theme logoWerk & Inkomen

Zeg niet dat je baas een eikel is

Foto van 'Claartje Vogel'

20 AUG 2018

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: hoe zeg je je baan op? 

Hoera, je hebt een nieuwe baan gevonden. Voordat je daar aan kunt beginnen, moet je eerst je oude werk opzeggen„Opzeggen is nooit leuk”, vertelt loopbaancoach Freek van Kraaikamp. „Ook al voelt het voor jou als een opluchting, je baas en je collega’s zitten ineens met een probleem. Ze moeten jouw werk overnemen en op zoek naar een vervanger.”

Het is belangrijk op een goede manier afscheid te nemen, waarschuwt Hugo van der Heide, directeur van bureau Carrière Switch. Hij adviseert in onder meer loopbaanbegeleiding, werving en selectie en ontslag. „Nederland is maar klein en zeker als je binnen hetzelfde beroep of dezelfde regio werkzaam blijft, kom je elkaar altijd weer tegen.”

Volgens Van Kraaikamp heeft een baan opzeggen veel overeenkomsten met een relatie uitmaken. „Maar terwijl je bij een gebroken liefdesrelatie misschien de deur achter je dicht kunt gooien, zit je na het opzeggen van een arbeidsrelatie nog een maand in de ’het is ingewikkeld’-fase. Je hebt tenslotte een opzegtermijn.”

Zo snel mogelijk

In je arbeidscontract staat hoe lang die termijn is. Meestal zijn het één of twee maanden. Daarom zeggen veel mensen vaak precies 30 of 60 dagen van de voren op. „Vertelt het liever zo snel mogelijk”, adviseert Van Kraaikamp. „Bijvoorbeeld aan het begin van de maand. Zo kan je baas je niet verwijten dat hij geen tijd had om op tijd een vervanger te regelen. Hoe later je opzegt, hoe meer irritatie.”

Zeg het op tijd, maar zorg daarna dat je snel weg kunt, vindt Van der Heide. „Drie maanden blijven hangen heeft geen enkele zin. Je doet toch niet echt meer mee. Een maand blijven werken lijkt me voldoende om je werk af te bouwen en klussen over te dragen.”

Soms verwijten werkgevers hun vertrekkende werknemers dat ze niet gezegd hebben dat ze aan het solliciteren waren. Onterecht, vindt Van Kraaikamp. „Iedereen heeft het recht om zich te oriënteren op de arbeidsmarkt, dat hoef je echt niet te vertellen aan je baas.”

Liegen

„Niets zeggen is tenslotte niet hetzelfde als liegen”, beaamt Van der Heide. „Als je zegt dat je weg wilt, kan dat leiden tot verwijten of spanningen.”

Bovendien is het heel normaal om te veranderen van baan. Uit een onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek en TNO uit 2017 blijkt dat in 2016 646.000 werknemers een andere werkgever hadden dan het jaar ervoor.

Toch kan het soms lonen om te vertellen dat je op zoek bent naar iets nieuws. Vooral als je goed kunt opschieten met je baas en kunt uitleggen waarom je iets anders zoekt. Als jij bijvoorbeeld ambities hebt die je niet kunt waarmaken binnen je huidige organisatie, is het logisch dat je iets anders zoekt. Door dat duidelijk te maken geef je je leidinggevende de kans jou te behouden. Als jij bijvoorbeeld meer wilt verdienen of een ander soort functie zoekt, kan hij je een aanbod doen. Van der Heide: „En als het bedrijf die kansen niet biedt, is het redelijk dat je je gaat oriënteren.”

Op welk moment je het ook vertelt: zeg het in elk geval eerst tegen je baas en dan pas tegen je collega’s. Van Kraaikamp: „Je wilt niet riskeren dat hij via-via ontdekt dat je vertrekt. Stel je voor hoe boos jij zou zijn als je van je schoonmoeder hoort dat je vriendin je verlaat.”

