START

Leuke job? Zo zet je social media in!

Foto van 'Claartje Vogel'

6 MEI 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: hoe maak je handig gebruik van social media om een baan te vinden?

Bekende tips voor wie een baan zoekt: google jezelf, verwijder je feestfoto’s en houd je social media-profielen neutraal. Twijfel je? Zet al je kanalen op privé. Maar als jij een flink aantal volgers hebt, is dat nogal een stap.

Joep Dijkstra van wervingsbureau Fintrex: „Voor de meeste vacatures is het echt niet erg, dat je wel eens met een wijntje in je hand op de foto staat. Sterker nog, het kan juist helpen om iets van je persoonlijkheid te laten zien.”

Hij gebruikt social media vaak om nieuwe medewerkers te vinden. Sinds vorig jaar kunnen sollicitanten via Fintrex zelfs direct reageren op vacatures met hun Instagram- of LinkedIn-account. „Dat maakt solliciteren laagdrempeliger”, legt Dijkstra uit. „En je kunt je als sollicitant beter onderscheiden. Met een mooi profiel val je meer op.”

Voor sommige functies kunnen jouw posts en activiteiten op Instagram, Facebook of Twitter je helpen bewijzen dat je voldoet aan de eisen. „Wij werven vooral klantcontactmedewerkers en bij dat soort banen zien we dat wie actief is op social media juist een streepje voor heeft”, vertelt hij. „Klantenservice verloopt steeds vaker via sociale media en daarom zoeken bedrijven mensen die goed kunnen omgaan met Twitter, Instagram of Facebook.”

Je kunt je profiel ook gebruiken als portfolio. Fotografen, designers of kappers kunnen bijvoorbeeld hun werk laten zien via Pinterest of Instagram. „En voor een functie zoals recruiter is het belangrijk dat je kunt netwerken”, zegt Dijkstra. „Als jij veel volgers en connecties hebt, laat je zien dat je daar goed in bent.”

Je kanaal meenemen

Niet alleen marketingbureaus, ook bedrijven in de financiële sector, energiemaatschappijen en telecom gebruiken social media bij de selectie van kandidaten. Dat bevestigt Diederik Broekhuizen van The Best Social Media. Op dat platform staan ook vacatures, vaak specifiek voor creatieve functies. „Je kanaal meenemen in je sollicitatie kan in je voordeel werken”, beaamt hij. „Soms vragen werkgevers zelfs om een link naar je eigen account. Het hangt wel erg af van de organisatie en de functie. Vooral in de PR, marketing en media helpt het als je laat zien dat je jezelf kunt presenteren.”

Werkgevers selecteren niet alleen op werkervaring, maar ook op persoonlijkheid. Door je interesses, mening en inzichten te delen, krijgen recruiters en toekomstige werkgevers een beter beeld van wat voor type jij bent. Zoekt een bedrijf een doorzetter en een teamspeler? Dat je met jouw elftal na drie jaar eindelijk de beker bemachtigde, laat zien dat je aan de eis voldoet.

Volgens Dijkstra is laten zien wie je bent vooral in je eigen voordeel. „Zo vergroot je ook de kans dat je uitgenodigd wordt door bedrijven die echt bij je passen. Als je bijvoorbeeld graag naar festivals gaat, is het veel leuker om met mensen te werken die daar ook van houden.”

Als je echt alleen maar dronken op de foto staat, dan schrikt dat werkgevers natuurlijk wel af. Ook als je socials volstaan met grof taalgebruik, kom je niet bepaald charmant over. „Zorg dat je online reputatie past bij je professionele imago”, zegt Broekhuizen. „Weet dat je met bepaalde foto’s een bepaald beeld van jezelf schetst. Als je een creatieve baan zoekt, is het juist leuk dat je laat zien dat je anders bent dan de rest. Maar als je bijvoorbeeld wilt werken als advocaat of risicomanager, dan wil je jezelf misschien meer ingetogen presenteren.”

Wel of geen duckface?

Lang niet in alle branches checken werkgevers je social media. „In de kinderopvang gebeurt het nauwelijks”, vertelt Daisy Kuipers. Zij is expert op het gebied van marketing in de kinderopvang. „Recruiters in deze branche zijn vaak wat ouder dan de mensen die ze zoeken. Ze weten vaak niet zoveel van sociale media. Sollicitanten opzoeken op Instagram, dat gebeurt eigenlijk niet.”

