theme logoWerk & Inkomen

Wel of niet flexwerken in cafés

Foto van 'Claartje Vogel'

11 MRT 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: haat of liefde voor flexwerkers? Sommige café-uitbaters proberen juist flexwerkers aan te trekken met goede wifi en stopcontacten. Tegelijkertijd zijn er caféhouders die helemaal niet blij zijn met al die laptops in hun zaak. We laten een voor- en tegenstander van flexwerken aan het woord.

Twee jaar geleden besloot ondernemer Dirk-Jan Stip laptops te verbieden in de zaak. „Het was de moeilijkste beslissing die ik ooit nam, maar ook de beste’’, zegt hij. „We zijn één van de populairste plekken in Amersfoort. Het zit altijd vol.’’

Stip begon Coffee Corazon twaalf jaar geleden met een doel: een gezellige zaak waar het draait om lekkere koffie en echte interesse. Personeel vraagt hier bijvoorbeeld niet ’heeft het gesmaakt?’, want zo zou je dat ook niet vragen aan een vriend die bij je thuis eet. „We willen echt weten wat je ervan vond’’, zegt Stip. ,,Geen slap gelul, maar een echt gesprek.’’

Toen steeds vaker flexwerkers met laptops naar het café kwamen, ging dat in tegen zijn visie. „Mensen sloten zich af en keken verstoord op als ik de bestelling op kwam nemen. Ze hadden geen aandacht voor elkaar of voor ons.” Dus besloot hij het laptopverbod in te stellen.

Coffee Corazon is lang niet het enige café dat flexwerken verbiedt. In sommige koffiezaken en restaurants is zelfs de wifi afgeschaft en mag je ook niet bellen. Zo ver wil Stip niet gaan. Hij is twee jaar later wel erg blij met het resultaat van zijn verbod. „In het begin was het natuurlijk wel moeilijk. Klanten die per se wilden werken, gingen weg. Dan loop je direct omzet mis.’’

Volgens Stip reageerden de meeste klanten wel positief. Een vaste klant die normaal gesproken op zijn laptop werkte terwijl zijn zoon in de speelhoek zat, kwam naar hem toe. „Ik was bang dat hij kwam klagen over het verbod, maar hij wilde me bedanken. Nu hij niet meer ’verstopt’ zat achter z'n werk, kwam zijn zoon steeds naar hem toe om te spelen.’’

Hij is blij met zijn besluit. „Je ziet, op lange termijn is het goed voor de sfeer. Daar draait het om in een koffiezaak.’’

Flexwerken als nieuw businessmodel

Toen het pand naast de Zweedse koffie- en lunchzaak Fika in Nijmegen vrij kwam, greep Carlijn Evers de kans haar zaak uit te breiden. Ze speelt met haar nieuwe Fika Kantoor in op flexwerk-trend. „Ik wilde het pand gebruiken voor iets waar behoefte aan is’’, vertelt ze.

Haar café met Scandinavische hapjes en drankjes bestaat sinds 2015. Er kwamen al regelmatig mensen werken met een laptop, vertelt de caféhouder. „Geen enkel probleem, maar het moet wel gezellig blijven. Daarom leek het me leuk om het uit elkaar te halen: het café voor gewone klanten, het kantoor voor flexwerkers.’’

Volgens Evers is dat fijner voor iedereen. „Als je wilt werken, heb je meer rust en ben je omgeven door mensen met hetzelfde doel. Het is een andere sfeer dan in de lunchzaak.’’

Het Fika Kantoor bestaat nu bijna een jaar en het wordt steeds meer bekend in Nijmegen. Evers zegt dat ze enthousiaste reacties krijgt. Flexwerkers mogen nog steeds plaatsnemen in de lunchroom als ze een uurtje willen werken. „Maar we wijzen ze uiteraard wel op ons concept in het nieuwe pand.’’