Blijf je best doen

Hoe stel je je op tijdens die laatste paar werkweken? De ideale werknemer werkt nog even extra hard, maar volgens een Amerikaans onderzoek (Oregon State University, 2016) zijn zulke arbeidskrachten zeldzaam. Daaruit blijkt dat gemiddeld slechts 9 procent zijn best doet op zijn overdracht. Volgens Van Kraaikamp is dat uiteindelijk niet alleen vervelend voor hun ex-werkgever, maar ook voor de werknemer zelf.

„Blijf je best doen, vooral die laatste paar weken”, zegt de loopbaancoach. „Zo zorg je dat je baas en collega’s met een goed gevoel aan je terugdenken. Als je met ruzie weggaat of je taken niet goed overdraagt, kun je jouw goede reputatie in een paar weken verpesten.”

In die laatste maand moet je soms ook even slikken. Van Kraaikamp hoort van zijn cliënten regelmatig verhalen over vinnige opmerkingen tijdens de lunch. „Je wilt een vechtscheiding voorkomen. Bereid je voor op negatieve reacties en blijf zelf hard werken en beleefd reageren. Hoe je baas of collega’s reageren, daar kun je weinig aan doen. Onthoud dat meestal geldt: hoe heftiger de reactie van je collega’s, hoe waardevoller jij bent voor de organisatie.”

Hoe graag je je baas ook wilt vertellen dat hij een eikel is: doe het niet. Van der Heide: „Je bereikt er zelf niets mee en je zadelt ook je collega’s die blijven met een rotgevoel op.”


Productiever op je werk worden? Ga samen gamen!

Foto van 'Claartje Vogel'

11 FEB 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: sport en spel op je werk.

„Bedrijven besteden duizenden euro's aan teambuildingactiviteiten, terwijl ze beter gewoon een Xbox kunnen kopen." Dat zegt professor Greg Anderson van de Amerikaanse Brigham Young University. Samen met drie andere wetenschappers onderzocht hij welk effect gamen heeft op teambuilding.

De onderzoekers verdeelden 352 mensen, die elkaar nog niet kenden, in 80 teams. De teams moesten samenwerken aan een opdracht. In de pauze werden de teams in drie groepen verdeeld. Teams in groep één moesten voor zichzelf werken tijdens de pauze. Groep twee moest overleggen over de beste strategie. En de teams in de laatste groep mochten samen gamen. Wat blijkt? De teams die samen gegamed hadden, haalden daarna een veel hogere score. Hun productiviteit steeg met liefst 20 procent na slechts 45 minuten computerspelletjes spelen.


Beter presteren? Dan is timing héél belangrijk

Beter presteren? Dan is timing héél belangrijk

Beter presteren? Dan is timing héél belangrijk. Foto: Unsplash.

Foto van 'Claartje Vogel'

5 FEB 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: alles draait om timing.

Geef geen presentaties net na de lunch en plan examens en operaties het liefst 's ochtends. Op welk tijdstip je iets doet heeft namelijk effect op je kans van slagen, schrijft de Amerikaanse auteur en managementexpert Daniel Pink. Samen met zijn team analyseerde hij meer dan 700 internationale onderzoeken over allerlei vakgebieden. De onderzoekers probeerden vooral te achterhalen of er een verband was tussen het moment waarop iemand iets doet en het eindresultaat. Uit het onderzoek blijkt dat je vermogen om te presteren voor 20 procent afhankelijk van het tijdstip van de dag.

Drie fases


Wat zijn de voor- en nadelen van promoveren?

Foto van 'Claartje Vogel'

21 JAN 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: wat zijn de voor- en nadelen van promoveren?

Tijdens haar studie rechten aan de Universiteit van Tilburg kon Anne de Vries niet wachten om aan de slag te gaan in de praktijk. ,,Ik riep eigenlijk altijd dat ik het verschil wilde maken: mensen helpen", vertelt ze. Het liep anders dan ze had gedacht. Ze schreef haar scriptie over wie aansprakelijk is voor tussenpersonen, zoals reisbureaus of makelaars. Dat bleek een ingewikkelde kwestie en tijdens haar scriptie had ze niet genoeg tijd om het hele onderwerp uit te zoeken. Dus vroeg haar professor of ze verder wilde met het onderzoek tijdens een PhD. Omdat ze het onderwerp zo interessant vond, zei ze ja.

