Iris Hermans
Iris Hermans Verkeer 22 okt 2020
Leestijd: 2 minuten

Ferrari mag weer als enige merknaam van iconische Testarossa gebruiken

Als je te lang niet je naam gebruikt, dan ben je hem kwijt, oordeelde het Europese Hof tegen Ferrari en hun iconische Testarossa. Maar buone notizie voor de autofabrikant: de Testarossa is weer van hem, en alleen van hem.

Het was ooit de snelle droom van menig klein jongetje tot opa: scheuren in een Ferrari Testarossa. Het fonkelrode glanzende model, met z’n hoekige contouren en diepliggende ogen, of koplampen, was in de jaren tachtig een echte droomauto. Waarbij ‘testa’ met een beetje fantasie best wel voor testosteron had kunnen staan, met eigenaren als (toenmalige) snelle boys OJ Simpson en Michael Johnson.

De naam Testarossa

In de jaren negentig werd de laatste Testarossa gemaakt, maar tot op heden gaat bij iedereen wel een claxon toeteren, wanneer de naam Testarossa valt. Want die hoort gewoon bij Ferrari.

Toch verloor de fabrikant drie jaar lang het alleenrecht op de merknaam. In 2017 bepaalde een Duitse rechtbank dat Ferrari de iconische naam te lang niet had gebruikt en daarom niet langer beschermd was. Komt neer op dat bijvoorbeeld Armani prima een roodgekleurd en sterk parfum op de markt had kunnen brengen onder de naam Testarossa. Of Nike een nieuwe rode schoenenlijn. Maar nu niet meer.

Sportwagenfabrikant Ferrari is weer de enige die de merknaam Testarossa mag gebruiken. Dat heeft het Europees Hof van Justitie geoordeeld.

Lees ook: In Amsterdam werd dit jaar nog een Ferrari uit 1987 het IJ gevist

Handelsmerk geldig

Het Europees Hof heeft nu geoordeeld dat een handelsmerk geldig blijft zolang de eigenaar nog diensten levert of tweedehands goederen doorverkoopt onder die naam. Ferrari overtuigde het Hof ervan dat het nog steeds onderhoud en reparaties uitvoert voor de Testarossa. De auto, die er ook in andere kleuren is, wordt ook af en toe geveild. Onlangs bracht een ‘oldtimer’ nog 90.000 euro op bij Catawiki.

De Testarossa, Italiaans voor rood hoofd, werd in de jaren ’80 en ’90 door Ferrari geproduceerd. De sportwagens hebben opvallende deuren die doen denken aan eiersnijders en ze hebben inklapbare koplampen. De witte variant speelde ook een prominente rol in de Amerikaanse politieserie Miami Vice, die in de jaren ’80 werd opgenomen.

Merknaam

De merknaam wordt nu ook wel gebruikt om aan te geven hoe groot het contrast is. „Alsof je een Ferrari Testarossa in de garage hebt staan, maar niemand om in te rijden”, op Twitter bijvoorbeeld, refererend aan de huidige situatie in Italië, waar niet genoeg specialisten in de ziekenhuizen zijn. Kun je beter Rolls Royce zijn.

 

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.