START

‘Werkvakantie helpt je groeien’

FOTO: C. LOVEUR

Foto van 'Claartje Vogel'

15 JUL 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: workation.

Werken op vakantie, wie wil dat nou? „Steeds meer mensen, vooral drukke ondernemers”, vertelt de Bredase Claimy Anthonissen (26). Met haar bedrijf The Souk Department organiseert zij sinds februari 2018 workations. En die zijn populair.

De term workation of werkvakantie heeft eigenlijk twee betekenissen. De eerste is een reis waarbij je gewoon doorwerkt. Je gaat naar een ander land en doet overdag (af en toe) je normale werk.

Ten tweede zijn er speciale reizen waarbij alles draait om jouw ontwikkeling of die van je bedrijf. „Je werkt aan je bedrijf of carrière, in plaats van in je bedrijf”, legt Anthonissen uit. „Je bent dus niet continu klusjes aan het doen. Je neemt juist afstand van je dagelijks werk om na te denken over je doelen. Je volgt workshops om je vaardigheden te verbeteren en je krijgt feedback van je reisgenoten.”

Het Amerikaanse persbureau Bloomberg schreef in 2017 al over de workation-trend. Vooral ondernemers en mensen met een drukke carrière vinden het moeilijk om een tijdje echt pauze te nemen. Een workation is voor hen een uitkomst: even er tussenuit, zonder de zaak in de steek te laten.

Ook in Japan zijn dit soort werk-vakantiecombinaties een hit, meldt de Japan Times. In Japan hebben veel werknemers namelijk een hoog arbeidsethos - en vakantie combineren met werk klinkt ideaal voor deze workaholics. „Werk en privé lopen steeds meer door elkaar, ook in Nederland”, vertelt Anthonissen. „Workations sluiten daarbij aan.”

Er is inmiddels voor elk wat wils. The Souk Departement organiseert reizen naar Marrakesh en Kaapstad. Die kosten 1.600 euro per week, exclusief vlucht. Je kunt ook dichter bij huis blijven. Denk aan een week naar Noord-Brabant of Drenthe (organisatie: Anne Neijnens, vanaf 500 euro). En verder weg kan ook: wat dacht je van acht weken naar Bali voor 4.000 euro (organisatie: Find your pack)?

Brainstormen met anderen

Anthonissen organiseerde een jaar geleden haar eerste workation. „Ik ben ook weddingplanner en net als de meeste mensen in de trouwbranche, werk ik als zelfstandige. Omdat ik meestal alleen werk, leek het me leuk om een week lang te brainstormen met andere ondernemers. Daarom besloot ik een groepsreis te organiseren naar Marrakesh.”

Ze huurde een accommodatie en zette een oproep op Facebook. Ze kreeg tientallen reacties en binnen zes uur was de reis volgeboekt.

„Uiteindelijk niet met mensen uit de trouwbranche, maar juist allemaal onbekende mensen die via via het bericht gezien hadden”, vertelt ze. „De reis was leuk, leerzaam en ik kreeg er energie van. Ik kreeg volop aanvragen voor een tweede reis. Sindsdien organiseer ik zo’n acht workations per jaar.”

Seksuologe Sytske Kooijker (26) ging afgelopen mei mee naar Marrakesh. Ze was toen net begonnen met haar bedrijf Draw the line, waarmee ze zorgt voor seksuele bewustwording op scholen. „Ik zat vast, ik kwam niet vooruit met mijn bedrijf”, vertelt ze. „Mijn vrienden doen heel ander werk, met hen kon ik niet sparren. Zo’n workation leek me ideaal om gelijkgestemden te ontmoeten. Als je een paar dagen met elkaar optrekt, dan kun je elkaar echt leren kennen en veel meer bespreken.”

Ze vond het geen probleem om werk en reizen te combineren. „Als ik met mijn vriend op vakantie ga, zijn we vaak ook wel een paar uur per dag aan het werk”, vertelt Kooijker. „We zijn allebei ondernemer en voor ons stopt werk nooit helemaal. Dus dan plannen we ook momenten om even onze mail te checken of zaken te regelen.”

Een georganiseerde workation is wel anders, merkte ze. „Je kunt écht afstand nemen en nadenken over wat je wilt. Na de vakantie zat ik weer vol met nieuwe ideeën.”

