Suzette Hermsen
Suzette Hermsen Opinie 27 okt 2017
Leestijd: 2 minuten

Bloed in maandverbandreclame? Alsjeblieft zeg

Ik word soms een beetje moe van het doorgeslagen feminisme in dit land. In landen als Saudi-Arabië en Libië moet nog heel veel gebeuren op het gebied van vrouwenrechten, maar Nederland? Die #metoodiscussie moet nog een paar dagen langer aanhouden en het is binnenkort nog geoorloofd om een man die iéts te lang naar je keek, middels een pepperspray héél snel de andere kant op te laten kijken.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal pro-feminisme, maar in Nederland heb ik het idee dat feminsten het eigenlijk zo goed hebben, dat ze regelmatig hun uiterste best moeten doen om een avondvullende vergaderagenda op de plank te krijgen. Een voorbeeld daarvan vond ik laatst op de Facebook-pagina van Eva Jinek. Zij had een Libresse-reclame gedeeld waarin werd gepredikt voor het uit de taboesfeer halen van menstruatie. Tegenwoordig word je niet meer serieus genomen zonder hashtag en dus riep Libresse #BLOODNORMAL in het leven.

De grote vraag die het maandverbandmerk zichzelf had gesteld was: waarom wordt er eigenlijk altijd blauwe vloeistof gebruikt in maandverbandreclames? Inderdaad! Scandeerden waarschijnlijk (alleen) de vrouwen op de werkvloer. Bloed moet vloeien! Bloed moet vloeien!

Vloeien deed mijn bloed niet toen ik de commercial (mét bloed) zag, maar koken wel. Ik vind het hartstikke goed dat menstruatie uit de taboesfeer wordt gehaald, maar bloed dat net rechtstreeks uit je lijf komt – nep of niet – hoeft van mij écht niet op tv. In een reclame voor wc-papier zie ik toch ook echt veel liever die Page Papa puppy’s dan een vers gedraaide donut of een goeie gele plas ochtendurine.

Menstruatiebloed is een lichamelijke afscheiding en ja sorry mensen, maar dat is gewoon smerig. Net als braaksel, plas, poep, pus en andere viezigheden. Dat je ervoor wil zorgen dat tienermeisjes zonder schaamte een tampon uit hun tas durven te halen, vind ik een goede zaak, maar laat de daarbij behorende bloedloop álsjeblieft buiten beeld.

OVER ZEIK NIET ZO

Lianne Marije Sanders (28), Suzette Hermsen (29) en Anouk Kemper (30) leren elkaar kennen op de burelen van LINDAnieuws. Ze ontdekken dat ze een gemeenschappelijke hobby delen: klagen. Samen maken ze het hilarische boek ‘Zeik niet zo – het echte leven van de millennial’ – over al waar de jongere mensch mee te schaften heeft. Van te weinig likes op Insta en irritante ouders tot poepen bij je vriend en ernstig liefdesverdriet. (Het een is overigens niet per se een gevolg van het ander.)

Niet zeiken, gewoon lezen, dus: elke vrijdag om 12.00 uur in de Metro-app en op Metronieuws.nl!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.