START

Voorbeeldfunctie? Let goed op je imago!

Foto van 'Claartje Vogel'

14 JAN 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: beroepen waar fraude extra zwaar telt.

Frauderen met je belastingaangifte mag natuurlijk nooit, maar als je werkt bij de fiscus krijg je niet alleen een boete, maar verlies je ook nog eens je baan. De Telegraaf meldde onlangs dat de Belastingdienst vijftien mensen heeft ontslagen omdat zij 'hun fiscale verplichtingen' niet nakwamen. Volgens het ministerie van Financiën wordt er streng opgetreden als blijkt dat eigen medewerkers hun aangifte onjuist of te laat invullen. Als er sprake is van opzet, leidt dat meestal tot ontslag. Een woordvoerder zei tegen de krant: ,,Geloofwaardigheid en integriteit zijn belangrijk. Daarom verwachten wij extra zorgvuldigheid van onze eigen mensen."

Er zijn meer beroepen waarbij fouten in je privéleven je je baan kunnen kosten, vertelt Muel Kaptein, hoogleraar bedrijfsethiek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. ,,Het raakt eigenlijk elk beroep wel. Denk aan politici die moeten aftreden om liefdesaffaires of leraren die in de problemen komen vanwege omstreden hobby's."

Het is een actueel thema, vertelt hij. De afgelopen jaren hoort hij vaker over kwesties waarbij fouten in het privéleven invloed hebben op werk. ,,Dat komt omdat werk en privé steeds meer door elkaar lopen", legt hij uit. ,,Mensen nemen vaker werk mee naar huis, als ze bijvoorbeeld thuiswerken. Aan de andere kant is hun privéleven zichtbaarder voor de buitenwereld door sociale media."

Zorgvuldigheid

Zo nieuw zijn thuiswerken en social media natuurlijk niet. Toch blijken veel bedrijven nog niet ingericht op de vervaging tussen werk en privé. Kaptein vertelt dat de meeste organisaties wel een gedragscode hebben met normen en waarden waar je je aan moet houden tijdens het werk. In de gedragscode voor verzekeraars staat bijvoorbeeld dat zij het moeten melden, als ze fraude vermoeden. Er staan vaak ook vagere beschrijvingen in, zoals 'betrouwbare informatie verstrekken' en 'zorgvuldig met gegevens omgaan'. Die zijn lastiger, want voor interpretatie vatbaar. ,,En ze gelden steeds vaker ook buiten kantoortijd", vertelt Kaptein. ,,Als je bijvoorbeeld een dag thuis werkt, is het belangrijk dat je die klantgegevens ook in je eigen huis zorgvuldig behandelt. Dus geen vertrouwelijke papieren zomaar bij het huisafval zetten."

Hetzelfde geldt voor je professionele imago. Als je een voorbeeld- of vertrouwensfunctie hebt, kun je je minder veroorloven in je vrije tijd. Dat is bijvoorbeeld zo bij de belastinginspecteurs en het geldt ook voor ministers, militairen of leraren. Roekeloos rijden, dronken van je fiets vallen of vreemdgaan: terwijl de meeste mensen er met een boete of ruzie thuis vanaf komen, kan iemand met zo'n voorbeeldfunctie zijn baan verliezen.

Jaarlijks turft Kaptein voor magazine Vrij Nederland politici die in opspraak zijn geraakt vanwege integriteitsschendingen. Dan gaat het niet alleen over bijvoorbeeld omkoopschandalen of diefstal, maar ook onverenigbare functies en wangedrag in de privésfeer. ,,Elk jaar is 'misdragingen in de vrije tijd' de grootste categorie", vertelt hij.

Zo moest een wethouder in Den Bosch aftreden nadat hij met te veel drank achter het stuur zat. Het gaat ook vaak over belangenverstrengeling, bijvoorbeeld als wethouders eigen geld hebben gestoken in vastgoedprojecten waarover ze beslissen.