Werkgevers kunnen op dit moment ook niet kieskeurig zijn, vertelt Kuipers. „Er is een enorm tekort aan pedagogisch medewerkers. Het is zelfs erger dan in de zorg en het onderwijs. Dat je met een duckface op Instagram staat, maakt een werkgever echt niet uit. Waarschijnlijk zien ze het niet eens”

Kuipers adviseert werkgevers zelf ook wat ’losser’ te worden op sociale media. „Als je jongeren wilt aantrekken, moet je op een andere manier communiceren”, zegt ze. „Met een saaie vacaturetekst val je niet op, maar wel met een gedurfde, grappige campagne op social media.”

Dat beaamt Dijkstra. „Niet alleen recruiters googlen kandidaten, andersom checken sollicitanten ook het profiel van potentiële werkgevers. Sommige werkgevers laten met foto’s en filmpjes op Instagram zien wat voor sfeer er hangt in de organisatie. Zo kunnen sollicitanten vooraf bepalen of het bedrijf bij hen past.”

Goede reputatie

Een goede reputatie op social media kan heel soms ook leiden tot een baan. De Nederlandse gamer Mathia Koolhout heeft dagelijks tienduizenden kijkers op gamekanaal Twitch.tv. Dankzij haar online bekendheid wordt ze regelmatig gevraagd als spreker en presentator. „Presenteren is een job die ik erbij heb gekregen dankzij het streamen”, vertelt ze. „Ik mag verschillende shows presenteren, zoals het gameprogramma Inside Esports.”

Voor de bekende YouTuber Dionne Slagter (OnneDi) leidde haar online bekendheid tot een zang- en tv-carrière. En ook presentator Kaj Gorgels begon zijn carrière als YouTuber, voordat hij een baan kreeg bij zenders als Veronica en RTL.


Waarom de juiste gastspreker jouw business boost

Waarom de juiste gastspreker jouw business boost

Een inspirerend verhaal doet vele bedrijven groeien. | Foto: Colourbox

Foto van ''

2 APR 2020

Wil jij het maximale uit je bedrijf halen? Natuurlijk wil je dat. Het is dan essentieel dat je alles weet van onderwerpen zoals marketing en technologie, maar natuurlijk met name wat dit voor jouw bedrijf kan betekenen.

Een leuke spreker boeken met ervaring en expertise op deze gebieden kan, als de coronacrisis voorbij is dan heel interessant voor jou zijn. Neem bijvoorbeeld Jesse van Doren, een jonge ondernemer en spreker. Hij brengt je niet alleen veel kennis, maar ook handige tips om dit toe te passen in jouw business! Op zijn 11e had hij zijn eerste bedrijven al opgericht, inmiddels heeft hij met zijn team al voor bedrijven als Google, Netflix en BMW gewerkt. Zijn inspirerende verhaal heeft inmiddels al veel andere bedrijven doen groeien.

Kennis is macht


Waarom bloggers zo belangrijk zijn voor je bedrijf

Waarom bloggers zo belangrijk zijn voor je bedrijf

Er zijn twee verschillende manieren waarop je gebruik kunt maken van de krachten en talenten van bloggers. | Foto's: Unsplash

Foto van ''

1 APR 2020

Nederlanders met een eigen bedrijf moeten opletten: Nederland heeft namelijk de meest concurrerende economie van heel Europa.

Veel ondernemers leven op dit moment in een heel nare crisistijd, maar wie kan door werken: kijk goed wat je bedrijfsvoering gaat worden. Wil je nieuwe klanten trekken of wil je dat je bestaande klanten niet vertrekken naar de concurrent? Tegenwoordig zijn er diverse soorten marketing in te zetten waarmee je bekendheid kunt vergaren. Wat we in 2019 al zagen en wat dit jaar belangrijk blijft, is het inzetten van bloggers voor contentmarketing. Bloggers zijn dus ook in 2020 belangrijk voor je bedrijf. Waarom dat precies zo is en wat je zelf kunt doen als ondernemer, lees je hier.

Hoe kun je een blogger voor je bedrijf inschakelen?


