Ilja Post
Ilja Post Binnenland 28 jan 2019
Leestijd: 4 minuten

In onderbroek met oploskoffie werken aan clubhits

Prominent aanwezig in de tentoonstelling Party People – over de Rotterdamse uitgaanscultuur van begin jaren ’90 tot nu – is hij niet. Toch draait ook Taras van de Voorde al jaren mee in de scene.

Een dj die na zijn eerste jaren in de Rotterdamse underground als producer meermaals een dijk van een clubhit scoorde en internationaal hoge ogen gooide toen BBC Radio One dj Pete Tong twee van zijn tracks bombardeerde tot Essential tune in zijn radioshow. Iets wat weinigen in Rotterdam hem kunnen nazeggen.

Kerkorgel

En dan te bedenken dat Taras aanvankelijk helemaal niets had met house en techno. Opgegroeid in een christelijk nest in respectievelijk Spijkenisse en Hoogvliet speelde hij als jongetje eerst nog kerkorgel. Al verschoof zijn focus als puber al gauw naar harde gitaarmuziek.

,,Toen begin jaren ’90 de houseklassieker Dikke vette pannekoeken uitkwam, vond ik niet om aan te horen. Liever luisterde ik Nirvana en andere grungebandjes uit die tijd.”

Energiehal

Dat weerhield hem er overigens niet van om op zijn 17e toch eens een hardcore feest in de Energiehal te bezoeken. Aanvankelijk meer uit nieuwsgierigheid dan oprechte interesse. Maar de sfeer op de dansvloer werkte zo aanstekelijk dat hij er zich meteen thuis voelde. Sterker, nog diezelfde nacht besloot hij zelf ook dj te worden.

,,Wat in de Energiehal gebeurde, was echt iets bijzonders. Een soort muzikale revolutie, te vergelijken met de punkscene uit de jaren ’70. Maar het mooie van gabber en hardcore was bovendien dat het écht iets Rotterdams was. Ik wilde er meteen bij horen.”

Eerste draaitafel

Een week later kocht Taras zijn eerste draaitafel. En platen natuurlijk, de ene na de andere. ,,Bijna al mijn geld ging eraan op. Bij Mid-Town Records, waar bijvoorbeeld ook DJ Paul Elstak vaak te vinden was, was ik kind aan huis.”

Vervolgens probeerde hij die platen op z’n kamer zo goed mogelijk aan elkaar te mixen. Gemiddeld zo’n 8 uur per dag, soms langer. Maar met succes, al na een paar weken draaide hij zijn eerste sets in clubhuizen en de Rotterdame underground.

Van dj-booth naar drukkerij

,,Af en toe best zwaar”, geeft hij toe. ,,Fulltime dj ben ik nooit geworden. In het begin ging ik ook nog gewoon naar school. En later moest ik een en ander combineren met mijn baan als offset drukker. Niet zelden rolde ik rechtstreeks van de dj-booth naar de drukkerij.”

Costa del Sol

Desondanks was Taras’ ster vanaf midden jaren ’90 rijzende. Een vakantie naar Spanje leverde hem in 1995 spontaan enkele onvergetelijke gigs op rond de Costa del Sol. (,,Ik stapte gewoon een club binnen, vroeg of ik daar mocht optreden en stond soms nog diezelfde avond met mijn naam op een flyer.”)

2001 was ook een goed jaar. Toen werd Taras uit 600 andere kandidaten uitverkoren om op de Dance Parade te draaien. En in 2003 begon hij met draaien in Nighttown.

Muziekproductie

Weer daarna begon Taras zich onder andere ook bezig te houden met het organiseren van housefeesten, onder andere in Calypso, Nighttown en een nachtcafé aan de ’s Gravendijkwal. Ook een gouden periode, maar zijn muziekcarrière kwam pas echt goed van de grond toen iemand hem medio 2006 introduceerde in de software van Ableton – een hulpmiddel voor muziekproductie.

MySpace

Net als vroeger sloot Taras zich weer uren achtereen – ,,in onderbroek en met oploskoffie” – op in zijn kamer om dit keer eigen nummers te gaan produceren. Hij had er blijkbaar aanleg voor, want slechts na drie weken kreeg hij – mede dankzij MySpace, een sociaalnetwerksite waarop hij al zijn nieuwe tracks plaatste – een aanbod voor een platencontract bij het Spaans/Ierse label Octopus Records. Kort daarna volgde zijn eerste vinylrelease.

Nummer 1

Misschien wel één van zijn belangrijkste successen was echter ‘1998’, dat in de zomer van 2010 werd opgepikt door zwaargewichten als Pete Tong, Richie Hawtin en Luciano. ‘1998’ behaalde ook de nummer 1 positie in de gerenommeerde Resident Advisor Top 50 chart.

Andere prijzen volgden, maar na de geboorte van zijn dochtertje – in 2014 – deed hij het bewust wat kalmer aan. Maar nu zowel hij als zij wat ouder zijn, begint het bloed opnieuw te kruipen waar het niet gaan kan.

Release op cassette

Taras, inmiddels ook docent aan de Herman Brood Academie, waar onder ander ook Martin Garrix afstudeerde, brengt in februari een nieuwe release uit. Op cassettebandje, een geluidsdrager die lange tijd op sterven na dood leek, maar de laatste tijd, net als eerder vinyl, weer aan populariteit wint.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.