START

Leuke job? Zo zet je social media in!

Foto van 'Claartje Vogel'

6 MEI 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: hoe maak je handig gebruik van social media om een baan te vinden?

Bekende tips voor wie een baan zoekt: google jezelf, verwijder je feestfoto’s en houd je social media-profielen neutraal. Twijfel je? Zet al je kanalen op privé. Maar als jij een flink aantal volgers hebt, is dat nogal een stap.

Joep Dijkstra van wervingsbureau Fintrex: „Voor de meeste vacatures is het echt niet erg, dat je wel eens met een wijntje in je hand op de foto staat. Sterker nog, het kan juist helpen om iets van je persoonlijkheid te laten zien.”

Hij gebruikt social media vaak om nieuwe medewerkers te vinden. Sinds vorig jaar kunnen sollicitanten via Fintrex zelfs direct reageren op vacatures met hun Instagram- of LinkedIn-account. „Dat maakt solliciteren laagdrempeliger”, legt Dijkstra uit. „En je kunt je als sollicitant beter onderscheiden. Met een mooi profiel val je meer op.”

Voor sommige functies kunnen jouw posts en activiteiten op Instagram, Facebook of Twitter je helpen bewijzen dat je voldoet aan de eisen. „Wij werven vooral klantcontactmedewerkers en bij dat soort banen zien we dat wie actief is op social media juist een streepje voor heeft”, vertelt hij. „Klantenservice verloopt steeds vaker via sociale media en daarom zoeken bedrijven mensen die goed kunnen omgaan met Twitter, Instagram of Facebook.”

Je kunt je profiel ook gebruiken als portfolio. Fotografen, designers of kappers kunnen bijvoorbeeld hun werk laten zien via Pinterest of Instagram. „En voor een functie zoals recruiter is het belangrijk dat je kunt netwerken”, zegt Dijkstra. „Als jij veel volgers en connecties hebt, laat je zien dat je daar goed in bent.”

Je kanaal meenemen

Niet alleen marketingbureaus, ook bedrijven in de financiële sector, energiemaatschappijen en telecom gebruiken social media bij de selectie van kandidaten. Dat bevestigt Diederik Broekhuizen van The Best Social Media. Op dat platform staan ook vacatures, vaak specifiek voor creatieve functies. „Je kanaal meenemen in je sollicitatie kan in je voordeel werken”, beaamt hij. „Soms vragen werkgevers zelfs om een link naar je eigen account. Het hangt wel erg af van de organisatie en de functie. Vooral in de PR, marketing en media helpt het als je laat zien dat je jezelf kunt presenteren.”

Werkgevers selecteren niet alleen op werkervaring, maar ook op persoonlijkheid. Door je interesses, mening en inzichten te delen, krijgen recruiters en toekomstige werkgevers een beter beeld van wat voor type jij bent. Zoekt een bedrijf een doorzetter en een teamspeler? Dat je met jouw elftal na drie jaar eindelijk de beker bemachtigde, laat zien dat je aan de eis voldoet.

Volgens Dijkstra is laten zien wie je bent vooral in je eigen voordeel. „Zo vergroot je ook de kans dat je uitgenodigd wordt door bedrijven die echt bij je passen. Als je bijvoorbeeld graag naar festivals gaat, is het veel leuker om met mensen te werken die daar ook van houden.”

Als je echt alleen maar dronken op de foto staat, dan schrikt dat werkgevers natuurlijk wel af. Ook als je socials volstaan met grof taalgebruik, kom je niet bepaald charmant over. „Zorg dat je online reputatie past bij je professionele imago”, zegt Broekhuizen. „Weet dat je met bepaalde foto’s een bepaald beeld van jezelf schetst. Als je een creatieve baan zoekt, is het juist leuk dat je laat zien dat je anders bent dan de rest. Maar als je bijvoorbeeld wilt werken als advocaat of risicomanager, dan wil je jezelf misschien meer ingetogen presenteren.”

Wel of geen duckface?

Lang niet in alle branches checken werkgevers je social media. „In de kinderopvang gebeurt het nauwelijks”, vertelt Daisy Kuipers. Zij is expert op het gebied van marketing in de kinderopvang. „Recruiters in deze branche zijn vaak wat ouder dan de mensen die ze zoeken. Ze weten vaak niet zoveel van sociale media. Sollicitanten opzoeken op Instagram, dat gebeurt eigenlijk niet.”