4 tips om je kansen op een sollicitatiegesprek te vergroten

4 tips om je kansen op een sollicitatiegesprek te vergroten

Hoe beter jij en je cv passen bij de vacature, hoe groter de kans op die baan. | Foto: Colourbox

Foto van ''

30 MRT 2020

Als je gaat solliciteren naar een nieuwe baan dan wil je dat jouw curriculum vitae (cv) uitblinkt. Hoe beter jij en je cv passen bij de vacature, hoe groter de kans op die baan.

Jouw doel? Een cv maken dat een onvergetelijke indruk achterlaat bij de lezer én die uitnodiging voor een sollicitatiegesprek in de wacht slepen. Hoe je dat doet, lees je hieronder.

1 Omzeil de volle mailbox, stuur je cv in de ochtend


Vrimibo’en en flauwe kantoorhumor aan de keukentafel

Vrimibo’en en flauwe kantoorhumor aan de keukentafel

Foto: Getty Images

Foto van 'Sofie Smulders'

30 MRT 2020

De hele dag thuis aan de keukentafel achter je laptop. Samen met je partner, huisgenoot of -dier, of alleen. Zonder de (flauwe) kantoorhumor en de dagelijkse gezelligheid van je collega’s. Gelukkig is er online een wereld aan werkplezier te ontdekken.

Buikspierkwartier

Ze was nooit ‘zo’n type’, maar sinds PR-manager Susanne (26) bij EVDM Agency werkt, sport ze fanatiek. Met haar collega’s. Vanwege het thuiswerken zit dat er nu niet in dacht ze, totdat een klant met een online fitnessprogramma kwam. Daar doet het team nu samen aan mee. „Elke ochtend om kwart voor 8 is het buikspierkwartier en ‘s middags doen we een half uur cardio- en krachttraining. Op dat moment leggen we allemaal de laptop weg voor een workout in de woonkamer, met huishoudelijke attributen: van wc-rollen tot pannen en bezems.” Haar baas heeft het team verplicht om mee te doen, vertelt Susanne. „Het is heel goed als je fit blijft en gezond als je met regelmaat je laptop dichtklapt. Normaal gesproken doen we dat ook, door buiten een blokje om te gaan of even iets anders te doen. Door de training heb je die onderbreking nu ook op gezette tijden.”


Jong en oud maakt impact met Dopper Changemaker Challenge
Likeability of5

Jong en oud maakt impact met Dopper Changemaker Challenge

Foto van ''

16 MRT 2020

Dopper helpt studente Shaakira Jassat impact te maken met haar afstudeeridee.

In 2019 studeerde Shaakira af aan de Design Academy Eindhoven. Twee jaar lang werkte ze daar aan haar afstudeerproject: een systeem om in dichtbebouwde gebieden via buitenmuren regenwater op te vangen en te filteren voor gebruik. Het concept was er.

De volgende stap? „Ik wist het niet. Totdat ik een bericht tegenkwam over de Dopper Changemaker Challenge”, vertelt Shaakira. „Dat was voor mij de eerste stap op weg naar impact.”


like
user_01ecaea865e3119c48243b6fbcadeffb8a691cfc_avatar

De kantoortuin op de schop

De kantoortuin op de schop

De kantoortuin op de schop / GettyImages

Foto van 'Yildiz Celie'

25 FEB 2020

Collega’s die veel praten en hard bellen of het gevoel hebben dat je continu bekeken wordt. De trend die de kantoortuin heet, moet in de ban.

De kantoortuin zorgt voor een flinke toename aan klachten als hoofdpijn, vermoeidheid en concentratieverlies, benadrukte tv-programma De Monitor gisteravond. Afleiding is de grootste boosdoener. Het brein staat onafgebroken aan. Voor gesprekken die beginnen, voor mensen die binnenkomen. Terwijl mensen zich moeten concentreren en zich op een taak moeten richten. „Wat je aan het doen bent, is wisselen tussen verschillende taken. Dat is heel slecht voor je prestaties”, aldus hoogleraar cognitieve psychologie Stephan van der Stigchel in het programma. Een open kantoor leidt tot een hogere ziektefrequentie. Bij een kantoortuin gaan we ervan uit dat iedereen dezelfde mate van concentratie heeft, maar dat is niet zo.

Alles delen


Stickers als promotiemateriaal: tips & tricks

Stickers als promotiemateriaal: tips & tricks

Foto van ''

10 FEB 2020

Wil je een merk of je bedrijf promoten? Gebruik stickers. Stickers zijn een effectief marketingmiddel als je ze op de juiste manier inzet. Bovendien hoeft een reclamecampagne met stickers niet veel te kosten.

