START

Likeability of5

Een glijbaan op je werk is goed tegen ziekteverzuim!

Lekker glijden op de werkvloer! Foto: Maurice Haak

Foto van 'Iris Hermans'

9 APR 2018

Mercedes neemt z’n salesmedewerkers mee op training naar Ibiza, de ambtenaren bij de gemeente Lelystad kunnen de afterlunchdip overwinnen met een potje tafeltennis en bij Google kun je als je wil elke dag een avocado uit de fruit- en groenteschaal vissen. Een héél kleine greep uit de vele extra’s die steeds meer bedrijven en organisaties voor hun personeel in het werkleven roepen. En wat te denken van een blauwe glijbaan, midden in je kantoor?

Nerds

A happy place for nerds, staat in onzichtbare letters op de Amsterdamse voorgevel van technisch internetbureau Q42. Het hoeft eigenlijk ook helemaal niet te worden uitgeschreven, want een stap over de drempel en een palet aan positieve prikkels komt linea recta je gemoedstoestand binnen. De blauwe glijbaan springt meteen in het oog. ,,Gaat stukken sneller dan de trap”, licht programmeur Lukas van Driel toe, ,,efficiënt dus, daar houden we van.” En oh ja, als je ervan af roetsjt, maakt een camera automatisch een foto die direct op Twitter (@Q42glijbaan) verschijnt.

Omdat het kan

In het midden bungelt de schommel nog licht na van collega Taco die het bescheiden gevaarte tot favoriete belspot heeft gedoopt en in de hoek staat ‘de soldeertafel’ waar tussen de bedrijven -en computerbeeldschermen- door even met de handen kan worden gewerkt. Het levert allerlei (on)zinnige uitvindingen op, getuige de rails boven de borreltafel waarop een locomotiefje met een mini-camera is geplaatst die bij de verschillende stations slash bureaus van collega’s een foto maakt. Omdat het kan.

Feesten

,,We hebben de wc’s gehackt”, grijnst projectleider Jan-Jouke Harms. En met hacken wordt hier ‘slim omgaan met/een leuk trucje bedenken voor’ bedoeld. ,,Check dit” en hij verdwijnt rap door de klapdeuren de wc in, waarna een van de twee groene lampjes erboven op rood springt. Een kleine minuut later geeft hij de verlossende uitleg: ,,Die lamp is dus verbonden met het wc-slot.”

Speeltuin

,,Een speeltuin voor nerds is het hier”, beaamt Lukas die nu dertien jaar bij Q42 werkt. Een kijkje -en glijdje, nu we er toch zijn- op de werkvloer waar veel jonge knappe koppen, veelal tweeledig, met gefocuste blik gezamenlijk aan het werk zijn en ‘nerd’ krijgt ineens een heel andere lading. Een plattegrond van het Rijksmuseum met allerlei codes en andere voor een leek onbegrijpelijke teksten, verwijst naar de Rijks-app die ze net hebben gelanceerd en een Staatslot naar de website en app voor de Nederlandse Loterij. Zelf doen ze ook elke maand mee met Staatsloterij Groepsspelen, die ze overigens zelf hebben ontwikkeld, maar gewonnen hebben ze ‘nog niet echt’. Work hard, play hard, vervolgt de vrolijke programmeur en toevallig draagt hij nét vandaag zijn Burning Nerd-shirt. Dat was me het bedrijfsfeestje wel, blikt hij terug, ,,nerds kunnen heel goed feesten, hoor!” Dj’s hoeven ze trouwens nooit te fixen, ,,we hebben veel Q’ers die superlekker kunnen draaien.”

