theme logoWerk & Inkomen

Likeability of6

De meest passief-agressieve zinnen uit de werkmail

Een paar passief-agressieve werkmailquotes ©Unsplash, Brooke Lark

Foto van 'Jelmer Visser'

29 AUG 2018

Nagenoeg geen enkele hardwerkende Nederlander ontkomt eraan: de zakelijke mail. De zakelijke inbox is een heuse verzamelbak van hoogstaande lectuur waar de vlotte jargontermen, Engelstalige managementclichés en onvolledige antwoorden zonder interpunctie je om de oren vliegen.

Er is nóg een fenomeen dat hoogtij viert in het mailen op de zaak: subtiele passief-agressieve zinnen of zinsdelen. In dit artikel wordt dit wonderlijke psychologische fenomeen in het zonnetje gezet. Wat betekenen deze zinnen nou? Laten we van passieve-agressie eens echte oer-agressie maken.

Heb je mijn vorige mail wel gelezen? 

Hoe haal je het in je botte harses om niet op mijn mail te reageren en hiernaar te handelen!? Misschien dat je aan het daten was of even tijd voor de kinderen vrij hebt gemaakt of was je op bezoek bij je zieke moeder. Het boeit mij niet, ik ben belangrijker. Hier is exact dezelfde mail nog een keer en nu eis ik binnen een half uur antwoord. Werk tot je dood bent.

Misschien heb je mijn vorige mail niet goed ontvangen...

Ik weet dat je mijn mail wél hebt ontvangen en dit gaat me allemaal veel te langzaam. Hier is exact dezelfde mail nog een keer. Maar nu eis ik binnen een kwartier antwoord. Slapen doe je maar op Pinkpop of als je dood bent.

In de bijlage vindt u nogmaals...

Het document dat ik al eerder naar je stuurde, maar waar jij tot dusver NIKS mee hebt gedaan, is belangrijker dan het leven van je eerstgeborene. Lees de mail verder en doe wat ik zeg, lui varken. Ik mocht je al vanaf het begin niet.

Ik vroeg me af of je al tijd hebt gehad...

Ik ben wanhopig. Het enige dat me weerhoudt van een gedwongen opname in een ggz-instelling is een mail van jou. Red me van deze repetitieve kantoorsleur en dit verschrikkelijke vastgeroeste marginale rotleven. Red me. Mail me.

Hou je me op de hoogte?

Hoewel ik dit als een vraag formuleer, is dit eigenlijk helemaal geen vraag. Het is een bevel, een bevel dat ik naar je toeschreeuw en zich het beste laat vertalen als. 'IK EIS UPDATES, ALTIJD!' Je rapporteert per direct onmiddellijk al je vorderingen aan mij, kadet! Geef acht!

Het verbaast mij dat...

Sterf.

Ik hoop op een snelle reactie

Heb je enig idee wie ik ben en hoe belangrijk ik ben? Je weet dat je het bloed onder mijn nagels vandaan haalt he? Ik ben momenteel tot alles in staat. Reageer binnen vijf minuten of ik ga gillen en met nietmachines gooien.

Het er ziet goed uit, maar er is nog één klein dingetje dat aangepast moet worden

Jij bent een prutser en ik ben een leugenaar. Met dit 'ene kleine dingetje' zal je de rest van de werkdag zoet zijn, daarna ben ik nog niet tevreden. Weet je wat? Begin maar helemaal opnieuw. Ik zoek ondertussen naar een stagiaire die hier beter in is dan jij.

Ps…

Vergeet de rest van mijn 500 woorden tellende mail, de belangrijkste en meest urgente informatie bewaar ik tot het bittere einde. Deze informatie heeft een hogere prioriteit dan de gezondheid van je naasten, dus ik zou er maar naar handelen. En wel nu!

Zoals ik eerder aangaf...

Mijn neefje van acht is beter in begrijpend lezen dan jij. Hoe heb je deze baan ooit gekregen!? Zijn de diploma's tegenwoordig verkrijgbaar in de koopjesbak van de Lidl? Verdwijn uit mijn inbox, neem per direct ontslag en kom nooit meer terug.

Dit hebben we niet besproken in de vergadering

Het is niet de bedoeling dat je zelf dingen gaat bedenken want je bent niet goed in denken. Ik wel. Het ontgaat me volledig waar je nu precies mee bezig bent, maar ik vind het afschuwelijk en wil dat je er direct mee kapt. Gooi jezelf weg.

