Elfie Tromp
Elfie Tromp Opinie 9 jun 2017
Leestijd: 2 minuten

Het speelparadijs van de sociopaat

Veel dingen gaan me boven de pet; wat zwarte gaten zijn, hoe wifi nu eigenlijk werkt, waarom koeien vier magen hebben. Ik vertrouw erop dat de wereld ook doordraait zonder mijn begrip. Toen ik me deze week online incheckte bij KLM en deze me vroeg of ik Elfie Tromp op Facebook was en mijn profielfoto in beeld verscheen, legde ik me maar neer bij de rake observatie van de website. Ik wist allang dat het internet slimmer is dan ik, maar toch voelde het persoonlijke bericht in mijn Facebook-chat van KLM een beetje beangstigend. ‘Hier is hij dan: je boarding pass!’ stuurde KLM Royal Dutch Airlines me. ‘Houd hem bij de hand voor een vliegende start op de luchthaven.’ Nog net geen emoticon of gif-plaatje van een kwispelende hond, maar toch. Ik moet toegeven dat de nieuwe functie makkelijk is. De volgende dag stond ik immers met de boarding pass op mijn telefoon te zwaaien. Maar ik wist dat Facebook dood was toen ik zag dat Jan Cremer Chocomel had geliked.

Nu goed, het kan nog zouter. Een Amerikaanse vriendin kreeg na het online inchecken de vraag van haar vliegtuigmaatschappij of ze de andere mensen op haar vlucht wilde zien. Ze verveelde zich en begon te klikken. Op LinkedIn en Facebook zag ze een bonte reeks profielen voorbij komen. Onder andere een chefkok, advocaat, huismoeder, student en sieradenontwerper zaten op haar vlucht. Ze vond het hoogst vermakelijk tot ze zich afvroeg wie haar op dat moment zou zitten te bekijken. Hoe ver die in haar updates zou terug scrollen. Wat die van haar zou denken. Iedere spontane ontmoeting die ze op het vliegveld had, kon met voorbedachte rade zijn opgezet. Een koude rilling trok over haar rug. Efficiënt wellicht voor een professioneel netwerker, maar een speelparadijs voor de gemiddelde sociopaat. Niet alleen mensen kunnen zich nu naar hartelust laven aan elkaars persoonlijke profielen, ook bedrijven hebben stalkerachtige trekjes gekregen. Zo weet Albert Heijn veel beter dan ik wat ik allemaal afreken, maar kan ik mijn eigen data op mijn bonus-pas niet inzien. Dat is namelijk privé, volgens het bedrijf. Wat ik precies inlever voor het gemak van mijn boarding pass op mijn telefoon, weet ik niet. Dat stond niet in de chat.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.