hebben opgebouwd nu voortgezet wordt door een ander familiebedrijf."

Minder interesse

Wereldwijd hebben ondernemers met een familiebedrijf steeds meer moeite hun zoon of dochter bereid te vinden de zaak over te nemen. Dat blijkt uit onderzoek van het Center for Family Business en Ernst & Young (2016). Vijf jaar na afronding van de studie ziet slechts 12,8 procent van de kinderen met ondernemende ouders zich als opvolger, in Nederland is dit slechts 10 procent. In plaats daarvan willen ze een eigen bedrijf oprichten (35 procent) of als werknemer aan de slag (60 procent). Roberto Flören, hoogleraar Familiebedrijven aan de Nyenrode Business Universiteit: „In de jaren '60 was het vanzelfsprekend dat je als zoon het bedrijf van je vader overnam. Tegenwoordig zijn jongeren vaker hoogopgeleid en is een overname echt een keuze."

Vooral kleine bedrijven worden minder vaak overgenomen, vertelt hij. „Als jij een universitaire opleiding hebt, is de bakkerij overnemen minder aantrekkelijk. Uit cijfers blijkt dat bedrijven met meer dan 50 man personeel vaker worden overgenomen. De reden is dat kinderen in zulke bedrijven meer carrièremogelijkheden hebben."

Familiebedrijf Omoda

Lourus Verton stapte in 1987 in het bedrijf van zijn vader en moeder, dat toen nog bestond uit één schoenenwinkel in het Zeeuwse stadje Zierikzee. Hij was opgegroeid in de winkel en had flinke ambities met het bedrijf. Die kon hij waarmaken. Zo opende hij binnen een paar jaar nieuwe winkels in Goeree-Overflakkee, Vlissingen en Middelburg. Zo’n zeven jaar later stapte zijn broer Wilhelm in het bedrijf als tweede directeur. Samen veranderden ze de naam in 'Omoda', openden winkels in heel Nederland en hadden als een van de eerste retailers in een webshop. Lourus Verton: „Dat was moeilijk, we werden voor gek verklaard dat we schoenen online wilden verkopen. We moesten ook flink investeren, want een webshop opzetten was veel duurder en ingewikkelder."

Hij heeft er nu profijt van. Het bedrijf groeit en hij kan zelfs de drie winkels van het Friese Steenwijk overnemen. Verton kende Jan Steenwijk al lang. „Hij had even gewacht met de verkoop, voor het geval er toch nog familie zou zijn die het bedrijf wilde overnemen, maar nee", vertelt Verton. „Ik snap het wel. Met twee of drie winkels is het heel moeilijk om te overleven. Tegenwoordig moet je ook online aanwezig zijn als schoenenwinkel en met meer winkels is dat rendabeler."

'Er is veel mee gemoeid'

Lourus Verton werkt samen met zijn broer, vrouw, dochter, zoon en schoonzoon in het bedrijf. „Het is de bedoeling dat de jongere generatie het bedrijf op den duur overneemt", zegt Verton. „Ze hebben belangstelling en dat is voor ons heel fijn. Maar er zijn twee belangrijke voorwaarden: ze moeten het leuk vinden en ze moeten het geestelijk aankunnen. Er is veel gemoeid. Je hebt niet alleen een verantwoordelijkheid naar jezelf en je familie, maar ook naar onze 650 medewerkers."

Kinderen maken vaker een weloverwogen keuze om het bedrijf van hun ouders over te nemen merkt ook mediator Dorine Heldring. Zij bemiddelt bij bedrijfsovernames. „De kinderen hebben vaak potentie en een goede opleiding om ook buiten het familiebedrijf succesvol te zijn", vertelt ze. „Bij een overname komt een hoop kijken."

Zo moet je als zoon of dochter een overnameprijs betalen en zo'n bedrag lenen bij de bank, dat gaat niet altijd. „Verder heb je een grote verantwoordelijkheid naar je familie", zegt Heldring. „Vaak worden de ouders voor hun pensioen afhankelijk van jouw omzet."

Overname is tegenwoordig een bewuste keuze en dat is maar goed ook, vindt hoogleraar Flören. „Het is levensveranderend. Je kunt niet na twee jaar iets anders gaan doen. Gemiddeld zitten opvolgers 24 jaar in het bedrijf."

