START

Help, mijn baas is een hork

Help, mijn baas is een hork

11 procent van de werknemers heeft een baas die zich onbehoorlijk gedraagt.

Foto van 'metronieuws'

7 MEI 2018

Een baas die je slecht behandelt is funest voor je werkplezier. Werknemers kunnen over het algemeen zelfs beter omgaan met een te zware werklast dan met een vervelende manager, blijkt uit een Deense studie onder 4500 werknemers (2013).

Helaas hebben heel wat mensen te maken met slechte managers. Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen in 2015 komt naar voren dat 11 procent van de werknemers in Nederland een leidinggevende heeft die zich zelfs onbehoorlijk gedraagt. In dit geval betekent dat schelden, bekritiseren of in het openbaar kleineren van werknemers.

Heel vervelend, maar gelukkig ben je niet helemaal machteloos als werknemer. Dat vertelt Colinda van Dijk van adviesbureau Gewoon HR. Ze had zelf een aantal vervelende bazen en verdiepte zich in manieren om met ze om te gaan.

Leer je baas kennen

Haar belangrijkste tip is je verdiepen in de drijfveren van je manager. Wat wil hij bereiken? Over het algemeen is dat niet jou het leven zuur maken, maar een goed resultaat leveren en begrepen worden. Van Dijk: „Besef dat de meeste leidinggevenden geen natuurlijke leiders zijn. Ze zijn meestal goed in hun werk, maken promotie en ineens moeten ze een team aansturen.”

Het kan helpen om je voor te stellen wat je zou doen als je in zijn schoenen stond. „Waar maakt hij zich zorgen om? Wat betekent succes voor hem? Als je weet wat belangrijk is voor je baas, kun je je daarop aanpassen.”

Soms kan een andere manier van communiceren helpen. Neem hij snel beslissingen of heeft hij meer tijd nodig om na te denken? En hoe kun je hem het best bereiken? Neem hij nooit zijn telefoon op, maar reageert hij wel snel op Whats-App? Deze informatie kun je gebruiken om de communicatie vlotter te laten verlopen.

Bovendien kun je leren om om bepaalde slechte eigenschappen heen te werken. Als je baas slecht is in organiseren, kun je bijvoorbeeld aanbieden om de planning op je te nemen. Verandert hij continu van gedachten? Sla zijn mails op of maak aantekeningen.

Durf te vragen

Om erachter te komen wat je baas wil, moet je met hem in gesprek gaan. „Het kan helpen om eens samen te gaan lunchen of wandelen”, zegt Van Dijk. „Stel je open en durf vooral door te vragen. Als hij ’een goed resultaat’ wil, wat betekent ’goed’ dan? Vraag om voorbeelden. Misschien denk jij dat het draait om cijfers, terwijl je baas de relatie met de klant belangrijker vindt.”

Zelfvertrouwen

Doorvragen is niet voor iedereen makkelijk. Niet zo gek, want als werknemer ben je in zekere mate afhankelijk van je baas. Van Dijk: „Werk aan je zelfvertrouwen. Besef dat als jij je best doet maar je baas zit je in de weg, je daar best iets van mag zeggen. Daar wordt hij een betere manager van en het helpt jou een beter resultaat te leveren.”

Ze merkt dat managers vaak niet weten hoe het team over ze denkt. „Maak dus duidelijk als je iets vervelend vindt en waarom. Spreek het uit: ‘als je schreeuwt, maak je mij onzeker’. Houd het zakelijk en neem een stapje terug als je voelt dat je boos of bang wordt.”

Wees positief

„Lichaamstaal liegt niet: als je denkt ‘wat een eikel’ of ‘dit gaat niet werken’, dan straal je dat uit”, vertelt de coach. „Je creëert afstand, terwijl je juist nader tot elkaar moet komen.”

Laat ook weten wat je liever zou willen, bijvoorbeeld meer feedback, duidelijke instructies of minder dominant gedrag. Van Dijk: „Bovendien helpt het om je te bedenken wat je baas wel goed doet. Medewerkers klagen over het gebrek aan waardering, maar wanneer gaf jij je manager voor het laatst een compliment?”