PhD staat voor het Latijnse woord philosophiæ doctor: ‘doctor in de filosofie’. Je haalt een PhD door promotieonderzoek te doen, een proefschrift te schrijven en dat proefschrift te verdedigen voor een commissie. Als je dat hebt gedaan, mag je je gepromoveerd noemen en de titel 'doctor' (dr.) voor je naam zetten.


Foto ter illustratie. Beeld: Unsplash

Meer netwerken in 2019? Zo lukt het écht

Foto ter illustratie. Beeld: Unsplash

Foto van 'Metro'

16 JAN 2019

Geen mooier moment dan 't nieuwe jaar om je carrière eens flink onder de loep te leggen, toch? Het kan heerlijk zijn om ergens een nieuwe start te maken, maar da's vaak makkelijker gezegd dan gedaan, omdat het meestal één belangrijk ding vereist: netwerken! Metro zet tips voor je op een rijtje om het nét wat makkelijker te maken.

Het heeft wél zin

Mocht je nou denken dat netwerken voor jou 'toch geen zin heeft' - dat is niet helemaal waar. LinkedIn deed er recentelijk nog onderzoek naar en wat bleek: 60% van de professionals staat er voor open om mensen uit hun netwerk te helpen bij het vinden van een baan. Da's flink wat, en daar kan jij er dus makkelijk één van zijn.


Een op de drie vindt loonstrook checken ingewikkeld

Werknemers vinden loonstrookje ingewikkeld

Het loonstrookje is lang niet altijd duidelijk, blijkt uit onderzoek. Foto: Pexels.

Foto van 'Amarins de Boer'

14 JAN 2019

Bij een nieuw jaar hoort een nieuw loonstrookje. Met daarop voor velen een aantal veranderingen, want de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid maakte eind vorig jaar bekend dat Nederlanders er in 2019 netto op vooruitgaan.

Goed nieuws natuurlijk, maar voor mensen blijft het loonstrookje vaak iets moeilijks. Uit onderzoek van Nmbrs blijkt dat ruim een op de drie Nederlanders het ingewikkeld vindt om zijn of haar loonstrookje te controleren.

Erop vooruit


Voorbeeldfunctie? Let goed op je imago!

Foto van 'Claartje Vogel'

14 JAN 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: beroepen waar fraude extra zwaar telt.

Frauderen met je belastingaangifte mag natuurlijk nooit, maar als je werkt bij de fiscus krijg je niet alleen een boete, maar verlies je ook nog eens je baan. De Telegraaf meldde onlangs dat de Belastingdienst vijftien mensen heeft ontslagen omdat zij 'hun fiscale verplichtingen' niet nakwamen. Volgens het ministerie van Financiën wordt er streng opgetreden als blijkt dat eigen medewerkers hun aangifte onjuist of te laat invullen. Als er sprake is van opzet, leidt dat meestal tot ontslag. Een woordvoerder zei tegen de krant: ,,Geloofwaardigheid en integriteit zijn belangrijk. Daarom verwachten wij extra zorgvuldigheid van onze eigen mensen."

Er zijn meer beroepen waarbij fouten in je privéleven je je baan kunnen kosten, vertelt Muel Kaptein, hoogleraar bedrijfsethiek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. ,,Het raakt eigenlijk elk beroep wel. Denk aan politici die moeten aftreden om liefdesaffaires of leraren die in de problemen komen vanwege omstreden hobby's."


Efteling zoekt machinist voor de stoomtrein

De entree van de Efteling. / ANP

Foto van 'Metro'

9 JAN 2019

Ga jij het liefst één keer per week naar de Efteling en vind je het leuk om met de trein te reizen? Dan hebben wij goed nieuws voor je. Het pretpark is namelijk op zoek naar een machinist voor de stoomtrein, die iedere dag de bezoekers door het park vervoert.