Integriteitskwesties

Jaarlijks tellen de onderzoekers gemiddeld 55 integriteitskwesties. Waarom blijft het misgaan? ,,Er is een groot grijs gebied", vertelt Kaptein. Al gaat het de laatste jaren wel beter. Politieke partijen besteden meer aandacht aan integriteit, vragen een Verklaring Omtrent Gedrag en trainen nieuwe kandidaten. Toch zijn er genoeg kwesties waar de Tweede Kamer eens over zou moeten debatteren. Welke cadeaus moet hij bijvoorbeeld opgeven in het geschenkenregister? Toen Alexander Pechtold besloot het appartement dat hij kreeg van een Canadese diplomaat niet op de lijst te zetten, zorgde dat voor heel wat ophef.

Dat had hij natuurlijk kunnen verwachten, net zoals de belastingfraudeurs konden weten dat ze hun baan op het spel zetten. Moeten er meer regels komen? Kaptein denkt van niet. Hij onderzocht meer dan honderd organisaties waar medewerkers wel eens onethisch gedrag vertoonden, bijvoorbeeld sjoemelen met de boekhouding. Hij ontdekte allerlei factoren waardoor mensen sneller zwichten voor verleidingen, zoals hoge tijdsdruk en het idee dat je niet snel gepakt wordt. Ook 'te veel regels' blijkt een oorzaak voor fraude.

,,Regels leiden ertoe dat we minder verantwoordelijkheid nemen voor ons eigen gedrag: als het niet in het reglement staat, zal het wel mogen", legt hij uit. Dat bevestigt Raoul Wirtz van het Europees Instituut voor Bedrijfsethiek aan de Nyenrode Business Universiteit. ,,Als medewerkers zich willen indekken, gaan ze op zoek naar regels. Alles wat niet in regels is verboden, is toegestaan."

Organisaties zouden hun personeel dus geen regels, maar meer handvatten mee moeten geven over wat wel en niet kan. Kaptein: ,,Blijf discussiëren over morele kwesties." En ga ook niet te ver, waarschuwt hij. ,,Privé blijft privé en niemand is heilig. Als iedereen onberispelijk moet zijn, komt niemand meer aan een baan."


We verdenken collega's regelmatig van spijbelen

Spijbelende collega's vinden we maar niks / Pexels

Foto van 'Metro'

23 JUL 2019

Erg collegiaal is het misschien niet, maar we verdenken onze collega's er regelmatig van dat ze spijbelen. Van alle werkende Nederlanders verdenkt 41 procent collega's ervan dat ze wel eens een dagje zonder geldige reden afwezig zijn.

Achterdochtige mannen

Vooral mannen zijn flink achterdochtig, 46 procent van hen denkt dat collega's af en toe er tussenuit knijpen. Onder vrouwen is dat slechts 34 procent, blijkt uit onderzoek van Acties.nl. Er werden 1108 Nederlanders in loondienst gevraagd.


'We moeten met z'n allen efficiënter gaan werken'

Volgens hoogleraar Paul de Beer moeten we met z'n allen efficiënter gaan werken. / Pexels

Foto van 'Merel Driessen'

17 JUL 2019

Door alle verhalen over burnouts en een hoge werkdruk, lijkt het misschien alsof we af en toe bijna té productief op ons werk zijn. Maar de cijfers zeggen iets anders: onze arbeidsproductiviteit groeit al jaren niet meer zo hard als voor de eeuwwisseling. Werken we dan toch niet hard genoeg?

In 2016 was er voor het eerst sinds vijftig jaar sprake van een daling van de arbeidsproductiviteit in Nederland. Een historische doorbraak, meldt De Volkskrant woensdagochtend. Dat we minder productief zijn met z’n allen, is niets nieuws voor economen. De groei van de arbeidsproductiviteit neemt al sinds de eeuwwisseling af. „Maar dat het daadwerkelijk omlaag ging, vind ik een verrassing”, vertelt Paul de Beer, bijzonder hoogleraar arbeidsverhoudingen aan de Universiteit van Amsterdam.

Minder arbeidsproductief, betekent dat ook dat Nederlanders minder hard zijn gaan werken en lui zijn geworden? Nee, vertelt De Beer. „Het gaat vooral om hoe efficiënt we werken.” Hij legt uit dat als hij een hele dag vergadert heeft, hij daarna het gevoel heeft een hele zware dag te hebben gehad. „Maar ik heb dan geen artikel kunnen schrijven en geen onderzoek kunnen doen.”