Drama bij familiebedrijven

Bij een overname komt verder nog een hoop emotie kijken. Niet voor niets zijn bedrijfsovernames onderwerp van menig soapserie. Een paar voorbeelden van scenario's: de zoon wil juist dolgraag directeur worden, maar vader vindt hem niet goed genoeg. En wat gebeurt er als niet alleen de oudste zoon, maar ook de twee dochters het bedrijf willen overnemen?

Dit soort situaties komt niet alleen voor op tv, vertelt Heldring. „Soms kunnen de familieleden niet eens meer met elkaar praten", vertelt ze. „Vaak ontspoort een situatie door onuitgesproken verwachtingen. Bijvoorbeeld vader die geen afstand kan nemen. Zoon of dochter is de opvolger, maar blijft in het kleine kamertje zitten. Pa blijft de bepalende stem in het bedrijf. Op den duur gaat dat wringen."

Bij familiebedrijf Boekos (de vroegere producent van Kips Leverworst) leidde zo'n situatie tot de ondergang van het bedrijf. Geert Mikkers, zoon van oprichter Ton Mikkers, schreef er een boek over. Hij werkte naar eigen zeggen 70 uur per week in het bedrijf, maar kreeg weinig vertrouwen van zijn vader. „Ik kreeg nooit het idee dat mijn vader me inwerkte om hem op te volgen. Mijn vader had namelijk überhaupt geen vertrouwen in zijn kinderen. Hij zag niemand van ons als geschikte opvolger."

Toen Ton Mikkers onverwacht overleed, was er dus geen opvolger en ging het bedrijf ter ziele.

Zakelijk communiceren als gezin

Om zo'n situatie te voorkomen, adviseert Heldring families om al vroeg op een zakelijke manier te overleggen. „En dat is soms lastig, want zo ben je als gezin niet gewend te communiceren", legt ze uit. „Ouders willen het thuis vooral gezellig houden en ieder kind gelijk behandelen. Maar binnen een bedrijf werkt dat niet. Ieder kind heeft tenslotte andere kwaliteiten en ambities."

Hoe gaat dat bij de familie Verton? Lourus: „Bij ons werkt het perfect, omdat we elkaar aanvullen. Mijn broer heeft heel andere kwaliteiten dan ik. Ik vind het spel van inkoop en verkoop leuk, Wilhelm houdt zich vooral bezig met online verkoop."

Ook zijn vrouw en kinderen werken in het bedrijf. „En die zijn het soms niet met me eens", lacht hij. „Dat is juist goed, als je succesvol wilt zijn moet je ook gecorrigeerd worden. Ondernemen met je familie is leuk, zolang je elkaar accepteert en gebruik maakt van al die verschillende karakters."

Familiebedrijven in Nederland

  • 70% van de bedrijven in Nederland is een familiebedrijf (Centraal Bureau voor de Statistiek)
  • Zo'n 30 procent van alle werknemers werkt bij een familiebedrijf (CBS)
  • 75% van de familiebedrijven is bezig met opvolging (Nyenrode Business Universiteit)
  • 84% van de directeuren wil het bedrijf overdragen aan de volgende generatie. (Nyenrode)
  • Voor slechts 19% is overname door een niet-familielid een optie. (Nyenrode)
  • De overdracht van een familiebedrijf aan een nieuwe generatie pakt niet altijd goed uit. Uit onderzoek van de Erasmus Universiteit blijkt dat slechts 30 procent een generatiewissel overleeft. 

Waarom duurzame relatiegeschenken belangrijk zijn
Likeability of3

Waarom duurzame relatiegeschenken belangrijk zijn

Misschien is een geschenk met zonnepaneel wat overdreven, maar... / Foto's: Colourbox

Foto van 'Metro'

21 NOV 2019

Duurzaamheid is een belangrijk onderwerp op de agenda van de Nederlandse overheid. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om duurzaam te ondernemen met oog op een betere wereld. Wat houdt dat in voor de feestdagen?