Werkgevers kunnen op dit moment ook niet kieskeurig zijn, vertelt Kuipers. „Er is een enorm tekort aan pedagogisch medewerkers. Het is zelfs erger dan in de zorg en het onderwijs. Dat je met een duckface op Instagram staat, maakt een werkgever echt niet uit. Waarschijnlijk zien ze het niet eens”

Kuipers adviseert werkgevers zelf ook wat ’losser’ te worden op sociale media. „Als je jongeren wilt aantrekken, moet je op een andere manier communiceren”, zegt ze. „Met een saaie vacaturetekst val je niet op, maar wel met een gedurfde, grappige campagne op social media.”

Dat beaamt Dijkstra. „Niet alleen recruiters googlen kandidaten, andersom checken sollicitanten ook het profiel van potentiële werkgevers. Sommige werkgevers laten met foto’s en filmpjes op Instagram zien wat voor sfeer er hangt in de organisatie. Zo kunnen sollicitanten vooraf bepalen of het bedrijf bij hen past.”

Goede reputatie

Een goede reputatie op social media kan heel soms ook leiden tot een baan. De Nederlandse gamer Mathia Koolhout heeft dagelijks tienduizenden kijkers op gamekanaal Twitch.tv. Dankzij haar online bekendheid wordt ze regelmatig gevraagd als spreker en presentator. „Presenteren is een job die ik erbij heb gekregen dankzij het streamen”, vertelt ze. „Ik mag verschillende shows presenteren, zoals het gameprogramma Inside Esports.”

Voor de bekende YouTuber Dionne Slagter (OnneDi) leidde haar online bekendheid tot een zang- en tv-carrière. En ook presentator Kaj Gorgels begon zijn carrière als YouTuber, voordat hij een baan kreeg bij zenders als Veronica en RTL.


Wat drijft de AFAS-salesmanager? ‘Ik dacht: Gladde jongens!’

Wat drijft de AFAS-salesmanager? ‘Ik dacht: Gladde jongens!’

Gerry Laagland: Ik ben binnen AFAS mijn eigen ondernemer en bouw aan eigen succes.

In samenwerking met AFAS

14 OKT 2019

Wat drijft je? Die veelomvattende vraag stelt AFAS bij het werven van consultants en salesmanagers. Wie is die salestijger precies?

AFAS Software biedt op dit moment tweejarige traineeships sales en consultancy aan (zie kader), waarbij je direct op de loonlijst staat. Het bedrijf met 450 medewerkers en 11.500 klanten stelt daarbij vragen als: wie is die salestijger nou en wie is de gemiddelde consultant? „Het bleken de millennials te zijn. De gedragstypes die bij die generatie horen, hebben we in kaart gebracht”, legt Jortijn Bijl van AFAS uit Leusden uit. „Wat AFAS hen allemaal kan bieden, hebben we toegevoegd en daaruit is de campagne Wat drijft je? voortgevloeid. Daarbij zoeken we bij mensen naar de dieperliggende reden ‘waarom hij of zij precies doet wat hij of zij doet?’ Waarom beland jij in de software, terwijl je misschien iets heel anders hebt gestudeerd?”

Wie is die salesmanager dan?


Wat drijft de consultant van AFAS Software?

Wat drijft de consultant van AFAS Software?

Babette van Olphen: Werk is voor mijn generatie een verlengstuk van jezelf.

In samenwerking met AFAS Software

7 OKT 2019

Wat drijft je? Die veelomvattende vraag stelt AFAS bij het werven van consultants en salesmanagers. Ze mogen bést een beetje gek zijn.

AFAS Software biedt op dit moment tweejarige traineeships sales en consultancy aan (zie onder), waarbij je direct op de loonlijst staat. Het bedrijf stelt daarbij vragen als: wie is die salestijger nou en wie is de gemiddelde consultant? „Waar ligt hij of zij ’s nachts van wakker? Waar wordt hij enthousiast van?”, legt Jortijn Bijl van AFAS uit Leusden uit. „Hoe oud is die persoon, welke kanalen worden gelezen? Enzovoort. Het bleken de millennials te zijn en de gedragstypes die bij die generatie horen hebben we in kaart gebracht. Wat AFAS hen kan allemaal kan bieden hebben we toegevoegd en daaruit is de campagne Wat drijft je? voortgevloeid. Daarbij zoeken we bij mensen naar de dieperliggende reden ‘waarom hij of zij precies doet wat hij of zij doet?’ Waarom beland jij in de software terwijl je misschien iets heel anders hebt gestudeerd?”