Stickers kun je op meerdere manieren inzetten. Je kunt ze zelf opplakken of uitdelen. Wil je stickers laten drukken om deze zelf op te plakken? Houd dan rekening met de plek waar je ze wilt plakken. Niet elke ondergrond is hetzelfde. Zo zijn er speciale autostickers, raamstickers, vloerstickers, et cetera. Informeer bij je stickerleverancier naar de mogelijkheden. Wil je stickers uitdelen? Dan kun je ze meegeven aan je klanten en relaties. Of ze op een openbare plek neerleggen, zodat mensen ze mee kunnen nemen. Of deel ze uit op straat en bij evenementen waar je doelgroep aanwezig is.

Wel of geen vergunning?


Waarom afleiding op kantoor de productiviteit schaadt

Waarom afleiding op kantoor de productiviteit schaadt

Foto van ''

9 FEB 2020

Onbewust maken we ons er allemaal schuldig aan: afleiding op kantoor. Met een simpele vraag kun je een ander al gauw opzadelen met flink meer benodigde tijd voor een taak. En dat komt de productiviteit niet ten goede.

Een interruptie zorgt er namelijk voor dat je uit je werk wordt gehaald en meer tijd nodig hebt om er weer in te komen, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Zo kun je bij een taak van één uur, die veel concentratie vereist, een uitloop hebben van 24 minuten als er tussendoor twee keer wordt gevraagd of je koffie wilt.

Afspraken of flexplek tegen afleiding


Dit zijn de kantoortrends van dit moment

Dit zijn de kantoortrends van dit moment

Foto van ''

5 FEB 2020

Met een nieuw jaar een maand onderweg zien we alweer nieuwe trends, want de wereld is altijd in ontwikkeling. Dat zijn trends die betrekking hebben op zaken in het dagelijks leven, maar ook trends voor op kantoor.

Waar de behoeftes veranderen, moeten bedrijven immers ook daarin meegaan. Niet alleen om werknemers tevreden te houden, maar natuurlijk ook voor klanten en voor het imago van het bedrijf. Ook in 2020 zijn er weer een hoop kantoortrends die mogelijk invloed op jouw werkplek zouden kunnen hebben.

Flexibele werkplekken en multifunctionele ruimtes


VCA-diploma steeds belangrijker op het werk

VCA-diploma steeds belangrijker op het werk

Foto van 'Metro'

24 DEC 2019

We staan veel minder vaak stil bij veiligheid op het werk dan zou moeten. Jaarlijks vinden er in Nederland namelijk 200.000 bedrijfsongevallen plaats.

In zo’n zestig gevallen valt daarbij een dodelijk slachtoffer. Een goede stap op weg naar verbetering van veiligheid in werksituaties is het volgen van een VCA-cursus en het behalen van het bijbehorende certificaat.

Wat is VCA?


Loodgieter heeft ruime keuze in banen en opdrachten

Loodgieter heeft ruime keuze in banen en opdrachten

Foto's: Colourbox

Foto van 'Metro'

23 DEC 2019

Nog steeds is er in Nederland sprake van een krappe arbeidsmarkt. Goed nieuws voor de loodgieters: zij hebben werk genoeg. Maar ook in deze beroepsgroep is er sprake van een tekort.

Steeds meer branches hebben te maken met personeelstekort. In de ICT is er bijvoorbeeld veel aanbod, maar zijn er maar weinig mensen die volledig zijn opgeleid voor het werk wat er gevraagd wordt. Ook in de branche van loodgieters is er meer werk dan dat er mensen zijn te vinden. Hoewel het aantal installateurs en loodgieters in de afgelopen tien jaar gestegen is, is dit nog steeds niet voldoende om al het werk te dekken. Kort gezegd: een beetje een goede loodgieter heeft anno 2019/2020 nog steeds ruim een keuze in banen en opdrachten. Toch kiezen mensen niet massaal voor deze technische beroepsopleiding. Hoe zit het met dit vakmanschap in de hedendaagse maatschappij?

