theme logoWerk & Inkomen

Dit zijn de banen van de toekomst

©Unsplash

Foto van 'Merel Driessen'

19 NOV 2018

Terwijl door robotisering veel banen zullen verdwijnen, komen er in de toekomst ook veel nieuwe banen bij. Metro zocht uit welke banen we over een paar jaar veel meer gaan zien. Een tipje van de sluier: ambitie, passie en een opleiding in de IT zijn heel handig.

Voice UX Designer

Alexa, Bo en Echo klinken misschien niet zo bijzonder in jouw oren, maar over een paar jaar kun je ze niet meer wegdenken. Het zijn de namen van zogenaamde slimme speakers. Ondanks dat je ze nog niet zo veel in de Nederlandse huishoudens ziet als in de Amerikaanse, heb jij er over een paar jaar vast ook een op je keukenaanrecht staan. Producten als Google Home en Apple Homepod komen voort uit het denkwerk van UX designer. „Een UX designer lost problemen op vanuit het gebruikersperspectief. Welke behoeften heeft gebruiker? Daar bedenken wij oplossingen voor”, vertelt Jasper Stender, zelf UX designer bij ICT-dienstverlener ilionx. UX staat voor User Experience, ofwel gebruikerservaring. De gebruikerservaring staat voor een UX designer op nummer 1 bij het ontwikkelen van producten en daarom worden de gebruikers al vroeg bij het proces betrokken. „Een voice UX designer ontwikkelt voornamelijk producten die je kan aansturen met je stem. Bijvoorbeeld een hulpapparaat bij het koken, die kan je op dat moment niet met je handen besturen. Dan bedenken we een apparaat dat je met je stem kan besturen.”

Een baan als voice UX designer bestaat dus al, maar er gaan in de toekomst volgens Stender veel meer van dat soort banen bij komen. „Het is net zoals met de mobiele telefoon. Vroeger hadden mensen dat niet, nu hebben we 1 of zelfs 2 telefoontjes. Dat is hetzelfde als met een slimme speaker. In Amerika heeft bijna iedereen er een en hier gaat het ook steeds meer komen. Je wilt als je thuis komt gewoon tegen Alexa kunnen zeggen: ‘Doe het licht aan’.”

Chief Purpose Planner

Hoe kan je ervoor zorgen dat medewerker tevreden zijn op hun werk en daarnaast ook persoonlijke doelen kunnen bereiken? „Een chief purpose planner gaat over de zingeving van werk. Hoe kan je ervoor zorgen dat er zingeving zit in het werk van jouw medewerkers?”, legt Jan Kaan uit. Kaan is zelf werkzaam bij softwareontwikkelaar Atlassian, waar hij ook een soort van chief purpose planner is. Hij legt uit dat het er in de toekomst niet per se om gaat dat er iemand op kantoor is die als chief purpose planner werkzaam is, maar dat er bij bedrijven steeds meer gedacht wordt vanuit medewerkers en hoe zij geluk uit hun werk kunnen halen. „Ik zie dat nu vooral nog in de IT. Als ik op een beurs sta en er komen studenten op mij af, dan vragen ze eerst aan me waarom ze bij ons moeten komen werken. Dat is heel anders dan toen ik twintig jaar geleden op de arbeidsmarkt kwam. Ik dacht toen alleen maar aan of ik carrière kon maken binnen een bedrijf.”

Kaan vertelt dat mensen steeds meer bezig zijn met wat voor cultuur er binnen een bedrijf heerst. „En dat moet ook wel. Mensen moeten steeds langer en meer werken. Dan moet je wel iets doen waar je werkgeluk in krijgt en dat zit in meer dingen dan alleen het werk dat je uitvoert.”

Ondanks dat de huidige baan die Kaan heeft op een chief purpose planner lijkt, heeft hij zo’n zelfde functie nog niet eerder bij andere bedrijven gezien. „Ik heb zelf bij diverse IT-bedrijven gewerkt en vaak zit er toch wel een ouderwetse of achterhaalde gedachtegang. Buiten de lijntjes kleuren zit er niet bij.” Hij legt uit dat bedrijven nog vooral nadenken over wat een medewerker voor een bedrijf kan doen in plaats van wat een bedrijf voor een medewerker kan doen. „Steeds meer jonge mensen durven hun baan op te zeggen en voor zichzelf te beginnen om hun doel na te leven. Dat is een duidelijk teken dat bedrijven hun medewerkers nog te weinig ruimte geven om dat te kunnen doen.”