Een soort bedrijfsdokter


Jongeren wisselen tegenwoordig sneller van baan

Foto van 'Claartje Vogel'

7 OKT 2019

Wereldwijd wisselen jongeren sneller en vaker van baan, blijkt uit onderzoek. Nederlandse jongeren zijn relatief loyaal, maar ook dat verandert.

Nederlandse jongeren blijven langer hangen in een bijbaan of startersfunctie dan hun internationale collega’s. Gemiddeld blijven zij 2,5 jaar bij een bedrijf, wereldwijd ligt het gemiddelde op 1,2 jaar. Dat blijkt uit onderzoek van CVster, een bedrijf dat mensen helpt een curriculum vitae op te stellen. De onderzoekers namen 500.000 cv's van werkzoekende starters uit 39 landen onder de loep.

Naast Nederlanders, blijken ook jongeren uit België (2 jaar), Zweden (1,89 jaar) en Denemarken (1,79 jaar) zijn loyaler dan gemiddeld aan hun eerste werkgever. Jongeren uit Maleisie, Indonesië en Hong Kong blijken de grootste ‘jobhoppers’. Als het gaat om bijbanen of opstartfuncties, blijven ze gemiddeld zo’n 10 maanden bij een werkgever. Dat bevestigt een onderzoek van Robert Half, een wereldwijd recruitmentbureau met twee vestigingen in Nederland.


Gezocht: professioneel knoflookbroodtester

Gezocht: professioneel knoflookbroodtester

Gezocht: professioneel knoflookbroodtester / Colourbox

Foto van 'Metro'

26 SEP 2019

Heb je je droombaan nog niet gevonden? Nu wel. De Australische domino's is namelijk op LinkedIn op zoek naar een professioneel knoflookbroodtester.

Ja, echt. Ze zoeken iemand die een beetje krokant is, maar vooral warm en zacht aan de binnenkant (hee komt die beschrijving je bekend voor?). Je houdt je dan dagelijks bezig met het testen van knoflookbrood op het hoofdkantoor in Brisbane.

De perfecte kandidaat


Dit zijn de gevaarlijkste beroepen van Nederland

Beveiligster Zulegha Elmont. / Privé

Foto van 'Claartje Vogel'

24 SEP 2019

CBS en TNO maken de meest gevaarlijke beroepen van Nederland bekend. Chauffeurs geven het vaakst aan dat ze risico lopen, maar de meeste arbeidsongevallen gebeuren in de beveiliging.

Zulegha Elmont (21) heeft één van de gevaarlijkse beroepen van Nederland. Ze werkt nu drie jaar als beveiliger bij evenementen, musea en recepties. „Spanning opzoeken zit in mijn bloed”, vertelt ze. „Mijn vader zat in het leger. Bovendien houd ik ervan om mezelf uit te dagen en als dat ergens kan, dan is het wel in de beveiliging.”

Beveilingsmedewerker staat hoog in de lijst met gevaarlijke beroepen. Het Centraal Bureau voor de Statisitek (CBS) en TNO maken dinsdag de top-10 bekend (zie kader). De ranglijst bestaat uit beroepen waarbij werknemers het vaakst zelf aangeven dat ze gevaarlijk werk doen.


Familiebedrijf overnemen steeds minder aantrekkelijk, hoe komt dat?

Familiebedrijf overnemen steeds minder aantrekkelijk, hoe komt dat?

Lourus Verton stapte in 1987 in het bedrijf van zijn vader en moeder, dat toen nog bestond uit één schoenenwinkel in het Zeeuwse stadje Zierikzee.

Foto van 'Claartje Vogel'

23 SEP 2019

Het barst in Nederland van de succesvolle familiebedrijven, maar het blijkt niet meer vanzelfsprekend dat kinderen de zaak overnemen van hun ouders. Hoe komt dat? En waarom zou je er wel of niet voor kiezen het familiebedrijf voort te zetten?

Dat kinderen het familiebedrijf overnemen, is niet meer vanzelfsprekend. Dat blijkt bijvoorbeeld bij het Friese familiebedrijf Steenwijk Modeschoenen. Per 1 januari 2020 wordt het familiebedrijf overgenomen door het Zeeuwse Omoda, maakt de familie bekend.