Kies uiteindelijk voor jezelf

Tot slot is het belangrijk om je eigen belang voorop te stellen. Als niets werkt, zoek dan hulp bij je collega’s of bij een vertrouwenspersoon. „Als je echt alles geprobeerd hebt, zul je de situatie moeten accepteren of zelf weg moeten gaan”, zegt Van Dijk. Zij zegde bij een van haar managers uiteindelijk haar baan op. „Ik had alles geprobeerd, maar op een bepaald moment werden de woede-uitbarstingen me te veel. Later hoorde ik dat hij psychische problemen had. Soms kun je er niets aan doen en moet je voor jezelf kiezen.”

Tekst: Claartje Vogel


Waarom de juiste gastspreker jouw business boost

Waarom de juiste gastspreker jouw business boost

Een inspirerend verhaal doet vele bedrijven groeien. | Foto: Colourbox

Foto van ''

2 APR 2020

Wil jij het maximale uit je bedrijf halen? Natuurlijk wil je dat. Het is dan essentieel dat je alles weet van onderwerpen zoals marketing en technologie, maar natuurlijk met name wat dit voor jouw bedrijf kan betekenen.

Een leuke spreker boeken met ervaring en expertise op deze gebieden kan, als de coronacrisis voorbij is dan heel interessant voor jou zijn. Neem bijvoorbeeld Jesse van Doren, een jonge ondernemer en spreker. Hij brengt je niet alleen veel kennis, maar ook handige tips om dit toe te passen in jouw business! Op zijn 11e had hij zijn eerste bedrijven al opgericht, inmiddels heeft hij met zijn team al voor bedrijven als Google, Netflix en BMW gewerkt. Zijn inspirerende verhaal heeft inmiddels al veel andere bedrijven doen groeien.

Kennis is macht


Waarom bloggers zo belangrijk zijn voor je bedrijf

Waarom bloggers zo belangrijk zijn voor je bedrijf

Er zijn twee verschillende manieren waarop je gebruik kunt maken van de krachten en talenten van bloggers. | Foto's: Unsplash

Foto van ''

1 APR 2020

Nederlanders met een eigen bedrijf moeten opletten: Nederland heeft namelijk de meest concurrerende economie van heel Europa.

Veel ondernemers leven op dit moment in een heel nare crisistijd, maar wie kan door werken: kijk goed wat je bedrijfsvoering gaat worden. Wil je nieuwe klanten trekken of wil je dat je bestaande klanten niet vertrekken naar de concurrent? Tegenwoordig zijn er diverse soorten marketing in te zetten waarmee je bekendheid kunt vergaren. Wat we in 2019 al zagen en wat dit jaar belangrijk blijft, is het inzetten van bloggers voor contentmarketing. Bloggers zijn dus ook in 2020 belangrijk voor je bedrijf. Waarom dat precies zo is en wat je zelf kunt doen als ondernemer, lees je hier.

Hoe kun je een blogger voor je bedrijf inschakelen?


4 tips om je kansen op een sollicitatiegesprek te vergroten

4 tips om je kansen op een sollicitatiegesprek te vergroten

Hoe beter jij en je cv passen bij de vacature, hoe groter de kans op die baan. | Foto: Colourbox

Foto van ''

30 MRT 2020

Als je gaat solliciteren naar een nieuwe baan dan wil je dat jouw curriculum vitae (cv) uitblinkt. Hoe beter jij en je cv passen bij de vacature, hoe groter de kans op die baan.

Jouw doel? Een cv maken dat een onvergetelijke indruk achterlaat bij de lezer én die uitnodiging voor een sollicitatiegesprek in de wacht slepen. Hoe je dat doet, lees je hieronder.

1 Omzeil de volle mailbox, stuur je cv in de ochtend


Vrimibo’en en flauwe kantoorhumor aan de keukentafel

Vrimibo’en en flauwe kantoorhumor aan de keukentafel

Foto: Getty Images

Foto van 'Sofie Smulders'

30 MRT 2020

De hele dag thuis aan de keukentafel achter je laptop. Samen met je partner, huisgenoot of -dier, of alleen. Zonder de (flauwe) kantoorhumor en de dagelijkse gezelligheid van je collega’s. Gelukkig is er online een wereld aan werkplezier te ontdekken.