Ziekteverzuim

Hij gelooft zeker dat een leuke en verrassende werkomgeving tot blije werknemers en daardoor ook goede resultaten leidt. Hun ziekteverzuim is laag, ,,het verloop ook, mensen willen hier blijven.” Open sollicitaties krijgen ze steeds meer (,,maar we schreeuwen niet van de daken hoe cool we zijn ofzo, dat past niet bij ons”), evenals nominaties voor design- en techprijzen. Vijf jaar geleden wonnen ze de titel Greatest Place to Work en deze zomer verhuizen ze in Den Haag naar een nieuw pand. Ook met glijbaan, ,,en een bruin café.”

The Window

Creativiteit en verantwoordelijkheid staan hoog in het vaandel en er is hier altijd ruimte voor eigen projecten zoals kleinschalige, maatschappelijke apps en zelfbedachte creaties, die regelmatig tijdens hun befaamde ‘w00tcamps’ ontstaan. The Window is zo’n vondst. ,,Zwaai maar even naar onze Q'ers in Den Haag”, wijst communicatiespecialist Maurice Haak naar het witte scherm waarop hun Haagse broeders en zusters live te volgen zijn. Lukas gaat voor het beeld staan en houdt een roze briefje omhoog waarop na vijven de zes belangrijkste letters staan en ze voegen op z’n Q42’s meteen daad bij woord. Hier in Amsterdam met Hertog Jan, in Den Haag met Sauvignon Blanc. ‘Proost’.

Over die extra's

Ze zouden eigenlijk vanzelfsprekend moeten zijn, zegt Guido Heezen over ‘die leuke extra’s’. Hij is oprichter van Effectory, het bedrijf dat andere organisaties helpt groeien door gebruik te maken van de ideeën en feedback van eigen medewerkers. Jaarlijks reiken ze prijzen uit aan de beste werkgevers om goed werkgeverschap te belonen. Ook hierbij merkt hij dat bepaalde voorzieningen goed worden gewaardeerd, maar hij gelooft niet dat het ‘de blauwe glijbaan of iets dergelijks’ is die mensen per se gelukkig maakt, ,,Het gaat om aandacht krijgen en serieus genomen worden. Functionele extra’s kunnen daar zeker toe bijdragen.” Want tafelvoetbal, Playstation en een dartbord zijn leuk (,,hebben we zelf ook”), maar een cursus mindfullness, yogales en workshop timemanagement worden veel meer gewaardeerd, meent hij. Sterker nog, ,,sommige dingen kunnen ook als verspilling worden gezien en dat heb je bij functionele extra’s niet.”

Goed huishouden

Guido Heezen

Hij vergelijkt het werken bij een bedrijf met een huishouden, ,,je moet kunnen sporten, chillen, in de snoeppot graaien en ook zelfs even kunnen rusten, mocht dat nodig zijn.” Werkgevers moeten dus goed zorgen voor hun mensen, zo concludeert hij, ,,per saldo leidt het gegarandeerd tot betere resultaten.” Zelf staan ze elk jaar ‘hoog in de top tien’, misschien ook wel door de gratis biologische lunch en ‘de sloep voor de deur’ waarvoor kan worden ingetekend, máár, en nu moet de Effectory-man lachen, ,,we halen onszelf natuurlijk wel uit de scores, zou beetje gek zijn als we ons eigen bedrijf een prijs zouden geven!”


like
user_2c8bb8477b49b6cb215b19ada0b7dec6480510a7_avatar

Wat drijft de AFAS-salesmanager? ‘Ik dacht: Gladde jongens!’

Wat drijft de AFAS-salesmanager? ‘Ik dacht: Gladde jongens!’

Gerry Laagland: Ik ben binnen AFAS mijn eigen ondernemer en bouw aan eigen succes.

In samenwerking met AFAS

VANDAAG, 08:00

Wat drijft je? Die veelomvattende vraag stelt AFAS bij het werven van consultants en salesmanagers. Wie is die salestijger precies?

