Imre Himmelbauer
Imre Himmelbauer Geld & Carrière 17 jul 2018
Leestijd: 3 minuten

‘Je bent als pakketbezorger soort Speedy Gonzales’

‘Gekkenwerk.’ Zo noemt Drees* het bezorgen van pakketten. Hij is woordvoerder van de Belangenvereniging voor Pakketdistributie (BVPD) en heeft jaren zelf pakketten bezorgd. Inmiddels heeft hij een eigen postbedrijf, waar zo’n 30 man voor werken. „Bezorgers werken soms van 9 uur ’s ochtends tot 9 uur ’s avonds.”

Steeds meer werkdruk bij grote pakketbezorgers ©ANP

12 uur per dag

„De pakketmarkt groeit elk jaar sterk”, vertelt Drees. „Men verwacht dat hij van nu tot 2022 nog een keer met 100 procent groeit. En met een krappe arbeidsmarkt wordt het ook nog eens moeilijk om nieuwe chauffeurs te vinden.” De BVPD heeft daarom, zo meldde De Telegraaf dinsdag, een brief aan al zijn leden gestuurd. Daarin wordt onder meer uitgelegd wat er mis is en verbeterd moet worden. De huidige tarieven moeten bijvoorbeeld omhoog, omdat het betalen van personeel volgens de geldende cao anders niet mogelijk is.

Hetzelfde aantal mensen moet namelijk meer werk gaan doen. Dat betekent logischerwijs ook dat er meer geld uitgetrokken moet worden. Maar leveranciers als PostNL en DHL houden hun poot voorlopig erg stijf, vertelt Drees. Gevolg is dat pakketbezorgers die niet bij de leveranciers in dienst zijn, veel meer werk moeten doen.

Gekkenwerk

„Pakketbezorgers van PostNL bezorgen op zo’n 130 adressen per dag, die hebben veel betere arbeidsomstandigheden.Bij mijn bedrijf doen ze er 170, 180 en soms 190 per dag. En sommige zzp’ers bezorgen bij 240 adressen per dag. Die zijn van 9 uur ’s ochtends tot 9 uur ’s avonds bezig. Echt te gek voor woorden”, stelt hij.

Drees: „Maar ook 170 tot 180 is al echt vrij hoog. Stel je voor: je hebt ongeveer anderhalf uur om aan en af te rijden en te laden en te lossen en een uur pauze. Dan doe je dus, als je een werkdag van negen uur hebt, 180 adressen in 6,5 uur. Dat is 30 adressen per uur. Dat is één adres per twee minuten. En dan moet je ook nog in- en uitstappen, het pakketje scannen en naar het volgende adres rijden. Zo wordt er gewerkt.”

Moet je dan een soort van Speedy Gonzales zijn om pakketten te bezorgen? „Dat is precies de praktijk”, zegt Drees. „Het is echt te gek voor woorden. Alleen een apart soort mens kan dit aan. Sommige nieuwe mensen gaan ook al na een week weg. Dat is niet zo gek ook, want het is gewoon gekkenwerk.” PostNL zegt dat het er alles aan doet om de werkdruk van bezorgers binnen de perken te houden.

https://twitter.com/RenskeRH/status/1019133855251484672

Anticiperen

PostNL zegt dat het er alles aan doet om de werkdruk van bezorgers binnen de perken te houden. „Natuurlijk bestellen we in Nederland meer online. Dat betekent ook dat we meer pakketten bezorgen. Zodra het aantal pakketten te veel toeneemt, passen we de wijk aan. Dan wordt de bezorgroute kleiner. Die aanpassingen doen we regelmatig, zowel voor bezorgers die in dienst bij ons zijn als voor bezorgers die via een onderneming werken”, aldus woordvoerder Tahira Limon van PostNL.

Ook op het gebied van salaris zegt PostNL regelmatig maatregelen te nemen. Limon: „Dit gaat over bezorgers die andere bezorgers in dienst hebben. Als onderdeel van goed opdrachtgeverschap zeggen wij ook tegen hen: „Deze bezorgers moeten volgens de cao betaald worden.” Ons tarief is daarvoor op dit moment toereikend. Tegelijkertijd zijn er wel ontwikkelingen, zoals krapte op de arbeidsmarkt en de toenemende kosten van het wagenpark, waardoor wij weer in gesprek gaan met de ondernemers om de tarieven aan te passen. Dat doen we minstens een keer per jaar en die gesprekken vinden op dit moment plaats. We gaan er ook vanuit dat we tot een goed voorstel kunnen komen dat rechtdoet aan die recente ontwikkelingen.

*Vanwege zijn zakelijke relaties met de postbedrijven, zoals PostNL en DHL, is de naam van Drees gefingeerd. Zijn echte naam is bij de redactie bekend.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.