Buikspierkwartier

Ze was nooit ‘zo’n type’, maar sinds PR-manager Susanne (26) bij EVDM Agency werkt, sport ze fanatiek. Met haar collega’s. Vanwege het thuiswerken zit dat er nu niet in dacht ze, totdat een klant met een online fitnessprogramma kwam. Daar doet het team nu samen aan mee. „Elke ochtend om kwart voor 8 is het buikspierkwartier en ‘s middags doen we een half uur cardio- en krachttraining. Op dat moment leggen we allemaal de laptop weg voor een workout in de woonkamer, met huishoudelijke attributen: van wc-rollen tot pannen en bezems.” Haar baas heeft het team verplicht om mee te doen, vertelt Susanne. „Het is heel goed als je fit blijft en gezond als je met regelmaat je laptop dichtklapt. Normaal gesproken doen we dat ook, door buiten een blokje om te gaan of even iets anders te doen. Door de training heb je die onderbreking nu ook op gezette tijden.”


Jong en oud maakt impact met Dopper Changemaker Challenge
Likeability of5

Jong en oud maakt impact met Dopper Changemaker Challenge

Foto van ''

16 MRT 2020

Dopper helpt studente Shaakira Jassat impact te maken met haar afstudeeridee.

In 2019 studeerde Shaakira af aan de Design Academy Eindhoven. Twee jaar lang werkte ze daar aan haar afstudeerproject: een systeem om in dichtbebouwde gebieden via buitenmuren regenwater op te vangen en te filteren voor gebruik. Het concept was er.

De volgende stap? „Ik wist het niet. Totdat ik een bericht tegenkwam over de Dopper Changemaker Challenge”, vertelt Shaakira. „Dat was voor mij de eerste stap op weg naar impact.”


like
user_01ecaea865e3119c48243b6fbcadeffb8a691cfc_avatar

De kantoortuin op de schop

De kantoortuin op de schop

De kantoortuin op de schop / GettyImages

Foto van 'Yildiz Celie'

25 FEB 2020

Collega’s die veel praten en hard bellen of het gevoel hebben dat je continu bekeken wordt. De trend die de kantoortuin heet, moet in de ban.

De kantoortuin zorgt voor een flinke toename aan klachten als hoofdpijn, vermoeidheid en concentratieverlies, benadrukte tv-programma De Monitor gisteravond. Afleiding is de grootste boosdoener. Het brein staat onafgebroken aan. Voor gesprekken die beginnen, voor mensen die binnenkomen. Terwijl mensen zich moeten concentreren en zich op een taak moeten richten. „Wat je aan het doen bent, is wisselen tussen verschillende taken. Dat is heel slecht voor je prestaties”, aldus hoogleraar cognitieve psychologie Stephan van der Stigchel in het programma. Een open kantoor leidt tot een hogere ziektefrequentie. Bij een kantoortuin gaan we ervan uit dat iedereen dezelfde mate van concentratie heeft, maar dat is niet zo.

Alles delen


Stickers als promotiemateriaal: tips & tricks

Stickers als promotiemateriaal: tips & tricks

Foto van ''

10 FEB 2020

Wil je een merk of je bedrijf promoten? Gebruik stickers. Stickers zijn een effectief marketingmiddel als je ze op de juiste manier inzet. Bovendien hoeft een reclamecampagne met stickers niet veel te kosten.

Stickers kun je op meerdere manieren inzetten. Je kunt ze zelf opplakken of uitdelen. Wil je stickers laten drukken om deze zelf op te plakken? Houd dan rekening met de plek waar je ze wilt plakken. Niet elke ondergrond is hetzelfde. Zo zijn er speciale autostickers, raamstickers, vloerstickers, et cetera. Informeer bij je stickerleverancier naar de mogelijkheden. Wil je stickers uitdelen? Dan kun je ze meegeven aan je klanten en relaties. Of ze op een openbare plek neerleggen, zodat mensen ze mee kunnen nemen. Of deel ze uit op straat en bij evenementen waar je doelgroep aanwezig is.