AFAS Software biedt op dit moment tweejarige traineeships sales en consultancy aan (zie kader), waarbij je direct op de loonlijst staat. Het bedrijf met 450 medewerkers en 11.500 klanten stelt daarbij vragen als: wie is die salestijger nou en wie is de gemiddelde consultant? „Het bleken de millennials te zijn. De gedragstypes die bij die generatie horen, hebben we in kaart gebracht”, legt Jortijn Bijl van AFAS uit Leusden uit. „Wat AFAS hen allemaal kan bieden, hebben we toegevoegd en daaruit is de campagne Wat drijft je? voortgevloeid. Daarbij zoeken we bij mensen naar de dieperliggende reden ‘waarom hij of zij precies doet wat hij of zij doet?’ Waarom beland jij in de software, terwijl je misschien iets heel anders hebt gestudeerd?”

Wie is die salesmanager dan?


Wat drijft de consultant van AFAS Software?

Wat drijft de consultant van AFAS Software?

Babette van Olphen: Werk is voor mijn generatie een verlengstuk van jezelf.

In samenwerking met AFAS Software

7 OKT 2019

Wat drijft je? Die veelomvattende vraag stelt AFAS bij het werven van consultants en salesmanagers. Ze mogen bést een beetje gek zijn.

AFAS Software biedt op dit moment tweejarige traineeships sales en consultancy aan (zie onder), waarbij je direct op de loonlijst staat. Het bedrijf stelt daarbij vragen als: wie is die salestijger nou en wie is de gemiddelde consultant? „Waar ligt hij of zij ’s nachts van wakker? Waar wordt hij enthousiast van?”, legt Jortijn Bijl van AFAS uit Leusden uit. „Hoe oud is die persoon, welke kanalen worden gelezen? Enzovoort. Het bleken de millennials te zijn en de gedragstypes die bij die generatie horen hebben we in kaart gebracht. Wat AFAS hen kan allemaal kan bieden hebben we toegevoegd en daaruit is de campagne Wat drijft je? voortgevloeid. Daarbij zoeken we bij mensen naar de dieperliggende reden ‘waarom hij of zij precies doet wat hij of zij doet?’ Waarom beland jij in de software terwijl je misschien iets heel anders hebt gestudeerd?”

Een soort bedrijfsdokter


Jongeren wisselen tegenwoordig sneller van baan

Foto van 'Claartje Vogel'

7 OKT 2019

Wereldwijd wisselen jongeren sneller en vaker van baan, blijkt uit onderzoek. Nederlandse jongeren zijn relatief loyaal, maar ook dat verandert.

Nederlandse jongeren blijven langer hangen in een bijbaan of startersfunctie dan hun internationale collega’s. Gemiddeld blijven zij 2,5 jaar bij een bedrijf, wereldwijd ligt het gemiddelde op 1,2 jaar. Dat blijkt uit onderzoek van CVster, een bedrijf dat mensen helpt een curriculum vitae op te stellen. De onderzoekers namen 500.000 cv's van werkzoekende starters uit 39 landen onder de loep.

Naast Nederlanders, blijken ook jongeren uit België (2 jaar), Zweden (1,89 jaar) en Denemarken (1,79 jaar) zijn loyaler dan gemiddeld aan hun eerste werkgever. Jongeren uit Maleisie, Indonesië en Hong Kong blijken de grootste ‘jobhoppers’. Als het gaat om bijbanen of opstartfuncties, blijven ze gemiddeld zo’n 10 maanden bij een werkgever. Dat bevestigt een onderzoek van Robert Half, een wereldwijd recruitmentbureau met twee vestigingen in Nederland.


Gezocht: professioneel knoflookbroodtester

Gezocht: professioneel knoflookbroodtester

Gezocht: professioneel knoflookbroodtester / Colourbox

Foto van 'Metro'

26 SEP 2019

Heb je je droombaan nog niet gevonden? Nu wel. De Australische domino's is namelijk op LinkedIn op zoek naar een professioneel knoflookbroodtester.