Deze trein is een belangrijk onderdeel van het pretpark, en als machinist ben jij een belangrijk aanspreekpunt voor de bezoekers. Het is dus deels aan jou om de bezoekers de magische ervaring te geven waarvoor ze gekomen zijn.

De gasten een gezellige treinreis bezorgen


Help je graag mensen? Word recruiter!

Foto van 'Claartje Vogel'

7 JAN 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: recruiters gezocht! 

„Ik had niet gedacht dat ik als recruiter aan de slag zou gaan”, vertelt Elisa Luijken. „Toch werk ik nu al anderhalf jaar met veel plezier in dit vak.”

Ze was nog bezig met afstuderen, toen IT-wervingsbureau Seven Stars haar benaderde. Zij hadden namelijk dringend recruiters nodig, want door de krappe arbeidsmarkt is er veel werk voor personeelswervers. Zoveel werk, dat er nu ook een tekort is aan recruiters.


Chauffeur afval Jorino trots op een schoon Amsterdam

Camera videoJorino: van boekhouder tot blije chauffeur afval

Jorino: Toeristen maken zelfs foto’s en genieten ervan alsof het een groot spektakel is.

In samenwerking met Olympia Nederland

7 JAN 2019

Jorino (25) is chauffeur afval via Olympia. Eerst was hij boekhouder. Nu geniet hij er dagelijks van om bij te dragen aan een schoon Amsterdam. Hoe kwam hij tot deze bewuste keuze? En wat heeft creativiteit en teamsport met vuilnis ophalen te maken?

„Eerst werkte ik op een kantoor als boekhouder aan de financiële administratie. Iedere dag hetzelfde doen is niks voor mij. Veel te eentonig. Ik merkte bovendien dat ik liever met mijn handen werk dan achter een computer zit.”

Verrast bij Olympia


Werkende Nederlander wil in 2019 een hoger salaris

Één op de vijf werkende Nederlanders heeft in 2019 het voornemen om zijn werkgever om salarisverhoging te vragen. Foto: Unsplash

Foto van 'Bregje Simons'

4 JAN 2019

Het begin van het nieuwe jaar is natuurlijk dé tijd van goede voornemens en nieuwe kansen en doelen. Ruim één op de vijf werkende Nederlanders heeft in 2019 het voornemen om zijn werkgever om salarisverhoging te vragen. Ook zijn het volgen van een cursus, training of opleiding populaire voornemens; een kleine 30 procent zegt dit van plan te zijn. Bijna een kwart van de Nederlanders wil het komende jaar een betere balans tussen werk en privé bereiken. Dat blijkt uit het grote nieuwjaarsonderzoek van online pensioenuitvoerder BeFrank.

Hoger loon

Opvallend is dat het vooral mannen zijn die hun zinnen op een hoger loon hebben gezet. Zo'n 30 procent van de mannen is van plan om hier dit jaar werk van te maken, tegenover slechts 13 procent van de vrouwen. Ook als het gaat om promotie, leggen mannen de lat een stuk hoger. Iets meer dan een op de tien vrouwen heeft het voornemen om in 2019 een stapje hogerop te komen. Bij mannen ligt dat percentage op 22 procent. Nog een aantal andere werkgerelateerde voornemens zijn minder overwerken, meer leuke dingen doen met collega's, gezonder leven op het werk en een nieuwe baan zoeken.


Tieners hebben steeds vaker een eigen onderneming

Foto: Unsplash

Foto van 'Bregje Simons'

2 JAN 2019

Te jong om eigen ondernemer te zijn? Integendeel! Het komt steeds vaker voor dat ambitieuze tieners al op jonge leeftijd hun eigen bedrijf starten. Afgelopen jaar schreven maar liefst 3500 jongeren tussen de 13 en 18 jaar zich in bij de Kamer van Koophandel. Dat is bijna dertig procent meer dan in 2017.