Wel of geen vergunning?


Waarom afleiding op kantoor de productiviteit schaadt

Waarom afleiding op kantoor de productiviteit schaadt

Foto van ''

9 FEB 2020

Onbewust maken we ons er allemaal schuldig aan: afleiding op kantoor. Met een simpele vraag kun je een ander al gauw opzadelen met flink meer benodigde tijd voor een taak. En dat komt de productiviteit niet ten goede.

Een interruptie zorgt er namelijk voor dat je uit je werk wordt gehaald en meer tijd nodig hebt om er weer in te komen, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Zo kun je bij een taak van één uur, die veel concentratie vereist, een uitloop hebben van 24 minuten als er tussendoor twee keer wordt gevraagd of je koffie wilt.

Afspraken of flexplek tegen afleiding


Dit zijn de kantoortrends van dit moment

Dit zijn de kantoortrends van dit moment

Foto van ''

5 FEB 2020

Met een nieuw jaar een maand onderweg zien we alweer nieuwe trends, want de wereld is altijd in ontwikkeling. Dat zijn trends die betrekking hebben op zaken in het dagelijks leven, maar ook trends voor op kantoor.

Waar de behoeftes veranderen, moeten bedrijven immers ook daarin meegaan. Niet alleen om werknemers tevreden te houden, maar natuurlijk ook voor klanten en voor het imago van het bedrijf. Ook in 2020 zijn er weer een hoop kantoortrends die mogelijk invloed op jouw werkplek zouden kunnen hebben.

Flexibele werkplekken en multifunctionele ruimtes


VCA-diploma steeds belangrijker op het werk

VCA-diploma steeds belangrijker op het werk

Foto van 'Metro'

24 DEC 2019

We staan veel minder vaak stil bij veiligheid op het werk dan zou moeten. Jaarlijks vinden er in Nederland namelijk 200.000 bedrijfsongevallen plaats.

In zo’n zestig gevallen valt daarbij een dodelijk slachtoffer. Een goede stap op weg naar verbetering van veiligheid in werksituaties is het volgen van een VCA-cursus en het behalen van het bijbehorende certificaat.

Wat is VCA?


Loodgieter heeft ruime keuze in banen en opdrachten

Loodgieter heeft ruime keuze in banen en opdrachten

Foto's: Colourbox

Foto van 'Metro'

23 DEC 2019

Nog steeds is er in Nederland sprake van een krappe arbeidsmarkt. Goed nieuws voor de loodgieters: zij hebben werk genoeg. Maar ook in deze beroepsgroep is er sprake van een tekort.

Steeds meer branches hebben te maken met personeelstekort. In de ICT is er bijvoorbeeld veel aanbod, maar zijn er maar weinig mensen die volledig zijn opgeleid voor het werk wat er gevraagd wordt. Ook in de branche van loodgieters is er meer werk dan dat er mensen zijn te vinden. Hoewel het aantal installateurs en loodgieters in de afgelopen tien jaar gestegen is, is dit nog steeds niet voldoende om al het werk te dekken. Kort gezegd: een beetje een goede loodgieter heeft anno 2019/2020 nog steeds ruim een keuze in banen en opdrachten. Toch kiezen mensen niet massaal voor deze technische beroepsopleiding. Hoe zit het met dit vakmanschap in de hedendaagse maatschappij?

Wereld Loodgietersdag in maart


SEO, zo val je op in 2020

SEO, zo val je op in 2020

Foto's: Colourbox

Foto van 'Metro'

22 DEC 2019

Bedrijven in Nederland kunnen er niet meer omheen: het aantal ondernemers in ons land groeit. Dus… moet je opvallen!