Cyber calamity forecaster en cyber attack agent

Kan je je nog herinneren dat de websites van onder andere ING en DigiD het afgelopen jaar platlagen vanwege DDoS-aanvallen? Dat soort cyberaanvallen gaan we in de toekomst waarschijnlijk veel vaker zien en misschien zelfs op grotere schaal. Oorlogen zullen niet meer op het fysieke, maar op het virtuele slagveld uitgevoerd worden. En dat betekent dat cyber calamity forecasters en cyber attack agents steeds meer nodig zijn.

Laten we beginnen bij de eerste: cyber calamity forecaster, ook wel cyberdreigingsanalist. „Cybercriminelen zullen altijd een gedegen voorbereiding treffen voordat ze een doel aanvallen. Op het darkweb bestuderen ze zwakheden van bedrijven, kopen gelekte wachtwoorden of ze verzinnen een domeinnaam die veel lijkt op de originele domeinnaam van een bedrijf. Een cyberdreigingsanalist speurt naar signalen waaruit blijkt dat cybercriminelen een aanvallen plannen”, vertelt Bastiaan Bakker, directeur business development bij cybersecurity dienstverlener Motiv. „Ik vergelijk een cyber calamity forecaster met een weerman- of vrouw. Hij of zij voorspelt het weer, een cyber calamity forecaster voorspelt een cyberaanval.” Bakker vertelt dat een cyberdreigingsanalist op dit moment nog geen voltijd functie is, het valt nu nog onder de taken van een cyberveiligheidsexpert en dus bestaat het werk in principe al wel. Maar hij voorspelt dat in de toekomst er zeker mensen nodig zijn die hier speciaal voor worden aangenomen.

Een cyberdreigingsanalist wordt ingehuurd door zowel de overheid als bedrijven. „Een cyber attack agent zal echt alleen voor de overheid werken. Het ministerie van defensie investeert zelfs al in dit soort functies”, vertelt Bakker. Hij legt uit dat cyber attack agents nodig zijn bij grote cyberaanvallen, waarbij bijvoorbeeld een elektriciteitscentrale wordt lamgelegd. „Om er dan achter te komen wie achter de aanval zit, moet de overheid soms terughacken. Dat doet een cyber attack agent dan.” Een cyber attack agent is als het ware een soldaat op het virtuele slagveld.


Een derde Nederlanders vindt zich slimmer dan baas

Colourbox

Foto van 'Kasper Hermans'

GISTEREN

Bijna een derde (31 procent) van werkend Nederland denkt intelligenter te zijn dan zijn of haar leidinggevende. Dit blijkt uit een onderzoek van Acties.nl onder 1.119 Nederlanders in loondienst. Van alle ondervraagden zegt meer dan de helft dat zij op dit moment te weinig betaald krijgen.

Vooral mannen

Opvallend genoeg - of misschien juist niet - zijn het voornamelijk mannen die zichzelf slimmer inschatten dan hun leidinggevende. Zo zegt maar liefst 35 procent van hen intelligenter te zijn dan de baas, tegenover slechts 24 procent van de ondervraagde vrouwen.


Zo gebruik je emoties op de werkvloer

Foto van 'Claartje Vogel'

18 MRT 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: zo gebruik je je emoties om vooruit te komen in je carrière.

Je gevoel laten blijken op het werk wordt snel gezien als onprofessioneel of zwak. Maar je emoties uitschakelen zodra je de werkvloer oploopt, dat gaat nu eenmaal niet. En dat moet je ook niet willen, vindt Elisabeth Fosslien. Ze is mede-auteur van No Hard Feelings, een handleiding waarin ze beschrijft hoe je emotie kunt gebruiken om vooruit te komen in je carrière. „Omgaan met emoties is niet hetzelfde als ze eindeloos bespreken en analyseren”, zegt ze. „Het gaat erom dat je je eigen reacties herkent en ze in je voordeel gebruikt. Soms betekent dat juist even slikken.”