Als flexwerker betaal je zes euro starttarief voor de eerste twee uur, daarna twee euro per uur. Dan mag je zo veel koffie, thee en wifi gebruiken als je wilt. „Wie komt werken, hoeft zich dus niet meer bezwaard te voelen als hij een drankje per uur bestelt. En voor mij als ondernemer is dat natuurlijk ook wel fijn.’’

Wil je flexwerken?

Meestal vinden horecaondernemers dat prima. Als je je maar houdt aan deze flexwerk-etiquette:
1. Zie je geen andere gasten flexwerken of staat niet duidelijk aangegeven dat flexwerken oké is? Vraag dan even of het goed is dat jij je laptop openklapt.
2. Tafels zijn voor betalende klanten, dus koop iets te eten of te drinken terwijl je werkt.
3. Neem niet te veel ruimte in. Als je alleen bent, kies dan een kleine tafel zodat groepen plek hebben om te zitten. En biedt de extra stoelen aan jouw tafel aan als je ziet dat andere klanten ze nodig hebben.
4. Houd geen plek bezet als je de deur uit gaat. Laat dus niet je spullen staan, maar pak de boel in en kom later terug.
5. Wees sociaal. Negeer anderen niet, maar begroet mensen die naast je komen zitten en probeer eens een praatje te maken.
6. Houd het netjes. Laat geen extra oud papier of verpakkingen achter voor het personeel.
7. Let op dat andere gasten niet struikelen over jouw stroomkabel.
8. Maak niet te veel lawaai. Doe oordopjes in als je muziek wilt luisteren en praat niet te hard als je belt.


Een derde Nederlanders vindt zich slimmer dan baas

Colourbox

Foto van 'Kasper Hermans'

19 MRT 2019

Bijna een derde (31 procent) van werkend Nederland denkt intelligenter te zijn dan zijn of haar leidinggevende. Dit blijkt uit een onderzoek van Acties.nl onder 1.119 Nederlanders in loondienst. Van alle ondervraagden zegt meer dan de helft dat zij op dit moment te weinig betaald krijgen.

Vooral mannen

Opvallend genoeg - of misschien juist niet - zijn het voornamelijk mannen die zichzelf slimmer inschatten dan hun leidinggevende. Zo zegt maar liefst 35 procent van hen intelligenter te zijn dan de baas, tegenover slechts 24 procent van de ondervraagde vrouwen.


Zo gebruik je emoties op de werkvloer

Foto van 'Claartje Vogel'

18 MRT 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: zo gebruik je je emoties om vooruit te komen in je carrière.

Je gevoel laten blijken op het werk wordt snel gezien als onprofessioneel of zwak. Maar je emoties uitschakelen zodra je de werkvloer oploopt, dat gaat nu eenmaal niet. En dat moet je ook niet willen, vindt Elisabeth Fosslien. Ze is mede-auteur van No Hard Feelings, een handleiding waarin ze beschrijft hoe je emotie kunt gebruiken om vooruit te komen in je carrière. „Omgaan met emoties is niet hetzelfde als ze eindeloos bespreken en analyseren”, zegt ze. „Het gaat erom dat je je eigen reacties herkent en ze in je voordeel gebruikt. Soms betekent dat juist even slikken.”

Onder controle


Likeability of3

Vrouwen vinden geld het belangrijkst bij nieuwe baan

Kom maar op met die cash. /Unsplash

Foto van 'Elselotte Smink'

11 MRT 2019

Het echt leuk vinden, iets goeds doen voor de wereld, je talenten ontwikkelen, cash… Waar let jij op als je een nieuwe baan zoekt?

Money, money money - waarschijnlijk. Geld is het belangrijkste criterium voor Nederlandse jongeren als zij op banenjacht gaan. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction onder ruim 1000 jongeren in opdracht van YoungCapital.