Met de feestdagen voor de deur is er nóg een punt waar ondernemers rekening mee moeten houden wanneer ze groen willen werken: duurzame relatiegeschenken. Dergelijke geschenken passen goed bij verantwoord werken. Waarom relatiegeschenken met een groen karakter anno 2019 zo belangrijk zijn? Een tipje van de sluier: je kunt ze in ieder geval gebruiken als strategisch product voor marketing binnen je bedrijf. Iedere ondernemer wil immers klanten binnenhalen én houden, toch?

Samen voor een beter milieu


dislike
user_ea54b30544394f14d8c1bd9b380c7cf0ff182d02_avatar

Miljoenen vrijgemaakt voor vrouwelijke durfondernemers

Colourbox

Foto van 'Metro en ANP'

31 OKT 2019

Vrouwelijke ondernemers met groeiambities kunnen aankloppen bij een nieuw fonds voor durfinvesteringen.

Het Borski Fonds, vernoemd naar een van de eerste Nederlandse vrouwelijke investeerders Johanna Borski, heeft daarvoor 21 miljoen euro opgehaald. Het fonds voorziet volgens de oprichters in een behoefte omdat vrouwelijke ondernemers nu nog vaak misgrijpen bij het zoeken naar investeerders.

Ieder vijf miljoen


Een mbo-diploma met een ‘waterdicht keurmerk’? Die kun je online kopen

Een mbo-diploma met een ‘waterdicht keurmerk’? Die kun je online kopen

Een mbo-diploma met een ‘waterdicht keurmerk’? Die kun je online kopen / Unsplash

Foto van 'Tosca de Jong'

28 OKT 2019

Websites waar je nepdiploma’s kunt kopen doen goede zaken. De sites maken misbruik van de krapte op de arbeidsmarkt door voor een paar honderd euro diploma’s te verkopen. De MBO Raad luidt de noodklok.

Heb je geen opleiding afgerond maar wil je wel aan het werk? Dan koop je ‘gewoon’ een diploma. Je hoeft alleen maar een mailtje te sturen en binnen twee dagen ontvang je het diploma per post, zo vertelt de website diplomakopen2019.nl. En nog belangrijker: het diploma wordt ‘netjes bij DUO geregistreerd’. Waterdicht en zonder consequenties. Verschillende websites bieden deze opmerkelijke dienst aan. De MBO Raad spreekt er schande van. „Het is vooral de schaamteloosheid van deze websites die ons zorgen baart. Je wordt zo makkelijk in de val gelokt. Dit is echt ernstig, het is georganiseerde handel”, vertelt voorzitter Ton Heerts.

Hoeveel websites er actief zijn kan de raad (nog) niet zeggen. Wel zijn er de afgelopen maanden door zowel werkgevers als mbo-opleidingen aangiftes gedaan. „Het gaat hier om tientallen aangiftes, maar het zijn er waarschijnlijk wel meer.” De valse diploma’s duiken vooral op in de sectoren zorg en techniek. Volgens Heerts spelen de aanbieders handig in op de krapte op de arbeidsmarkt.


Verplicht onbereikbaar zijn kan ook stress opleveren

Verplicht onbereikbaar zijn kan ook stress opleveren

Verplicht onbereikbaar zijn kan ook stress opleveren. / Foto: Unsplash

Foto van 'Metro'

23 OKT 2019

Dachten we dat het goed voor ons was om af en toe die telefoon aan de kant te leggen, blijkt ook dát stress te kunnen veroorzaken. Uit Brits onderzoek volgt: ook verplicht onbereikbaar zijn kan stress opleveren.

De hele dag ben je aan telefoneren, appen en mailen. Lichtpuntje is dat je werkdag ooit een keer ten einde loopt en dat je dan niet meer voortdurend bereikbaar hoeft te zijn. Morgen weer een dag. In Nederland en de rest van Europa heerst namelijk het idee dat de hele dag door bereikbaar zijn stress oplevert.

Recht op onbereikbaarheid


Eerder stoppen met werken? 8 tips!

Eerder stoppen met werken? 8 tips!

Foto van 'Metro'

23 OKT 2019

Uit de Pensioenmonitor blijkt dat maar liefst 72 procent van de beroepsbevolking in ons land liever eerder dan de AOW-leeftijd zou willen stoppen met werken.