Onder controle


Wel of niet flexwerken in cafés

Foto van 'Claartje Vogel'

11 MRT 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: haat of liefde voor flexwerkers? Sommige café-uitbaters proberen juist flexwerkers aan te trekken met goede wifi en stopcontacten. Tegelijkertijd zijn er caféhouders die helemaal niet blij zijn met al die laptops in hun zaak. We laten een voor- en tegenstander van flexwerken aan het woord.

Twee jaar geleden besloot ondernemer Dirk-Jan Stip laptops te verbieden in de zaak. „Het was de moeilijkste beslissing die ik ooit nam, maar ook de beste’’, zegt hij. „We zijn één van de populairste plekken in Amersfoort. Het zit altijd vol.’’

Stip begon Coffee Corazon twaalf jaar geleden met een doel: een gezellige zaak waar het draait om lekkere koffie en echte interesse. Personeel vraagt hier bijvoorbeeld niet ’heeft het gesmaakt?’, want zo zou je dat ook niet vragen aan een vriend die bij je thuis eet. „We willen echt weten wat je ervan vond’’, zegt Stip. ,,Geen slap gelul, maar een echt gesprek.’’


Likeability of3

Vrouwen vinden geld het belangrijkst bij nieuwe baan

Kom maar op met die cash. /Unsplash

Foto van 'Elselotte Smink'

11 MRT 2019

Het echt leuk vinden, iets goeds doen voor de wereld, je talenten ontwikkelen, cash… Waar let jij op als je een nieuwe baan zoekt?

Money, money money - waarschijnlijk. Geld is het belangrijkste criterium voor Nederlandse jongeren als zij op banenjacht gaan. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction onder ruim 1000 jongeren in opdracht van YoungCapital.

Geef (en vraag) ruim


dislike
user_b813bdc1492e6438db65972a8444f71a0ece22af_avatar

Droombaan-alert! Disneyland zoekt nieuwe prinsessen

Droombaan-alert! Disneyland zoekt nieuwe prinsessen

Disney. Foto: Unsplash

Foto van 'Rosan de Vos'

4 MRT 2019

Dames opgelet! Laat nu je langgekoesterde meisjesdroom uitkomen: Disneyland Parijs is op zoek naar nieuwe prinsessen.

Audities

Als een ware prinses door Disneyland Parijs paraderen? Meld je dan aan voor de audities op 6 april in Amsterdam. Er zijn in totaal vijftig fulltime- en seizoenscontracten te vergeven. Je maakt alleen kans als je 18 jaar of ouder bent en Frans of Engels spreekt. Daarbij moet je ook een beetje soepel in de heupen zijn: 'basisniveau dansen' is een vereiste.


Zo ga je om met ontslag

Foto van 'Claartje Vogel'

4 MRT 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: help, ik ben ontslagen.

Soms voel je het aankomen. Het gaat niet goed met het bedrijf, je manager is ontevreden of je weet dat er een reorganisatie aankomt waarbij jouw baan waarschijnlijk verdwijnt. Voor Gertrud de Witte kwam haar ontslag juist heel onverwacht. Ze had een jaarcontract als marketeer en volgens haar manager ging alles goed. „Ik hoefde me geen zorgen te maken over contractverlenging’’, vertelt ze.

Tot er een nieuwe interim-directeur bij het bedrijf kwam. Hij wilde het team anders organiseren en vond dat er geen plek was voor De Witte. Zij was er het laatst bij gekomen, dus haar contract werd niet verlengd.


Net-afgestudeerden niet aannemen is 'onderstandig'

Net-afgestudeerden niet aannemen is 'onverstandig'

Hoe jonger de HR-beslisser, hoe groter het percentage dat negatief staat tegenover het aannemen van pas-afgestudeerden. Foto: Pexels.

Foto van 'Amarins de Boer'

28 FEB 2019

Meer dan twintig procent van de HR-professionals in Nederland neemt liever geen pas-afgestudeerden aan, omdat dit te veel tijd en moeite zou kosten. Dat blijkt uit onderzoek van Tentoo. Een onverstandige keuze, zeggen critici.