Geef (en vraag) ruim


dislike
user_b813bdc1492e6438db65972a8444f71a0ece22af_avatar

Droombaan-alert! Disneyland zoekt nieuwe prinsessen

Droombaan-alert! Disneyland zoekt nieuwe prinsessen

Disney. Foto: Unsplash

Foto van 'Rosan de Vos'

4 MRT 2019

Dames opgelet! Laat nu je langgekoesterde meisjesdroom uitkomen: Disneyland Parijs is op zoek naar nieuwe prinsessen.

Audities

Als een ware prinses door Disneyland Parijs paraderen? Meld je dan aan voor de audities op 6 april in Amsterdam. Er zijn in totaal vijftig fulltime- en seizoenscontracten te vergeven. Je maakt alleen kans als je 18 jaar of ouder bent en Frans of Engels spreekt. Daarbij moet je ook een beetje soepel in de heupen zijn: 'basisniveau dansen' is een vereiste.


Zo ga je om met ontslag

Foto van 'Claartje Vogel'

4 MRT 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: help, ik ben ontslagen.

Soms voel je het aankomen. Het gaat niet goed met het bedrijf, je manager is ontevreden of je weet dat er een reorganisatie aankomt waarbij jouw baan waarschijnlijk verdwijnt. Voor Gertrud de Witte kwam haar ontslag juist heel onverwacht. Ze had een jaarcontract als marketeer en volgens haar manager ging alles goed. „Ik hoefde me geen zorgen te maken over contractverlenging’’, vertelt ze.

Tot er een nieuwe interim-directeur bij het bedrijf kwam. Hij wilde het team anders organiseren en vond dat er geen plek was voor De Witte. Zij was er het laatst bij gekomen, dus haar contract werd niet verlengd.


Net-afgestudeerden niet aannemen is 'onderstandig'

Net-afgestudeerden niet aannemen is 'onverstandig'

Hoe jonger de HR-beslisser, hoe groter het percentage dat negatief staat tegenover het aannemen van pas-afgestudeerden. Foto: Pexels.

Foto van 'Amarins de Boer'

28 FEB 2019

Meer dan twintig procent van de HR-professionals in Nederland neemt liever geen pas-afgestudeerden aan, omdat dit te veel tijd en moeite zou kosten. Dat blijkt uit onderzoek van Tentoo. Een onverstandige keuze, zeggen critici.

Werkgevers zitten te springen om personeel, maar toch staat van de 30-minners bijna dertig procent negatief tegenover het aannemen van pas-afgestudeerden. Volgens HR-professionals kost het te veel tijd en moeite om hen op niveau te brengen.

Al doende leert men


Top 10 beste steden om een baan te vinden

Top 11 beste steden om een baan te vinden

München is volgens HousingAnywhere de onbetwiste nummer één.

Foto van 'Erik Jonk'

26 FEB 2019

Zin in een avontuur en de wijde wereld in te trekken om tijdelijk te werken in een ander land? Om je carrière te starten of een push te geven in – pak ‘m beet - een hippe start-up in een buitenlandse stad? Die mensen worden nu een handje geholpen met de onlangs samengestelde Top 100 Beste Steden om een Baan te Vinden. Internationaal boekingsplatform HousingAnywhere zette de steden en redenen op een rij met München op nummer 1. Als het om Nederland gaat, vinden we Amsterdam op 11 (zie kader), Rotterdam op 33, Den Haag op nummer 58 en Eindhoven op 59. Maar dit is de Top 10 die je kunt overwegen bij een banenjacht in den verre.

Criteria

HousingAnywhere heeft de lijst Beste Steden om een Baan te Vinden samengesteld aan de hand van zes criteria (en verbond daar scores aan).


Iemand inwerken? Wees een vriend!

Foto van 'Claartje Vogel'

18 FEB 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: do's en don'ts van inwerken.

De eerste werkweek van marketeer Anne Smink verliep niet soepel. „Pas na vier dagen kreeg ik een computer", vertelt ze. „Dan voel je je verloren." Ze zag dat bij elke nieuwe medewerker hetzelfde gebeurde. De HR-afdeling besteedde veel tijd aan mensen werven, maar zodra ze kwamen werken stond er niets voor ze klaar. Heel frustrerend, vond ze.