Wereld Loodgietersdag in maart


SEO, zo val je op in 2020

SEO, zo val je op in 2020

Foto's: Colourbox

Foto van 'Metro'

22 DEC 2019

Bedrijven in Nederland kunnen er niet meer omheen: het aantal ondernemers in ons land groeit. Dus… moet je opvallen!

In tien jaar tijd steeg het aantal mkb-bedrijven in Nederland, waarvan een groot deel creatief aan de slag is gegaan als bijvoorbeeld vlogger, freelance schrijver of bierbrouwer. Het aantal bierbrouwers in Nederland is de afgelopen tien jaar bijvoorbeeld alleen al vertienvoudigd. Het is daarom belangrijker dan ooit om als bedrijf op te vallen. Je wilt immers dat potentiële klanten jouw bedrijf kiezen en niet gaan voor de charmes van de concurrent. Hierbij is SEO een belangrijk onderdeel van marketingstrategieën die werken. Kort gezegd: wil je opvallen, dan moet je onder andere SEO voorrang geven binnen je bedrijf.

Daarom: dit zijn de SEO-trends zijn voor 2020. Een seo bureau inschakelen om je te helpen bij het behalen van deze trends is zeker aan te raden.


Tekstschrijvers en SEO in 2020: dit zijn de trends

Tekstschrijvers en SEO in 2020: dit zijn de trends

Foto's: Colourbox

Foto van 'Metro'

17 DEC 2019

Wanneer je als freelance tekstschrijver je brood verdient, is het wel zo prettig om op de hoogte te zien van de ins en outs omtrent SEO. Hoe val je op en ben je online vindbaar?

Met het groeiende aanbod zzp’ers in Nederland is het van groot belang om te weten hoe je kunt opvallen. Waarom moet een klant voor jouw diensten kiezen en niet van die van een ander? Dat is simpel: omdat jij net iets anders en beters te bieden hebt dan je concurrent. Zorg er daarom voor dat je altijd up to date bent wat de SEO-trends van dat moment zijn. Ook voor 2020 zijn er enkele verwachtingen omtrent trends in de SEO-branche. Hier lees je de belangrijkste trends voor tekstschrijvers, waarmee ook jij een succesvol freelance leven kunt opbouwen en klanten kunt scoren in het nieuwe jaar.

Waarom SEO toepassen als tekstschrijver?


Waarom je in 2020 als bedrijf kiest voor nearshoring

‘Verplaats in 2020 bedrijfstaken naar het buitenland’

Foto's: Colourbox

Foto van 'Metro'

16 DEC 2019

Je bedrijfscapaciteit vergroten voor een lage prijs is een droom van iedere ondernemer. Toch is nog niet elk Nederlands bedrijf bekend met dit concept en hoe het toegepast moet worden.

Het heeft in ieder geval te maken met het verplaatsen van bedrijfstaken naar het buitenland. Dat gebeurt steeds vaker: ruim 6 procent van de Nederlandse bedrijven met meer dan 50 werknemers verplaatste in de periode 2014–2016 diverse bedrijfsactiviteiten naar het buitenland, volgens cijfers van het CBS. Hierbij ging het voornamelijk over administratieve en managementtaken. Het uitbesteden van dergelijke zakelijke activiteiten aan een organisatie in het buitenland waar relatief lagere lonen zijn heet nearshoring, mits dit een land dicht bij Nederland betreft. Waarom wordt nearshoring alsmaar belangrijker?

Wat is nearshoring precies?


Groot tekort aan ICT’ers: invloed op ontwikkeling bedrijven

Groot tekort aan ICT’ers: invloed op ontwikkeling bedrijven

Foto: Vincent Jannink / ANP

Foto van 'Metro'

15 DEC 2019

Het is anno 2019 helaas niets nieuws: het personeelstekort in diverse branches blijft groeien. Met name in de ICT-wereld is er al een hele tijd een groot tekort aan opgeleid personeel.

Omdat er specifieke opleidingen en diverse kennis nodig is om als kwalitatief goede ICT’er aan de slag te kunnen gaan, is dit tekort niet zomaar op te lossen. Sterker nog: kijken we naar de afgelopen jaren dan lijkt dit tekort alleen maar te zijn toegenomen. Daarom is het tijd om nu echt eens te kijken naar de mogelijkheden en oplossingen voor dit tekort aan personeel in de ICT. Gelukkig is een deel van de Nederlandse bedrijven al aan de slag gegaan met het aannemen en opleiden van personeel.