Ja, echt. Ze zoeken iemand die een beetje krokant is, maar vooral warm en zacht aan de binnenkant (hee komt die beschrijving je bekend voor?). Je houdt je dan dagelijks bezig met het testen van knoflookbrood op het hoofdkantoor in Brisbane.

De perfecte kandidaat


Dit zijn de gevaarlijkste beroepen van Nederland

Beveiligster Zulegha Elmont. / Privé

Foto van 'Claartje Vogel'

24 SEP 2019

CBS en TNO maken de meest gevaarlijke beroepen van Nederland bekend. Chauffeurs geven het vaakst aan dat ze risico lopen, maar de meeste arbeidsongevallen gebeuren in de beveiliging.

Zulegha Elmont (21) heeft één van de gevaarlijkse beroepen van Nederland. Ze werkt nu drie jaar als beveiliger bij evenementen, musea en recepties. „Spanning opzoeken zit in mijn bloed”, vertelt ze. „Mijn vader zat in het leger. Bovendien houd ik ervan om mezelf uit te dagen en als dat ergens kan, dan is het wel in de beveiliging.”

Beveilingsmedewerker staat hoog in de lijst met gevaarlijke beroepen. Het Centraal Bureau voor de Statisitek (CBS) en TNO maken dinsdag de top-10 bekend (zie kader). De ranglijst bestaat uit beroepen waarbij werknemers het vaakst zelf aangeven dat ze gevaarlijk werk doen.


Familiebedrijf overnemen steeds minder aantrekkelijk, hoe komt dat?

Familiebedrijf overnemen steeds minder aantrekkelijk, hoe komt dat?

Lourus Verton stapte in 1987 in het bedrijf van zijn vader en moeder, dat toen nog bestond uit één schoenenwinkel in het Zeeuwse stadje Zierikzee.

Foto van 'Claartje Vogel'

23 SEP 2019

Het barst in Nederland van de succesvolle familiebedrijven, maar het blijkt niet meer vanzelfsprekend dat kinderen de zaak overnemen van hun ouders. Hoe komt dat? En waarom zou je er wel of niet voor kiezen het familiebedrijf voort te zetten?

Dat kinderen het familiebedrijf overnemen, is niet meer vanzelfsprekend. Dat blijkt bijvoorbeeld bij het Friese familiebedrijf Steenwijk Modeschoenen. Per 1 januari 2020 wordt het familiebedrijf overgenomen door het Zeeuwse Omoda, maakt de familie bekend.

„Binnen de familie hebben we geen gegadigden voor opvolging in de zaak," vertelt Jan Steenwijk, eigenaar van Steenwijk Schoenen. „Dus we zijn blij dat het bedrijf wat wij hebben opgebouwd nu voortgezet wordt door een ander familiebedrijf."


‘Goede manager geeft millennials ruggensteun’

‘Goede manager geeft millennials ruggensteun’

Thijs Launspach geeft in zijn nieuwe boek tips aan leidinggevenden die willen voorkomen dat ze millennials kwijtraken aan een andere baan of aan een burn-out. Foto: Unsplash.

Foto van 'Amarins de Boer'

15 SEP 2019

Leidinggeven aan millennials vergt een andere aanpak dan aan oudere generaties, zegt psycholoog Thijs Launspach.

Thijs Launspach (31) merkte dat veel leidinggevenden met de handen in het haar zitten. „Ze zien een generatie die hard werkt en ambitieus is, maar tegelijkertijd ook kwetsbaarder is voor stress en burn-outs”, zegt de psycholoog en schrijver. Regelmatig vroegen managers hem hoe ze eraan kunnen bijdragen dat millennials, geboren tussen 1980 en 2000, eerder aan de bel trekken. En hoe ze ervoor kunnen zorgen dat millennials hun werk leuk blijven vinden en niet na een half jaar plotseling besluiten geiten te gaan hoeden in Guatemala.

