Zoë Boven
Zoë Boven Reizen 30 sep 2017

Een treinvakantie off the beaten track

Bliep. Het incheckpoortje van de NS klinkt goedkeurend. Normaal gesproken is dit geluid het begin van een nieuwe werk- of schooldag, maar vandaag niet. Op het perron staat namelijk geen geelblauwe, maar een wit met rode trein op je te wachten: de ICE International. Deze trein, die ook wel wat weg heeft van een space-shuttle, is het begin van een vakantie met de trein.

Onze reis begint op een willekeurig Nederlands treinstation en voert langs Frankfurt, Leipzig en Wroclaw: een alternatieve route die nog niet is platgelopen door de massa. De route is uitgestippeld, tijd voor grondig onderzoek naar treinkaartjes. Losse kaartjes kopen is een optie, maar er zijn meer mogelijkheden. Zo verkoopt Interrail treinpassen waarmee je alle uithoeken van Europa kan bezoeken. De populairste pas, de Global Pass, is een maand geldig en telt zeven reisdagen. Jongeren tot 27 jaar betalen 253 euro, volwassenen 318 euro.

Bekijk hier de video die Metro tijdens de treinreis maakte:

Met zo’n pas op zak voorkom je de lange wachtrijen bij loketten op buitenlandse stations en stap je op de trein wanneer jij dat wil. Vooraf online een stoel reserveren is geen must, maar wel verstandig – vooral in de zomer is het druk in de trein en kom je zonder reservering nog wel eens in het gangpad terecht.

Launching in 3,2,1…

Vanuit Nederland duurt de treinreis naar Frankfurt ongeveer vier uur. Zak in een stoel en laat de landschappen aan je voorbij razen terwijl je de reisgids voor de volgende bestemming doorleest of neem plaats aan een ietwat gedateerd maar sfeervol tafeltje in de restaurantwagon en drink een kop koffie.

Wanneer de trein Frankfurt nadert, springen de wolkenkrabbers direct in het oog. Frankfurt is het financiële centrum van Duitsland: de hoofdkantoren van veel grote banken zijn er gevestigd. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het straatbeeld wordt gedomineerd door mannen in pakken en de stad de bijnaam ‘Mainhattan’ heeft.

Kijk rond in het MyZeil winkelcentrum, dat met haar bijzondere architectuur ook een bezoek waard is voor niet-winkelliefhebbers, maak een boottocht over de rivier de Main en ga wandelen in de vele parken die het standcentrum van Frankfurt omringen. Na een kort bezoek aan de highlights van de stad spring je weer op de trein.

Het nieuwe Berlijn

De reis van Frankfurt naar Leipzig duurt drie uur. Het type reiziger dat je tegenkomt in de hogesnelheidstrein hangt af van het seizoen: ‘s zomers voeren ongewassen jongeren die net uit een club zijn komen rollen de boventoon, de rest van het jaar is het rustiger en kom je vooral zakenlui en mensen die verre familie bezoeken tegen.

Het historische centrum van Leipzig is klein, hemelsbreed zo’n 1,5 kilometer, maar er is genoeg te zien. Er zijn twee stadhuizen, dertig klassieke arcades – niet alleen leuk om te bekijken maar ook handig om onder te schuilen wanneer het regent – en een aantal kerken met een bijzonder uiterlijk. Bijvoorbeeld de Universitätskirche met glazen kapel of de Propsteikirche St. Trinitatis; de inwoners van Leipzig noemen het blokkerige bouwwerk St. Tetris, naar het spel.

De westelijke wijken zijn een walhalla voor kunstenaars. Op en rondom de Karl Heine Stabe duikt de ene na de andere creatieve broedplaats op. De belangrijkste is de Spinnerei, voorheen de grootste katoenfabriek van Europa. Het terrein bestaat uit elf galerieën, een binnen- en buitenbioscoop en de ateliers van ongeveer honderd kunstenaars. Wie hier rondloopt, begrijpt dat deze stad niet voor niets ‘het nieuwe Berlijn’ wordt genoemd.

Kabouters en ijsco’s

Genoten van de comfortabele ICE-trein? Mooi, want de treinreis van Leipzig naar Wroclaw is andere koek. Tot Dresden reis je met de ICE. Na een overstap – vergeet niet de prachtige stationshal even in te lopen – zit je vier uur lang op een stoeltje van steen. Gelukkig maakt het uitzicht op uitgestrekte velden met knalgele veldbloemen door treinramen die reiken tot het treinplafond veel goed. Net als de bestemming.

Wroclaw staat bekend als het Venetië van Polen. De stad dankt deze naam aan zijn ligging aan de rivier de Oder en aan het feit dat ze uit meer dan twaalf eilanden bestaat die door middel van charmante bruggen met elkaar verbonden zijn. Het kloppend hart van de stad is het marktplein, Rynek, dat met haar kleurrijke gebouwen aandoet als een levensechte regenboog. Het grauwe imago dat Polen bij veel mensen nog heeft, gaat hier dus niet op.

Polen zijn zoetekauwen, dus sla een bezoek aan een van de vele ijswinkels niet over. Gewapend met een ijsco en een camera in de hand ga je vervolgens op zoek naar de ruim tweehonderd kabouters die door de stad zijn verstopt. Geloof het of niet, de figuurtjes zijn een belangrijke toeristische trekpleister en een van de redenen waarom Wroclaw in 2016 werd uitgeroepen tot culturele hoofdstad van Europa.

Hier, in de vierde stad van Polen, eindigt onze reis. Is je Interrailpas nog geldig en kan je geen genoeg krijgen van de vergezichten vanuit de trein? Zet de reis dan voort naar Krakau of Warschau (foto) voordat je terug naar Nederland treint. Het NS-poortje zal bij thuiskomst niet alleen het begin van een nieuwe werk- of schooldag betekenen, maar ook herinneringen aan die onvergetelijke treinreis oproepen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Wekelijks het beste van Metro in je mailbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang twee keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reageer op artikel:
Een treinvakantie off the beaten track
Sluiten