Inmiddels werkt ze voor Appical, een bedrijf dat software bouwt om het inwerkproces van bedrijven te regelen. Volgens expert en medeoprichter van Appical, Roy Terenstra, heeft bijna iedereen wel te maken gehad met een inwerktraject dat niet lekker liep, bij zichzelf of een collega. „Om allerlei redenen heeft inwerken geen prioriteit. Zonde, want zo voelen nieuwe medewerkers zich niet op hun gemak. Bovendien kunnen ze niet goed aan de slag."


Productiever op je werk worden? Ga samen gamen!

Foto van 'Claartje Vogel'

11 FEB 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: sport en spel op je werk.

„Bedrijven besteden duizenden euro's aan teambuildingactiviteiten, terwijl ze beter gewoon een Xbox kunnen kopen." Dat zegt professor Greg Anderson van de Amerikaanse Brigham Young University. Samen met drie andere wetenschappers onderzocht hij welk effect gamen heeft op teambuilding.

De onderzoekers verdeelden 352 mensen, die elkaar nog niet kenden, in 80 teams. De teams moesten samenwerken aan een opdracht. In de pauze werden de teams in drie groepen verdeeld. Teams in groep één moesten voor zichzelf werken tijdens de pauze. Groep twee moest overleggen over de beste strategie. En de teams in de laatste groep mochten samen gamen. Wat blijkt? De teams die samen gegamed hadden, haalden daarna een veel hogere score. Hun productiviteit steeg met liefst 20 procent na slechts 45 minuten computerspelletjes spelen.


Beter presteren? Dan is timing héél belangrijk

Beter presteren? Dan is timing héél belangrijk

Beter presteren? Dan is timing héél belangrijk. Foto: Unsplash.

Foto van 'Claartje Vogel'

5 FEB 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: alles draait om timing.

Geef geen presentaties net na de lunch en plan examens en operaties het liefst 's ochtends. Op welk tijdstip je iets doet heeft namelijk effect op je kans van slagen, schrijft de Amerikaanse auteur en managementexpert Daniel Pink. Samen met zijn team analyseerde hij meer dan 700 internationale onderzoeken over allerlei vakgebieden. De onderzoekers probeerden vooral te achterhalen of er een verband was tussen het moment waarop iemand iets doet en het eindresultaat. Uit het onderzoek blijkt dat je vermogen om te presteren voor 20 procent afhankelijk van het tijdstip van de dag.

Drie fases


Wat zijn de voor- en nadelen van promoveren?

Foto van 'Claartje Vogel'

21 JAN 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: wat zijn de voor- en nadelen van promoveren?

Tijdens haar studie rechten aan de Universiteit van Tilburg kon Anne de Vries niet wachten om aan de slag te gaan in de praktijk. ,,Ik riep eigenlijk altijd dat ik het verschil wilde maken: mensen helpen", vertelt ze. Het liep anders dan ze had gedacht. Ze schreef haar scriptie over wie aansprakelijk is voor tussenpersonen, zoals reisbureaus of makelaars. Dat bleek een ingewikkelde kwestie en tijdens haar scriptie had ze niet genoeg tijd om het hele onderwerp uit te zoeken. Dus vroeg haar professor of ze verder wilde met het onderzoek tijdens een PhD. Omdat ze het onderwerp zo interessant vond, zei ze ja.

PhD staat voor het Latijnse woord philosophiæ doctor: ‘doctor in de filosofie’. Je haalt een PhD door promotieonderzoek te doen, een proefschrift te schrijven en dat proefschrift te verdedigen voor een commissie. Als je dat hebt gedaan, mag je je gepromoveerd noemen en de titel 'doctor' (dr.) voor je naam zetten.