Misschien omdat ze al op jonge leeftijd zijn begonnen met werken, of omdat ze meer tijd willen doorbrengen met familie en vrienden. Of doordat hun partner ouder is en ze tegelijkertijd willen stoppen met werken. Je moet toegeven dat het aantrekkelijk klinkt om niet meer eerdere ochtend vroeg op te hoeven staan, om in de file of het drukke openbaar vervoer naar je werk te moeten gaan. Daar komt nog eens bij dat de AOW-leeftijd de afgelopen jaren opgeschoven is, en dit nog verder zal gebeuren. Maar dit betekent niet dat je niet eerder kunt stoppen met werken. Hoewel veel mensen graag eerder zouden willen stoppen met werken, heeft de helft hier nog geen stappen voor genomen. Lees hier hoe je met een goede voorbereiding alsnog vervroegd met pensioen kan.

1 Onderneem zo vroeg mogelijk actie


Wat drijft de AFAS-salesmanager? ‘Ik dacht: Gladde jongens!’

Wat drijft de AFAS-salesmanager? ‘Ik dacht: Gladde jongens!’

Gerry Laagland: Ik ben binnen AFAS mijn eigen ondernemer en bouw aan eigen succes.

In samenwerking met AFAS

14 OKT 2019

Wat drijft je? Die veelomvattende vraag stelt AFAS bij het werven van consultants en salesmanagers. Wie is die salestijger precies?

AFAS Software biedt op dit moment tweejarige traineeships sales en consultancy aan (zie kader), waarbij je direct op de loonlijst staat. Het bedrijf met 450 medewerkers en 11.500 klanten stelt daarbij vragen als: wie is die salestijger nou en wie is de gemiddelde consultant? „Het bleken de millennials te zijn. De gedragstypes die bij die generatie horen, hebben we in kaart gebracht”, legt Jortijn Bijl van AFAS uit Leusden uit. „Wat AFAS hen allemaal kan bieden, hebben we toegevoegd en daaruit is de campagne Wat drijft je? voortgevloeid. Daarbij zoeken we bij mensen naar de dieperliggende reden ‘waarom hij of zij precies doet wat hij of zij doet?’ Waarom beland jij in de software, terwijl je misschien iets heel anders hebt gestudeerd?”

Wie is die salesmanager dan?


Wat drijft de consultant van AFAS Software?

Wat drijft de consultant van AFAS Software?

Babette van Olphen: Werk is voor mijn generatie een verlengstuk van jezelf.

In samenwerking met AFAS Software

7 OKT 2019

Wat drijft je? Die veelomvattende vraag stelt AFAS bij het werven van consultants en salesmanagers. Ze mogen bést een beetje gek zijn.

AFAS Software biedt op dit moment tweejarige traineeships sales en consultancy aan (zie onder), waarbij je direct op de loonlijst staat. Het bedrijf stelt daarbij vragen als: wie is die salestijger nou en wie is de gemiddelde consultant? „Waar ligt hij of zij ’s nachts van wakker? Waar wordt hij enthousiast van?”, legt Jortijn Bijl van AFAS uit Leusden uit. „Hoe oud is die persoon, welke kanalen worden gelezen? Enzovoort. Het bleken de millennials te zijn en de gedragstypes die bij die generatie horen hebben we in kaart gebracht. Wat AFAS hen kan allemaal kan bieden hebben we toegevoegd en daaruit is de campagne Wat drijft je? voortgevloeid. Daarbij zoeken we bij mensen naar de dieperliggende reden ‘waarom hij of zij precies doet wat hij of zij doet?’ Waarom beland jij in de software terwijl je misschien iets heel anders hebt gestudeerd?”

Een soort bedrijfsdokter


Jongeren wisselen tegenwoordig sneller van baan

Foto van 'Claartje Vogel'

7 OKT 2019

Wereldwijd wisselen jongeren sneller en vaker van baan, blijkt uit onderzoek. Nederlandse jongeren zijn relatief loyaal, maar ook dat verandert.