„Binnen de familie hebben we geen gegadigden voor opvolging in de zaak," vertelt Jan Steenwijk, eigenaar van Steenwijk Schoenen. „Dus we zijn blij dat het bedrijf wat wij hebben opgebouwd nu voortgezet wordt door een ander familiebedrijf."


‘Goede manager geeft millennials ruggensteun’

‘Goede manager geeft millennials ruggensteun’

Thijs Launspach geeft in zijn nieuwe boek tips aan leidinggevenden die willen voorkomen dat ze millennials kwijtraken aan een andere baan of aan een burn-out. Foto: Unsplash.

Foto van 'Amarins de Boer'

15 SEP 2019

Leidinggeven aan millennials vergt een andere aanpak dan aan oudere generaties, zegt psycholoog Thijs Launspach.

Thijs Launspach (31) merkte dat veel leidinggevenden met de handen in het haar zitten. „Ze zien een generatie die hard werkt en ambitieus is, maar tegelijkertijd ook kwetsbaarder is voor stress en burn-outs”, zegt de psycholoog en schrijver. Regelmatig vroegen managers hem hoe ze eraan kunnen bijdragen dat millennials, geboren tussen 1980 en 2000, eerder aan de bel trekken. En hoe ze ervoor kunnen zorgen dat millennials hun werk leuk blijven vinden en niet na een half jaar plotseling besluiten geiten te gaan hoeden in Guatemala.

Launspach besloot het boek Werken met millennials te schrijven, dat dient als een soort ‘handleiding’ voor werkgevers en managers. Want hoewel stress vooral je eigen verantwoordelijkheid is, zegt hij, zijn er wel degelijk dingen die leidinggevenden en managers kunnen doen om ervoor te zorgen dat millennials niet opbranden.


Praat op 't werk liever niet over psychisch probleem

Praat op 't werk liever niet over psychisch probleem

Praat op het werk liever niet over psychisch probleem. Foto: Unsplash.

Foto van 'Amarins de Boer'

3 SEP 2019

Vertel je over je psychische klachten op de werkvloer, dan werkt dat meestal niet in je voordeel.

Anita Hubner (45) was 21 toen ze haar eerste psychose kreeg. Tijdens een bezoek aan de psychiater kreeg ze te horen dat ze maar beter kon stoppen met haar studie Psychologie. Onzin, vond Hubner. Ze zette alles op alles en maakte de opleiding af.

Hubner heeft een bipolaire stoornis; een stemmingsstoornis waarbij je je de ene keer heel vrolijk voelt en een andere keer juist down. Toen ze op zoek ging naar haar eerste baan, speelde ze bewust open kaart. „Ik wilde aan de slag bij een tbs-kliniek en heb aangegeven dat ik een bijzondere levenservaring had. Ik vertelde dat omdat ik dacht dat het weleens in mijn voordeel zou kunnen werken. Ik ben toch een ervaringsdeskundige.”


Welk mkb-bedrijf wint de KVK Innovatie Top 100?

Welk mkb-bedrijf wint de KVK Innovatie Top 100?

Groasis, de winnaar van vorig jaar. / Dennis Dekker | Mediamagneet

In samenwerking met de Kamer van Koophandel

29 AUG 2019

Ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf (mkb) strijden voor de veertiende keer om een felbegeerde bovenste plek in de KVK Innovatie Top 100. Met die mooie lijst wil initiatiefnemer Kamer van Koophandel laten zien waar we in ons land goed in zijn: innoveren!

Op woensdag 25 september worden in de Amsterdome in Amsterdam twee winnaars bekendgemaakt. Deze jurywinnaar en publiekswinnaar zullen de opvolgers zijn van de ondernemingen Groasis (met de Growboxx, een intelligente emmer voor arme boeren) en weMaron (met de slimme chatbot Bob de Bot).

‘Mkb verdient podium’


We verdenken collega's regelmatig van spijbelen

Spijbelende collega's vinden we maar niks / Pexels

Foto van 'Metro'

23 JUL 2019

Erg collegiaal is het misschien niet, maar we verdenken onze collega's er regelmatig van dat ze spijbelen. Van alle werkende Nederlanders verdenkt 41 procent collega's ervan dat ze wel eens een dagje zonder geldige reden afwezig zijn.

Achterdochtige mannen

Vooral mannen zijn flink achterdochtig, 46 procent van hen denkt dat collega's af en toe er tussenuit knijpen. Onder vrouwen is dat slechts 34 procent, blijkt uit onderzoek van Acties.nl. Er werden 1108 Nederlanders in loondienst gevraagd.