Launspach besloot het boek Werken met millennials te schrijven, dat dient als een soort ‘handleiding’ voor werkgevers en managers. Want hoewel stress vooral je eigen verantwoordelijkheid is, zegt hij, zijn er wel degelijk dingen die leidinggevenden en managers kunnen doen om ervoor te zorgen dat millennials niet opbranden.


Praat op 't werk liever niet over psychisch probleem

Praat op 't werk liever niet over psychisch probleem

Praat op het werk liever niet over psychisch probleem. Foto: Unsplash.

Foto van 'Amarins de Boer'

3 SEP 2019

Vertel je over je psychische klachten op de werkvloer, dan werkt dat meestal niet in je voordeel.

Anita Hubner (45) was 21 toen ze haar eerste psychose kreeg. Tijdens een bezoek aan de psychiater kreeg ze te horen dat ze maar beter kon stoppen met haar studie Psychologie. Onzin, vond Hubner. Ze zette alles op alles en maakte de opleiding af.

Hubner heeft een bipolaire stoornis; een stemmingsstoornis waarbij je je de ene keer heel vrolijk voelt en een andere keer juist down. Toen ze op zoek ging naar haar eerste baan, speelde ze bewust open kaart. „Ik wilde aan de slag bij een tbs-kliniek en heb aangegeven dat ik een bijzondere levenservaring had. Ik vertelde dat omdat ik dacht dat het weleens in mijn voordeel zou kunnen werken. Ik ben toch een ervaringsdeskundige.”


Welk mkb-bedrijf wint de KVK Innovatie Top 100?

Welk mkb-bedrijf wint de KVK Innovatie Top 100?

Groasis, de winnaar van vorig jaar. / Dennis Dekker | Mediamagneet

In samenwerking met de Kamer van Koophandel

29 AUG 2019

Ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf (mkb) strijden voor de veertiende keer om een felbegeerde bovenste plek in de KVK Innovatie Top 100. Met die mooie lijst wil initiatiefnemer Kamer van Koophandel laten zien waar we in ons land goed in zijn: innoveren!

Op woensdag 25 september worden in de Amsterdome in Amsterdam twee winnaars bekendgemaakt. Deze jurywinnaar en publiekswinnaar zullen de opvolgers zijn van de ondernemingen Groasis (met de Growboxx, een intelligente emmer voor arme boeren) en weMaron (met de slimme chatbot Bob de Bot).

‘Mkb verdient podium’


We verdenken collega's regelmatig van spijbelen

Spijbelende collega's vinden we maar niks / Pexels

Foto van 'Metro'

23 JUL 2019

Erg collegiaal is het misschien niet, maar we verdenken onze collega's er regelmatig van dat ze spijbelen. Van alle werkende Nederlanders verdenkt 41 procent collega's ervan dat ze wel eens een dagje zonder geldige reden afwezig zijn.

Achterdochtige mannen

Vooral mannen zijn flink achterdochtig, 46 procent van hen denkt dat collega's af en toe er tussenuit knijpen. Onder vrouwen is dat slechts 34 procent, blijkt uit onderzoek van Acties.nl. Er werden 1108 Nederlanders in loondienst gevraagd.


'We moeten met z'n allen efficiënter gaan werken'

Volgens hoogleraar Paul de Beer moeten we met z'n allen efficiënter gaan werken. / Pexels

Foto van 'Merel Driessen'

17 JUL 2019

Door alle verhalen over burnouts en een hoge werkdruk, lijkt het misschien alsof we af en toe bijna té productief op ons werk zijn. Maar de cijfers zeggen iets anders: onze arbeidsproductiviteit groeit al jaren niet meer zo hard als voor de eeuwwisseling. Werken we dan toch niet hard genoeg?

In 2016 was er voor het eerst sinds vijftig jaar sprake van een daling van de arbeidsproductiviteit in Nederland. Een historische doorbraak, meldt De Volkskrant woensdagochtend. Dat we minder productief zijn met z’n allen, is niets nieuws voor economen. De groei van de arbeidsproductiviteit neemt al sinds de eeuwwisseling af. „Maar dat het daadwerkelijk omlaag ging, vind ik een verrassing”, vertelt Paul de Beer, bijzonder hoogleraar arbeidsverhoudingen aan de Universiteit van Amsterdam.