Foto ter illustratie. Beeld: Unsplash

Meer netwerken in 2019? Zo lukt het écht

Foto ter illustratie. Beeld: Unsplash

Foto van 'Metro'

16 JAN 2019

Geen mooier moment dan 't nieuwe jaar om je carrière eens flink onder de loep te leggen, toch? Het kan heerlijk zijn om ergens een nieuwe start te maken, maar da's vaak makkelijker gezegd dan gedaan, omdat het meestal één belangrijk ding vereist: netwerken! Metro zet tips voor je op een rijtje om het nét wat makkelijker te maken.

Het heeft wél zin

Mocht je nou denken dat netwerken voor jou 'toch geen zin heeft' - dat is niet helemaal waar. LinkedIn deed er recentelijk nog onderzoek naar en wat bleek: 60% van de professionals staat er voor open om mensen uit hun netwerk te helpen bij het vinden van een baan. Da's flink wat, en daar kan jij er dus makkelijk één van zijn.


Een op de drie vindt loonstrook checken ingewikkeld

Werknemers vinden loonstrookje ingewikkeld

Het loonstrookje is lang niet altijd duidelijk, blijkt uit onderzoek. Foto: Pexels.

Foto van 'Amarins de Boer'

14 JAN 2019

Bij een nieuw jaar hoort een nieuw loonstrookje. Met daarop voor velen een aantal veranderingen, want de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid maakte eind vorig jaar bekend dat Nederlanders er in 2019 netto op vooruitgaan.

Goed nieuws natuurlijk, maar voor mensen blijft het loonstrookje vaak iets moeilijks. Uit onderzoek van Nmbrs blijkt dat ruim een op de drie Nederlanders het ingewikkeld vindt om zijn of haar loonstrookje te controleren.

Erop vooruit


Voorbeeldfunctie? Let goed op je imago!

Foto van 'Claartje Vogel'

14 JAN 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: beroepen waar fraude extra zwaar telt.

Frauderen met je belastingaangifte mag natuurlijk nooit, maar als je werkt bij de fiscus krijg je niet alleen een boete, maar verlies je ook nog eens je baan. De Telegraaf meldde onlangs dat de Belastingdienst vijftien mensen heeft ontslagen omdat zij 'hun fiscale verplichtingen' niet nakwamen. Volgens het ministerie van Financiën wordt er streng opgetreden als blijkt dat eigen medewerkers hun aangifte onjuist of te laat invullen. Als er sprake is van opzet, leidt dat meestal tot ontslag. Een woordvoerder zei tegen de krant: ,,Geloofwaardigheid en integriteit zijn belangrijk. Daarom verwachten wij extra zorgvuldigheid van onze eigen mensen."

Er zijn meer beroepen waarbij fouten in je privéleven je je baan kunnen kosten, vertelt Muel Kaptein, hoogleraar bedrijfsethiek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. ,,Het raakt eigenlijk elk beroep wel. Denk aan politici die moeten aftreden om liefdesaffaires of leraren die in de problemen komen vanwege omstreden hobby's."


Efteling zoekt machinist voor de stoomtrein

De entree van de Efteling. / ANP

Foto van 'Metro'

9 JAN 2019

Ga jij het liefst één keer per week naar de Efteling en vind je het leuk om met de trein te reizen? Dan hebben wij goed nieuws voor je. Het pretpark is namelijk op zoek naar een machinist voor de stoomtrein, die iedere dag de bezoekers door het park vervoert.

Deze trein is een belangrijk onderdeel van het pretpark, en als machinist ben jij een belangrijk aanspreekpunt voor de bezoekers. Het is dus deels aan jou om de bezoekers de magische ervaring te geven waarvoor ze gekomen zijn.

De gasten een gezellige treinreis bezorgen


Help je graag mensen? Word recruiter!