Nederlandse jongeren blijven langer hangen in een bijbaan of startersfunctie dan hun internationale collega’s. Gemiddeld blijven zij 2,5 jaar bij een bedrijf, wereldwijd ligt het gemiddelde op 1,2 jaar. Dat blijkt uit onderzoek van CVster, een bedrijf dat mensen helpt een curriculum vitae op te stellen. De onderzoekers namen 500.000 cv's van werkzoekende starters uit 39 landen onder de loep.

Naast Nederlanders, blijken ook jongeren uit België (2 jaar), Zweden (1,89 jaar) en Denemarken (1,79 jaar) zijn loyaler dan gemiddeld aan hun eerste werkgever. Jongeren uit Maleisie, Indonesië en Hong Kong blijken de grootste ‘jobhoppers’. Als het gaat om bijbanen of opstartfuncties, blijven ze gemiddeld zo’n 10 maanden bij een werkgever. Dat bevestigt een onderzoek van Robert Half, een wereldwijd recruitmentbureau met twee vestigingen in Nederland.


Gezocht: professioneel knoflookbroodtester

Gezocht: professioneel knoflookbroodtester

Gezocht: professioneel knoflookbroodtester / Colourbox

Foto van 'Metro'

26 SEP 2019

Heb je je droombaan nog niet gevonden? Nu wel. De Australische domino's is namelijk op LinkedIn op zoek naar een professioneel knoflookbroodtester.

Ja, echt. Ze zoeken iemand die een beetje krokant is, maar vooral warm en zacht aan de binnenkant (hee komt die beschrijving je bekend voor?). Je houdt je dan dagelijks bezig met het testen van knoflookbrood op het hoofdkantoor in Brisbane.

De perfecte kandidaat


Dit zijn de gevaarlijkste beroepen van Nederland

Beveiligster Zulegha Elmont. / Privé

Foto van 'Claartje Vogel'

24 SEP 2019

CBS en TNO maken de meest gevaarlijke beroepen van Nederland bekend. Chauffeurs geven het vaakst aan dat ze risico lopen, maar de meeste arbeidsongevallen gebeuren in de beveiliging.

Zulegha Elmont (21) heeft één van de gevaarlijkse beroepen van Nederland. Ze werkt nu drie jaar als beveiliger bij evenementen, musea en recepties. „Spanning opzoeken zit in mijn bloed”, vertelt ze. „Mijn vader zat in het leger. Bovendien houd ik ervan om mezelf uit te dagen en als dat ergens kan, dan is het wel in de beveiliging.”

Beveilingsmedewerker staat hoog in de lijst met gevaarlijke beroepen. Het Centraal Bureau voor de Statisitek (CBS) en TNO maken dinsdag de top-10 bekend (zie kader). De ranglijst bestaat uit beroepen waarbij werknemers het vaakst zelf aangeven dat ze gevaarlijk werk doen.


‘Goede manager geeft millennials ruggensteun’

‘Goede manager geeft millennials ruggensteun’

Thijs Launspach geeft in zijn nieuwe boek tips aan leidinggevenden die willen voorkomen dat ze millennials kwijtraken aan een andere baan of aan een burn-out. Foto: Unsplash.

Foto van 'Amarins de Boer'

15 SEP 2019

Leidinggeven aan millennials vergt een andere aanpak dan aan oudere generaties, zegt psycholoog Thijs Launspach.

Thijs Launspach (31) merkte dat veel leidinggevenden met de handen in het haar zitten. „Ze zien een generatie die hard werkt en ambitieus is, maar tegelijkertijd ook kwetsbaarder is voor stress en burn-outs”, zegt de psycholoog en schrijver. Regelmatig vroegen managers hem hoe ze eraan kunnen bijdragen dat millennials, geboren tussen 1980 en 2000, eerder aan de bel trekken. En hoe ze ervoor kunnen zorgen dat millennials hun werk leuk blijven vinden en niet na een half jaar plotseling besluiten geiten te gaan hoeden in Guatemala.

Launspach besloot het boek Werken met millennials te schrijven, dat dient als een soort ‘handleiding’ voor werkgevers en managers. Want hoewel stress vooral je eigen verantwoordelijkheid is, zegt hij, zijn er wel degelijk dingen die leidinggevenden en managers kunnen doen om ervoor te zorgen dat millennials niet opbranden.