Minder arbeidsproductief, betekent dat ook dat Nederlanders minder hard zijn gaan werken en lui zijn geworden? Nee, vertelt De Beer. „Het gaat vooral om hoe efficiënt we werken.” Hij legt uit dat als hij een hele dag vergadert heeft, hij daarna het gevoel heeft een hele zware dag te hebben gehad. „Maar ik heb dan geen artikel kunnen schrijven en geen onderzoek kunnen doen.”


‘Werkvakantie helpt je groeien’

FOTO: C. LOVEUR

Foto van 'Claartje Vogel'

15 JUL 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: workation.

Werken op vakantie, wie wil dat nou? „Steeds meer mensen, vooral drukke ondernemers”, vertelt de Bredase Claimy Anthonissen (26). Met haar bedrijf The Souk Department organiseert zij sinds februari 2018 workations. En die zijn populair.

De term workation of werkvakantie heeft eigenlijk twee betekenissen. De eerste is een reis waarbij je gewoon doorwerkt. Je gaat naar een ander land en doet overdag (af en toe) je normale werk.


Topinkomens stijgen rap, cao-lonen bijven achter

Paul Polman van Unilever verdiende met 11,7 miljoen 283 (!) keer zoveel als de gemiddelde werknemer. /ANP

Foto van 'Elselotte Smink'

13 JUL 2019

In 2018 zagen bestuursvoorzitters zo’n 7,2 procent meer geld op hun loonstrookjes dan in het jaar daarvoor. In totaal verdienden deze topinkomens 1,83 miljoen euro meer.

De cao-lonen stegen in dezelfde periode daarentegen slechts met 2,1 procent. Dit grote verschil blijkt uit onderzoek van de Volkskrant naar 117 Nederlandse bedrijven en instellingen. Vooral multinationals gingen er qua inkomens flink op vooruit.

Salaris en bonussen


Likeability of5

Zoek je vakantiewerk? Word sprookjesprins(es)!

Foto: Althreya Photography and Art

Foto van 'Claartje Vogel'

8 JUL 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: sprookjesachtig vakantiewerk.

Wie op zoek is naar een echt bijzondere vakantiebaan, kan misschien wel terecht bij Chayenne de Theije (22) en Kayleigh Tofield (26). Met hun bedrijf Er was eens een feestje organiseren de Zeeuwse ondernemers kinderfeestjes, meet-and-greets en fotoshoots met sprookjesfiguren. Bij hen word je dus prinses.

De Theije en Tofield hebben beiden een theateropleiding gevolgd en gingen wel eens verkleed naar fantasy-conventies. Hun bedrijf begon in 2015 als bijbaan, toen kennissen vroegen of ze ook verkleed naar kinderfeestjes konden komen. Er kwamen steeds meer boekingen bij en binnen een paar jaar groeide het uit tot een serieuze business. „Het is een sport om de mooiste kostuums te regelen en de perfecte karakters neer te zetten”, vertelt De Theije. „Er zijn snel meer sprookjesfiguren bij gekomen, zoals Doornroosje en Sneeuwwitje.”


love
user_6087bd47a3541f39dcd346cf7ffa39d9b29fcb6f_avatar

Begroet jij collega's met een hand, kus of een boks?

Foto van 'Claartje Vogel'

1 JUL 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: ongemakkelijke begroetingen op het werk.

„Ik ben al een paar keer expres te laat gekomen voor de gemeenteraad, omdat ik geen zin heb om 73 gemeenteraadsleden te kussen.” Dit vertelde de Franse burgemeester Aude Picard Wolff van Morette aan de krant Le Dauphiné Libéré. Nee, die vergadering vond niet toevallig altijd plaats op 1 januari. Terwijl we in Nederland op het werk meestal ‘goedemorgen’ roepen, kussen collega’s in bepaalde delen van Frankrijk en Wallonië elkaar dagelijks.