Ik weet zeker dat je het met me eens zult zijn

Ik ben aan het hengelen naar steun voor mijn snode plannetje over het lekbakje van de kantoorsenseo. Als jij het niet met mij eens bent dan ben je de vijand en verwijder ik je van LinkedIn.

Zoals je wel zult begrijpen...

Omdat je het overduidelijk om volstrekt onacceptabele redenen niet begrijpt, leg ik het je nog één keer uit. Jij bent het levende bewijs dat er wel degelijk domme vragen bestaan. Ik hoop dat je verhuist naar de binnenlanden van Kirgizië om daar een nieuw leven te beginnen als schaapsherder zodat ik nooit meer een mail naar je hoef te sturen. Heb je de koffers al gepakt? Mooi! Verdwijn.

Fijne dag verder

Brand in de hel.

Bekijk Alles Pijltje

lollikedislike
user_818e142b2bd8fb22a70551c3bea2eb27492264b0_avataruser_6e8602d0900ed0fc529c8c55403c6d418fa65d2f_avataruser_3ece237d0f3193fa006b15ee0a2698310586d4c6_avatar

+2


Weinig ervaring? Zo pak je toch die droombaan!

Foto van 'Claartje Vogel'

20 MEI 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: werk vinden zonder werkervaring.

„Ik wil gewoon een kans om verder te groeien”, zegt Arie Alderliesten. Hij is al een tijdje aan het solliciteren, maar telkens krijgt hij hetzelfde bericht: afgewezen. Want hij heeft te weinig ervaring.

Alderliesten heeft het op zich naar zijn zin bij zijn huidige werkgever, maar hij wil nog meer uitdaging en verantwoordelijkheid. Dus solliciteert hij naar banen als beleids- en projectmedewerker bij grote organisaties, zoals gemeenten. Hij heeft wel de juiste diploma’s, maar nog nooit zo’n baan gehad. „Werkgevers vragen drie tot vijf jaar ervaring in eenzelfde soort functie”, vertelt hij. „Mijn vraag is dan: denk je echt dat iemand die al jaren zo’n functie vervult, op zoek is naar dezelfde baan? Die medewerkers willen volgens mij juist een functie die uitdagender is.”


‘Schades van de aardbevingen snel afhandelen’

Camera video‘Schades van de aardbevingen snel afhandelen’

Wiona gaat voor de beste hulp voor alle mensen in het aardbevingsgebied.

In samenwerking met Olympia Nederland

20 MEI 2019

Wiona is Managementassistente bij NIVRE Calamiteiten & Projecten in Groningen via Olympia. Zij vertelt over de voldoening die ze haalt uit het helpen van mensen in het aardbevingsgebied.

Werk van betekenis doen, dat geldt absoluut voor Wiona (38). „Mijn werk is geweldig. Ik kan het niet anders zeggen. Elke dag ga ik met een lach naar mijn werk en kom ik met een lach weer thuis.” Sinds een half jaar werkt de vrolijke Wiona via Olympia als managementassistente bij NIVRE Calamiteiten & Projecten in Groningen. „Iedereen heeft wel gehoord van de aardbevingen in Groningen en de schade die vele duizenden huizen hebben opgelopen. Wij doen elke dag weer ons uiterste best om mensen in het aardbevingsgebied die schade melden, op een juiste, nette en snelle manier van dienst te zijn. Het is al vervelend genoeg dat ze schade hebben aan hun huis. Wij kunnen ze helpen door zo snel mogelijk schade-experts naar de woning te sturen, zodat de schadevergoeding kan worden afgehandeld. Zo krijgen de bewoners waar ze recht op hebben.”

Spin in het web


Amsterdamse werkgevers, ontdek talent 50-plussers!

Werkgevers, ontdek talenten van 50-plussers!

Laura Rijkelijkhuizen (links) en Astrid Bruyn staan te popelen om weer aan de slag te gaan. / Femmy Weijs

In samenwerking met gemeente Amsterdam en Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam

16 MEI 2019

50-plussers zijn aantrekkelijke werknemers voor Amsterdam, want 5600 Amsterdammers met een schat aan werkervaring zijn vol energie en ambitie om aan de slag te gaan. Dat is de boodschap van de campagne ontdekde50PLUS.