Loskomen van je werk

„Een andere omgeving en nieuwe mensen kunnen je helpen op een andere manier naar je carrière te kijken”, beaamt psycholoog Ute Stephan in magazine Wired. Ze ziet zeker de voordelen van workations, maar waarschuwt dat zo’n werkreis geen vervanging mag zijn van een normale vakantie. „Het blijft werk. Af en toe écht pauze nemen, is cruciaal om echt te ontspannen en burn-outs te voorkomen. En om te ontspannen, moet je loskomen van je werk.”

Jaleesa Vos

Inspiratie vinden

Voor Jaleesa Vos (30) was haar workation echt een extraatje naast haar normale vakantie. De eigenaresse van Kinderopvang Vrolijk in Almere ging in februari op werkvakantie. „Het was een druk jaar geweest, ik was moe. En ik wilde mezelf belonen”, zegt ze. „Ik was toe aan rust en nieuwe inspiratie. Ik zag foto’s van een werkvakantie op Instagram en dat leek me ideaal.”

Tot rust komen is niet gelukt, vertelt ze. „Je komt vermoeider terug dan je gaat. Maar inspiratie vinden, zeker wel. Ik heb veel nieuwe mensen ontmoet en echt de tijd genomen om stil te staan bij wat ik doe.”

Ze raadt het iedereen aan. „Tijdens je dagelijks werk heb je nauwelijks tijd om na te denken over wat je doet en waar je heen wilt. Zo’n werkvakantie helpt je groeien.”

Bereid je goed voor

Wil je een workation boeken? Lees de kleine lettertjes. Wat ga je precies doen op reis, met wie ga je en krijg je je geld terug als de reis plotseling niet doorgaat? Workation-organisator Claimy Anthonissen: „Workations zijn een trend en daar spelen ook mensen op in die weinig ervaring hebben met reizen organiseren. Zorg dus dat je weet bij wie je boekt, wat de voorwaarden zijn en hoe het zit met bijvoorbeeld verzekeringen.”


We verdenken collega's regelmatig van spijbelen

Spijbelende collega's vinden we maar niks / Pexels

Foto van 'Metro'

23 JUL 2019

Erg collegiaal is het misschien niet, maar we verdenken onze collega's er regelmatig van dat ze spijbelen. Van alle werkende Nederlanders verdenkt 41 procent collega's ervan dat ze wel eens een dagje zonder geldige reden afwezig zijn.

Achterdochtige mannen

Vooral mannen zijn flink achterdochtig, 46 procent van hen denkt dat collega's af en toe er tussenuit knijpen. Onder vrouwen is dat slechts 34 procent, blijkt uit onderzoek van Acties.nl. Er werden 1108 Nederlanders in loondienst gevraagd.


'We moeten met z'n allen efficiënter gaan werken'

Volgens hoogleraar Paul de Beer moeten we met z'n allen efficiënter gaan werken. / Pexels

Foto van 'Merel Driessen'

17 JUL 2019

Door alle verhalen over burnouts en een hoge werkdruk, lijkt het misschien alsof we af en toe bijna té productief op ons werk zijn. Maar de cijfers zeggen iets anders: onze arbeidsproductiviteit groeit al jaren niet meer zo hard als voor de eeuwwisseling. Werken we dan toch niet hard genoeg?

In 2016 was er voor het eerst sinds vijftig jaar sprake van een daling van de arbeidsproductiviteit in Nederland. Een historische doorbraak, meldt De Volkskrant woensdagochtend. Dat we minder productief zijn met z’n allen, is niets nieuws voor economen. De groei van de arbeidsproductiviteit neemt al sinds de eeuwwisseling af. „Maar dat het daadwerkelijk omlaag ging, vind ik een verrassing”, vertelt Paul de Beer, bijzonder hoogleraar arbeidsverhoudingen aan de Universiteit van Amsterdam.

Minder arbeidsproductief, betekent dat ook dat Nederlanders minder hard zijn gaan werken en lui zijn geworden? Nee, vertelt De Beer. „Het gaat vooral om hoe efficiënt we werken.” Hij legt uit dat als hij een hele dag vergadert heeft, hij daarna het gevoel heeft een hele zware dag te hebben gehad. „Maar ik heb dan geen artikel kunnen schrijven en geen onderzoek kunnen doen.”