Minder eenzaam, meer klusjes

„Soms sta ik om zes uur ’s ochtends op, werk ik twee uurtjes en daarna ga ik naar school”, zegt Jordi van der Meijden. Deze 18-jarige ondernemer richtte samen met een vriend het bedrijf KlusMetPlus op. Net als veel andere ondernemers willen zij met hun bedrijf een oplossing zoeken voor een probleem dat zij zien in de huidige maatschappij.


Aantal werklozen is lager dan voor de crisis

Aantal werklozen is lager dan voor de crisis

Werkzoekenden bij het Werkplein van het UWV in Amsterdam / ANP

Foto van 'Metro en ANP'

20 DEC 2018

Voor het eerst is het aantal werklozen lager dan voor de crisis van 2008. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Ook werken meer mensen dan aan het begin van de crisis. De arbeidsdeelname lag in 2008 namelijk op 68,3 procent, en nu - tien jaar later - is dit 68,4 procent.

Volgens het CBS neemt niet alleen het aantal werkenden toe, maar werken zij ook meer uren per week.

Mooi nieuws


Vrouwen worden steeds vaker economisch zelfstandig

Vrouwen zouden, net als mannen, met betaald werk genoeg moeten verdienen om van te kunnen leven. Foto: Unsplash

Foto van 'Bregje Simons'

18 DEC 2018

De tijd dat de vrouw alleen achter het aanrecht stond, is al eventjes passé en met het einde van de economische crisis heeft de emancipatie van vrouwen een opmars gemaakt. Ze gaan steeds meer werken en zijn gemiddeld hoger opgeleid dan mannen. Ook worden vrouwen steeds vaker economisch zelfstandig, meldt het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) dinsdag. Een goede zaak, maar volgens het SCP zijn we er nog niet.

Volgens de Emancipatiemonitor zijn vrouwen gemiddeld 28 uur meer gaan werken dan in 2015. Het percentage hoogopgeleide vrouwen dat in 2017 haar eigen economische broek op wist te houden, was dan ook ruim zestig procent; een stijging van vier procent ten opzichte van 2015.

Te veel ingeburgerd


Stressende starters: wat doe je aan naar je 1e baan?

1 op de 3 starters heeft kledingskeuzestress. Afbeelding ter illustratie: Unsplash

Foto van 'Elselotte Smink'

17 DEC 2018

Het is al spannend genoeg, een eerste werkdag. Naast piekeren over je werkzaamheden, is daar ook nog je outfit. Je wilt graag een goede indruk maken en toch nog enigszins jezelf blijven. Dat kan flink wat stress opleveren.

Want alhoewel een groot gedeelte van de oudere generatie werkende Nederlanders niet om een dresscode hoefde te piekeren bij het eerste baantje, is dat nu wel anders. Twee op de drie starters tussen de 18 en 23 jaar hebben te maken met een dresscode, blijkt uit onderzoek van LinkedIn onder ruim duizend Nederlanders.

Verschillen per sector


’Would you like some tea?’

Foto van 'Claartje Vogel'

17 DEC 2018

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: de butlerschool.

Butler Elliette Lehrmann komt aanlopen met een zilveren dienblad met koekjes, chocolade en een kopje thee. Ze draagt witte handschoenen en het bekende zwarte pak en haar haren zijn keurig opgestoken. Ze heeft me zojuist begeleid naar de zitkamer in het landhuis, waar ik praat met Robert Wennekes (60), oprichter en bewoner van The International Butler Academy.

Het voelt alsof ik in een Engelse kerstfilm terecht ben gekomen. Niet zo gek, vertelt Wennekes, want butlers spelen in mening kostuumdrama een rol. Maar wie denkt dat het een beroep van weleer is, heeft het mis. Wennekes: ,,Er zijn meer miljardairs dan ooit op onze aardbol en daardoor is er meer dan ooit vraag naar butlers."