In tien jaar tijd steeg het aantal mkb-bedrijven in Nederland, waarvan een groot deel creatief aan de slag is gegaan als bijvoorbeeld vlogger, freelance schrijver of bierbrouwer. Het aantal bierbrouwers in Nederland is de afgelopen tien jaar bijvoorbeeld alleen al vertienvoudigd. Het is daarom belangrijker dan ooit om als bedrijf op te vallen. Je wilt immers dat potentiële klanten jouw bedrijf kiezen en niet gaan voor de charmes van de concurrent. Hierbij is SEO een belangrijk onderdeel van marketingstrategieën die werken. Kort gezegd: wil je opvallen, dan moet je onder andere SEO voorrang geven binnen je bedrijf.

Daarom: dit zijn de SEO-trends zijn voor 2020. Een seo bureau inschakelen om je te helpen bij het behalen van deze trends is zeker aan te raden.


Tekstschrijvers en SEO in 2020: dit zijn de trends

Tekstschrijvers en SEO in 2020: dit zijn de trends

Foto's: Colourbox

Foto van 'Metro'

17 DEC 2019

Wanneer je als freelance tekstschrijver je brood verdient, is het wel zo prettig om op de hoogte te zien van de ins en outs omtrent SEO. Hoe val je op en ben je online vindbaar?

Met het groeiende aanbod zzp’ers in Nederland is het van groot belang om te weten hoe je kunt opvallen. Waarom moet een klant voor jouw diensten kiezen en niet van die van een ander? Dat is simpel: omdat jij net iets anders en beters te bieden hebt dan je concurrent. Zorg er daarom voor dat je altijd up to date bent wat de SEO-trends van dat moment zijn. Ook voor 2020 zijn er enkele verwachtingen omtrent trends in de SEO-branche. Hier lees je de belangrijkste trends voor tekstschrijvers, waarmee ook jij een succesvol freelance leven kunt opbouwen en klanten kunt scoren in het nieuwe jaar.

Waarom SEO toepassen als tekstschrijver?


Waarom je in 2020 als bedrijf kiest voor nearshoring

‘Verplaats in 2020 bedrijfstaken naar het buitenland’

Foto's: Colourbox

Foto van 'Metro'

16 DEC 2019

Je bedrijfscapaciteit vergroten voor een lage prijs is een droom van iedere ondernemer. Toch is nog niet elk Nederlands bedrijf bekend met dit concept en hoe het toegepast moet worden.

Het heeft in ieder geval te maken met het verplaatsen van bedrijfstaken naar het buitenland. Dat gebeurt steeds vaker: ruim 6 procent van de Nederlandse bedrijven met meer dan 50 werknemers verplaatste in de periode 2014–2016 diverse bedrijfsactiviteiten naar het buitenland, volgens cijfers van het CBS. Hierbij ging het voornamelijk over administratieve en managementtaken. Het uitbesteden van dergelijke zakelijke activiteiten aan een organisatie in het buitenland waar relatief lagere lonen zijn heet nearshoring, mits dit een land dicht bij Nederland betreft. Waarom wordt nearshoring alsmaar belangrijker?

Wat is nearshoring precies?


Groot tekort aan ICT’ers: invloed op ontwikkeling bedrijven

Groot tekort aan ICT’ers: invloed op ontwikkeling bedrijven

Foto: Vincent Jannink / ANP

Foto van 'Metro'

15 DEC 2019

Het is anno 2019 helaas niets nieuws: het personeelstekort in diverse branches blijft groeien. Met name in de ICT-wereld is er al een hele tijd een groot tekort aan opgeleid personeel.

Omdat er specifieke opleidingen en diverse kennis nodig is om als kwalitatief goede ICT’er aan de slag te kunnen gaan, is dit tekort niet zomaar op te lossen. Sterker nog: kijken we naar de afgelopen jaren dan lijkt dit tekort alleen maar te zijn toegenomen. Daarom is het tijd om nu echt eens te kijken naar de mogelijkheden en oplossingen voor dit tekort aan personeel in de ICT. Gelukkig is een deel van de Nederlandse bedrijven al aan de slag gegaan met het aannemen en opleiden van personeel.