‘Werkvakantie helpt je groeien’

FOTO: C. LOVEUR

Foto van 'Claartje Vogel'

15 JUL 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: workation.

Werken op vakantie, wie wil dat nou? „Steeds meer mensen, vooral drukke ondernemers”, vertelt de Bredase Claimy Anthonissen (26). Met haar bedrijf The Souk Department organiseert zij sinds februari 2018 workations. En die zijn populair.

De term workation of werkvakantie heeft eigenlijk twee betekenissen. De eerste is een reis waarbij je gewoon doorwerkt. Je gaat naar een ander land en doet overdag (af en toe) je normale werk.


Topinkomens stijgen rap, cao-lonen bijven achter

Paul Polman van Unilever verdiende met 11,7 miljoen 283 (!) keer zoveel als de gemiddelde werknemer. /ANP

Foto van 'Elselotte Smink'

13 JUL 2019

In 2018 zagen bestuursvoorzitters zo’n 7,2 procent meer geld op hun loonstrookjes dan in het jaar daarvoor. In totaal verdienden deze topinkomens 1,83 miljoen euro meer.

De cao-lonen stegen in dezelfde periode daarentegen slechts met 2,1 procent. Dit grote verschil blijkt uit onderzoek van de Volkskrant naar 117 Nederlandse bedrijven en instellingen. Vooral multinationals gingen er qua inkomens flink op vooruit.

Salaris en bonussen


Likeability of5

Zoek je vakantiewerk? Word sprookjesprins(es)!

Foto: Althreya Photography and Art

Foto van 'Claartje Vogel'

8 JUL 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: sprookjesachtig vakantiewerk.

Wie op zoek is naar een echt bijzondere vakantiebaan, kan misschien wel terecht bij Chayenne de Theije (22) en Kayleigh Tofield (26). Met hun bedrijf Er was eens een feestje organiseren de Zeeuwse ondernemers kinderfeestjes, meet-and-greets en fotoshoots met sprookjesfiguren. Bij hen word je dus prinses.

De Theije en Tofield hebben beiden een theateropleiding gevolgd en gingen wel eens verkleed naar fantasy-conventies. Hun bedrijf begon in 2015 als bijbaan, toen kennissen vroegen of ze ook verkleed naar kinderfeestjes konden komen. Er kwamen steeds meer boekingen bij en binnen een paar jaar groeide het uit tot een serieuze business. „Het is een sport om de mooiste kostuums te regelen en de perfecte karakters neer te zetten”, vertelt De Theije. „Er zijn snel meer sprookjesfiguren bij gekomen, zoals Doornroosje en Sneeuwwitje.”


love
user_6087bd47a3541f39dcd346cf7ffa39d9b29fcb6f_avatar

Begroet jij collega's met een hand, kus of een boks?

Foto van 'Claartje Vogel'

1 JUL 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: ongemakkelijke begroetingen op het werk.

„Ik ben al een paar keer expres te laat gekomen voor de gemeenteraad, omdat ik geen zin heb om 73 gemeenteraadsleden te kussen.” Dit vertelde de Franse burgemeester Aude Picard Wolff van Morette aan de krant Le Dauphiné Libéré. Nee, die vergadering vond niet toevallig altijd plaats op 1 januari. Terwijl we in Nederland op het werk meestal ‘goedemorgen’ roepen, kussen collega’s in bepaalde delen van Frankrijk en Wallonië elkaar dagelijks.

In veel culturen is elke dag zoenen en handen schudden met collega’s heel normaal, vertelt auteur Frank van Marwijk van het boek Lichaamstaal. „In delen van Zwitserland, Frankrijk of Italië is het collegiaal om elkaar ’s ochtends te zoenen”, vertelt hij. „Dat vinden wij gek, want in Nederland benadrukt het juist afstand. Bij ons geef je iemand een hand als je hem nog niet kent en een zoen als je elkaar wel kent maar lang niet gezien hebt of feliciteert. Je partner geef je waarschijnlijk wel een kus als hij of zij thuiskomt, maar met collega’s doe je dat niet.”