Minder winst door minder personeel


Laat je je bedrijf groeien? Maak je strategie toekomstbestendig

Laat je je bedrijf groeien? Maak je strategie toekomstbestendig

Foto's: Colourbox

Foto van 'Metro'

12 DEC 2019

Iedere beginnende ondernemer heeft als doel om met zijn of haar bedrijf te groeien. Wat vaak onderschat wordt, zijn de extra uitdagingen die erbij komen als je je groei gerealiseerd hebt.

Het laten groeien van je onderneming is een goede start van een succesvol bedrijf. Om succesvol te blijven, moet je naar de toekomst kijken. De basics voor een toekomstbestendige strategie:

• Groei verder: ga internationaal met goede vertalingen en een goede content-marketing-strategie.


Waarom duurzame relatiegeschenken belangrijk zijn
Likeability of3

Waarom duurzame relatiegeschenken belangrijk zijn

Misschien is een geschenk met zonnepaneel wat overdreven, maar... / Foto's: Colourbox

Foto van 'Metro'

21 NOV 2019

Duurzaamheid is een belangrijk onderwerp op de agenda van de Nederlandse overheid. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om duurzaam te ondernemen met oog op een betere wereld. Wat houdt dat in voor de feestdagen?

Met de feestdagen voor de deur is er nóg een punt waar ondernemers rekening mee moeten houden wanneer ze groen willen werken: duurzame relatiegeschenken. Dergelijke geschenken passen goed bij verantwoord werken. Waarom relatiegeschenken met een groen karakter anno 2019 zo belangrijk zijn? Een tipje van de sluier: je kunt ze in ieder geval gebruiken als strategisch product voor marketing binnen je bedrijf. Iedere ondernemer wil immers klanten binnenhalen én houden, toch?

Samen voor een beter milieu


dislike
user_ea54b30544394f14d8c1bd9b380c7cf0ff182d02_avatar

Miljoenen vrijgemaakt voor vrouwelijke durfondernemers

Colourbox

Foto van 'Metro en ANP'

31 OKT 2019

Vrouwelijke ondernemers met groeiambities kunnen aankloppen bij een nieuw fonds voor durfinvesteringen.

Het Borski Fonds, vernoemd naar een van de eerste Nederlandse vrouwelijke investeerders Johanna Borski, heeft daarvoor 21 miljoen euro opgehaald. Het fonds voorziet volgens de oprichters in een behoefte omdat vrouwelijke ondernemers nu nog vaak misgrijpen bij het zoeken naar investeerders.

Ieder vijf miljoen


Een mbo-diploma met een ‘waterdicht keurmerk’? Die kun je online kopen

Een mbo-diploma met een ‘waterdicht keurmerk’? Die kun je online kopen

Een mbo-diploma met een ‘waterdicht keurmerk’? Die kun je online kopen / Unsplash

Foto van 'Tosca de Jong'

28 OKT 2019

Websites waar je nepdiploma’s kunt kopen doen goede zaken. De sites maken misbruik van de krapte op de arbeidsmarkt door voor een paar honderd euro diploma’s te verkopen. De MBO Raad luidt de noodklok.

Heb je geen opleiding afgerond maar wil je wel aan het werk? Dan koop je ‘gewoon’ een diploma. Je hoeft alleen maar een mailtje te sturen en binnen twee dagen ontvang je het diploma per post, zo vertelt de website diplomakopen2019.nl. En nog belangrijker: het diploma wordt ‘netjes bij DUO geregistreerd’. Waterdicht en zonder consequenties. Verschillende websites bieden deze opmerkelijke dienst aan. De MBO Raad spreekt er schande van. „Het is vooral de schaamteloosheid van deze websites die ons zorgen baart. Je wordt zo makkelijk in de val gelokt. Dit is echt ernstig, het is georganiseerde handel”, vertelt voorzitter Ton Heerts.

Hoeveel websites er actief zijn kan de raad (nog) niet zeggen. Wel zijn er de afgelopen maanden door zowel werkgevers als mbo-opleidingen aangiftes gedaan. „Het gaat hier om tientallen aangiftes, maar het zijn er waarschijnlijk wel meer.” De valse diploma’s duiken vooral op in de sectoren zorg en techniek. Volgens Heerts spelen de aanbieders handig in op de krapte op de arbeidsmarkt.