Julia Osendarp
Julia Osendarp Verkeer 12 apr 2022

Leuk zo’n elektrische fiets, maar je valt wel vaker: ‘Draag een fietshelm’

Met dure benzineprijzen is het elektrische rijden nog meer in trek dan het al was. Zowel met de auto als met de fiets. Al zitten er ook nadelen aan de duurzame manier van rijden. Het aantal ongelukken neemt namelijk toe door de komst van de elektrische fiets en te lang parkeren met de elektrische auto bij een laadpaal kan je een boete opleveren.

Sommige elektrische fietsers maken het soms ook wel bont. Dat blijkt uit de cijfers van het kenniscentrum voor letselpreventie VeiligheidNL. Zij concluderen dat het aantal verkeersslachtoffers met zwaar letsel is toegenomen. Vooral fietsers boven de 55 jaar of ouder krijgen vaker een ongeluk.

Meer verkeersongelukken met elektrische fiets

Volgens het kenniscentrum steeg het aantal slachtoffers met zwaar letsel sinds 2012 met 18 procent. Vorig jaar belandden 110.000 verkeersslachtoffers bij de Spoedeisende Hulp. 66.000 daarvan hadden ernstig letsel.

Van de slachtoffers met ernstig letsel bleek één derde een fietser te zijn van 55 jaar of ouder. Onder deze groep nam ook het aantal enkelvoudige fietsongelukken toe. Daarbij raakte niemand anders betrokken dan de fietser zelf. Dat aantal steeg de afgelopen tien jaar mer 42 procent.

Fietshelm tegen onnodige risico’s

De boosdoener blijkt de elektrische fiets. VeiligheidNL constateert dat deze verkeersdeelnemers een hoger risico hebben op letsel of bezoekje aan het ziekenhuis. De normale fiets blijkt in dat opzicht veiliger. Martijntje Bakker, directeur en bestuurder van VeiligheidNL, pleit voor verder onderzoek. Vooral omdat elektrische fietsen steeds normaler worden in het verkeer, voor jong en oud.

Ook denkt zij dat het dragen van een fietshelm in dit soort situaties verstandig is. Zij is groot voorstander van de fiets pakken, „maar neem geen onnodige risico’s”.

Boete voor te lang parkeren elektrische auto laadpaal

Maar de touwtjes gaan ook iets strakker voor het opladen van elektrische auto’s. Je hebt vast en zeker in de straat auto’s zien staan bij een zogenoemde laadpaal. Is de auto opgeladen? Dan moet de eigenaar de auto gelijk weghalen. Laat de bestuurder de auto langer staan, riskeert hij of zij een boete van 95 euro. Het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden deed er gisteren een uitspraak over. Want het langdurig bezet houden van een parkeerplek met laadpaal is niet toegestaan.

Aanleiding voor deze rechtszaak was een automobilist die zijn boete aanvocht. Hij kreeg deze boete omdat hij zijn auto langer dan twee uur bij een laadpaal liet staan. Maar volgens de rechter mag je de auto niet laten staan als de accu vol is.

Onrealistische boetes

Harm-Jan Idema, voorzitter mobiliteit van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE), laat in een reactie weten dat deze boetes onrealistisch zijn. Volgens hem staat een elektrisch voertuig doorgaans niet te lang aan een laadpaal. „Dit is geen realistische verwachting voor de toekomst.” Hij oppert dan ook om met zogenoemde „groene zones” te werken in plaats van met blauwe zones. „Waar je maximaal 24 uur mag parkeren”. Dat is volgens Idema een meer werkbare oplossing dan het uitschrijven van boetes.

Wat is goedkoper: benzine tanken of je elektrische auto opladen?

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang donderdag de beste leestips in je mailbox!

Reageer op artikel:
Leuk zo’n elektrische fiets, maar je valt wel vaker: ‘Draag een fietshelm’
Sluiten