'We moeten met z'n allen efficiënter gaan werken'

Volgens hoogleraar Paul de Beer moeten we met z'n allen efficiënter gaan werken. / Pexels

Foto van 'Merel Driessen'

17 JUL 2019

Door alle verhalen over burnouts en een hoge werkdruk, lijkt het misschien alsof we af en toe bijna té productief op ons werk zijn. Maar de cijfers zeggen iets anders: onze arbeidsproductiviteit groeit al jaren niet meer zo hard als voor de eeuwwisseling. Werken we dan toch niet hard genoeg?

In 2016 was er voor het eerst sinds vijftig jaar sprake van een daling van de arbeidsproductiviteit in Nederland. Een historische doorbraak, meldt De Volkskrant woensdagochtend. Dat we minder productief zijn met z’n allen, is niets nieuws voor economen. De groei van de arbeidsproductiviteit neemt al sinds de eeuwwisseling af. „Maar dat het daadwerkelijk omlaag ging, vind ik een verrassing”, vertelt Paul de Beer, bijzonder hoogleraar arbeidsverhoudingen aan de Universiteit van Amsterdam.

Minder arbeidsproductief, betekent dat ook dat Nederlanders minder hard zijn gaan werken en lui zijn geworden? Nee, vertelt De Beer. „Het gaat vooral om hoe efficiënt we werken.” Hij legt uit dat als hij een hele dag vergadert heeft, hij daarna het gevoel heeft een hele zware dag te hebben gehad. „Maar ik heb dan geen artikel kunnen schrijven en geen onderzoek kunnen doen.”


‘Werkvakantie helpt je groeien’

FOTO: C. LOVEUR

Foto van 'Claartje Vogel'

15 JUL 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: workation.

Werken op vakantie, wie wil dat nou? „Steeds meer mensen, vooral drukke ondernemers”, vertelt de Bredase Claimy Anthonissen (26). Met haar bedrijf The Souk Department organiseert zij sinds februari 2018 workations. En die zijn populair.

De term workation of werkvakantie heeft eigenlijk twee betekenissen. De eerste is een reis waarbij je gewoon doorwerkt. Je gaat naar een ander land en doet overdag (af en toe) je normale werk.


Topinkomens stijgen rap, cao-lonen bijven achter

Paul Polman van Unilever verdiende met 11,7 miljoen 283 (!) keer zoveel als de gemiddelde werknemer. /ANP

Foto van 'Elselotte Smink'

13 JUL 2019

In 2018 zagen bestuursvoorzitters zo’n 7,2 procent meer geld op hun loonstrookjes dan in het jaar daarvoor. In totaal verdienden deze topinkomens 1,83 miljoen euro meer.

De cao-lonen stegen in dezelfde periode daarentegen slechts met 2,1 procent. Dit grote verschil blijkt uit onderzoek van de Volkskrant naar 117 Nederlandse bedrijven en instellingen. Vooral multinationals gingen er qua inkomens flink op vooruit.

Salaris en bonussen


Likeability of5

Zoek je vakantiewerk? Word sprookjesprins(es)!

Foto: Althreya Photography and Art

Foto van 'Claartje Vogel'

8 JUL 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: sprookjesachtig vakantiewerk.

Wie op zoek is naar een echt bijzondere vakantiebaan, kan misschien wel terecht bij Chayenne de Theije (22) en Kayleigh Tofield (26). Met hun bedrijf Er was eens een feestje organiseren de Zeeuwse ondernemers kinderfeestjes, meet-and-greets en fotoshoots met sprookjesfiguren. Bij hen word je dus prinses.

De Theije en Tofield hebben beiden een theateropleiding gevolgd en gingen wel eens verkleed naar fantasy-conventies. Hun bedrijf begon in 2015 als bijbaan, toen kennissen vroegen of ze ook verkleed naar kinderfeestjes konden komen. Er kwamen steeds meer boekingen bij en binnen een paar jaar groeide het uit tot een serieuze business. „Het is een sport om de mooiste kostuums te regelen en de perfecte karakters neer te zetten”, vertelt De Theije. „Er zijn snel meer sprookjesfiguren bij gekomen, zoals Doornroosje en Sneeuwwitje.”


love
user_6087bd47a3541f39dcd346cf7ffa39d9b29fcb6f_avatar

Begroet jij collega's met een hand, kus of een boks?