Topinkomens stijgen rap, cao-lonen bijven achter

Paul Polman van Unilever verdiende met 11,7 miljoen 283 (!) keer zoveel als de gemiddelde werknemer. /ANP

Foto van 'Elselotte Smink'

13 JUL 2019

In 2018 zagen bestuursvoorzitters zo’n 7,2 procent meer geld op hun loonstrookjes dan in het jaar daarvoor. In totaal verdienden deze topinkomens 1,83 miljoen euro meer.

De cao-lonen stegen in dezelfde periode daarentegen slechts met 2,1 procent. Dit grote verschil blijkt uit onderzoek van de Volkskrant naar 117 Nederlandse bedrijven en instellingen. Vooral multinationals gingen er qua inkomens flink op vooruit.

Salaris en bonussen


Likeability of5

Zoek je vakantiewerk? Word sprookjesprins(es)!

Foto: Althreya Photography and Art

Foto van 'Claartje Vogel'

8 JUL 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: sprookjesachtig vakantiewerk.

Wie op zoek is naar een echt bijzondere vakantiebaan, kan misschien wel terecht bij Chayenne de Theije (22) en Kayleigh Tofield (26). Met hun bedrijf Er was eens een feestje organiseren de Zeeuwse ondernemers kinderfeestjes, meet-and-greets en fotoshoots met sprookjesfiguren. Bij hen word je dus prinses.

De Theije en Tofield hebben beiden een theateropleiding gevolgd en gingen wel eens verkleed naar fantasy-conventies. Hun bedrijf begon in 2015 als bijbaan, toen kennissen vroegen of ze ook verkleed naar kinderfeestjes konden komen. Er kwamen steeds meer boekingen bij en binnen een paar jaar groeide het uit tot een serieuze business. „Het is een sport om de mooiste kostuums te regelen en de perfecte karakters neer te zetten”, vertelt De Theije. „Er zijn snel meer sprookjesfiguren bij gekomen, zoals Doornroosje en Sneeuwwitje.”


love
user_6087bd47a3541f39dcd346cf7ffa39d9b29fcb6f_avatar

Begroet jij collega's met een hand, kus of een boks?

Foto van 'Claartje Vogel'

1 JUL 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: ongemakkelijke begroetingen op het werk.

„Ik ben al een paar keer expres te laat gekomen voor de gemeenteraad, omdat ik geen zin heb om 73 gemeenteraadsleden te kussen.” Dit vertelde de Franse burgemeester Aude Picard Wolff van Morette aan de krant Le Dauphiné Libéré. Nee, die vergadering vond niet toevallig altijd plaats op 1 januari. Terwijl we in Nederland op het werk meestal ‘goedemorgen’ roepen, kussen collega’s in bepaalde delen van Frankrijk en Wallonië elkaar dagelijks.

In veel culturen is elke dag zoenen en handen schudden met collega’s heel normaal, vertelt auteur Frank van Marwijk van het boek Lichaamstaal. „In delen van Zwitserland, Frankrijk of Italië is het collegiaal om elkaar ’s ochtends te zoenen”, vertelt hij. „Dat vinden wij gek, want in Nederland benadrukt het juist afstand. Bij ons geef je iemand een hand als je hem nog niet kent en een zoen als je elkaar wel kent maar lang niet gezien hebt of feliciteert. Je partner geef je waarschijnlijk wel een kus als hij of zij thuiskomt, maar met collega’s doe je dat niet.”


Horecabanen waarbij je het zelf voor het zeggen hebt

Horecabanen waarbij je het zelf voor het zeggen hebt

In samenwerking met Hospitality Heroes

26 JUN 2019

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar het bestaat. Werken in de horeca waarbij je zelf het aantal uren bepaalt; waarbij je ook nog van locatie naar locatie kunt hoppen en saaiheid dus ver weg is. En kwaliteit wordt beloond…

Opleiden tot horecaheld

Hospitality Heroes biedt al dat moois. Dit uitzendbureau staat al langere tijd voor kwaliteitshorecapersoneel en dat betekent dat er wel iets van je wordt verwacht als je eenmaal ‘binnen’ bent. Hospitality Heroes leidt je namelijk eerst op. Tot horecaheld, vandaar de naam. „Het horecavak is nu eenmaal een prachtig vak dat helden nodig heeft”, zo vindt de organisatie.