Van de 150.000 Amsterdammers tussen de 50 en 64 jaar, zijn er 5600 actief op zoek naar een baan. Dit cijfer, van eind vorig jaar, betekent zo’n 190.000 jaar aan werkervaring. Dat is eeuwig zonde, zo vinden de gemeente Amsterdam en Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam. Daarom is de campagne ontdekde50PLUS in het leven geroepen. Hierin worden de aangeboren talenten van de 50-plussers onder de aandacht gebracht en hun geboortejaar als kwaliteitsstempel aangemerkt.

Enthousiaste 'jonge ouderen'


Wat voor horecaheld word jij?

Wat voor horecaheld word jij?

In samenwerking met Hospitality Heroes

15 MEI 2019

Onafgebroken kolkt het, supporters zingen en springen en de sfeer dreunt door de muren in de Johan Cruijff ArenA. Dan is het rust en stromen de tribunes leeg, massaal naar de bar in een feestelijke optocht. Om dan je hoofd koel te houden en iedereen snel en vrolijk van een perfect getapt biertje te voorzien: dat is een vak. Een prachtig vak, dat helden nodig heeft. Die horecahelden zoekt Hospitality Heroes; een uitzendbureau voor kwalititeitshorecapersoneel. En als ze gevonden zijn, begint de training. Van gastvrijheidstrainingen tot taptrainingen. Er is genoeg kans tot ontwikkeling.

Van ArenA tot Rijksmuseum

Hospitality Heroes biedt niet alleen meer kennis van zaken, maar ook afwisseling. In collega’s én in werkplekken. Vanavond nog horecaheld in de Johan Cruiijff ArenA, morgen in het Rijksmuseum, bij de Harbour Club, of in het Postillion Hotel. Stuk voor stuk prachtlocaties die zoeken naar kwaliteit. Kwaliteit die beloond wordt, met een goed salaris en volop flexibiliteit in het bepalen van eigen uren.


Wat verandert er als we gaan samenwerken met robots?

Foto van 'Claartje Vogel'

13 MEI 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: wat verandert er als we in de toekomst samenwerken met robots? En hoe kun je je daarop voorbereiden?

Grote kans dat jij over een paar jaar een robot als collega hebt. In 2030 ziet de werkdag van de meeste mensen er namelijk anders uit door automatisering, voorspellen onderzoekers van McKinsey (2017).

Ongeveer 60 procent van alle functies bestaan voor minstens 30 procent uit taken die geautomatiseerd kunnen worden. Voor een baan van 36 uur betekent dit dat zo’n 12 uur van je werkweek wordt overgenomen door een robot.


Leuke job? Zo zet je social media in!

Foto van 'Claartje Vogel'

6 MEI 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: hoe maak je handig gebruik van social media om een baan te vinden?

Bekende tips voor wie een baan zoekt: google jezelf, verwijder je feestfoto’s en houd je social media-profielen neutraal. Twijfel je? Zet al je kanalen op privé. Maar als jij een flink aantal volgers hebt, is dat nogal een stap.

Joep Dijkstra van wervingsbureau Fintrex: „Voor de meeste vacatures is het echt niet erg, dat je wel eens met een wijntje in je hand op de foto staat. Sterker nog, het kan juist helpen om iets van je persoonlijkheid te laten zien.”


Arie op de fiets bij Cordaan: genieten in de zorg

Camera videoArie op de fiets bij Cordaan: genieten in de zorg

Arie Korevaar verzorgt met veel geduld de voet van een inwoner van de Jordaan. / Foto’s: Daan Blits

In samenwerking met Cordaan

6 MEI 2019

Hard werken? Uiteraard, maar genieten doet Arie Korevaar uit Amsterdam tijdens het zorg verlenen in zijn stad volop.

Kriskras door hartje hoofdstad begeeft hij zich op een hypermoderne fiets van cliënt naar cliënt. Arie Korevaar (40, verpleegkundige in de wijk), verzorgt sinds september 2018 Amsterdammers die hulp nodig hebben. Vol overtuiging, met inzet, duidelijke taal en een glimlach. Veel cliënten zijn wat ouder en soms eenzaam, dus een vrolijke noot voor deze mensen breekt hun dag.