Horecabanen waarbij je het zelf voor het zeggen hebt

Horecabanen waarbij je het zelf voor het zeggen hebt

In samenwerking met Hospitality Heroes

26 JUN 2019

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar het bestaat. Werken in de horeca waarbij je zelf het aantal uren bepaalt; waarbij je ook nog van locatie naar locatie kunt hoppen en saaiheid dus ver weg is. En kwaliteit wordt beloond…

Opleiden tot horecaheld

Hospitality Heroes biedt al dat moois. Dit uitzendbureau staat al langere tijd voor kwaliteitshorecapersoneel en dat betekent dat er wel iets van je wordt verwacht als je eenmaal ‘binnen’ bent. Hospitality Heroes leidt je namelijk eerst op. Tot horecaheld, vandaar de naam. „Het horecavak is nu eenmaal een prachtig vak dat helden nodig heeft”, zo vindt de organisatie.


‘Iedereen kan een mentor gebruiken’

Foto van 'Claartje Vogel'

24 JUN 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: eigenlijk kan iedereen wel een mentor gebruiken, want er is altijd iemand van wie je iets kunt leren. Of je net afgestudeerd bent of juist bijna met pensioen gaat. Een mentor is je gids, adviseur en soms zelfs een vriend. En vaak kun jij hem of haar ook nog iets leren, vertellen mentoren en hun protegés.

De vriendschap is echt een cadeautje’


Werkplezier heel anders voor werkgever en werknemer

Foto ter illustratie. Bron: Unsplash

Foto van 'Cerise van Vliet'

24 JUN 2019

Wil jij liever leuke collega’s, een lekker muziekje op de werkvloer en misschien wel een kantoorhond of juist een kekke smartphone, dikke leaseauto en meer salaris? Werkgevers denken het laatste, maar werknemers gaan voor optie één.

Dat blijkt uit het Grote Werkplezier Onderzoek, dat Tempo-Team deed. Werknemers vinden de verbinding met hun collega’s heel belangrijk. Ze willen samen lachen, samen succes vieren, samen lunchen, maar ook samen balen. Van hun leidinggevende willen ze waardering en betrokkenheid. Werkgevers denken juist conservatief. Zij denken dat werknemers staan te popelen voor de nieuwste telefoon en een dure auto.

Nu op de arbeidsmarkt een enorme krapte is, zouden werkgevers zich volgens het onderzoek dus om andere dingen druk moeten maken. Zo kunnen ze talent aantrekken en stress voorkomen.


Zzp'er? Dan moet je minstens 16 euro verdienen

Sommige zzp'ers verdienen minder dan 10 euro per uur. Afbeelding ter illustratie. /ANP

Foto van 'Metro'

21 JUN 2019

Het kabinet is al lang op zoek naar een manier om de grote groep schijnzelfstandigen bescherming te bieden. En daar is een nieuwe stap voor gezet.

Er komt namelijk een minimumtarief: zelfstandigen in Nederland mogen niet minder dan 16 euro per uur betaald krijgen.

Minder dan een tientje


Overgekwalificeerd? Zo los je dat op!

Foto van 'Claartje Vogel'

17 JUN 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: Overgekwalificeerd zijn, slappe smoes of een terecht punt van zorg?

Afgewezen worden omdat je te weinig ervaring hebt is vervelend, maar omgekeerd kan het ook: je wordt niet aangenomen, omdat je ’overgekwalificeerd’ bent. Een vage kritiek, vinden sollicitanten. Een veelgelezen stelling op social media: „Overgekwalificeerd is een mooi woord voor ’te duur’.”

Is dat zo? Overgekwalificeerd betekent dat je te veel ervaring hebt of hoger opgeleid dan nodig voor een baan. „Dat hoeft geen probleem te zijn”, vertelt Florentine de Beer, regional manager bij recruitmentbureau Hays. Een aantal jaar geleden zag ze juist dat veel pas afgestudeerden ’onder hun niveau’ begonnen. „Voor startersfuncties vroegen bedrijven al twee jaar ervaring. Daarom begonnen starters vaak een stap lager, om later door te groeien.”


Twittertopman: Elon Musk is een gevaarlijk rolmodel

We zijn toe aan een gezondere relatie met onze telefoon / Pexels

Foto van 'Ingelise de Vries'

13 JUN 2019

Niet teveel werken, regelmatig pauzes nemen en heel veel lachen. Twittertopman Bruce Daisley geeft les over de werkvloer.