‘Iedereen kan een mentor gebruiken’

Foto van 'Claartje Vogel'

24 JUN 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: eigenlijk kan iedereen wel een mentor gebruiken, want er is altijd iemand van wie je iets kunt leren. Of je net afgestudeerd bent of juist bijna met pensioen gaat. Een mentor is je gids, adviseur en soms zelfs een vriend. En vaak kun jij hem of haar ook nog iets leren, vertellen mentoren en hun protegés.

De vriendschap is echt een cadeautje’


Werkplezier heel anders voor werkgever en werknemer

Foto ter illustratie. Bron: Unsplash

Foto van 'Cerise van Vliet'

24 JUN 2019

Wil jij liever leuke collega’s, een lekker muziekje op de werkvloer en misschien wel een kantoorhond of juist een kekke smartphone, dikke leaseauto en meer salaris? Werkgevers denken het laatste, maar werknemers gaan voor optie één.

Dat blijkt uit het Grote Werkplezier Onderzoek, dat Tempo-Team deed. Werknemers vinden de verbinding met hun collega’s heel belangrijk. Ze willen samen lachen, samen succes vieren, samen lunchen, maar ook samen balen. Van hun leidinggevende willen ze waardering en betrokkenheid. Werkgevers denken juist conservatief. Zij denken dat werknemers staan te popelen voor de nieuwste telefoon en een dure auto.

Nu op de arbeidsmarkt een enorme krapte is, zouden werkgevers zich volgens het onderzoek dus om andere dingen druk moeten maken. Zo kunnen ze talent aantrekken en stress voorkomen.


Zzp'er? Dan moet je minstens 16 euro verdienen

Sommige zzp'ers verdienen minder dan 10 euro per uur. Afbeelding ter illustratie. /ANP

Foto van 'Metro'

21 JUN 2019

Het kabinet is al lang op zoek naar een manier om de grote groep schijnzelfstandigen bescherming te bieden. En daar is een nieuwe stap voor gezet.

Er komt namelijk een minimumtarief: zelfstandigen in Nederland mogen niet minder dan 16 euro per uur betaald krijgen.

Minder dan een tientje


Overgekwalificeerd? Zo los je dat op!

Foto van 'Claartje Vogel'

17 JUN 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: Overgekwalificeerd zijn, slappe smoes of een terecht punt van zorg?

Afgewezen worden omdat je te weinig ervaring hebt is vervelend, maar omgekeerd kan het ook: je wordt niet aangenomen, omdat je ’overgekwalificeerd’ bent. Een vage kritiek, vinden sollicitanten. Een veelgelezen stelling op social media: „Overgekwalificeerd is een mooi woord voor ’te duur’.”

Is dat zo? Overgekwalificeerd betekent dat je te veel ervaring hebt of hoger opgeleid dan nodig voor een baan. „Dat hoeft geen probleem te zijn”, vertelt Florentine de Beer, regional manager bij recruitmentbureau Hays. Een aantal jaar geleden zag ze juist dat veel pas afgestudeerden ’onder hun niveau’ begonnen. „Voor startersfuncties vroegen bedrijven al twee jaar ervaring. Daarom begonnen starters vaak een stap lager, om later door te groeien.”


Twittertopman: Elon Musk is een gevaarlijk rolmodel

We zijn toe aan een gezondere relatie met onze telefoon / Pexels

Foto van 'Ingelise de Vries'

13 JUN 2019

Niet teveel werken, regelmatig pauzes nemen en heel veel lachen. Twittertopman Bruce Daisley geeft les over de werkvloer.

In een tijd waar we veel van ons op zoek zijn naar geluk, is het belangrijk om ook je baan eens onder de loep te nemen. Geluk op de werkvloer zit ‘m misschien wel in hele andere dingen dan je in eerste instantie denkt. Bruce Daisley is vicepresident van Twitter, een bestellende auteur en mag zich inmiddels wel expert op het gebied van werkgeluk noemen.