Minder winst door minder personeel


Laat je je bedrijf groeien? Maak je strategie toekomstbestendig

Laat je je bedrijf groeien? Maak je strategie toekomstbestendig

Foto's: Colourbox

Foto van 'Metro'

12 DEC 2019

Iedere beginnende ondernemer heeft als doel om met zijn of haar bedrijf te groeien. Wat vaak onderschat wordt, zijn de extra uitdagingen die erbij komen als je je groei gerealiseerd hebt.

Het laten groeien van je onderneming is een goede start van een succesvol bedrijf. Om succesvol te blijven, moet je naar de toekomst kijken. De basics voor een toekomstbestendige strategie:

• Groei verder: ga internationaal met goede vertalingen en een goede content-marketing-strategie.


Waarom duurzame relatiegeschenken belangrijk zijn
Likeability of3

Waarom duurzame relatiegeschenken belangrijk zijn

Misschien is een geschenk met zonnepaneel wat overdreven, maar... / Foto's: Colourbox

Foto van 'Metro'

21 NOV 2019

Duurzaamheid is een belangrijk onderwerp op de agenda van de Nederlandse overheid. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om duurzaam te ondernemen met oog op een betere wereld. Wat houdt dat in voor de feestdagen?

Met de feestdagen voor de deur is er nóg een punt waar ondernemers rekening mee moeten houden wanneer ze groen willen werken: duurzame relatiegeschenken. Dergelijke geschenken passen goed bij verantwoord werken. Waarom relatiegeschenken met een groen karakter anno 2019 zo belangrijk zijn? Een tipje van de sluier: je kunt ze in ieder geval gebruiken als strategisch product voor marketing binnen je bedrijf. Iedere ondernemer wil immers klanten binnenhalen én houden, toch?

Samen voor een beter milieu


dislike
user_ea54b30544394f14d8c1bd9b380c7cf0ff182d02_avatar

Miljoenen vrijgemaakt voor vrouwelijke durfondernemers

Colourbox

Foto van 'Metro en ANP'

31 OKT 2019

Vrouwelijke ondernemers met groeiambities kunnen aankloppen bij een nieuw fonds voor durfinvesteringen.

Het Borski Fonds, vernoemd naar een van de eerste Nederlandse vrouwelijke investeerders Johanna Borski, heeft daarvoor 21 miljoen euro opgehaald. Het fonds voorziet volgens de oprichters in een behoefte omdat vrouwelijke ondernemers nu nog vaak misgrijpen bij het zoeken naar investeerders.

Ieder vijf miljoen


Een mbo-diploma met een ‘waterdicht keurmerk’? Die kun je online kopen

Een mbo-diploma met een ‘waterdicht keurmerk’? Die kun je online kopen

Een mbo-diploma met een ‘waterdicht keurmerk’? Die kun je online kopen / Unsplash

Foto van 'Tosca de Jong'

28 OKT 2019

Websites waar je nepdiploma’s kunt kopen doen goede zaken. De sites maken misbruik van de krapte op de arbeidsmarkt door voor een paar honderd euro diploma’s te verkopen. De MBO Raad luidt de noodklok.

Heb je geen opleiding afgerond maar wil je wel aan het werk? Dan koop je ‘gewoon’ een diploma. Je hoeft alleen maar een mailtje te sturen en binnen twee dagen ontvang je het diploma per post, zo vertelt de website diplomakopen2019.nl. En nog belangrijker: het diploma wordt ‘netjes bij DUO geregistreerd’. Waterdicht en zonder consequenties. Verschillende websites bieden deze opmerkelijke dienst aan. De MBO Raad spreekt er schande van. „Het is vooral de schaamteloosheid van deze websites die ons zorgen baart. Je wordt zo makkelijk in de val gelokt. Dit is echt ernstig, het is georganiseerde handel”, vertelt voorzitter Ton Heerts.

Hoeveel websites er actief zijn kan de raad (nog) niet zeggen. Wel zijn er de afgelopen maanden door zowel werkgevers als mbo-opleidingen aangiftes gedaan. „Het gaat hier om tientallen aangiftes, maar het zijn er waarschijnlijk wel meer.” De valse diploma’s duiken vooral op in de sectoren zorg en techniek. Volgens Heerts spelen de aanbieders handig in op de krapte op de arbeidsmarkt.