In een tijd waar we veel van ons op zoek zijn naar geluk, is het belangrijk om ook je baan eens onder de loep te nemen. Geluk op de werkvloer zit ‘m misschien wel in hele andere dingen dan je in eerste instantie denkt. Bruce Daisley is vicepresident van Twitter, een bestellende auteur en mag zich inmiddels wel expert op het gebied van werkgeluk noemen.

Vaker pauze nemen


Amsterdamse 50-plussers vol ambitie voor een baan

Amsterdamse 50-plussers vol ambitie voor een baan

Erkal (rechts) en Larry staan te popelen om te beginnen aan een nieuwe baan. / Henk Seppen | Orange Pictures

In samenwerking met gemeente Amsterdam en Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam

6 JUN 2019

50-plussers zijn aantrekkelijke werknemers voor Amsterdam, want 5.600 Amsterdammers met een schat aan werkervaring zijn vol energie en ambitie om aan de slag te gaan. Dat geldt zeker voor Erkal en Larry.

Van de 150.000 Amsterdammers tussen de 50 en 64 jaar, zijn er 5600 actief op zoek naar een baan. Dit cijfer, van eind vorig jaar, betekent zo’n 190.000 jaar aan werkervaring. Dat is eeuwig zonde, zo vinden de gemeente Amsterdam en Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam. Daarom is de campagne Ontdek de 50PLUS in het leven geroepen. Hierin worden de aangeboren talenten van de 50-plussers onder de aandacht gebracht en hun geboortejaar als kwaliteitsstempel aangemerkt.

Enthousiaste 'jonge ouderen'


Werk jij liever mét of zónder manager?

Foto van 'Claartje Vogel'

27 MEI 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: Nederlandse bedrijven experimenteren al jaren met zelfsturing. Werkt dat nou eigenlijk echt, werken zonder managers?

Supermarktmanagers zijn schaars, blijkt uit analyse van vacaturesite Indeed. Twee derde van de vacatures van Nederlandse supermarkten staat al meer dan twee maanden open.

Ook in Amerika heerst een personeelstekort. Mede daarom experimenteert supermarktketen Walmart met minder winkelmanagers in 75 vestigingen. Het bedrijf wil zo kosten besparen en tegelijkertijd aantrekkelijker worden als werkgever. De overgebleven leidinggevenden krijgen meer verantwoordelijkheid en meer salaris. Ook de rest van het personeel gaat erop vooruit. Zij krijgen meer training en waardering voor hun werk, belooft de supermarktketen.


Weinig ervaring? Zo pak je toch die droombaan!

Foto van 'Claartje Vogel'

20 MEI 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: werk vinden zonder werkervaring.

„Ik wil gewoon een kans om verder te groeien”, zegt Arie Alderliesten. Hij is al een tijdje aan het solliciteren, maar telkens krijgt hij hetzelfde bericht: afgewezen. Want hij heeft te weinig ervaring.

Alderliesten heeft het op zich naar zijn zin bij zijn huidige werkgever, maar hij wil nog meer uitdaging en verantwoordelijkheid. Dus solliciteert hij naar banen als beleids- en projectmedewerker bij grote organisaties, zoals gemeenten. Hij heeft wel de juiste diploma’s, maar nog nooit zo’n baan gehad. „Werkgevers vragen drie tot vijf jaar ervaring in eenzelfde soort functie”, vertelt hij. „Mijn vraag is dan: denk je echt dat iemand die al jaren zo’n functie vervult, op zoek is naar dezelfde baan? Die medewerkers willen volgens mij juist een functie die uitdagender is.”


‘Schades van de aardbevingen snel afhandelen’

Camera video‘Schades van de aardbevingen snel afhandelen’

Wiona gaat voor de beste hulp voor alle mensen in het aardbevingsgebied.

In samenwerking met Olympia Nederland

20 MEI 2019

Wiona is Managementassistente bij NIVRE Calamiteiten & Projecten in Groningen via Olympia. Zij vertelt over de voldoening die ze haalt uit het helpen van mensen in het aardbevingsgebied.