Werkgevers zitten te springen om personeel, maar toch staat van de 30-minners bijna dertig procent negatief tegenover het aannemen van pas-afgestudeerden. Volgens HR-professionals kost het te veel tijd en moeite om hen op niveau te brengen.

Al doende leert men


Top 10 beste steden om een baan te vinden

Top 11 beste steden om een baan te vinden

München is volgens HousingAnywhere de onbetwiste nummer één.

Foto van 'Erik Jonk'

26 FEB 2019

Zin in een avontuur en de wijde wereld in te trekken om tijdelijk te werken in een ander land? Om je carrière te starten of een push te geven in – pak ‘m beet - een hippe start-up in een buitenlandse stad? Die mensen worden nu een handje geholpen met de onlangs samengestelde Top 100 Beste Steden om een Baan te Vinden. Internationaal boekingsplatform HousingAnywhere zette de steden en redenen op een rij met München op nummer 1. Als het om Nederland gaat, vinden we Amsterdam op 11 (zie kader), Rotterdam op 33, Den Haag op nummer 58 en Eindhoven op 59. Maar dit is de Top 10 die je kunt overwegen bij een banenjacht in den verre.

Criteria

HousingAnywhere heeft de lijst Beste Steden om een Baan te Vinden samengesteld aan de hand van zes criteria (en verbond daar scores aan).


Iemand inwerken? Wees een vriend!

Foto van 'Claartje Vogel'

18 FEB 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: do's en don'ts van inwerken.

De eerste werkweek van marketeer Anne Smink verliep niet soepel. „Pas na vier dagen kreeg ik een computer", vertelt ze. „Dan voel je je verloren." Ze zag dat bij elke nieuwe medewerker hetzelfde gebeurde. De HR-afdeling besteedde veel tijd aan mensen werven, maar zodra ze kwamen werken stond er niets voor ze klaar. Heel frustrerend, vond ze.

Inmiddels werkt ze voor Appical, een bedrijf dat software bouwt om het inwerkproces van bedrijven te regelen. Volgens expert en medeoprichter van Appical, Roy Terenstra, heeft bijna iedereen wel te maken gehad met een inwerktraject dat niet lekker liep, bij zichzelf of een collega. „Om allerlei redenen heeft inwerken geen prioriteit. Zonde, want zo voelen nieuwe medewerkers zich niet op hun gemak. Bovendien kunnen ze niet goed aan de slag."


Productiever op je werk worden? Ga samen gamen!

Foto van 'Claartje Vogel'

11 FEB 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: sport en spel op je werk.

„Bedrijven besteden duizenden euro's aan teambuildingactiviteiten, terwijl ze beter gewoon een Xbox kunnen kopen." Dat zegt professor Greg Anderson van de Amerikaanse Brigham Young University. Samen met drie andere wetenschappers onderzocht hij welk effect gamen heeft op teambuilding.

De onderzoekers verdeelden 352 mensen, die elkaar nog niet kenden, in 80 teams. De teams moesten samenwerken aan een opdracht. In de pauze werden de teams in drie groepen verdeeld. Teams in groep één moesten voor zichzelf werken tijdens de pauze. Groep twee moest overleggen over de beste strategie. En de teams in de laatste groep mochten samen gamen. Wat blijkt? De teams die samen gegamed hadden, haalden daarna een veel hogere score. Hun productiviteit steeg met liefst 20 procent na slechts 45 minuten computerspelletjes spelen.


Beter presteren? Dan is timing héél belangrijk

Beter presteren? Dan is timing héél belangrijk

Beter presteren? Dan is timing héél belangrijk. Foto: Unsplash.

Foto van 'Claartje Vogel'

5 FEB 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: alles draait om timing.

Geef geen presentaties net na de lunch en plan examens en operaties het liefst 's ochtends. Op welk tijdstip je iets doet heeft namelijk effect op je kans van slagen, schrijft de Amerikaanse auteur en managementexpert Daniel Pink. Samen met zijn team analyseerde hij meer dan 700 internationale onderzoeken over allerlei vakgebieden. De onderzoekers probeerden vooral te achterhalen of er een verband was tussen het moment waarop iemand iets doet en het eindresultaat. Uit het onderzoek blijkt dat je vermogen om te presteren voor 20 procent afhankelijk van het tijdstip van de dag.