In veel culturen is elke dag zoenen en handen schudden met collega’s heel normaal, vertelt auteur Frank van Marwijk van het boek Lichaamstaal. „In delen van Zwitserland, Frankrijk of Italië is het collegiaal om elkaar ’s ochtends te zoenen”, vertelt hij. „Dat vinden wij gek, want in Nederland benadrukt het juist afstand. Bij ons geef je iemand een hand als je hem nog niet kent en een zoen als je elkaar wel kent maar lang niet gezien hebt of feliciteert. Je partner geef je waarschijnlijk wel een kus als hij of zij thuiskomt, maar met collega’s doe je dat niet.”


Horecabanen waarbij je het zelf voor het zeggen hebt

Horecabanen waarbij je het zelf voor het zeggen hebt

In samenwerking met Hospitality Heroes

26 JUN 2019

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar het bestaat. Werken in de horeca waarbij je zelf het aantal uren bepaalt; waarbij je ook nog van locatie naar locatie kunt hoppen en saaiheid dus ver weg is. En kwaliteit wordt beloond…

Opleiden tot horecaheld

Hospitality Heroes biedt al dat moois. Dit uitzendbureau staat al langere tijd voor kwaliteitshorecapersoneel en dat betekent dat er wel iets van je wordt verwacht als je eenmaal ‘binnen’ bent. Hospitality Heroes leidt je namelijk eerst op. Tot horecaheld, vandaar de naam. „Het horecavak is nu eenmaal een prachtig vak dat helden nodig heeft”, zo vindt de organisatie.


‘Iedereen kan een mentor gebruiken’

Foto van 'Claartje Vogel'

24 JUN 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: eigenlijk kan iedereen wel een mentor gebruiken, want er is altijd iemand van wie je iets kunt leren. Of je net afgestudeerd bent of juist bijna met pensioen gaat. Een mentor is je gids, adviseur en soms zelfs een vriend. En vaak kun jij hem of haar ook nog iets leren, vertellen mentoren en hun protegés.

De vriendschap is echt een cadeautje’


Werkplezier heel anders voor werkgever en werknemer

Foto ter illustratie. Bron: Unsplash

Foto van 'Cerise van Vliet'

24 JUN 2019

Wil jij liever leuke collega’s, een lekker muziekje op de werkvloer en misschien wel een kantoorhond of juist een kekke smartphone, dikke leaseauto en meer salaris? Werkgevers denken het laatste, maar werknemers gaan voor optie één.

Dat blijkt uit het Grote Werkplezier Onderzoek, dat Tempo-Team deed. Werknemers vinden de verbinding met hun collega’s heel belangrijk. Ze willen samen lachen, samen succes vieren, samen lunchen, maar ook samen balen. Van hun leidinggevende willen ze waardering en betrokkenheid. Werkgevers denken juist conservatief. Zij denken dat werknemers staan te popelen voor de nieuwste telefoon en een dure auto.

Nu op de arbeidsmarkt een enorme krapte is, zouden werkgevers zich volgens het onderzoek dus om andere dingen druk moeten maken. Zo kunnen ze talent aantrekken en stress voorkomen.


Zzp'er? Dan moet je minstens 16 euro verdienen

Sommige zzp'ers verdienen minder dan 10 euro per uur. Afbeelding ter illustratie. /ANP

Foto van 'Metro'

21 JUN 2019

Het kabinet is al lang op zoek naar een manier om de grote groep schijnzelfstandigen bescherming te bieden. En daar is een nieuwe stap voor gezet.

Er komt namelijk een minimumtarief: zelfstandigen in Nederland mogen niet minder dan 16 euro per uur betaald krijgen.

Minder dan een tientje