Arie kwam via een thuiszorgorganisatie in Utrecht bij Cordaan in zijn eigen stad terecht. Hoewel Cordaan duizenden werknemers heeft, zijn er altijd nieuwe handen nodig. Arie laat daarom graag zien wat zijn mooie werk inhoudt. Metro volgde hem een ochtend (je kunt de video hieronder vinden) en trof hem zowel in de buurt van het Scheepvaartmuseum, bij de Prinsengracht en op enkele adressen in de Jordaan. Je snapt gelijk waarom Arie fietst…


Steeds meer aandacht voor gezondheid op de werkvloer

Foto van 'Claartje Vogel'

29 APR 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: dit zijn de trends op het gebied van arbeidsvoorwaarden.

„Eigenlijk is het raar dat we met z’n allen om half negen in de file of in een volle trein staan”, vindt organisatiepsycholoog Lennard Toma. Daarom heeft hij in zijn bedrijf Keytoe de vaste werkdagen en -tijden helemaal losgelaten. „Mensen mogen werken waar en wanneer ze maar willen”, vertelt hij. Sinds kort ook op zaterdag of zondag.

Zijn marketingbureau komt regelmatig in het nieuws, omdat het team experimenteert met allerlei nieuwe arbeidsvoorwaarden. Zo hebben ze onbeperkt vakantiedagen en bouwde het bedrijf een app waarmee collega’s elkaars salaris bepalen.


Kwartier minder slapen beïnvloedt werkprestaties

Kwartier minder slapen beïnvloedt werkprestaties

Kwartier minder slapen beïnvloedt werkprestaties. /Colourbox

Foto van 'Metro'

28 APR 2019

Een paar minuten later naar bed gaan dan normaal lijkt misschien heel onschuldig. Toch heeft het wel degelijk invloed op je werkprestaties. Waarom? Al bij zestien minuten minder slaap ben je als werknemer minder geconcentreerd. Dat blijkt uit recent onderzoek van de University of South Florida.

Concentratie en piekeren

Voor het onderzoek werd er gekeken naar het slaappatroon en de werkprestaties van 130 Amerikanen, allen werkzaam in de IT-sector, allen van middelbare leeftijd en allen minimaal ouder van één kind van schoolgaande leeftijd. De respondenten gaven dagelijks aan hoelang ze 's nachts sliepen, hoe goed ze zich concentreerden op het werk en of ze die dag piekerden, ja of nee.


Bedrijfscultuur speelt bij man grote rol bij verlof

Bedrijfscultuur speelt bij man grote rol bij verlof

Hoewel overheden en organisaties vaak verschillende verlofregelingen hebben om ook mannen vaker ouderschapsverlof te laten nemen, betekent dit niet automatisch dat er ook gebruik van wordt gemaakt. Foto: Unsplash.

Foto van 'Amarins de Boer'

16 APR 2019

Maar weinig mannen kiezen voor ouderschapsverlof, een periode waarbij je onbetaald vrij krijgt om voor je kind(eren) te zorgen. Werken mannen met veel vrouwen, of neemt de baas ook verlof, dan doen mannen dit vaker.

Vaders die ouderschapsverlof opnemen, is niet gebruikelijk, blijkt uit recent onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Slechts elf procent van de vaders neemt ouderschapsverlof op, een periode waarbij werknemers tijdelijk minder werken om zo voor de kinderen te kunnen zorgen.

Carrière


Ja het kan: afstuderen bij je eigen bedrijf

Foto van 'Claartje Vogel'

15 APR 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: een bedrijf beginnen terwijl je studeert.

Wist je dat je ook kunt afstuderen of stage lopen bij je eigen bedrijf? Dat deed bijvoorbeeld de 25-jarige Seth Leenman (zie foto). „Ik wilde altijd al een eigen zaak, ik wist alleen nog niet hoe die eruit moest zien”, vertelt Leenman. Hij volgde de opleiding Bedrijfsmanagement op de Fontys Hogeschool. „Tijdens de minor ondernemerschap werden we uitgedaagd om een bedrijfsplan te bedenken. Ik ben zelf gek op oldtimers en knutselde in mijn vrije tijd aan een Ford Mustang uit 1969. Dat kostte veel tijd en geld, dus ik wilde de auto gaan verhuren om mijn hobby te financieren.”