Vaker pauze nemen


Amsterdamse 50-plussers vol ambitie voor een baan

Amsterdamse 50-plussers vol ambitie voor een baan

Erkal (rechts) en Larry staan te popelen om te beginnen aan een nieuwe baan. / Henk Seppen | Orange Pictures

In samenwerking met gemeente Amsterdam en Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam

6 JUN 2019

50-plussers zijn aantrekkelijke werknemers voor Amsterdam, want 5.600 Amsterdammers met een schat aan werkervaring zijn vol energie en ambitie om aan de slag te gaan. Dat geldt zeker voor Erkal en Larry.

Van de 150.000 Amsterdammers tussen de 50 en 64 jaar, zijn er 5600 actief op zoek naar een baan. Dit cijfer, van eind vorig jaar, betekent zo’n 190.000 jaar aan werkervaring. Dat is eeuwig zonde, zo vinden de gemeente Amsterdam en Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam. Daarom is de campagne Ontdek de 50PLUS in het leven geroepen. Hierin worden de aangeboren talenten van de 50-plussers onder de aandacht gebracht en hun geboortejaar als kwaliteitsstempel aangemerkt.

Enthousiaste 'jonge ouderen'


Werk jij liever mét of zónder manager?

Foto van 'Claartje Vogel'

27 MEI 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: Nederlandse bedrijven experimenteren al jaren met zelfsturing. Werkt dat nou eigenlijk echt, werken zonder managers?

Supermarktmanagers zijn schaars, blijkt uit analyse van vacaturesite Indeed. Twee derde van de vacatures van Nederlandse supermarkten staat al meer dan twee maanden open.

Ook in Amerika heerst een personeelstekort. Mede daarom experimenteert supermarktketen Walmart met minder winkelmanagers in 75 vestigingen. Het bedrijf wil zo kosten besparen en tegelijkertijd aantrekkelijker worden als werkgever. De overgebleven leidinggevenden krijgen meer verantwoordelijkheid en meer salaris. Ook de rest van het personeel gaat erop vooruit. Zij krijgen meer training en waardering voor hun werk, belooft de supermarktketen.


Weinig ervaring? Zo pak je toch die droombaan!

Foto van 'Claartje Vogel'

20 MEI 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: werk vinden zonder werkervaring.

„Ik wil gewoon een kans om verder te groeien”, zegt Arie Alderliesten. Hij is al een tijdje aan het solliciteren, maar telkens krijgt hij hetzelfde bericht: afgewezen. Want hij heeft te weinig ervaring.

Alderliesten heeft het op zich naar zijn zin bij zijn huidige werkgever, maar hij wil nog meer uitdaging en verantwoordelijkheid. Dus solliciteert hij naar banen als beleids- en projectmedewerker bij grote organisaties, zoals gemeenten. Hij heeft wel de juiste diploma’s, maar nog nooit zo’n baan gehad. „Werkgevers vragen drie tot vijf jaar ervaring in eenzelfde soort functie”, vertelt hij. „Mijn vraag is dan: denk je echt dat iemand die al jaren zo’n functie vervult, op zoek is naar dezelfde baan? Die medewerkers willen volgens mij juist een functie die uitdagender is.”


‘Schades van de aardbevingen snel afhandelen’

Camera video‘Schades van de aardbevingen snel afhandelen’

Wiona gaat voor de beste hulp voor alle mensen in het aardbevingsgebied.

In samenwerking met Olympia Nederland

20 MEI 2019

Wiona is Managementassistente bij NIVRE Calamiteiten & Projecten in Groningen via Olympia. Zij vertelt over de voldoening die ze haalt uit het helpen van mensen in het aardbevingsgebied.

Werk van betekenis doen, dat geldt absoluut voor Wiona (38). „Mijn werk is geweldig. Ik kan het niet anders zeggen. Elke dag ga ik met een lach naar mijn werk en kom ik met een lach weer thuis.” Sinds een half jaar werkt de vrolijke Wiona via Olympia als managementassistente bij NIVRE Calamiteiten & Projecten in Groningen. „Iedereen heeft wel gehoord van de aardbevingen in Groningen en de schade die vele duizenden huizen hebben opgelopen. Wij doen elke dag weer ons uiterste best om mensen in het aardbevingsgebied die schade melden, op een juiste, nette en snelle manier van dienst te zijn. Het is al vervelend genoeg dat ze schade hebben aan hun huis. Wij kunnen ze helpen door zo snel mogelijk schade-experts naar de woning te sturen, zodat de schadevergoeding kan worden afgehandeld. Zo krijgen de bewoners waar ze recht op hebben.”