Praat op 't werk liever niet over psychisch probleem

Praat op 't werk liever niet over psychisch probleem

Praat op het werk liever niet over psychisch probleem. Foto: Unsplash.

Foto van 'Amarins de Boer'

3 SEP 2019

Vertel je over je psychische klachten op de werkvloer, dan werkt dat meestal niet in je voordeel.

Anita Hubner (45) was 21 toen ze haar eerste psychose kreeg. Tijdens een bezoek aan de psychiater kreeg ze te horen dat ze maar beter kon stoppen met haar studie Psychologie. Onzin, vond Hubner. Ze zette alles op alles en maakte de opleiding af.

Hubner heeft een bipolaire stoornis; een stemmingsstoornis waarbij je je de ene keer heel vrolijk voelt en een andere keer juist down. Toen ze op zoek ging naar haar eerste baan, speelde ze bewust open kaart. „Ik wilde aan de slag bij een tbs-kliniek en heb aangegeven dat ik een bijzondere levenservaring had. Ik vertelde dat omdat ik dacht dat het weleens in mijn voordeel zou kunnen werken. Ik ben toch een ervaringsdeskundige.”


Welk mkb-bedrijf wint de KVK Innovatie Top 100?

Welk mkb-bedrijf wint de KVK Innovatie Top 100?

Groasis, de winnaar van vorig jaar. / Dennis Dekker | Mediamagneet

In samenwerking met de Kamer van Koophandel

29 AUG 2019

Ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf (mkb) strijden voor de veertiende keer om een felbegeerde bovenste plek in de KVK Innovatie Top 100. Met die mooie lijst wil initiatiefnemer Kamer van Koophandel laten zien waar we in ons land goed in zijn: innoveren!

Op woensdag 25 september worden in de Amsterdome in Amsterdam twee winnaars bekendgemaakt. Deze jurywinnaar en publiekswinnaar zullen de opvolgers zijn van de ondernemingen Groasis (met de Growboxx, een intelligente emmer voor arme boeren) en weMaron (met de slimme chatbot Bob de Bot).

‘Mkb verdient podium’


We verdenken collega's regelmatig van spijbelen

Spijbelende collega's vinden we maar niks / Pexels

Foto van 'Metro'

23 JUL 2019

Erg collegiaal is het misschien niet, maar we verdenken onze collega's er regelmatig van dat ze spijbelen. Van alle werkende Nederlanders verdenkt 41 procent collega's ervan dat ze wel eens een dagje zonder geldige reden afwezig zijn.

Achterdochtige mannen

Vooral mannen zijn flink achterdochtig, 46 procent van hen denkt dat collega's af en toe er tussenuit knijpen. Onder vrouwen is dat slechts 34 procent, blijkt uit onderzoek van Acties.nl. Er werden 1108 Nederlanders in loondienst gevraagd.


'We moeten met z'n allen efficiënter gaan werken'

Volgens hoogleraar Paul de Beer moeten we met z'n allen efficiënter gaan werken. / Pexels

Foto van 'Merel Driessen'

17 JUL 2019

Door alle verhalen over burnouts en een hoge werkdruk, lijkt het misschien alsof we af en toe bijna té productief op ons werk zijn. Maar de cijfers zeggen iets anders: onze arbeidsproductiviteit groeit al jaren niet meer zo hard als voor de eeuwwisseling. Werken we dan toch niet hard genoeg?

In 2016 was er voor het eerst sinds vijftig jaar sprake van een daling van de arbeidsproductiviteit in Nederland. Een historische doorbraak, meldt De Volkskrant woensdagochtend. Dat we minder productief zijn met z’n allen, is niets nieuws voor economen. De groei van de arbeidsproductiviteit neemt al sinds de eeuwwisseling af. „Maar dat het daadwerkelijk omlaag ging, vind ik een verrassing”, vertelt Paul de Beer, bijzonder hoogleraar arbeidsverhoudingen aan de Universiteit van Amsterdam.

Minder arbeidsproductief, betekent dat ook dat Nederlanders minder hard zijn gaan werken en lui zijn geworden? Nee, vertelt De Beer. „Het gaat vooral om hoe efficiënt we werken.” Hij legt uit dat als hij een hele dag vergadert heeft, hij daarna het gevoel heeft een hele zware dag te hebben gehad. „Maar ik heb dan geen artikel kunnen schrijven en geen onderzoek kunnen doen.”


