Redactie Metro
Redactie Metro Entertainment 5 sep 2018
Leestijd: 4 minuten

Film Searching: Filmen met Facetime en Facebook

Aneesh Chaganty zegde op zijn 25e zijn baan bij Google op om een film te maken. Toch liet hij de techwereld niet helemaal los: in Searching vindt de hele zoektocht naar een vermiste tieners plaats op beeldschermen.

Gimmick

Toen Aneesh Chaganty twee jaar geleden de vraag kreeg een film te maken die zich volledig op computer- en telefoonschermen af zou spelen, was hij vrij duidelijk: dat ging hij nooit doen. Toch is vanaf deze week zijn debuut Searching te zien, over een vader (John Cho) die de digitale geschiedenis van zijn vermiste tienerdochter uitpluist, in de hoop op aanwijzingen over haar verdwijning. En ja, dat verhaal wordt van begin tot eind verteld via Skype, Facetime, YouTube, beveiligingscamera’s, Instagram, Facebook en zelfs een GPS.

„Ik was bang dat het een gimmick zou worden”, verklaart de regisseur zijn initiële weigering. Hij werkte toen het aanbod langskwam bij Google, waar hij binnen was gekomen door een korte film te maken met de Google Glass. „Vandaar dat ze bij mij uitkwamen voor dit project, maar ik dacht dat een volledige speelfilm van honderd minuten veel te lang zou zijn om dat vol te houden.”

Disney’s Up

Het keerpunt kwam toen hij met medescriptschrijver Sev Ohanian de openingsscène van Searching bedacht. Daarin wordt, op een manier die doet denken aan de veelgeprezen opening van Disneyfilm Up, via foto’s, filmpjes en de agenda op een computer de familiegeschiedenis van het gezin Kim uit de doeken gedaan. „Toen we dat idee uitwerkten, wisten we dat we een vorm hadden gevonden waarin het draaide om deze mensen en hun emoties. Het scherm was slechts een manier om dat in beeld te brengen”, aldus Ohanian.

Bange filmmakers

Searching beleefde z’n wereldpremière op filmfestival Sundance eerder dit jaar. Chaganty werd veel geprezen om de innovatieve aanpak van zijn filmdebuut, dat gelijk werd aangekocht door Hollywoodstudio Fox. De 27-jarige regisseur weet dat het project de aandacht heeft van de filmindustrie, die moeite heeft het steeds groter wordende deel van ons leven dat zich afspeelt op schermen over te brengen.

„Dat is tot nu toe gewoon niet goed gedaan op televisie en in film”, stelt hij. „Ik kan me nog herinneren dat House of Cards begon met sms‘jes in beeld te brengen, dat was toen echt baanbrekend. Daarna zag je dat vaker, maar meestal zo slecht uitgevoerd… Nog steeds als je in een film of op tv iemand internet ziet gebruiken, voelt het nep. Het zijn altijd verzonnen websites en bijvoorbeeld zoekmachines met een onlogische indeling.” Sowieso zijn veel van zijn collega’s huiverig om een scherm te laten zien. „Filmmakers zijn vaak bang dat dat kijkers uit het verhaal haalt. Ik hoop dat wij hebben laten zien dat dat niet zo hoeft te zijn.”

Pionier

Hoewel Chaganty en Ohanian, die ook producent is van de film, het fascinerend vonden pionier te zijn, leverde ze het ook een hoop extra werk op. „Omdat het nog zo weinig wordt gedaan, moesten we heel veel testen. Er is nog geen vuistregel voor hoe lang de gemiddelde bioscoopbezoeker erover doet om een berichtje te lezen, bijvoorbeeld”, legt Ohanian uit. De filmmakers schakelden hun vrienden in als proefkonijn. Chaganty: „We checkten dan alles: ‘Kon je lezen wat daar stond? Snapte je wat hij net opzocht? Zag je wat hij aanklikte?’ Net zo lang totdat we doorhadden wat daar zo’n beetje de standaard voor is.”

Nepscherm

Voor de acteurs was Searching een flinke omschakeling. Debra Messing, die in de film de rechercheur speelt die de vermissingszaak onderzoekt, geeft toe dat ze best nerveus was bij aanvang van het project. „Ik had nooit eerder via een scherm geacteerd”, legt de Will and Grace-actrice uit. „En tijdens het filmen kijk je op een zwart nepscherm. Als John en ik Facetimegesprekken opnamen, zat hij in een andere ruimte. Ik kon hem wel horen, maar niet in de ogen kijken.” Daardoor moesten de acteurs meer dan bij andere projecten enorm vertrouwen op hun jonge regisseur. „Hij moest ons tot op de millimeter aansturen zodat de interactie op het scherm zou kloppen. Het is echt een nieuwe manier van film maken.”

Ook Cho moest erg wennen aan de aanpak. „Als ik eerlijk ben, voelde ik me best vaak niet zo op m’n gemak omdat ik gewend ben de touwtjes meer in handen te hebben.” De Star Trek-acteur was pas gerustgesteld toen hij het eindresultaat zag. „Toen kon ik Aneesh alleen nog maar feliciteren. Dit is zijn eerste film en hij heeft meteen een enorme bijdrage geleverd aan de cinematografische wereld.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.