Wat doet onregelmatig werken met je? 'Je mist alles'

Wat doet onregelmatig werken met je?

Veel Nederlanders zitten gewoon op kantoor van negen tot vijf / Getty Images

Foto van 'Anne Kersten'

12 DEC 2018

Negen van de tien vacatures zullen het regeltje ingebouwd hebben: geen negen tot vijf mentaliteit. Toch is dat wel wat de meeste Nederlanders doen. Uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) blijkt namelijk dat de meeste Nederlanders gewoon een kantoorbaan hebben.

Zoveel mogelijkheden tot flexwerken of avond- of weekenddiensten, maar toch houdt men vast aan de traditionele kantoortijden. Er is volgens het SCP weinig bewijs voor een 24/7 samenleving. Op zich ook heel logisch, want het hebben van onregelmatige werktijden is absoluut geen pretje. Sterker nog, het is een behoorlijke aanslag op je privéleven.

'Ik mis alles'


Droombaan: betaald worden om te reizen

Droombaan: betaald worden om te reizen

Je zal met de familie meereizen naar exotische plekken en hen daar fotograferen / Getty Images

Foto van 'metronieuws'

11 DEC 2018

De wereld over reizen, wie wil dat nou niet? En dan ook nog eens betaald worden? Ja, wij willen! Het enige dat je hoeft te doen is hier en daar een fotootje te maken. En daar krijg je ook nog eens het aardige bedrag van tachtigduizend dollar voor.

Uniek verzoek

Op de fotosite Perfocal staat sinds een paar dagen een „uniek verzoek", zoals ze het zelf omschrijven. Het gaat namelijk om een familie, die op zoek is naar een fotograaf. Niet heel vreemd zou je zeggen. Maar de familie is op zoek naar iemand die voor een langere periode met ze mee wil reizen. Okee.. Dat kunnen we aan toch?


Een op de vijf huishoudens komt moeilijk rond

Foto van 'Jelmer Visser'

10 DEC 2018

Ongeveer anderhalf miljoen huishoudens in Nederland, zo'n 21 procent van het totaal, heeft een betalingsachterstand omdat zij hun vaste lasten niet kunnen betalen. Dit blijkt uit cijfers van het Nibud, dat onderzoek deed naar het bestedingspatroon van meer dan 2500 huishoudens.

In het rapport Financiële Problemen 2018 is tevens te lezen dat 38 procent van de ondervraagden moeite heeft met rondkomen. Bij 240.000 huishoudens maakt het Nibud zich zorgen. „De problemen zijn dusdanig groot, dat zij er zonder hulp niet uit komen," aldus Nibud-directeur Arjan Vliegenthart.


Elke dag spontane praatjes met bijzondere mensen

Van cijfers op kantoor naar praatjes in de tram

Ayoub: Het is mijn werk om mensen veilig naar hun bestemming te brengen! Mensen waarderen dat en bedanken me vaak.

In samenwerking met Olympia Nederland

10 DEC 2018

Ayoub (22) is trambestuurder via Olympia. Eerst was hij administratief medewerker, nu rijdt hij dagelijks mensen naar hun bestemming. Hoe kwam hij tot deze keuze? En wat hebben verantwoordelijkheid en keelpastilles hiermee te maken?

,,Drie jaar zat ik op kantoor als administratief medewerker. Het eerste jaar was helemaal geweldig. Ik vond het dankbaar werk en had de verantwoordelijkheid over de administratie van dertig bedrijfjes. Dat ze mij dit toevertrouwden! Die verantwoordelijkheid vond ik fijn, maar in het tweede jaar begon ik het contact met andere mensen te missen. Dan was ik blij als er werd gebeld en even met iemand kon praten. Met dat inzicht wilde ik iets doen. Via een vriend kwam ik op de tram. Eerst als conducteur en later als bestuurder. In dat werk heb ik zowel verantwoordelijkheden als contact met mensen. Daar krijg ik energie van."

'Ik houd van dat spontane'