‘Werkvakantie helpt je groeien’

FOTO: C. LOVEUR

Foto van 'Claartje Vogel'

15 JUL 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: workation.

Werken op vakantie, wie wil dat nou? „Steeds meer mensen, vooral drukke ondernemers”, vertelt de Bredase Claimy Anthonissen (26). Met haar bedrijf The Souk Department organiseert zij sinds februari 2018 workations. En die zijn populair.

De term workation of werkvakantie heeft eigenlijk twee betekenissen. De eerste is een reis waarbij je gewoon doorwerkt. Je gaat naar een ander land en doet overdag (af en toe) je normale werk.


Topinkomens stijgen rap, cao-lonen bijven achter

Paul Polman van Unilever verdiende met 11,7 miljoen 283 (!) keer zoveel als de gemiddelde werknemer. /ANP

Foto van 'Elselotte Smink'

13 JUL 2019

In 2018 zagen bestuursvoorzitters zo’n 7,2 procent meer geld op hun loonstrookjes dan in het jaar daarvoor. In totaal verdienden deze topinkomens 1,83 miljoen euro meer.

De cao-lonen stegen in dezelfde periode daarentegen slechts met 2,1 procent. Dit grote verschil blijkt uit onderzoek van de Volkskrant naar 117 Nederlandse bedrijven en instellingen. Vooral multinationals gingen er qua inkomens flink op vooruit.

Salaris en bonussen


Likeability of5

Zoek je vakantiewerk? Word sprookjesprins(es)!

Foto: Althreya Photography and Art

Foto van 'Claartje Vogel'

8 JUL 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: sprookjesachtig vakantiewerk.

Wie op zoek is naar een echt bijzondere vakantiebaan, kan misschien wel terecht bij Chayenne de Theije (22) en Kayleigh Tofield (26). Met hun bedrijf Er was eens een feestje organiseren de Zeeuwse ondernemers kinderfeestjes, meet-and-greets en fotoshoots met sprookjesfiguren. Bij hen word je dus prinses.

De Theije en Tofield hebben beiden een theateropleiding gevolgd en gingen wel eens verkleed naar fantasy-conventies. Hun bedrijf begon in 2015 als bijbaan, toen kennissen vroegen of ze ook verkleed naar kinderfeestjes konden komen. Er kwamen steeds meer boekingen bij en binnen een paar jaar groeide het uit tot een serieuze business. „Het is een sport om de mooiste kostuums te regelen en de perfecte karakters neer te zetten”, vertelt De Theije. „Er zijn snel meer sprookjesfiguren bij gekomen, zoals Doornroosje en Sneeuwwitje.”


love
user_6087bd47a3541f39dcd346cf7ffa39d9b29fcb6f_avatar

Begroet jij collega's met een hand, kus of een boks?

Foto van 'Claartje Vogel'

1 JUL 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: ongemakkelijke begroetingen op het werk.

„Ik ben al een paar keer expres te laat gekomen voor de gemeenteraad, omdat ik geen zin heb om 73 gemeenteraadsleden te kussen.” Dit vertelde de Franse burgemeester Aude Picard Wolff van Morette aan de krant Le Dauphiné Libéré. Nee, die vergadering vond niet toevallig altijd plaats op 1 januari. Terwijl we in Nederland op het werk meestal ‘goedemorgen’ roepen, kussen collega’s in bepaalde delen van Frankrijk en Wallonië elkaar dagelijks.

In veel culturen is elke dag zoenen en handen schudden met collega’s heel normaal, vertelt auteur Frank van Marwijk van het boek Lichaamstaal. „In delen van Zwitserland, Frankrijk of Italië is het collegiaal om elkaar ’s ochtends te zoenen”, vertelt hij. „Dat vinden wij gek, want in Nederland benadrukt het juist afstand. Bij ons geef je iemand een hand als je hem nog niet kent en een zoen als je elkaar wel kent maar lang niet gezien hebt of feliciteert. Je partner geef je waarschijnlijk wel een kus als hij of zij thuiskomt, maar met collega’s doe je dat niet.”