Drie fases


Wat zijn de voor- en nadelen van promoveren?

Foto van 'Claartje Vogel'

21 JAN 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: wat zijn de voor- en nadelen van promoveren?

Tijdens haar studie rechten aan de Universiteit van Tilburg kon Anne de Vries niet wachten om aan de slag te gaan in de praktijk. ,,Ik riep eigenlijk altijd dat ik het verschil wilde maken: mensen helpen", vertelt ze. Het liep anders dan ze had gedacht. Ze schreef haar scriptie over wie aansprakelijk is voor tussenpersonen, zoals reisbureaus of makelaars. Dat bleek een ingewikkelde kwestie en tijdens haar scriptie had ze niet genoeg tijd om het hele onderwerp uit te zoeken. Dus vroeg haar professor of ze verder wilde met het onderzoek tijdens een PhD. Omdat ze het onderwerp zo interessant vond, zei ze ja.

PhD staat voor het Latijnse woord philosophiæ doctor: ‘doctor in de filosofie’. Je haalt een PhD door promotieonderzoek te doen, een proefschrift te schrijven en dat proefschrift te verdedigen voor een commissie. Als je dat hebt gedaan, mag je je gepromoveerd noemen en de titel 'doctor' (dr.) voor je naam zetten.


Foto ter illustratie. Beeld: Unsplash

Meer netwerken in 2019? Zo lukt het écht

Foto ter illustratie. Beeld: Unsplash

Foto van 'Metro'

16 JAN 2019

Geen mooier moment dan 't nieuwe jaar om je carrière eens flink onder de loep te leggen, toch? Het kan heerlijk zijn om ergens een nieuwe start te maken, maar da's vaak makkelijker gezegd dan gedaan, omdat het meestal één belangrijk ding vereist: netwerken! Metro zet tips voor je op een rijtje om het nét wat makkelijker te maken.

Het heeft wél zin

Mocht je nou denken dat netwerken voor jou 'toch geen zin heeft' - dat is niet helemaal waar. LinkedIn deed er recentelijk nog onderzoek naar en wat bleek: 60% van de professionals staat er voor open om mensen uit hun netwerk te helpen bij het vinden van een baan. Da's flink wat, en daar kan jij er dus makkelijk één van zijn.


Een op de drie vindt loonstrook checken ingewikkeld

Werknemers vinden loonstrookje ingewikkeld

Het loonstrookje is lang niet altijd duidelijk, blijkt uit onderzoek. Foto: Pexels.

Foto van 'Amarins de Boer'

14 JAN 2019

Bij een nieuw jaar hoort een nieuw loonstrookje. Met daarop voor velen een aantal veranderingen, want de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid maakte eind vorig jaar bekend dat Nederlanders er in 2019 netto op vooruitgaan.

Goed nieuws natuurlijk, maar voor mensen blijft het loonstrookje vaak iets moeilijks. Uit onderzoek van Nmbrs blijkt dat ruim een op de drie Nederlanders het ingewikkeld vindt om zijn of haar loonstrookje te controleren.

Erop vooruit


Voorbeeldfunctie? Let goed op je imago!

Foto van 'Claartje Vogel'

14 JAN 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: beroepen waar fraude extra zwaar telt.

Frauderen met je belastingaangifte mag natuurlijk nooit, maar als je werkt bij de fiscus krijg je niet alleen een boete, maar verlies je ook nog eens je baan. De Telegraaf meldde onlangs dat de Belastingdienst vijftien mensen heeft ontslagen omdat zij 'hun fiscale verplichtingen' niet nakwamen. Volgens het ministerie van Financiën wordt er streng opgetreden als blijkt dat eigen medewerkers hun aangifte onjuist of te laat invullen. Als er sprake is van opzet, leidt dat meestal tot ontslag. Een woordvoerder zei tegen de krant: ,,Geloofwaardigheid en integriteit zijn belangrijk. Daarom verwachten wij extra zorgvuldigheid van onze eigen mensen."