Spin in het web


Amsterdamse werkgevers, ontdek talent 50-plussers!

Werkgevers, ontdek talenten van 50-plussers!

Laura Rijkelijkhuizen (links) en Astrid Bruyn staan te popelen om weer aan de slag te gaan. / Femmy Weijs

In samenwerking met gemeente Amsterdam en Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam

16 MEI 2019

50-plussers zijn aantrekkelijke werknemers voor Amsterdam, want 5600 Amsterdammers met een schat aan werkervaring zijn vol energie en ambitie om aan de slag te gaan. Dat is de boodschap van de campagne ontdekde50PLUS.

Van de 150.000 Amsterdammers tussen de 50 en 64 jaar, zijn er 5600 actief op zoek naar een baan. Dit cijfer, van eind vorig jaar, betekent zo’n 190.000 jaar aan werkervaring. Dat is eeuwig zonde, zo vinden de gemeente Amsterdam en Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam. Daarom is de campagne ontdekde50PLUS in het leven geroepen. Hierin worden de aangeboren talenten van de 50-plussers onder de aandacht gebracht en hun geboortejaar als kwaliteitsstempel aangemerkt.

Enthousiaste 'jonge ouderen'


Wat voor horecaheld word jij?

Wat voor horecaheld word jij?

In samenwerking met Hospitality Heroes

15 MEI 2019

Onafgebroken kolkt het, supporters zingen en springen en de sfeer dreunt door de muren in de Johan Cruijff ArenA. Dan is het rust en stromen de tribunes leeg, massaal naar de bar in een feestelijke optocht. Om dan je hoofd koel te houden en iedereen snel en vrolijk van een perfect getapt biertje te voorzien: dat is een vak. Een prachtig vak, dat helden nodig heeft. Die horecahelden zoekt Hospitality Heroes; een uitzendbureau voor kwalititeitshorecapersoneel. En als ze gevonden zijn, begint de training. Van gastvrijheidstrainingen tot taptrainingen. Er is genoeg kans tot ontwikkeling.

Van ArenA tot Rijksmuseum

Hospitality Heroes biedt niet alleen meer kennis van zaken, maar ook afwisseling. In collega’s én in werkplekken. Vanavond nog horecaheld in de Johan Cruiijff ArenA, morgen in het Rijksmuseum, bij de Harbour Club, of in het Postillion Hotel. Stuk voor stuk prachtlocaties die zoeken naar kwaliteit. Kwaliteit die beloond wordt, met een goed salaris en volop flexibiliteit in het bepalen van eigen uren.


Wat verandert er als we gaan samenwerken met robots?

Foto van 'Claartje Vogel'

13 MEI 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: wat verandert er als we in de toekomst samenwerken met robots? En hoe kun je je daarop voorbereiden?

Grote kans dat jij over een paar jaar een robot als collega hebt. In 2030 ziet de werkdag van de meeste mensen er namelijk anders uit door automatisering, voorspellen onderzoekers van McKinsey (2017).

Ongeveer 60 procent van alle functies bestaan voor minstens 30 procent uit taken die geautomatiseerd kunnen worden. Voor een baan van 36 uur betekent dit dat zo’n 12 uur van je werkweek wordt overgenomen door een robot.


Leuke job? Zo zet je social media in!

Foto van 'Claartje Vogel'

6 MEI 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: hoe maak je handig gebruik van social media om een baan te vinden?

Bekende tips voor wie een baan zoekt: google jezelf, verwijder je feestfoto’s en houd je social media-profielen neutraal. Twijfel je? Zet al je kanalen op privé. Maar als jij een flink aantal volgers hebt, is dat nogal een stap.

Joep Dijkstra van wervingsbureau Fintrex: „Voor de meeste vacatures is het echt niet erg, dat je wel eens met een wijntje in je hand op de foto staat. Sterker nog, het kan juist helpen om iets van je persoonlijkheid te laten zien.”