Foto van 'Claartje Vogel'

7 JAN 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: recruiters gezocht! 

„Ik had niet gedacht dat ik als recruiter aan de slag zou gaan”, vertelt Elisa Luijken. „Toch werk ik nu al anderhalf jaar met veel plezier in dit vak.”

Ze was nog bezig met afstuderen, toen IT-wervingsbureau Seven Stars haar benaderde. Zij hadden namelijk dringend recruiters nodig, want door de krappe arbeidsmarkt is er veel werk voor personeelswervers. Zoveel werk, dat er nu ook een tekort is aan recruiters.


Chauffeur afval Jorino trots op een schoon Amsterdam

Camera videoJorino: van boekhouder tot blije chauffeur afval

Jorino: Toeristen maken zelfs foto’s en genieten ervan alsof het een groot spektakel is.

In samenwerking met Olympia Nederland

7 JAN 2019

Jorino (25) is chauffeur afval via Olympia. Eerst was hij boekhouder. Nu geniet hij er dagelijks van om bij te dragen aan een schoon Amsterdam. Hoe kwam hij tot deze bewuste keuze? En wat heeft creativiteit en teamsport met vuilnis ophalen te maken?

„Eerst werkte ik op een kantoor als boekhouder aan de financiële administratie. Iedere dag hetzelfde doen is niks voor mij. Veel te eentonig. Ik merkte bovendien dat ik liever met mijn handen werk dan achter een computer zit.”

Verrast bij Olympia


Werkende Nederlander wil in 2019 een hoger salaris

Één op de vijf werkende Nederlanders heeft in 2019 het voornemen om zijn werkgever om salarisverhoging te vragen. Foto: Unsplash

Foto van 'Bregje Simons'

4 JAN 2019

Het begin van het nieuwe jaar is natuurlijk dé tijd van goede voornemens en nieuwe kansen en doelen. Ruim één op de vijf werkende Nederlanders heeft in 2019 het voornemen om zijn werkgever om salarisverhoging te vragen. Ook zijn het volgen van een cursus, training of opleiding populaire voornemens; een kleine 30 procent zegt dit van plan te zijn. Bijna een kwart van de Nederlanders wil het komende jaar een betere balans tussen werk en privé bereiken. Dat blijkt uit het grote nieuwjaarsonderzoek van online pensioenuitvoerder BeFrank.

Hoger loon

Opvallend is dat het vooral mannen zijn die hun zinnen op een hoger loon hebben gezet. Zo'n 30 procent van de mannen is van plan om hier dit jaar werk van te maken, tegenover slechts 13 procent van de vrouwen. Ook als het gaat om promotie, leggen mannen de lat een stuk hoger. Iets meer dan een op de tien vrouwen heeft het voornemen om in 2019 een stapje hogerop te komen. Bij mannen ligt dat percentage op 22 procent. Nog een aantal andere werkgerelateerde voornemens zijn minder overwerken, meer leuke dingen doen met collega's, gezonder leven op het werk en een nieuwe baan zoeken.


Tieners hebben steeds vaker een eigen onderneming

Foto: Unsplash

Foto van 'Bregje Simons'

2 JAN 2019

Te jong om eigen ondernemer te zijn? Integendeel! Het komt steeds vaker voor dat ambitieuze tieners al op jonge leeftijd hun eigen bedrijf starten. Afgelopen jaar schreven maar liefst 3500 jongeren tussen de 13 en 18 jaar zich in bij de Kamer van Koophandel. Dat is bijna dertig procent meer dan in 2017.

Minder eenzaam, meer klusjes

„Soms sta ik om zes uur ’s ochtends op, werk ik twee uurtjes en daarna ga ik naar school”, zegt Jordi van der Meijden. Deze 18-jarige ondernemer richtte samen met een vriend het bedrijf KlusMetPlus op. Net als veel andere ondernemers willen zij met hun bedrijf een oplossing zoeken voor een probleem dat zij zien in de huidige maatschappij.