Werk van betekenis doen, dat geldt absoluut voor Wiona (38). „Mijn werk is geweldig. Ik kan het niet anders zeggen. Elke dag ga ik met een lach naar mijn werk en kom ik met een lach weer thuis.” Sinds een half jaar werkt de vrolijke Wiona via Olympia als managementassistente bij NIVRE Calamiteiten & Projecten in Groningen. „Iedereen heeft wel gehoord van de aardbevingen in Groningen en de schade die vele duizenden huizen hebben opgelopen. Wij doen elke dag weer ons uiterste best om mensen in het aardbevingsgebied die schade melden, op een juiste, nette en snelle manier van dienst te zijn. Het is al vervelend genoeg dat ze schade hebben aan hun huis. Wij kunnen ze helpen door zo snel mogelijk schade-experts naar de woning te sturen, zodat de schadevergoeding kan worden afgehandeld. Zo krijgen de bewoners waar ze recht op hebben.”

Spin in het web


Amsterdamse werkgevers, ontdek talent 50-plussers!

Werkgevers, ontdek talenten van 50-plussers!

Laura Rijkelijkhuizen (links) en Astrid Bruyn staan te popelen om weer aan de slag te gaan. / Femmy Weijs

In samenwerking met gemeente Amsterdam en Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam

16 MEI 2019

50-plussers zijn aantrekkelijke werknemers voor Amsterdam, want 5600 Amsterdammers met een schat aan werkervaring zijn vol energie en ambitie om aan de slag te gaan. Dat is de boodschap van de campagne ontdekde50PLUS.

Van de 150.000 Amsterdammers tussen de 50 en 64 jaar, zijn er 5600 actief op zoek naar een baan. Dit cijfer, van eind vorig jaar, betekent zo’n 190.000 jaar aan werkervaring. Dat is eeuwig zonde, zo vinden de gemeente Amsterdam en Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam. Daarom is de campagne ontdekde50PLUS in het leven geroepen. Hierin worden de aangeboren talenten van de 50-plussers onder de aandacht gebracht en hun geboortejaar als kwaliteitsstempel aangemerkt.

Enthousiaste 'jonge ouderen'


Wat voor horecaheld word jij?

Wat voor horecaheld word jij?

In samenwerking met Hospitality Heroes

15 MEI 2019

Onafgebroken kolkt het, supporters zingen en springen en de sfeer dreunt door de muren in de Johan Cruijff ArenA. Dan is het rust en stromen de tribunes leeg, massaal naar de bar in een feestelijke optocht. Om dan je hoofd koel te houden en iedereen snel en vrolijk van een perfect getapt biertje te voorzien: dat is een vak. Een prachtig vak, dat helden nodig heeft. Die horecahelden zoekt Hospitality Heroes; een uitzendbureau voor kwalititeitshorecapersoneel. En als ze gevonden zijn, begint de training. Van gastvrijheidstrainingen tot taptrainingen. Er is genoeg kans tot ontwikkeling.

Van ArenA tot Rijksmuseum

Hospitality Heroes biedt niet alleen meer kennis van zaken, maar ook afwisseling. In collega’s én in werkplekken. Vanavond nog horecaheld in de Johan Cruiijff ArenA, morgen in het Rijksmuseum, bij de Harbour Club, of in het Postillion Hotel. Stuk voor stuk prachtlocaties die zoeken naar kwaliteit. Kwaliteit die beloond wordt, met een goed salaris en volop flexibiliteit in het bepalen van eigen uren.


Wat verandert er als we gaan samenwerken met robots?

Foto van 'Claartje Vogel'

13 MEI 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: wat verandert er als we in de toekomst samenwerken met robots? En hoe kun je je daarop voorbereiden?

Grote kans dat jij over een paar jaar een robot als collega hebt. In 2030 ziet de werkdag van de meeste mensen er namelijk anders uit door automatisering, voorspellen onderzoekers van McKinsey (2017).

Ongeveer 60 procent van alle functies bestaan voor minstens 30 procent uit taken die geautomatiseerd kunnen worden. Voor een baan van 36 uur betekent dit dat zo’n 12 uur van je werkweek wordt overgenomen door een robot.