Tijdens gesprekken met andere oldtimerliefhebbers kwam hij erachter dat verhuur ingewikkeld is. Een verzekering regelen, klanten vinden, afspraken maken: het kost veel tijd en zo haal je minder snel winst met één auto. Tijdens de minor bedacht hij samen met docenten en coaches een manier om het efficiënter en makkelijker te maken. Leenman begon LoyaltyRide: een online verhuurplatform voor klassieke auto’s. Hij brengt huurders en verhuurders met elkaar in contact, controleert of huurders betrouwbaar zijn en regelt de verzekering en betaling. Hij verdient geld door een percentage van de verhuurprijs te rekenen. Via deze ’Airbnb voor oldtimers’ verhuurt Leenman dus niet alleen zijn eigen Mustang, maar auto’s van eigenaren uit heel Nederland.


Zzp’en is hip, ‘maar denk niet te makkelijk’

Zzp’en is hip, ‘maar denk niet te makkelijk’

Op de Dag van de ZZP'er kwamen 2000 zelfstandigen luisteren en netwerken.

Foto van 'Amarins de Boer'

8 APR 2019

Voor jezelf beginnen is hip. Het afgelopen jaar is het aantal zelfstandigen zonder personeel, ofwel zzp’ers, in ons land met zes procent gegroeid. „Mensen willen niet langer loonslaaf zijn.”

Meer vrijheid

Een lichte loods in Amersfoort was zaterdag het decor voor de Dag van de ZZP’er. Tweeduizend zelfstandigen kwamen luisteren naar sprekers, visitekaartjes uitwisselen en werken aan zichzelf, hun financiële zekerheid en werkgeluk. Alhoewel dat laatste bij de meesten wel goed zit.


Zo voorkom je tijdverspilling tijdens meetings

Foto van 'Claartje Vogel'

8 APR 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: nooit meer naar een zinloze vergadering.

„Wat was die vergadering een tijdverspilling! En ik heb nog zoveel te doen.”

Komt deze uitspraak je bekend voor? Je bent niet de enige. Vergaderingen zijn lang niet altijd zinvol en dat is een probleem.


Betaald de wereld over reizen en eten proeven

Betaald de wereld over reizen en eten proeven

Het strand van Chili, een van de bestemmingen / Colourbox

Foto van 'Metro'

3 APR 2019

Een wereldreis maken, dat wil iedereen wel. En daar dan van alle lokale keukens proeven, zeker! Maar dat je daar dan ook nog eens betaald voor zou krijgen..

Te mooi om waar te zijn

Vibrant Vegan is op zoek naar een nieuwe Director of Taste. Een individu die nieuwe en innovatieve recepten naar het Verenigd Koninkrijk komt brengen. Je wordt dan verantwoordelijk voor het vinden en proeven van nieuwe exotische ingrediënten en recepten. Dat klinkt toch te mooi om waar te zijn?


Papadag: 'Ontwikkeling kinderen gaat zo snel'

/ Pexels

Foto van 'Lisa Vermeij'

27 MRT 2019

Het traditionele beeld waarbij een moeder de kinderen van school ophaalt en de vader vijf dagen werkt is langzaam aan het veranderen. In steeds meer gezinnen werken beide ouders. Uit onderzoek van het CBS is gebleken dat mannen sterk vasthouden aan hun voltijdse werkweek, ook als ze kleine kinderen hebben. Toch heeft de helft van de mannen met een kind van één jaar minimaal een halve ‘papadag’ per week. En in 2017 nam bijna negen op de tien werkende vaders bij de geboorte van hun kind een vorm van verlof op. Hoe combineren jonge vaders werken en zorgen? En hoe hebben bedrijven in Nederland dat geregeld?

Vrouwen schroeven wekelijkse arbeidsduur terug, mannen niet

Ruim 40% van alle vrouwen gaat minder werken of stopt na de geboorte van het eerste kind. Het vaderschap heeft nauwelijks gevolgen voor de arbeidsdeelname van mannen: vaders werken gemiddeld 40 uur per week, voor en na de geboorte. Volgens het CBS en Sociaal Cultureel Planbureau zouden de meeste vaders en moeders de zorg voor hun kinderen het liefst gelijk willen verdelen met een partner. Bijna vier van de tien vrouwen schroeft hun wekelijkse arbeidsduur terug na de geboorte van het eerste kind, terwijl dit bij mannen nauwelijks het geval is.


Zo los je roddels op het werk op

Foto van 'Claartje Vogel'

25 MRT 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: op iedere werkplek wordt wel geroddeld. Wanneer is het een probleem en hoe los je dat op?