Foto van 'Claartje Vogel'

1 JUL 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: ongemakkelijke begroetingen op het werk.

„Ik ben al een paar keer expres te laat gekomen voor de gemeenteraad, omdat ik geen zin heb om 73 gemeenteraadsleden te kussen.” Dit vertelde de Franse burgemeester Aude Picard Wolff van Morette aan de krant Le Dauphiné Libéré. Nee, die vergadering vond niet toevallig altijd plaats op 1 januari. Terwijl we in Nederland op het werk meestal ‘goedemorgen’ roepen, kussen collega’s in bepaalde delen van Frankrijk en Wallonië elkaar dagelijks.

In veel culturen is elke dag zoenen en handen schudden met collega’s heel normaal, vertelt auteur Frank van Marwijk van het boek Lichaamstaal. „In delen van Zwitserland, Frankrijk of Italië is het collegiaal om elkaar ’s ochtends te zoenen”, vertelt hij. „Dat vinden wij gek, want in Nederland benadrukt het juist afstand. Bij ons geef je iemand een hand als je hem nog niet kent en een zoen als je elkaar wel kent maar lang niet gezien hebt of feliciteert. Je partner geef je waarschijnlijk wel een kus als hij of zij thuiskomt, maar met collega’s doe je dat niet.”


Horecabanen waarbij je het zelf voor het zeggen hebt

Horecabanen waarbij je het zelf voor het zeggen hebt

In samenwerking met Hospitality Heroes

26 JUN 2019

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar het bestaat. Werken in de horeca waarbij je zelf het aantal uren bepaalt; waarbij je ook nog van locatie naar locatie kunt hoppen en saaiheid dus ver weg is. En kwaliteit wordt beloond…

Opleiden tot horecaheld

Hospitality Heroes biedt al dat moois. Dit uitzendbureau staat al langere tijd voor kwaliteitshorecapersoneel en dat betekent dat er wel iets van je wordt verwacht als je eenmaal ‘binnen’ bent. Hospitality Heroes leidt je namelijk eerst op. Tot horecaheld, vandaar de naam. „Het horecavak is nu eenmaal een prachtig vak dat helden nodig heeft”, zo vindt de organisatie.


‘Iedereen kan een mentor gebruiken’

Foto van 'Claartje Vogel'

24 JUN 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: eigenlijk kan iedereen wel een mentor gebruiken, want er is altijd iemand van wie je iets kunt leren. Of je net afgestudeerd bent of juist bijna met pensioen gaat. Een mentor is je gids, adviseur en soms zelfs een vriend. En vaak kun jij hem of haar ook nog iets leren, vertellen mentoren en hun protegés.

De vriendschap is echt een cadeautje’


Werkplezier heel anders voor werkgever en werknemer

Foto ter illustratie. Bron: Unsplash

Foto van 'Cerise van Vliet'

24 JUN 2019

Wil jij liever leuke collega’s, een lekker muziekje op de werkvloer en misschien wel een kantoorhond of juist een kekke smartphone, dikke leaseauto en meer salaris? Werkgevers denken het laatste, maar werknemers gaan voor optie één.

Dat blijkt uit het Grote Werkplezier Onderzoek, dat Tempo-Team deed. Werknemers vinden de verbinding met hun collega’s heel belangrijk. Ze willen samen lachen, samen succes vieren, samen lunchen, maar ook samen balen. Van hun leidinggevende willen ze waardering en betrokkenheid. Werkgevers denken juist conservatief. Zij denken dat werknemers staan te popelen voor de nieuwste telefoon en een dure auto.

Nu op de arbeidsmarkt een enorme krapte is, zouden werkgevers zich volgens het onderzoek dus om andere dingen druk moeten maken. Zo kunnen ze talent aantrekken en stress voorkomen.


Zzp'er? Dan moet je minstens 16 euro verdienen

Sommige zzp'ers verdienen minder dan 10 euro per uur. Afbeelding ter illustratie. /ANP

Foto van 'Metro'

21 JUN 2019

Het kabinet is al lang op zoek naar een manier om de grote groep schijnzelfstandigen bescherming te bieden. En daar is een nieuwe stap voor gezet.

Er komt namelijk een minimumtarief: zelfstandigen in Nederland mogen niet minder dan 16 euro per uur betaald krijgen.

Minder dan een tientje