Er zijn meer beroepen waarbij fouten in je privéleven je je baan kunnen kosten, vertelt Muel Kaptein, hoogleraar bedrijfsethiek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. ,,Het raakt eigenlijk elk beroep wel. Denk aan politici die moeten aftreden om liefdesaffaires of leraren die in de problemen komen vanwege omstreden hobby's."


Efteling zoekt machinist voor de stoomtrein

De entree van de Efteling. / ANP

Foto van 'Metro'

9 JAN 2019

Ga jij het liefst één keer per week naar de Efteling en vind je het leuk om met de trein te reizen? Dan hebben wij goed nieuws voor je. Het pretpark is namelijk op zoek naar een machinist voor de stoomtrein, die iedere dag de bezoekers door het park vervoert.

Deze trein is een belangrijk onderdeel van het pretpark, en als machinist ben jij een belangrijk aanspreekpunt voor de bezoekers. Het is dus deels aan jou om de bezoekers de magische ervaring te geven waarvoor ze gekomen zijn.

De gasten een gezellige treinreis bezorgen


Help je graag mensen? Word recruiter!

Foto van 'Claartje Vogel'

7 JAN 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: recruiters gezocht! 

„Ik had niet gedacht dat ik als recruiter aan de slag zou gaan”, vertelt Elisa Luijken. „Toch werk ik nu al anderhalf jaar met veel plezier in dit vak.”

Ze was nog bezig met afstuderen, toen IT-wervingsbureau Seven Stars haar benaderde. Zij hadden namelijk dringend recruiters nodig, want door de krappe arbeidsmarkt is er veel werk voor personeelswervers. Zoveel werk, dat er nu ook een tekort is aan recruiters.


Chauffeur afval Jorino trots op een schoon Amsterdam

Camera videoJorino: van boekhouder tot blije chauffeur afval

Jorino: Toeristen maken zelfs foto’s en genieten ervan alsof het een groot spektakel is.

In samenwerking met Olympia Nederland

7 JAN 2019

Jorino (25) is chauffeur afval via Olympia. Eerst was hij boekhouder. Nu geniet hij er dagelijks van om bij te dragen aan een schoon Amsterdam. Hoe kwam hij tot deze bewuste keuze? En wat heeft creativiteit en teamsport met vuilnis ophalen te maken?

„Eerst werkte ik op een kantoor als boekhouder aan de financiële administratie. Iedere dag hetzelfde doen is niks voor mij. Veel te eentonig. Ik merkte bovendien dat ik liever met mijn handen werk dan achter een computer zit.”

Verrast bij Olympia


Werkende Nederlander wil in 2019 een hoger salaris

Één op de vijf werkende Nederlanders heeft in 2019 het voornemen om zijn werkgever om salarisverhoging te vragen. Foto: Unsplash

Foto van 'Bregje Simons'

4 JAN 2019

Het begin van het nieuwe jaar is natuurlijk dé tijd van goede voornemens en nieuwe kansen en doelen. Ruim één op de vijf werkende Nederlanders heeft in 2019 het voornemen om zijn werkgever om salarisverhoging te vragen. Ook zijn het volgen van een cursus, training of opleiding populaire voornemens; een kleine 30 procent zegt dit van plan te zijn. Bijna een kwart van de Nederlanders wil het komende jaar een betere balans tussen werk en privé bereiken. Dat blijkt uit het grote nieuwjaarsonderzoek van online pensioenuitvoerder BeFrank.

Hoger loon

Opvallend is dat het vooral mannen zijn die hun zinnen op een hoger loon hebben gezet. Zo'n 30 procent van de mannen is van plan om hier dit jaar werk van te maken, tegenover slechts 13 procent van de vrouwen. Ook als het gaat om promotie, leggen mannen de lat een stuk hoger. Iets meer dan een op de tien vrouwen heeft het voornemen om in 2019 een stapje hogerop te komen. Bij mannen ligt dat percentage op 22 procent. Nog een aantal andere werkgerelateerde voornemens zijn minder overwerken, meer leuke dingen doen met collega's, gezonder leven op het werk en een nieuwe baan zoeken.