„In bedrijven met een soort familiecultuur wordt vaker geroddeld”, vertelt psycholoog en groepsdynamica-expert Natasja Hoex. „Vaak zijn het teams die elkaar goed kennen en elkaar ook buiten werk zien, bijna als een soort familie. Denk bijvoorbeeld aan een school of een plaatselijke dokterspraktijk. Juist in dit soort organisaties wordt roddel sneller een probleem.”

Zo begeleidde Hoex onlangs een basisschool in zo’n klein dorp. Het team werkte niet goed samen en er werd veel geroddeld. „Teamleden durfden elkaar geen directe feedback te geven, omdat ze het koste wat kost gezellig wilden houden”, legt ze uit. „Ze wilden de goede sfeer niet verpesten, maar moesten toch hun frustraties kwijt. Dus bespraken ze ergernissen in de wandelgangen.”


Vliegende start: IT'ers tekenen contract in de lucht

Vliegende start: IT'ers tekenen contract in de lucht

De werkgever wilde werknemers een vliegende start geven.

Foto van 'Amarins de Boer'

25 MRT 2019

Het tekort aan personeel in de ICT-branche was nog nooit zo groot. Bedrijven beseffen maar al te goed dat ze hun uiterste best moeten doen om personeel aan te trekken én te behouden. Bij IT-detacheerder PEAK-IT tekenden twintig kandidaten afgelopen vrijdag hun contract in de lucht. „We willen werknemers een vliegende start geven.”

Waar ICT-bedrijven tien jaar geleden nieuwe werknemers nog wisten te lokken met een nieuwe auto van de zaak of een prestatiebonus, is dat nu niet meer genoeg. Dat doet iedereen al, zegt Richard Stassen, directeur bij PEAK-IT. Stassen zit al twintig jaar in het ICT-vak en heeft de branche zien veranderen van „kunnen afwachten en een kandidaat blij kunnen maken dat je een baan kunt aanbieden naar hopen dat jij de werkgever bent die ze zullen kiezen.”

Het is een enorme luxepositie, geeft Donovan Schot (24) toe. Hij zit aan een tafel met een aantal van zijn nieuwe collega’s, met uitzicht op de Saab SF-340, waarmee twintig nieuwe werknemers ieder moment vanaf Rotterdam Airport de lucht in gaan. Schot is nog maar net afgestudeerd, maar wordt via LinkedIn constant benaderd door recruiters. „Twee dagen geleden nog”, zegt hij. „Terwijl er staat dat ik een nieuwe baan heb.” Of deze vlucht bijdroeg aan zijn keuze voor dit bedrijf? „Ja”, glimlacht Schot. „Dit is heel vet.”


Een derde Nederlanders vindt zich slimmer dan baas

Colourbox

Foto van 'Kasper Hermans'

19 MRT 2019

Bijna een derde (31 procent) van werkend Nederland denkt intelligenter te zijn dan zijn of haar leidinggevende. Dit blijkt uit een onderzoek van Acties.nl onder 1.119 Nederlanders in loondienst. Van alle ondervraagden zegt meer dan de helft dat zij op dit moment te weinig betaald krijgen.

Vooral mannen

Opvallend genoeg - of misschien juist niet - zijn het voornamelijk mannen die zichzelf slimmer inschatten dan hun leidinggevende. Zo zegt maar liefst 35 procent van hen intelligenter te zijn dan de baas, tegenover slechts 24 procent van de ondervraagde vrouwen.


Zo gebruik je emoties op de werkvloer

Foto van 'Claartje Vogel'

18 MRT 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: zo gebruik je je emoties om vooruit te komen in je carrière.

Je gevoel laten blijken op het werk wordt snel gezien als onprofessioneel of zwak. Maar je emoties uitschakelen zodra je de werkvloer oploopt, dat gaat nu eenmaal niet. En dat moet je ook niet willen, vindt Elisabeth Fosslien. Ze is mede-auteur van No Hard Feelings, een handleiding waarin ze beschrijft hoe je emotie kunt gebruiken om vooruit te komen in je carrière. „Omgaan met emoties is niet hetzelfde als ze eindeloos bespreken en analyseren”, zegt ze. „Het gaat erom dat je je eigen reacties herkent en ze in je voordeel gebruikt. Soms betekent dat juist even slikken.”

Onder controle